שבוע טוב לפליאו

בתור בעל דעה יוצאת דופן זה היה שבוע מדהים.

אני לא מכחיש שיש לי קצת הנאה מלהיות יוצא דופן אבל אי אפשר להגיד שזה מצב מלבב וחסר מתח. בתור ADD מאובחן, כל הזמן להיות בשליטה מתי לומר ומתי לא לומר ולמי לומר שמה שרע הוא טוב ומה שטוב הוא רע גורם לי סטרס לא קטן ומכיוון שהאיפוק לא תמיד הולך לי אני חי בתוך מציאות מתמשכת של מבטי תמיהה וחוסר האמון.

כל זה היה כדי להמחיש כמה טוב אני מרגיש כאשר אני רואה שהמרכז זז קצת בכיוון שלי והופך אותי לקצת פחות יוצא דופן (בעיני עצמי לפחות). אז הנה ארבעה אירועים כאלה השבוע שכל אחד כשלעצמו אולי לא ישנה את העולם אבל יש סיכוי שאלה חלק מהרעידות הקטנות בשנה שנתיים האחרונות שמבשרות את הזעזוע הגדול  הבא עלינו לטובה בהמלצות התזונה.

אוסטרליה מתחילה לשאול שאלות –  ABC היא ערוץ 1 של האוסטרלים, לב ליבו של המימסד וCATALYST  היא תוכנית המדע הפופולרית שלהם. אין ספק בטון של התוכנית הזאת – אומרת דר' מריאן דמסי מנחת התוכנית: "בתוכנית הזאת אני אעקוב אחר השביל שהוליך אותנו להאמין ששומן רווי וכולסטרול גורמים למחלת לב ואגלה מדוע יש האומרים כי זו הטעות הגדולה ביותר בהיסטורית הרפואה" הטון של התוכנית ברור – רימו אותנו! נוכל בשם אנסל קיס הסתיר נתונים כדי להראות ששומן  רווי מזיק לנו וגרם למשבר הבריאות שכל העולם נתון בו. הם מביאים בצד הרופאים תומכי השומן גם את דעת איגוד הלב האוסטרלי ומומחה ליפידים מקומי אבל תקנו אותי אם הם לא נשמעים פתטי. בשבוע הבא הם בודקים את נושא הסטטינים.

הנה לינק לוידאו של התוכנית

פליאו למוח – דר' אוז, בעל תוכנית הבריאות הניצפית ביותר באמריקה, ממשיך את המטמורפוזה לפליאו – לאחר שהביא את ד"ר ווילאמס נגד גלוטן  ורופאים אחרים נגד סטטינים הוא מביא את הנוירולוג ד"ר פרלמוטר שטוען שכדי למנוע אלצהיימר ולרפא דיכאון צריך לאכול באופן קבוע תזונה דלת פחמימות ועתירת שומן. בתכנית הזו ברור שד"ר אוז שינה כבר את דעתו שלו. הוא אומר: "דרך אגב, קרדיולוגים כמוני מתחילים לקנות את הדעה הזו, מפני שאני חושב שאתה צודק. מה שגורם לנו למות ממחלות לב ושבץ ואלצהיימר הוא דלקת בגוף והיא לא נגרמת על ידי שומן שאכלנו במשך 2.5 מיליון שנה (פליאו במיטבו מ.ב.). זה נגרם על ידי שינויים חדשים בתזונה שלנו…"

הנה לינק לתוכנית

ואחרונים חביבים שני מאמרים בכתבי עת מדעיים. הראשון מאמר דעה של קרדיולוג מנתח אנגלי בכתב העת  הנחשב British Medical Journal שכותרתו היא:

שומן רווי הוא לא הבעיה – לאחר שהוא מביא סימוכין מדעיים לדעתו הוא מסכם: "הגיע הזמן לנפץ את המיתוס על תפקיד השומן הרווי במחלות לב ולבטל את הנזקים של המלצות תזונה שתרמו להשמנת יתר". אגב, באותה הזדמנות הוא אומר שסטטינים עוזרים במעט מאוד מקרים וגורמים הרבה תופעות לוואי. הנה ההודעה לעיתונות עם תגובות של רופאים. המאמר הזה זכה לכיסוי בעיתונים החשובים בעולם ואפילו ל"ישראל היום" הגיע אלא שהם בלבלו לגמרי בין שומן רווי ללא רווי בקיצור עיתונות ישראלית במיטבה. המאמר השני דן באיכות הנתונים עליהם מסתמכות המלצות התזונה והוא התפרסם ב Plos One שהגישה אליו חופשית.

