YNET: "תרמית דיאטת הפליאו: מחקר מגלה שהאדם הקדמון אכל פחמימות" – באמת?

human_machine_brain (1)

זו הכותרת של הכתבה שהתפרסמה אתמול, 19.8.2015 באתר המדהים (ברמתו העיתונאית הנמוכה) YNET. הכתב, ד"ר איתי גל, טוען מיד בתחילה ש"כנראה שהתיאוריה מאחורי דיאטת הפליאו היא שטות גמורה".אז שטות או תרמית? כנראה גם וגם.
בתור רמאי עם תעודה מ YNET אנסה להסביר מה קורה פה כי איתי (ד"ר) גל לא משתטה סתם. כמה מדענים, שאת דעתי על יכולתם כפי שהיא משתקפת מהמאמר הזה לא אפרט, סיפקו לו קצה חוט. הוא תפר מזה חליפה שהחוקרים לדעתי לא היו חותמים עליה אבל זו רק דעתי.
קודם כל אתייחס לכותרת המשנה "החוקרים מצאו…האדם הקדמון לא התבססס רק על בשר למחייתו וצרך פירות וירקות עמילניים בכמות גבוהה".
אז רבותי, הד"ר, אם הוא ד"ר למשהו חוץ מלפילוסופיה של השיטחיות, היה צריך לדעת בתור ד"ר שהמאמר שהוא מסתמך עליו (1) לא מדווח על אף ממצא חדש ואף לא מתיימר להיות כזה. זהו מאמר המציג השערה. מדענים כותבים מידי פעם מאמרים כאלה והם חשובים ביותר כי בלי השערות אין מדע, אך המאמרים האלה הם בדרך כלל אינטגרטיביים ומסתמכים בדרך כלל על ממצאים של מדענים אחרים משלל שטחי התמחות. זה המצב גם כאן. ובכלל, ידוע שרוב ההיפותזות מסתברות כלא נכונות בסופו של דבר. רק בנושא הזה של מדוע מוח האדם גדל ואיך זה התאפשר יש לפחות 6 היפותזות שאני מכיר ולא סביר שכולן נכונות. לכן הסתמכות על מאמר מסוג כזה לקביעות נחרצות מהסוג שד"ר גל קבע פשוט לא נעשית על ידי אנשי מדע וגם לא על ידי עיתונאים עם הבנה בסיסית במדע.
והתייחסות אחרונה לכתבה ב YNET כי יותר מזה לא מגיע לה – הכתב מציג את הדיאטה כאילו אבן יסוד בה היא שלילת פחמימות מכל סוג גזע ומין. זה מקרה קלאסי של איש קש. תראו מה כתוב כאן בצד שמאל כבר די הרבה שנים, מהיום שהבלוג הזה עלה לאויר: – "קטניות, במידה, רק לאחר השריה והנבטה" וכן "תפוחי אדמה, בטטות ואורז – במידה". איך הכתב ד"ר הגיע למסקנה ש"גם לירקות שורש היה ככל הנראה מקום בתזונת האדם הקדמון, אף שמאמיני הפליאו נמנעים מהם לחלוטין". מאיפה הוא לקח את זה? אולי מ"הפילוסופית לורין קורדין" שהוא בכלל עוסק במדעי החיים והוא גבר וגם לא כתב את זה בשום מקום. להיפך, הוא פרסם מאמר בשנת 2000 שבו קבע ש 19-35% מתזונת ציידים לקטים היא פחמימות, תלוי בקו הרוחב ובאקולוגיה של סביבתם. דחילק ד"ר איתי – דע את האויב לפני שאתה מתקיף.
ובכן בואו נעזוב אתYNET ונעבור למדע ונבדוק בצורה מסודרת את תקפות טענות פרופ' הרדי וחבריה. ההשערה המתוארת במאמר היא שלפני 800 אלף שנה, כאשר המוח האנושי התחיל לגדול בצורה מואצת, הייתה זו הצריכה המוגברת של פחמימות שאיפשרה זאת.
אני אנסה לסתור פה את שלושת ה"הוכחות" העקריות שהמחברים מביאים להשערה שלהם. הדיון הוא קצת טכני אבל כדאי לקרוא אף אם לא מבינים כל מילה ומילה. המספרים בסוגריים מתייחסים לביבליוגרפיה המופיעה בסוף הפוסט.
1. הכותבים טוענים שריבוי גנים מסוג 1AMY הגורמים לייצור מוגבר של אנזים האמילז שעוזר לפרק עמילן (פחמימות מורכבות) הוא הוכחה להתאמה אבולוציונית לצריכה גבוהה של פחמימות. ובכן המחברים מודים שהם לא יודעים מתי בדיוק עברנו משני העתקים כמו אצל השימפנזה ל 4-15 העתקים כמו שמוצאים היום. הם מביאים מאמר שקובע שהשינוי קרה לפני לא יותר ממיליון שנה ומוסיפים שהם משערים (כך בדיוק בטקסט) שזה קרה לפני 800 אלף שנה. שימו לב שהקביעה שהם מסתמכים עליה אפילו לא אומרת שהשינוי קרה בסביבות מיליון שנה אלא בעצם בכל זמן בין מיליון שנה לבין היום. מפתיע מאוד שהמחברים לא מביאים מחקר שהתפרסם כבר בשנה שעברה על ידי Perry וקולגות (2) שקובע שהשינוי התרחש לפני לא יותר מ 550 אלף שנה ויותר סביר בין 200 אלף לקרוב לתחילת החקלאות ב 12 אלף שנה לפני ימינו. אוסיף רק שלא לצטט את Perry בהקשר הזה גובל ברשלנות אם לא למעלה מזה. Perry היה זה שפרסם ב 2007 מאמר מאוד מצוטט (3) שהראה קשר בין שיעור הפחמימות שאוכלות אוכלוסיות שונות בעולם ובין מספר ההעתקים של הגן AMY1 ורבים בתחום חיכו לממצאיו בקשר לעיתוי של השינוי שאכן התפרסמו בשנת 2014.
