פליאו מאחורי הקלעים ומלפני הקלעים של תוכנית הבוקר של רשת

 

ערוץ 2 תוכנית בוקר

אני יודע שחלק מכם לא יאמינו לי אבל אני לא אוהב להופיע בתוכניות בוקר ובכלל בטלויזיה. אני מרגיש הרבה יותר נוח להתעמת בכתב עם מאמרים מדעיים מול מסך מחשב בקצב שלי מאשר עם צמחונים קנאים ופרופסורים שיודעים הכל מול מצלמה באולפן בלי ניירות ובלחץ זמן. יש אנשים שיכולים להבריק וליצור אמפתיה באולפני טלויזיה. אני לא נמנה עמהם.

והנה, בשמונה בערב אני מקבל טלפון מדורי, עורך בתוכנית הבוקר של ערוץ 2 (רשת) ששואל האם אני מוכן לבוא ולהגן על הבשר באייטם שמתייחס להמלצות התזונה בארה"ב. התגובה הראשונה שלי היא שלילית. אברי גלעד הוא טבעוני דעתן והנושא כבד וההסברים מדוע בשר קיבל בטעות את השם הרע הם ארוכים וטכניים ולא מתאימים לתוכנית בוקר. אני מסביר לו (לבקשתו בתור אוכל בשר) את עיקרי הדברים ומציע לו לפנות לדעאל שלו, מחבר הספר "הסוד הקדמוני", בלי לדעת שדעאל אמור להופיע ממש באותו זמן בערוץ 10 מול אולגה אצל גיא מרוז הנמצא באמצע ניסיון אישי של פליאו.

כשהאפשרות הזו יורדת מהפרק לא עולה בדעתי באותו רגע שם של מישהו אחר שמכיר את הנושא כמוני ואני נאלץ (באמת נאלץ) להסכים כי האלטרנטיבה היא שהנושא יוצג בלי תגובה.

אני מגיע בבוקר ב 7:30 לאולפני רשת ברחוב הברזל בתל אביב ונכנס ישר לחדר האיפור שם מפדרים את קרחתי ופני כדי שלא יבריקו. יוצא לחדר המתנה ומולי יושבת אישה שנראית נחמדה. שואל אותה אם היא מהאייטם של הבשר ומיד כשאנחנו גומרים להתוודע אני מקבל, בלי שביקשתי, הרצאה על כמה זה כבר מעבר לכל ספק שבשר מזיק לנו. אני עונה לה שחוסר הספק שלה קצת מטריד ושואל אותה לשם האירגון שהיא מיצגת (הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא). לשאלתי, היא מאשרת שכל חברי הגוף הם טבעונים או צמחונים. "אם כך מדוע אין העובדה הזו מצויינת בשם הארגון?" אני שואל אותה. היא לא חושבת שיש צורך שהציבור ידע את האינפורמציה הזו.

