איך מונעים סרטן בצעד תזונתי פשוט

יותר מידי חברים ובני משפחה נלחמים בזמן האחרון בסרטן מכדי שאתן למחקר חדש כמו זה לעבור ללא איזכור בבלוג שלי.

המחקר מגלה את החשיבות של תהליך תוך-תאי הנקרא אוטופאגיה במניעת סרטן. אוטופאגיה בתרגום מילולי היא 'אכילה עצמית' והיא מתייחסת לתהליך בו התא ממחזר חלבונים ואברונים אחרים בתא שכבר אינם נחוצים ויכולים להפריע לתפקודו. בעבר כתבתי על חשיבותו במניעת אלצהיימר ומחלות ניוון עצבים אחרות.

אם תסלחו לי (ואני בטוח שתסלחו) אדלג על הפרטים הביו-כימיים והגנטים ואגיע ישר לעיקר – איך מעודדים אוטופאגיה?

מי שקורא זמן מה בבלוג זה לא יתפלא – סטיה מסגנון החיים של הצייד לקט לסגנון חיים תעשייתי היא גורם חשוב בירידה בקצב האוטופאגיה אצלנו המודרניים.

בסגנון חייו של הצייד אכילת חלבונים הייתה בדרך כלל אירוע חד פעמי במשך היום ולעיתים, כשצייד לא היה זמין, אף פחות מזה.

בהיעדר חלבונים בתזונה תהליך האוטופאגיה מתגבר. כנראה שהתא חש את המחסור וממחזר כדי לספק את צרכיו.

רשויות בריאות ודיאטקנים ממליצים לך לאכול חמש ארוחות ביום? – הלכה האוטופאגיה! חטיפים בכל מקום? הלכה האוטופאגיה!

בקיצור הדרך הפשוטה ביותר להגברת האוטופאגיה היא לצרוך חלבונים רק פעם אחת ביום ולעיתים אפילו להאריך את התקופה לפעם ביומיים. ככה נחקה יותר טוב את סגנון החיים שלאורו התרחשה האבולוציה שלנו, ואם המחקר של פרופ' סימוס מרטין מטריניטי קולג' תקף, נעזור לעצמנו במניעת סרטן.

אגב, קצב האוטופאגיה יורד עם הגיל. אולי זו אחת הסיבות שסרטן (חוץ מלוקמיה) נדיר אצל אנשים צעירים ושיעורו הולך ועולה עם הגיל כך שעידוד אוטופאגיה הופך כמובן יותר קריטי ככל שעולה הגיל.

שנהייה בריאים

מיקי בן דור

 

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

17 תגובות בנושא איך מונעים סרטן בצעד תזונתי פשוט

  1. מאת nitsanem‏:

    לא בטוחה שירדתי לסוף דעתך.
    האם המסקנה היא שצריך לאכול פחות חלבון? האם היא מבוססת על תיאוריה פליאוליתית או על מחקרים במיקרו תזונה עם בשר תעשייתי לא אורגני לא אוכל עשב?
    בד"כ אני מחליטה מה לאכול בתגובה למה שהגוף שלי רוצה, בהנחת עבודה שאני מוציאה סמים ורעלים מבלבלים מראש (ק' כל אוכל תעשייתי, מוצרי חלב, סוכרים מעובדים, אוכל מבושל, דגנים, קטניות יבשות וכו') אני מאמינה שבהנתן זה, הדחפים שעולים מבטאים את מה שהגוף שלי צריך. כך, בניגוד לשאר בני משפחתי (שאוכלים לפי עקרונות אלה) אני אוכלת בשר כל יום. אישי פעמיים בשבוע, והילדים משהו באמצע.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אכן המסקנה שכדאי לאכול חלבון רק פעם ביום ועדיף מידי פעם ביומיים. במיוחד חשובה מסקנה זו למבוגרים. ילדים צריכים כנראה חלבון ברמה סדירה יותר כי הם אמורים לגדול. יש היפוטזה מדעית די מעניינת שהזדקנות היא בעצם המשך הגדילה ואכילת חלבון לכן מעודדת המשך גדילה גם כשכבר אין צורך ואין לאן לגדול. המסקנה בפוסט מבוססת על מחקרים שמראים ש IGF1 (הורמון גדילה) שנוצר בזמן עיכול חלבון מדכא אוטופאגיה. ההסבר לגבי ציידים לקטים שם את המסקנה הזו בקונטקסט אבולוציוני שזה המבחן העליון בבלוג הזה לסבירות מסקנה מדעית.
      מבחינה אבולוציונית, מגיל מסויים ומעלה לא כל כך אכפת לגוף שלנו לפתח סרטן ולכן אני לא בטוח שהוא יועץ טוב, כפי שהיה בצעירותנו, לכמה חלבון אנחנו צריכים.