2. הרדי וחבריה משערים שהתחלת הבישול, שקרתה לדעתם לפני 800 אלף שנה, היא סימן נוסף לעליה בצריכה של פחמימות. הם מסתמכים על אתר אחד בשם "גשר בנות יעקב" שבו נתגלו סימנים ל"מדורות" לפני 780 אלף שנה. האתר הזה קצת בעייתי מפני שסביבתו באותה עת הייתה וולקנית. זרמי לבה, שניתן לראות את סימניהם עד היום, גלשו מהגולן לעמק הירדן. אחד מהזרמים האלה עובר באמצע האתר ואף שימש לקביעת התקופה שלו. יכול אם כן להיות שמצבורים של חומר אורגני שהיו קבורים באדמה מפעילות האדם ואלי גם סתם הצטברו התפחמו בעקבות החום שנוצר מזרם הלבה. לא ניתן ממש לבדוק את ההשערה הזאת אבל אפילו אם היה שימוש באש שם, במאות אתרים אחרים מאותה תקופה בכל העולם אין סימן למדורה אחת. גם כאן הכותבים לא ציטטו משום מה את המחקר הכי חשוב לדעתי בנושא תחילת השימוש באש שהתפרסם לפני פחות משנה על ידי שימלמיץ מאוניברסיטת חיפה וקולגות (4). שימלמיץ בדק את מערת טאבון (התנור) ליד חיפה שבה יש שרידי אבנים ועצמות החל מ 800 אלף שנה ועד ל 100 אלף שנה לפני זמננו. רצף ארכיאולוגי כזה ארוך הוא נדיר ביותר ולכן חשיבות המאמר. לא היו שם סימנים לאש עד ללפני 350 אלף שנה. זהו אגב תאריך שכמה חוקרים אחרים כבר הציעו בתור הזמן שבו התחיל שימוש ורגיל באש.
3. נוסף לאי ציטוט שני מאמרי מפתח העוסקים בטיעוני מפתח לתמיכה בהשערה שלהם, יש מאמר (5) שהם כן ציטטו אבל בצורה שאי אפשר לכנות אותה אלא שערורייתית. המאמר סיכם בדיקות איזוטופים של 10 אנשים מודרנים ו-5 ניאנדרטלים מלפני 30-40 אלף שנה. איזוטופים יציבים של חנקן ופחמן הם השיטה היחידה כמעט המקובלת לבדיקת השיעור היחסי של מזון מן החי וצומח בתזונת בני אדם ובעלי חיים. הרדי וחבריה מדווחים כאילו מסקנת המאמר שהם מצטטים היא כדלהלן: "אנליזה של איזוטופים יציבים מראה דיאטה של קרניבור לנאנדרטל, טווח רחב יותר של ערכים איזוטופיים נצפה אצל הומו סאפיינס מהפלייטוקן התיכון, מה שמצביע על הבדלים מהותיים ברמות צריכת העמילן שהייתה קיימת בין שני מינים אלה".
מאחר ואני מכיר את המאמר הזה ואף ציטטתי אותו במאמר שלי בעבר, ידעתי שאין במאמר מסקנה כזו אבל ליתר ביטחון חיפשתי את המילה "עמילן" (starch) במאמר בעזרת פונקצית החיפוש. המילה לא מוזכרת אף פעם אחת. מה שכן מצאתי הוא סיכום הממצאים כדלהלן: "יש היום מספיק נתונים איזוטופיים כדי לגלות דפוסים בנתונים והם מראים שלניאנדרטל ולאדם המודרני הקדום היו התאמות אבולוציוניות תזונתיות דומות, הם השיגו את רוב החלבון שלהם מן החי."
אז מה היה לנו? ודאות גבוהה לטעות של 200-250 אלף שנה והסתברות גבוהה לטעות של לפחות כ 600 אלף שנה בחיזוי ריבוי העתקי הגן 1AMY שאמור היה לתת אינדיקציה להסתמכות על פחמימות. גם בנושא האש והבישול טעות של כ 450 אלף שנה בניבוי של הרדי ושותפיה ולבסוף, והכי חמור, טעות, אם מתוך רשלנות ואם מתוך התחכמות בדיווח על המדד הכמותי היחיד שיכול להצביע על צריכת פחמימות גבוהה, איזוטופים יציבים המצביע בעצם על צריכה גבוהה של מזון מן החי באירופה לפני כ- 40 אלף שנה, תקופה שבה המוח היה בשיא גודלו.
יש במאמר עוד טעויות בטענות בנושא המטבוליזם האנושי שבאות להוכיח כאילו אי אפשר לחיות בלי פחמימות כי לא יהי גלוקוז למוח. הטעות הזאת נסתרה כבר מספר פעמים ואין לי רצון לחזור על הטיעונים כאן. מספיק לקרוא על האסקימוסים, המסאי ועוד שבטי רועים בני ימינו שכמעט לא אוכלים פחמימות ויש להם מוח מתפקד שלא לדבר על מקיימי אטקינס הרבים וחלקים בתנועת הפליאו כמו אפס פחמימות ותזונה קטוגנית שחיים כבר שנים על כמות נומינלית של פחמימות, בלי כל נזק נראה לעין.
זה מדע – הצגת היפותזות וכניסה לפרטי פרטים בבדיקתם בכוונה לאמת או לדחות אותן. רק היפותזות ששרדו את הניסיונות האלה הופכות לתיאוריה. היתר מוצאות את דרכן, כמו רוב ההיפותזות, אל פח ההיסטוריה. די סביר שזה יהיה גורלה של ההיפותזה שהעלו הרדי ושותפיה.

