תכולת נחושת במזוננו ומחלות לב

ההשערה שמחלות הלב וכלי הדם מקורם במחסור בנחושת בגופנו מתוארתבפוסט קודם (לינק ) פוסט זה הוא המשך.

הנה תרגון פוסט ההמשך של סטפן גויאנט

מקורות לנחושת

זה לא קשה לקבל מספיק נחושת – אלא אם כן אתם גרים המדינה תעשייתית. הרכבתי גרף המראה את תכולת הנחושת של מספר סוגי מזון מעובדים ולא מעובדים כדי להדגים את הבעיה. הצד השמאלי מראה מזונות תעשייתיים עיקריים בזמן שהצד הימני מראה מזונות מלאים. כללתי כמה שהיו טיפוסיים לתרבויות מלנזיות ופולינזיות, אשר היו כפי הנראה חופשיות ממחלות לב וכלי דם. גודל המנה הוא מה שבאופן הגיוני מישהו היה אוכל בארוחה: בערך 200 קלוריות של דגנים, פקעות וקוקוס : 110 גרם של מזון מן החי, חצי כפית מלח, כוס אחת של עלים ירוקים, 28 גרם של סוכר.

שימו לב שכבד בקר יוצא מהגרף ב-488% מהכמות היומית המומלצת. אני לא יודע אם אתם מעוניינים לשבת ולאכול 110 גרם כבד אבל אתם מקבלים מושג. כבד בקר הוא המולטיוויטמין של הטבע, ללא מתחרים, המזון המזין ביותר בעולם. זה בגלל שהוא מתפקד כמחסן בשביל מספר של יסודות קורט (micronutrients), כמו גם היותו מפעל כימי שצורך כמויות גדולות של ויטמין Bכדי לתפקד.  אתם יכולים לראות שרקמת שריר (בשר רגיל) היא לא מקור טוב לנחושת בהשוואה לאיברים אחרים וזה נכון גם ליסודות קורט אחרים.

כבד בקר הוא כה עתיר בחומרי תזונה שאינו צריך להיאכל כל יום. חישבו עליו במושגים של ההרכב של גוף הבקר. החלק הניתן למאכל הוא בעיקר שריר אך חלק משמעותי הוא הכבד. אני חושב שמתקבל על הדעת לאכול כבד בצורה זו או אחרת בערך פעם בשבוע.

החקלאות המודרנית מייצרת מזונות עניים ביסודות קורט

המספרים בגרף למעלה באים מ NutritionData , המקור העיקרי שלי להרכב חומרי תזונה. הבעיה בהסתמכות על סוג כזה של אינפורמציה היא שהיא מתעלמת מהשונות של תכולת יסודות הקורט עקב זן, איכות קרקע וכו'.

העובדה המצערת היא שרמת יסודות הקורט ירדה בצורה משמעותית ביותר במשך המאה ה-20 גם במזון מלא. ד"ר דונלד דייוויס תיעד את הירידה המשמעותית של תכולת נחושת ויסודות קורט אחרים במזון האמריקאי במשך המחצית השנייה של המאה ה-20 (לינק )

ירידה אפילו יותר משמעותית קרתה באנגליה (לינק ) עם מגמות דומות בכל העולם. בממוצע, תכולת הנחושת בירקות ירדה ב-76% מאז 1940. רוב הירידה קרתה מאז 1978. פירות ירדו 20% ובשרים ירדו ב-24%.

אני מוצא זאת מאוד מדאיג מכיוון שזה ישפיע אף על אנשים האוכלים מזון מלא. זאת היא סיבה נוספת לקנות מיצרנים ביתיים קטנים אשר יש יותר סיכוי שישתמשו בזנים מסורתיים ויגדלו על אדמה עשירה יותר. בקר שניזון במרעה אמור להיות מזין במידה שתמיד היה. יש אנשים שהיו רוצים לגדל, לצוד או לדוג את האוכל שלהם בעצמם.

עד כאן הפוסט של סטפן גויאנט. יש לי כוונה בעתיד להרחיב בנושא העלמות חומרי המזון החיוניים מהמזון שלנו ועל הדרכים לפתור בעיה זו. לדעתי זו בעיה מרכזית ביותר, יותר משמעותית כנראה לחלק מהאנשים מאשר הרכב כזה או אחר של אבות מזון אך בכל מקרה משמעותית לכולנו.

אגב, עדי סוקול-קצירי, עורכת התוכן של האתר Eatwell, עשתה כתבה על משפחתנו, מההיבט התזונתי כמובן. הכתבה נמצאת כאן (לינק). לעדי בלוג מקסים בקפה השווה ביקור לכל חובב אוכל באשר הוא, וודאי לכל חובב אוכל בריא (לינק)

שנהייה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.