המבצר מתמוטט – ארגון הדיאטנים האמריקאי נותן הכשר לשומן רווי

fortress המלצות התזונה האמריקאיות עוברות רוויזיה כל 5 שנים. הועדה של 2015 הגישה  את המלצותיה להערות הציבור, תדון בהמלצות ותגבש המלצות סופיות לקראת סוף 2015. השינוי הדרמטי ביותר שהציעה הוועדה השנה היה לבטל את ההגבלה על צריכת כולסטרול במאכלים מן החי (ביצים למשל). הסיבה הייתה שאין מחקרים שמראים קשר בין צריכת כולסטרול ורמת הכולסטרול בגוף או מחלות לב.

וכאן באה התגובה המפתיעה מאיגוד שאוהדי הפליאו ראו בו עד היום את מבצר השמרנות התזונתית (חישבו על אולגה) – איגוד הדיאטנים האמריקאי. לדיאטנים אמריקאים יש איגוד המונה 72 אלף חברים והוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר שם עם מערכת הכשרה מפותחת ביותר. לאחרונה שינה האיגוד את השם ל"האקדמיה לתזונה ודיאטטיקה" כדי להדגיש את חשיבות מערכת ההדרכה.

בכל מקרה, התגובה של הארגון שיבחה במילים חמות את הוועדה על עבודתה המקצועית, הביעה תמיכה בהסרת ההמלצות לגבי כולסטרול אבל מה שממש הפיל אותי ארצה מהפתעה – הציעה שבהזדמנות זו כדאי גם להסיר את ההמלצה להגביל צריכת שומן רווי ומלח.

בקיצור, בתוך השבחים האין סופיים מסתתרת הצעה למהפכה! וממי היא באה? מליבת המימסד! הנה תרגום של ההסבר בהערות האקדמיה מדוע יש להסיר את המגבלה על שומן רווי: "כדאי לשים לב שאף אחד מהמחקרים שצוטטו על ידי הוועדה בהקשר של מחלות לב לא זיהה שומן רווי כקשור באופן שלילי למחלות לב ועורקים" "ברוח ההמלצות המבורכות של הוועדה לרוויזיה בהמלצה להגביל צריכת כולסטרול, האקדמיה מציעה שהוועדה ומשרד החקלאות יתמכו ברוויזיה דומה שתסיר את הדגש משומן רווי כמזון בעייתי." הם ממשיכים להסביר שלמרות שהקשר בין שומן רווי לעלית LDL  הוא מובהק מחקרים מראים שאין לכך כל השפעה על תחלואה במחלות לב. בהמשך הם מציעים לכתוב בהמלצות: "ההמלצה הכי אפקטיבית להורדת מחלות לב ועורקים תהיה להוריד את צריכת הפחמימות ולהחליף אותה בצריכת שמנים רב בלתי רוויים (סויה, תריס)".

כאן הפליאו לא יסכימו. הורדת פחמימות אולי אבל השמנים האלה ממש מסוכנים – הם מתחמצנים בגוף בקלות, הם גורמים דלקתיות, הם משבשים רעב, הם גורמים חדירות רבה מידי בקרום התא. בקיצור לדעתי ולדעת קהילת הפליאו התיקון שלהם הוא רק חצי דרך וההמלצה הייתה צריכה להיות להחליף מוצרי חיטה בשומן מן החי.

למרות ה"בובו" לגבי שמנים רב בלתי רוויים אנחנו עדים פה למשהו שהוא לא פחות ממהפכה. לא שאני צופה שהוועדה תקבל את ההערות אבל הכדור המתגלגל קיבל פה תנופה רבה. בהמשך לספרים, תוכניות טלוויזיה ומגזינים שהכירו בבעייתיות של ההמלצה להגביל שומן רווי בא כיום ארגון חזק ביותר מלב הממסד ומציע לזרוק לפח את ההמלצה הכי ידועה של המלצות התזונה. אם תשאלו אדם ברחוב מהם המלצות התזונה הוא יזכור את השומן הרווי, את המלח, את נפלאות הדגנים המלאים, הפירות והירקות.

לאף אחת מההמלצות הנ"ל אין תוקף מדעי טוב ולכן נראה שבטווח של כמה שנים מההמלצות האלה, שהביאו רק יותר ויותר מחלות, לא תשאר אבן על אבן. ומוטב שעה אחת קודם. מזל טוב לעולם.

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

11 תגובות בנושא המבצר מתמוטט – ארגון הדיאטנים האמריקאי נותן הכשר לשומן רווי

  1. מאת דני‏:

    יפה אבל מוקדם מדי לחגוג….