ואפרופו מדע, בעודנו מדברים, ממש בימים אלה, התפרסמו שני מאמרים מדעיים ( לינק לאחד, והשני) שעוסקים בהשוואת דיאטת פליאו לדיאטות מומלצות אחרות. בשניהם דיאטת פליאו הוכיחה עצמה בגדול.

באשר לפליאו – הוא כל כך מצליח בשטח שגם דמויות כמו ד"ר גל לא יצליחו לעצור את הפופולריות העולה שלו. עשרות אנשים מצטרפים יום יום לקבוצה שלי ואף יותר לקבוצות אחרות. Paleo Israel הגיעה ל 5000 חברים וקבוצות אחרות, יותר פעילות בפרסום ברשת,הגיעו לכפול. קצב ההצטרפות רק גובר והולך. יש חנות פליאו (בכפר סבא) ושני שוקי פליאו מתחרים בכל חודש. כל זאת לא קורה בגלל היפותזות או מאמרים מדעיים אלא בגלל הצלחה בשטח בשיטת חבר מביא חבר שחזה בחברו מבריא ומרגיש נפלא על פליאו.
נחת.
שנהיה בריאים.
מיקי
נ.ב. גם חברי דעאל שלו, מחבר הספר הסוד הקדמוני, כתב פוסט באותו נושא עם היבטים אחרים כמובן. כדאי לקרוא.

1. Hardy K, Brand-Miller J, Brown K, et al.; The importance of carbohydrates in human evolution. The Quarterly Review of Biology 2015;90(3):251-267.
2. Perry GH, Kistler L, Kelaita MA, et al.; Insights into hominin phenotypic and dietary evolution from ancient DNA sequence data. Journal of human evolution 2015;79:55-63.
3. Perry G, Dominy N, Claw K, et al.; Diet and the evolution of human amylase gene copy number variation. Nature 2007.
4. Shimelmitz R, Kuhn SL, Jelinek AJ, et al.; ‘Fire at will’: The emergence of habitual fire use 350,000 years ago. Journal of human evolution 2014;77:196-203.
5. Richards M, Trinkaus E; Isotopic evidence for the diets of European Neanderthals and early modern humans. Proceedings of the National … 2009.