      • מאת nitsanem‏:

        אני מתעכבת שניה כדי להציג את עצמי כדי שתהיה לנו יותר שפה משותפת, ולא יהיה צורך להוכיח לי דברים שאני מראש מסכימה איתם 🙂
        שמי ניצן, אני מתעסקת (לא באופן פורמלי) בהשפעת התרבות והטכנולוגיה על איכות החיים שלנו, בראייה אבולוציונית/אקולוגית עמוקה שבבסיסה האקסיומה (מבחינתי 🙂 ) שהאדם הוא חלק מהטבע ושאפשר לשפר דרמטית את איכות החיים על ידי הענות לטבע כפי שהוא עולה מתפישה התפתחותית טבעית-אבולוציונית.

        תזונה היא אמנם חלק לא מבוטל מההתעסקות שלי, אבל לא בלעדי.
        המשפחה שלי אוכלת אוכל חיוני (לא מחומם מעל 42 מעלות) כבסיס העיקרי של התזונה, כאשר מדובר בעיקר על ירקות/עלים/פירות/זרעים/אגוזים, קמצוץ קטניות ירוקות ובשר, כאשר בשר אנחנו בעיקר מחממים בצלייה או אוכלים חי, מקפידים על בשר אורגני, ואם ידנו משגת – אוכל עשב. (כשחיינו בארה"ב זה היה קל יותר, ומשנעבור לקנדה באביב ישוב להיות.) סוכרים בהקשרם הטבעי נוכחים בתזונה שלנו, אבל לא דומיננטיים בה (מן הטעם שאין דין פרי תרבותי כדין פרי פראי.)

        באופן כללי אני נוטה חזק לכיוון של חיזוק מגמות אינסטינקטיביות (כמו הנקה אינסטינקטיבית, לידה אינסטינקטיבית, שינה אינסטינקטיבית, וכן, גם תזונה אינסטינקטיבית…) כאשר ההסתמכות שלי על מדע רדוקציונרי היא בבחינת nice to have ולא בבחינת אורים ותומים. בפרט כאשר זה בא כדי להוכיח, לכאורה, או להצדיק תיאוריה פרה היסטורית שבה רב הנסתר על הגלוי. אני כן באה מפרדיגמוץ מדעיות בהשכלה שלי ובאמונתי, אבל חושבת גם שהמדע העדכני צולע משום שיש לו עין אחת עצומה (ראייה רדוקציונרית סטטיסטית)

        בצורת החשיבה הרדוקציונרית לא פעם נוצרת תחושת ציור המטרה מסביב לחץ, או – פינטוז החיים השבטיים לפי המידע שנובע ממחקר בבני מערב ומזון תרבותי ושופע…
        המדע מספק לנו חדשות לבקרים מידע סותר (לדעתי הוא קונסיסטנטי להפליא אם מכניסים למשוואה גם את הנעלם הרציני ביותר – האבולוציה)
        פרט לכך, גם מידע אנתרופולוגי עדכני מצביע על כך ששבטים שונים אוכלים שונה. אבולוציה מבחינתי, היא בראש ובראשונה הסתגלות לסביבה. אני לא יודעת מה היתה הסביבה של אבותיי הקדמונים, ואני עושה את המקסימום כדי להתאים את הסביבה שלי לצרכיי האינסטינקטיביים.

        לכן, לא עקבי בעיניי להסתמך על מידע סטטיסטי ומערבי בחקר התזונה האבולציוני, והמלצות נוסח "פעם ביומיים" נראות לי כמחטיאות את המטרה ואת האדם.

        משאמרתי את כל זה, אני מוסיפה שאני קוראת בעניין את דבריך זה זמן מה, ובד"כ מהנהנת נמרצות. כמו כן, ספרך ממתין לי על המדף, בעוד 6 שבועות אנחנו ממריאים מכאן בתקווה להבריז לגן עדן. בין היתר, תזונתי.

