פחות פחמימות יותר שומן – הוויקינגים במתקפה!

לאורך כל הבלוג הזה שזורים פוסטים שמנסים להראות שאין שום הצדקה לדמוניזציה שעושים לשומן ולהיפך שהעלאת כמותו בתזונה על חשבון פחמימות, ובמיוחד פחמימות כמו לחם, תתרום לבריאות ולא תזיק לה.

קשה להאמין, אבל ההמלצות המקוריות להמעיט בשומן התקבלו ללא תמיכה מדעית רצינית (ראו את הקטע הקצר מתוך דיוני הועדה בסוף שנות ה-70 שהובילו להמלצות התזונה). כן, קשה להאמין, אבל מעולם לא היה נסיון מדעי אחד תקף בבני אדם שהשווה תזונה עתירת שומן יחסית לתזונה דלת שומן שבו התוצאות הצדיקו את ההמלצות.

בשנים האחרונות נעשו עשרות נסיונות בבני אדם והתוצאות שלהם חד משמעיות – תזונה שבה מורידים פחמימות ומעלים את אחוז השומן מביאה לירידה במשקל ולשיפור במדדי סיכון לתחלואה במחלות הציביליזציה.

הראשונים שהחליטו לסקור באופן יסודי את הידע המדעי ולעדכן את המלצות התזונה בהתאם היו השבדים. הם הרכיבו ועדה שכללה 10 רופאים שחלקם היו סקפטים לגבי תזונה דלת פחמימות. עתה, לאחר שנתיים של עבודה וסקירת 16,000 מאמרים מדעיים ההמלצה שלהם בדוח שנקרא "טיפול תזונתי בהשמנת יתר"  היא להתחיל בדיאטה דלת פחמימות כטיפול ראשוני  מועדף על דיאטה דלת שומן (הנה אחת מהכתבות הרבות שהתפרסמו על הדו"ח והנה עוד אחת).

הדו"ח מציין את שיפור מדדי הסיכון כמו HDL  וטריגליצרידים על דיאטה דלת פחמימות ועל היתרון שלה בהורדת משקל.

אחד מחברי הועדה, פרופ' פרדריק ניסטרום שכבר שנים לוחם לשינוי ההמלצות להכללה של שמנים מן החי ולהורדת פחמימות אמר: "זה מרגיש מצויין שיש את הדו"ח המדעי הזה ושהחשדנות של עמיתי לוועדה כלפי הדיאטות דלות הפחמימות נעלמה במשך העבודה על הדו"ח. כאשר כל המחקרים המדעיים האחרונים מועמדים בשורה התוצאות אינן ניתנות לויכוח – הפחד שלנו משומן רווי הוא חסר בסיס."

הוועדה השבדית היא במעמד של מייעצת כך שצריך עוד לראות אם המלצותיה יתקבלו אבל אני אופטימי, הידע המדעי על היתרונות של תזונה עתירת שומן התעבה מאוד בשנים האחרונות. חוקרים אוהבים להצליח כמו כל אחד מאיתנו ולכן בעתיד אני צופה פרסומים נוספים של מחקרים טובים שמשווים תזונה עתירת שומן לדלת שומן.

בינתיים אם אתם רוצים לקרוא חלק מהמחקרים שהובילו את השבדים למסקנה ששומן הוא בריא הנה פוסט של בלוגיסט מצויין (סטודנט לרפואה) שריכז 22 מחקרים קליניים, עם קבוצת ביקורת בחלוקה אקראית שמראים כולם ששומן זה על הכיפק מבחינה בריאותית. אני לא מכיר אף מחקר קליני בחלוקה אקראית עם קבוצת ביקורת שהראה את ההיפך.

אגב, לאלה שתוהים איך אני מערבב דיאטה דלת פחמימות עם עתירת שומן אומר לכם שהשבדים מכנים את הדיאטה LCHF כלומר Low Carb High Fat כי אין דרך אחרת לבצע נכון את הדיאטה הזו. זו הסיבה שפרופסור פרדריק ניסטרום התייחס למסקנות בהקשר של שומן.

ולסיום הנה תמונה שלי עם אחד הרופאים המובילים את מהפכת התזונה בשבדיה שבה, לפי סקר אחרון, כ-25% מהאנשים מנסים סוג של LCHF. המדובר בד"ר אנדריאס אנפלדט הידוע בכינוי DietDoctor. חייבים להודות שנראה שהדיאטה עשתה לו רק טוב. אם רק הייתי מתחיל כשהייתי בגילו…

שנהייה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

9 תגובות בנושא פחות פחמימות יותר שומן – הוויקינגים במתקפה!

  1. מאת דודי‏:

    שלום אני כבר הרבה זמן קורא ומתעניין ומבצע את lchf
    התחלתי בהרצאות באינטרנט עברתי לאתר דיאטדוקטור התזונה מאוד דומה לפילאו מאוד טובה ואני מאמן כושר שנים הביאה לשינויי במתאמנים שלי בעיקר כי תזונה דלת שומן אכן גם מביאה לירידה במשקל אבל הורגת את הגוף מבחינת מינרלים וויטמינים במיוחד אלו הנספגים בשומן

  2. מאת livliv‏:

    נראה לי שאני יודעת למה חושבים שלא בריא שומן. חמצן מסיס בשומן ומחצמן אותו, כך שחשבו שזה מה שקורא לעורקיםש לנו בגלל השומן. היום מודעים לכך ששומן מזעים כמו שמן שסוייה , תירס וחמיות למשל מתמחצן מהר ומסוכן.

    לא חשבו על כך שהגוף מזדקן יותר מהר עם פמחחות ובמיוחד עם פחמממות כמו סוכר ולחמים.

    • מאת livliv‏:

      היום התזוניות מליצים על שמן זית שזה טוב אבל עדיין ממליצים רק 10% שומן רווי ו-20% מהצומח.

  3. מאת גילה‏:

    ויוה שבדיה!..
    תודה על הקישור לבלוג של Kris Gunnars – פוסט מצוין, ואני בטוחה שעוד אעשה בו שימוש בעתיד.

  4. מאת מאיה‏:

    אתה (1.85מ) נראה גמד ליד הדר׳ ויקינג.. שמן דגים צפוניים ?!

  5. מאת שמוליק‏:

    האם תוכל להגיד מי האם אותם "השבדים" שהתעניינו בנושא?
    האם מדובר במחקר במימון ממשלתי/ציבורי כלשהו? מחקר שיזם משרד הבריאות?

    האם תוכל לתת קישור לפרסום הרשמי (אפילו בשבדית)?

    תודה.

    • מאת ורד לב‏:

      לפי מה שאני רואה יש כאן כמה וכמה קישורים למידע השבדי, כולל לכמה רופאים בשמותיהם.
      מניחה שגוגל פשוט יביא אותך לעוד מקומות

  6. מאת אלישבע‏:

    תודה

    מודה למזלי שנתקלתי במאמרים שלך
    יכולה רק להעיד מנסיוני שלי
    שכאשר הצטרפתי לקבוצת תמיכה של OA אכלני יתר – שזה על בסיס של AA אלכוהוליסטים אנונימיים, הורדנו את הפחממות למינימום כי קראנו להם מאכלים אלכוהוליים ואז..
    זה גרם לי להצליח בירידה במשקל ושמירה על ירידה של 50 קג כבר השנה ה21
    כמובן שהורדו המאכלים המטוןגנים והשמנים מאד אבל שומן כן נצרך במידה

    אז השוודים באמת לא טעו
    וכל הכתבות על הפחממות ולחמים מוכיח שנכון