 

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא YNET: "תרמית דיאטת הפליאו: מחקר מגלה שהאדם הקדמון אכל פחמימות" – באמת?

  1. מאת יוסי‏:

    תשובה נכונה לד"ר איתי גל, איני יודע איך, אבל היה טוב שיקרא אותה. אגב, התגובה רצינית מדי, כי איתי גל מאז פרסום הכתבה שלו כבר לא שקוע בנושא תזונה, אלא בשאלה איך לפרסם את כתבתו הבאה בנושא שיהיה בתחום שונה לגמרי, ויספק את הרצון של ידיעות אחרונות וYNET לתת לקוראים מדור רדוד ומעובד לעניני מדע, שרצוי שיהיה עם כותרת סנסציונית ורייטינג גבוה

    • מאת מיקי בן דור‏:

      תודה יוסי. הפוסט מכוון כמובן לקוראים הנאמנים ואלה שיגיעו לכאן כשיחפשו חומר על פליאו ולא לד"ר הנכבד שכנראה כבר אין לו תקנה.

  2. מאת יאיר כוכבי‏:

    שלום מיקי,
    מאמר תגובה מצויין, כרגיל.
    יש נקודה אחת שלא כ"כ הבנתי – נקודה מס' 2 ("הרדי וחבריה משערים שהתחלת הבישול, שקרתה לדעתם לפני 800 אלף שנה, היא סימן נוסף לעליה בצריכה של פחמימות"). אני חשבתי לתומי עד היום ששימוש באש ובישול, מוקדם ככל היותר, דווקא תומך בגישת הפליאו, לפיה האדם החל בשלב מוקדם מאד לבשל בשר וכך יכול היה לצרוך מזון עתיר אנרגיה במשך מעט זמן ולפנות את שאר יומו למנוחה, התמחויות שונות, שכלול שיטות ציד וטכנולוגיות אחרות. מדוע דווקא להסיק ששימוש מוקדם באש לבישול תומך יותר בעלייה בצריכת פחמימות? האם, לגישתך, עד לפני 350 אלף שנה האדם אכל רק בשר נא?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      יאיר שלום
      פטר רנגהם, החוקר שהעלה את תאוריית הבשול הוא צמחוני שטען שהשליטה באש איפשרה בישול פקעות שקשות לעיכול לא מבושלות (תפו"א) ושרק כך האדם יכול היה לכלכל את מוחו הגדל לפני 1.8 מיליון שנה. לפי מה שנראה האדם אכל רק בשר נע עד לפני 350 אלף שנה וזה כנראה הספיק כדי לכלכל מוח בסדר גודל קצת יותר נמוך משלנו (1000 סמ"ק בערך לעומת 1350 היום ולעומת 400 אצל קופים). קח בחשבון שהרבה מן הקלוריות הן בצורת שומן (לעיתים יותר מ 50%) ויש כבד ומוח ועוד חלקים פנימים שקלים יותר ללעיסה מאשר בשר. אגב, אסקימוסים אוכלים בשר נא עד היום. לא רק נא אבל הרבה.

  3. מאת דני‏:

    תגובה נהדרת.

    תהיתי אם תוכל לציין בקצרה, אפילו כרשימה את 6 ההיפותזות שאתה מכיר בנוגע לסיבות לגדילת המח האנושי.

    תודה

    • מאת מיקי בן דור‏:

      או קיי הרגשתי שלא אוכל להתחמק. אולי אכתוב על זה פוסט יום אחד. הנה תיאוריות למה גדל המוח ואיך זה התאפשר. לא כולן שלמות בשני ההיבטים: 1. תאורית הצייד שאומרת שהשגת בשר הייתה הסיבה 2. תיאורית הגמישות שאומרת שיכולת הגמישות בהשגת מזון מן החי או הצומח הייתה הסיבה 3. תיאוריית הבשול שהיינו צריכים מוח גדול לשלוט באש ואז יכולנו גם לצרוך פקעות 4. תאוריית אומגה 3 שבלעדי אספקה גבוהה של אומגה 3 לא יכל המוח לגדול 5. התיאוריה החברתית שהמוח גדל כדי לאפשר פעילות חברתית מורכבת 6. שמוח גדל כדי לספק לגוף שומן שזו וריאציה על השערה 1.

  4. מאת נעמן עקביא‏:

    מיקי תודה!
    בזכותך אני "פלאו" – זה רק עשה לי טוב.
    שמור על המוטיבציה והרמה הבלתי מתפשרת.
    המון תודה.