נכנסים לאולפן ומיד אחרי האייטם על השמלות בטקס האוסקר נגשים לענייננו (לינק לוידאו). לשמאלי דורית אדלר הצמחונית (עובדה זו שלא מוזכרת אף פעם במשך השידור) לימיני פרופסור פרידמן, הפרשן הקבוע של הערוץ בעינייני רפואה ומולי אברי הטבעוני והילה רוקח. אברי מתחיל את האייטם ומציג את הנושא בצורה מאוד לא מדוייקת. הוא מדבר על "מחקרים" בזמן שמדובר על המלצות התזונה הממשלתיות בארה"ב אבל מי סופר. בפנים זורחות הוא מזהיר אותי שיש מחקר חדש על פליאו שאני לא אוהב (קמץ בה'). הילה עומדת על כך שאני ולא אברי אציג מהו פליאו . לא לוקחות 20 שניות ואברי זורק את "האדם הקדמון חי 30 שנה". טוב אז בפעם המיליון בחיים הסברתי שהממוצע נמוך בגלל תמותת תינוקות גבוהה פי 200 מאשר בעולם המערבי ושציידים לקטים חיים גם עד גיל 70 ו 80. עכשיו שימו לב למנייריזם "האובייקטיבי" שבה אברי מציג את העמדה של פורום הצמחונים הזה לפני שהוא נותן לדורית אדלר 4 דקות (מ 3.06 עד 7.06) להסביר את עמדתה. היא מנצלת את הזמן לתיאוריות קונספירציה על תעשיית הבשר וגם להבהיר שמי שמתמחה באבולוציה אסור להרשות לו לדבר על תזונה. ניסיון סתימת הפיות הזה כמובן לא מפתיע כשהוא בא מצמחונים מיליטנטים אבל הוא משותף לכל מקצועני התזונה. אני כמובן חושב שמי שמדבר על תזונה בלי לדעת אבולוציה הוא כמו  Headless chicken ושאם דורית הצמחונית הייתה יודעת אבולוציה כמו שאני יודע תזונה היא הייתה פליאו אבל לא ניתנת לי הזדמנות להגיב כי אברי, ביד אומן, מעביר את רשות הדיבור במקום אלי כדי להגיב, לשף סלב שמן מאוד שיושב ליד דורית אדלר שמתחיל לדבר על כך שהוא רזה 20 קילו ועכשיו יכול לשבת קרוב יותר לשולחן ולא מהסס לאור "הצלחתו" גם לשטוח את גישתו להרזיה. בינתיים אני קיבלתי 20 שניות להסביר מהו פליאו, הצמחונית (הסמויה, שטענה לצורך בגילוי נאות) קיבלה 4 דקות להאשים את כולם שהם "קנויים" ולטבח סלב ניתנו 3 דקות לספר לא על בשר אלא על איך הוא מרזה מ- 140 קילו ל- 120 קילו.

ואז אברי שולף את "האס"! – "תן לו (לי) את הבונבוניירה של הפליאו רק כדי לשחרר אותו (אותי) בהרגשה טובה" אומר אברי לפרופסור פרידמן כשהוא יודע שפרידמן הולך להציג מחקר שמראה שפליאו מזיק לנו והוא לא יכול כבר לחכות לראות אותי יוצא מהאולפן אבל וחפוי ראש.

לפרידמן לא בוער. הוא יודע שיתנו לו לדבר כמה שהוא רוצה ולכן במקום לדווח על המחקר הוא מתחיל איתי ויכוח בנושא "הם מתו בגיל 30" ובכך מגלה את דעתו על פליאו אבל לא צריך לחכות הרבה עד שהוא מגדיר את הטענה שפליאו בריא כ"חרטא בונה".

ואז הוא מגיע סוף סוף למחקר העכברים שנתנו להם פליאו והם סבלו מאוד וממשיך ואומר ש"אין שום הוכחה מדעית שדיאטת פליאו עוזרת חוץ מלאנשים שמוכרים אותה!". בכך הוא מצטרף למקהלת ה”כולם קנויים" של דורית הצמחונית וזאת תוך התעלמות מהצהרתי הקודמת שאין לי כל עניין מסחרי בפליאו. "מיקי בן דור, מילה אחרונה" אומרת הילה קורח, שבלעדיה גם את ה-20 שניות להסביר מהו פליאו לא הייתי מקבל, אבל היא מקציבה לי "מילה". באותו רגע ברור לי שאני צריך לבחור בין לידע את הפרופסור שבניגוד "לשום הוכחה מדעית" יש מספר מחקרים הקליניים מהשנים האחרונות שהראו שפליאו עולה אף על דיאטה ים תיכונית ובין להתייחס למחקר הדפוק הזה. אני בוחר במחקר כי זה היה הנושא האחרון ומדווח לפרופסור שדיאטת ה"פליאו" שעליה הסתמכו החוקרם הכילה קנולה וסוכר, שמהם אנו נמנעים בפליאו, וחלבון בשם קזאין שבכלל לא נמצא בבשר אלא בחלב. כך קיבלתי עוד 20 שניות באדיבות הילה קורח, לא, חס וחלילה, כדי להגיב על נושא הדיון, בשר כן או לא, אלא כדי להזים מחקר דפוק שלא היה בכלל צריך להגיע לתוכנית אם הפרופסור היה קורא את המאמר והיה מגלה שהמילה "פליאו" בכלל לא מופיעה במאמר והדיאטה הנבדקת היא בכלל אנטי פליאו.