        תודה.
        (יתכן שאפרסם את זה כפוסט בהמשך)

  2. O tema do seu artigo esta ben escrito e eu so pensei que eu deberia deixar un eloxio pouco aqui.

  3. מאת מיקי בן דור‏:

    ניצנים
    לכל אחד מאיתנו יש "סיפור" לאורו הוא חי ואוי למי שינסה לערער עליו. הידע המדעי (כן המילה הגסה ההיא) על התקופה לפני המהפכה החקלאית הוא לא מועט. הרבה אנשים לא טיפשים המצויידים בטכנולוגיה משוכללת אוספים ונוברים כמאה שנה במימצא הארכיאולוגי והאנתרופולוגי ומנסים לגבש "סיפור". מכיוון שלא היינו שם בזמנו מסקנתי היא שהדרך היחדה לגבש סיפור משלי היא ללמוד את הסיפור המדעי ולבחור ממנו מה שהגיוני לי. לגבי מחקרים רדוקציונים אני משתדל לקחת בחשבון שהם רדוקציונים ובכל זאת להוציא מהם את המיטב. אחת הדרכים היא לבדוק אם הם הגיוניים מבחינת "הסיפור" האבולוציוני. כך אם מוצאים במחקר רדוקציוני ששומן רוויי מוריד את מספר קולטני ה-LDL ומסיקים מזה שהוא גורם למחלות לב אני מתייחס אליו בספקנות. לאחר 2 מיליון שנה של צריכת כמויות עצומות של שומן רווי צריך יותר מבן דוד שלישי של קשר בין משהו למשהו כדי לשנות את דעתי על שומן רווי. אך אם בא מחקר וקושר אוטופאגיה לסרטן לאחר שיש מחקרים לא מעטים אחרים המסמנים את חשיבותו של התהליך לבריאות התא וזה הגיוני לי מבחינת הסיפור האבולוציוני אני פועל לפיו.
    אשמח לשמוע על הרקע המדעי לגישת התזונה שלך. יש דעות שונות באשר לזמן בו החילונו לבשל. בחור אחד מהרוורד בשם Wrangham טוען שזה היה לפני 1.75 מיליון שנה. אחרים דוחים זאת ל 200 אלף שנה לפני זמננו אבל לא ידוע לי על אף חברה אנושית בתקופה הקרובה אלינו שלא בישלה לפחות את הבשר.

    • מאת nitsanem‏:

      מיקי, בקצרה, זה שיש קשר בין אוטופאגיה לשמירה על בריאות התא, וזה שיש מחקר שקושר אוטופאגיה לסרטן, עדיין לא אומר שכל חלבון בכל צורה אצל כל אדם ישפיע על אוטופאגיה, ולפיכך על הסיכון לסרטן. זה מה שאני מנסה לומר.

      לגבי תזונתנו, אנחנו מבשלים חלק מסויים מן האוכל. את אותו החלק שאנחנו מאמינים ורואים ראיות שהיו מבשלים גם אבותינו הקדמונים. זה שיש עדויות שחלק מבני האדם בישלו חלק מהמזון חלק מהזמן, לא אומר שהמעבר לבישול כמעט כל המזון, כל הזמן, על ידי כל בני האדם הוא נכון ובוודאי לא שהוא בריא.

  4. מאת דליה‏:

    שלום מיקי
    לגבי "אכילה עצמית" (מושג שמופיע במאמר שלך) מה לגבי הצד הנפשי של אכילה עצמית האם אתה לא חושב שיש לזה השלכות ביצירת סרטן .אני מדברת כמובן על מועקה רצינית שוטפת ושיטתית אצל מישהו ולא רגעית וחולפת.
    מתוך הסתכלות שלי בחיים ובאנשים מועקה מתמשכת יוצרת "פצע" אפילו דלקתי בגוף שמחקה את מה שרוצה הנפש, מעין בריחה אל מחלה שתציל אותנו מבעייה שלא נפטרת , גם למיקום של הסרטן יש משמעות. אני יודעת שזה נשמע מאוד לא מדעי ,אבל רבות כבר נכתב על גוף ונפש .
    בעיקר מהסתכלות אצל אנשים שלא הייתה בעייה של תזונה אצלם. כמובן שכאן נכנס גם עניין התורשה או שכל הגורמים יחד מתחברים למציאות אחת קשה ואכזרית בדמות הסרטן.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אכן מתרבים המחקרים הצביעים על תגובות ביוכימיות למתח הגורמות לבעיות בריאות ספציפיות. אולי אכתוב על זה פוסט יום אחד. בספר שלי יש שיחה על השפעת המתח והחרדה על בריאותנו ואיך לציידים לקטים היו הרבה פחות סיבות למתח וחרדה כך שלא עוצבנו גנטית לכמות הבעיות שהחיים המודרניים מציבים בפנינו.