    ההמלצה להמיר את הפחמימות בשמן סויה ותירס אומרת לי שהדיאטנים עדיין בכיס של היצרנים. שהרי אם השומן הרווי בריא, מדוע לא להמליץ על שמן קוקוס וחמאה? אבל "מטרידה" יותר הנה הצעת החוק (מדינת צפון קרולינה תחילה ואם זה יעבור אז גם יצור תקדים להעביר במדינות אחרות בארה"ב) שמקדם ארגון הדיאטנים/יות, האוסר על מי שאינו מוסמך מטעמם להנפיק המלצה תזונתית; בין אם מדובר בחבר, בן משפחה, או אדם אשר בבעלותו מכון קרוספיט וכו' הממליץ על תזונה פלאוליתית או אחרת. וזאת על ידי שינוי התווית העיסוק ממתן יעוץ תזונתי, ל-“medical nutrition therapy.” ואם משהו עובר בארה"ב, סופו שהלוביסטים מטעם ינסו לקדמו בארץ. פשוט מאוד – הם לפתע מגלים שפרנסתם בסיכון. ולא משנה שהמלצות התזונה של מטופליהם כשלו לחלוטין.

    כאן:
    http://robbwolf.com/2015/05/07/stop-the-hb-796-modernize-dieteticsnutrition-practice-act/

    וכאן:
    http://www.forbes.com/sites/michaelellsberg/2012/04/05/american-dietetic-association/

  2. מאת אפרת‏:

    היי
    איך אני יכולה להגיע להמלצות האלה, שהוגשו על ידי הועדה?

  3. מאת יאיא‏:

    מעניין תודה.
    אבל למה לוותר גם על ההמלצה להגביל מלח ? הרי ידוע (לי) שעודף מלח לא בריא ומעלה לחץ דם – לא כך? האם גם זה מיתוס??

    • מאת מיקי בן דור‏:

      הם מצטטים מחקר שהראה שהגבלת מלח מעלה את התמותה. החבר'ה האלה מאוד שמרנים אז אם הם ממליצים כדאי להתייחס לזה ברצינות. זה לא אומר שיש מקרים שמבחינה רפואית עדיף להגביל מלח. ההמלצות הם כלליות ויש בטח יוצאים מן בכלל.

    • מאת דן‏:

      טרם הוכח שמלח מעלה לחץ דם באנשים בריאים.
      כפי שישנן הוכחות קלושות שסטטינים מפחיתים תמותה בקרב אנשים שאינם חולים במחלות לב.
      לא סביר לגזור גזרות על כל האוכלוסיה במצב בו רק חלק קטן מאוד ירוויח מגזרות אלו.

  4. מאת ענבל‏:

    שמאשר את מה שרשמת פה

    • מאת ענבל‏:

      משום מה רשמתי את השורה הראשונה בשורה ש האתר –
      היא הייתה אשמח ללינק (מאתר בריאות אמריקאי רשמי) שמאשר את מה שרשמת פה

  5. מאת מיכאל‏:

    מיקי תודה רבה, רק רציתי לדעת האם מדובר כאן ב-FDA? כי לא פרסמת כאן קישורים לאותן עמדות.
    תוכל בבקשה להוסיף אותן למאמר?

  6. מאת מיקי בן דור‏:

    הנה לינק לטיוטא של המלצות התזונה של משרד החקלאות (לא ה FDA שאחראי על תרופות ורעילות של מזון לא המלצות תזונה) http://www.health.gov/dietaryguidelines/2015-scientific-report/
    הציבואר הוזמן להגיב לפני הפרסום הסופי והנושא של הבלוג הזה הוא התגובה של איגוד הדיאטנים.

  7. מאת צבי‏:

    אני קצת מבולבל – או שהם מבולבלים – אבל ציטוט מתוך הסיכום שלהם: – נראה שאין פה שום מהפיכה .. – חוץ
    "The DGAC encourages the consumption of healthy dietary patterns that are low in saturated fat, added sugars, and sodium.
    The goals for the general population are:
    less than 2,300 mg dietary sodium per day (or age-appropriate Dietary Reference Intake amount),
    less than 10 percent of total calories from saturated fat per day,
    and a maximum of 10 percent of total calories from added sugars per day."

    • מאת מיקי בן דור‏:

      צריך להבחין בין הטיוטא של הוועדה וההערות לטיוטא שנכתבו על ידי איגוד הדיאטנים. אתה מצטט מהוועדה ולהמלצות אלה בדיוק מתנגד איגוד הדיאטנים