כשעוברים לפרסומות פונה אלי פרידמן ואומר: "אני פרופסור, לפני שאני בא לאולפן אני קורא את המחקר". " 'פרופסור' לא מרשים אותי ואת המחקר הזה כנראה לא קראת" אני אומר לו והולך הביתה.

אגב ,אנקדוטה מעניינת שתסביר איך המאמר הזה, שלא מוזכרת בו המילה פליאו, נהיה אנטי פליאו: אחראי למחקר פרופסור אוסטרלי בשם Andrikopoulos. הנ"ל הוא יו"ר אגודת הסוכרת האוסטרלית הנמצאת תחת לחצים לשנות את המלצותיה לכיוון של דל פחמימות. לנ"ל עימות מתמשך עם שף מפורסם בשם Peter Evans, הנחשב לגורם העיקרי להצלחה העצומה לה זוכה הפליאו באוסטרליה. שיוך המחקר הבעייתי הזה לפליאו בהודעה לעיתונות ששיחרר אנדיקופולוס הוא כנראה תוצאה של העימות הזה.

פליאו מעורר התנגדות בקרב צמחונים/טבעונים ובקרב בעלי מונופול הידע הישן (גם המונופול וגם הידע). ההתנגדות היא שלב טבעי שבעטיו דווקה שומעים יותר ויותר אנשים על פליאו. שמעתם על אפיקורוס? למרות ההשמצות של חז"ל הוא היה מחשובי הפילוסופים של העולם היווני. אף אחד מכתביו לא נשמר אבל המתנגדים לו טרחו לצטט קטעים ארוכים מכתביו וכך אנו מכירים את משנתו הפילוסופית כיום.

כפי שכבר אמרתי מספר פעמים, הפופולריות של הפליאו נובעת מהצלחתו, מ"חבר מביא חבר" יותר מאשר בגלל בסיסו המדעי, שאמנם הוא איתן, אך הוא מעניין מעט מאוד מהמצטרפים.

באשר לתוכניות בוקר? אין לי טענות לאף אחד ברשת אך אשמח לשמוע על מועמדים שאוכל להמליץ עליהם כאשר יבקשו ממני להופיע בפעם הבאה.

על הנושא המקורי של הדיון, המלצות התזונה החדשות והעמדה של ארגון הבריאות העולמי, כתבתי לא מזמן שני פוסטים

המבצר מתמוטט – ארגון הדיאטנים האמריקאי נותן הכשר לשומן רווי

מדענים יוצאים כנגד סיווג בשר כמסרטן

 

את מרכיבי הדיאטה של המחקר המדובר אפשר למצוא כאן ויש גם הפניה למחקר עצמו.

בעקבות השידור דעאל כתב מכתב גלוי לפרופסור פרידמן.

 

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

9 תגובות בנושא פליאו מאחורי הקלעים ומלפני הקלעים של תוכנית הבוקר של רשת

  1. מאת פלונית‏:

    מגיע למי שמסתפק בתשובות שטחיות לסבול…מה אכפת לך? כך פעם יצוץ מחקר חדש והם יאמינו…אתה לא יכול לשכנע את מי שלא מעוניין להשתכנע.
    ראית איך אברי סובל מקור בחורף כמו אישה? הבן אדם נראה פשוט חלש …שימשיך עם האוכל הטבעוני שלו.
    אני אוהבת את הילה קורח אבל היא לא יכולה לפרוץ שם עם הדיעות החינניות וההגיוניות שלה, כי הצופים הימנים מעריצים את אברי.