  5. מאת גיא‏:

    מיקי.
    אם לטענתך האדם הפליאוליטי אכל בשר רק פעם ביום יומיים, אז מה בדיוק הוא אכל בשאר הזמן?
    הרי חמאות, שמנות וכו' לא היו זמינות באותה תקופה.
    מה היה מקור הקלוריות העיקרי של האדם אם לא הבשר?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      מקור הקלוריות העיקרי של האדם הקדמון עד תקופות קרובות מאוד למהפכה החקלאית (10,000 שנה) היה אכן בשר וזהו עד לאחרונה גם מקור המזון של הרבה חברות ציידים לקטים כפי שתיארתי פה באחד הפוסטים האחרונים. אולם אין זה אומר שהאדם לא אכל גם כמויות משמעותיות של חומר צמחי. ציידים לקטים בני ימינו אוכלים בשר כל זמן שהוא זמין ומשלימים באגוזים, פקעות וכו'. אפשר בקלות להעביר יום יומיים בלי בשר ועם קצת מזון מהלקט ואפילו בלי לאכול בכלל לאחר שמתמלאים בבשר ושומן מציד של חיה גדולה וזה מה שקורה. זה לא אומר שאין תקופות שהם אוכלים בשר כל יום. זה די תלוי בעונה.

  6. מאת גלי‏:

    הי מיקי,
    אני קצת מבולבלת מהפוסט הזה. אם המטרה היא להפחית את צריכת הפחמימות ולבסס את התזונה על חלבונים ושומנים, איך אפשר להמעיט במקביל בצריכת חלבון לפעם ביום או פעם ביומיים?
    האם ביום כזה תבסס את תזונתך על פחמימות ושומנים בלבד?
    ובמילים פשוטות: מה אפשר לאכול ביום שבו אתה לא צורך פחמימות בכלל?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      ביום צום חלבונים אני נוטה לאכול יותר ירקות וכמובן לא ממעיט בשומן. סמוזי עם עלים מסוגים שונים, ירקות אויזה פרי יחד עם כמות נכבדה של קרם קוקוס נותן לא מעט קלוריות. אפשר ביום כזה גם להמעיט בצריכת קלוריות בכלל. אם לא מסתמכים בדרך כלל על כמות גדולה של פחמימות המעטת קלוריות ליום יומיים לא כל כך קשה.

  7. מאת אביב‏:

    מיקי, אולי תוכל לפרט לנו יותר על הקשר הלוגי בין אוטופאגיה לסרטן, ועל ההוכחות המחקריות לקשר?

  8. מאת אביב‏:

    מיקי, בדקתי בגוגל את הקשר בין סרטן לאוטופאגיה, ודוקא נתקלתי במאמרים שהאוטופאגיה מסייע לסרטן! ושמנסים לבדוק תרופות נגד אוטופאגיה כדי שכך ימנע מהסרטן אחד מהתהליכים החשובים לו מאוד. ובנתיים זה מצליח די טוב נגד הסרטן.
    ראה בקישור זה:
    http://mehkarim.com/?page_id=57/u05e1u05e8u05d8u05df-u05d4u05dcu05d1u05dcu05d1/%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%94-%D7%9C%D7%9E%D7%9C%D7%A8%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%98%D7%94-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%AA%D7%A4%D7%AA%D7%97%D7%95%D7%AA-%D7%A1%D7%A8%D7%98%D7%9F-%D7%94%D7%9C%D7%91/
    וכן בקישור זה:
    http://webcache.googleusercontent.com/search?hl=iw&gbv=2&gs_sm=e&gs_upl=6281l12422l0l12719l14l14l0l8l0l0l453l1281l2-2.1.1l4l0&q=cache:ZVxZ7vVqjNEJ:http://www.cancerhelp.org.il/news/Addiction-to-Self-Digestion+%D7%90%D7%95%D7%98%D7%95%D7%A4%D7%90%D7%92%D7%99%D7%94+%D7%A1%D7%A8%D7%98%D7%9F&ct=clnk

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אביב
      יש הבדל בין מי שחולה בסרטן ומי שמנסה למנוע סרטן. למי שמסה למנוע סרטן אוטופאגיה עוזרת.

  9. מאת רחל‏:

    מעניין ומלמד. תודה!