  2. מאת אורי מינצר‏:

    מיקי, אני עוקב אחרי כתביך בעיניין כבר כמה שנים ופלאוליסט כבר 4 שנים.
    ראיתי את כל הקטע ואני חייב לציין שחשתי גאווה דוקא על חוסר ההתלהמות שלך , החיוך ואפילו המשפט הקטן ״מח זה בריא״.
    אנחנו יודעים שמה שאנחנו עושים הוא נכון פשוט כי התוצאות מדברות בעד עצמן.
    אז תמשיך לחקור ולחלוק איתנו את הידע שלך ואם הצימחונים ירצו, אולי הם יצטרפו מתי שהו…
    אורע

    • מאת בני‏:

      אני פליאו. לא מבין למה אתה מתכוון ב"התוצאות מדברות בעד עצמן". איזה תוצאות? של 4 שנים? בו נדבר עוד שישים שנה ואז תוכל להעיד על התוצאות.

      • מאת מיקי בן דור‏:

        אולי לך יש שישים שנה אז מזלך. התוצאות בינתיים הם ששלושים שנה של המלצות תזונה הביאו את העולם לקטסטרופה וכעשר שנים של פליאו (לא כולל 2 מיליון שנות אבולוציה) הביאו מיליונים בעולם לנסות פליאו. התוצאות הם בהקשר של יעילות ההפצת הפליאו. אני עושה פליאו כמעט 8 שנים אז מה ההסתברות שבשנה השישים זה פתאום יתגלה כרע לגוף? בטחון 100% אין אבל צריך להחליט על בסיס מה שיודעים ולא על בסיס מה שידעו בעתיד.

  3. מאת אורי מינצר‏:

    בני,
    קטונתי , אבל התוצאות אצלי ואצל כל חברי שהצטרפו הינן מאד ברורות וחד משמעיות:
    מדדי דם, תחושת אנרגיה ועיפות שלא קיימת, אה כן , גם משקל…
    התוצאות בכל העולם מדברות בעד עצמן אצל מי יותרה ואצל מי פחות אבל מדברות!

  4. מאת משתמש אנונימי (לא מזוהה)‏:

    מיקי, מכיוון שמדובר במשחק מכור ולא יאפשר למי שהולך נגד "החכמה הקונבנציונלית" את זמן הדיבור המגיע לו כליתר המוזמנים, חושבני שעדיף פשוט לדחות בנימוס את ההזמנות להופיע בפנאלים הללו.

    מה אכפת לנו? הרי "אנו" יודעים מניסיון אישי מה באמת עובד. ועל זה נאמר, ירצו יאכלו לא ירצו לא יאכלו.

    דני

  5. מאת דני‏:

    מיקי, היות ומדובר במשחק מכור ולא יקצו למי שהולך נגד "החכמה הקונבנציונלית" את זמן הדיבור כמו ליתר המשתתפים, האין עדיף לדחות בנימוס את ההזמנות לתכניות השעשועים הללו?

    מה אכפת לנו? אנו יודעים מה עובד ועל זה נאמר, ירצו יאכלו – לא ירצו לא יוכלו. ומי שירצה לאמץ את התזונה ימצא כבר את הדרך.

    דני

  6. מאת יאיר‏:

    גם אני זעמתי על הפרופסור הנפוח והמתלהם כמו אחרון הטוקבקיסטים.
    אבל מעבר לכעס האישי שלי כפליאוליסט ("רק" 5 שנים, למי שמתעניין), המימרה הישנה של "לא חשוב מה יכתבו עליך, העיקר שיאייתו את שמך נכון", צריכה לעמוד נגד עינינו.
    אולי אנשים שטרם שמעו על פליאו, נחשפו לשם פעם ראשונה בעקבות השידור הזה, בפעם הבאה הם יראו אייטם על שוק הפליאו ויותר מאוחר ישאלו חבר איך הוא רזה והתחטב והוא יאמר להם שזה בעזרת הפליאו.
    אני חושב שהבנתם כבר את הנקודה.
    First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win. Mahatma Gandhi

  7. מאת ורד לב‏:

    כל הכבוד לך מיקי!
    נכנסת לזה בצורה מפוכחת ועשית את הכי טוב שהתאפשר לך בסביבה המאד לא תומכת ומאפשרת הזו.
    כמו שיאיר כתב- אין פרסום רע!
    אנחנו זורעים זרעים…