המחקרים האפידמיולוגים בבסיס המלצות התזונה מוטעים ברמה פאטליתשלשה חוקרים בדקו את בסיס הנתונים הגדול ביותר בעולם של שאלוני תזונה ובריאות וקובעים שאיסופם, שעלה מיליוני דולרים רבים (מאות או אלפי מיליוני דולרים כנראה) הוא בזבוז כסף אחד גדול וכל המחקרים שנסמכו עליו (עשרות אם לא מאות) הם מוטעים מן היסוד. החוקרים מראים שמספר הקלוריות המדווח קטן באופן קבוע בעשרות אחוזים מזה הנצרך למעשה. כמו כן הם מביאים מחקרים אחרים שמראים שבמיוחד בנושא של צריכת שומן יש דיווח מעוות המוטה לכיוון ציפיות נורמטיביות. במאמר שפרסם אחד החוקרים ב The Scientist הוא משתמש במילים לא דיפלומטיות כנגד השטח המדעי שלו – מדע התזונה – שבו מונחים החוקרים הזוטרים שהמאמץ העיקרי שלהם צריך להיות להשיג כספים למחקרים שיתמכו בדעות של הבוסים שלהם. הוא לא כותב את זה אבל הביקורת הזו כנראה מכוונת הישר כנגד וולטר ווילט, ראש בית הספר של הרוורד לבריאות הציבור שהוא הכתובת לכספים מהממשלה לתחזוקת אותו בסיס נתונים מעוות (NHANES). על וולטר ווילט ועל הבעייתיות של השאלונים שעליהם מסתמך אותו בסיס נתונים כבר כתבתי בעבר.

ולסיום קטע קצרצר בנימה מבודחת תראו מה ידעו כבר ב 1964. איך איך איך שכחנו? (הנה הלינק)

שנהייה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא שבוע טוב לפליאו

  1. מאת דינה ראלט‏:

    באמת נחמד לקרוא…וכשיגיעו לפחמימות הריקות, נשמח כולנו…
    מעניין אותי למה זה קורה רק עכשו? קשה לי להאמין שלא ידעו את זה קודם
    מה דעתך?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      דינה אני מסכים אתך שיש בעייתיות בפסילת כל הפחמימות באשר הם. אולי הבעיה היא בצריכה נ מ ש כ ת של פחמימות לאורך כל היום שמשמרת רמה גבוהה של אינסולין וסוכר. היה פעם ספר שנקרא "שעת האושר" שטען לצריכת פחמימות במשך שעה ביום. ניסיתי את השיטה לפני שעברתי לפליאו וירד לי לחץ דם כמעט מידית. לצערי משום מה לא התמדתי. לא ידעו זה אומר בעיקר לא רצו לדעת. אני בדרך כלל לא בעד תאוריות קונספירציה אבל כמי שנחשף לתעשיית המזון והתרופות אני יכול להעיד שהמנהלים שלהם חזקים ונחושים ומנצלים את הגודל בלי בושה. רוב החוקרים הנחשבים נמצאים על רשימת מקבלי התשלומים מהם בדרך זו או אחרת. לפני שנתיים הופיעה פה מריון סלאבין יו"ר ועדת הפחמימות והחלבונים בועדה של משרד החקלאות האמריקאי לעדכון המלצות התזונה. בלי בושה נאמר בכנס שההגעה של אופשרה על ידי יונילבר שהוא יצרן של דגני בוקר בין השאר. יש פה המון המון כסף וכל קלוריה משומן רווי שלא אוכלים היא פוטנציאל לקלוריה (ואולי יותר) של דגני בוקר והם יודעים על זה ועובדים על זה שכל מחקר דפוק שיכול לגרום להורדת צריכת שומן רווי יפורסם במדיה שהם ממלאים בפרסומות ולכן יש להם שם השפעה.

  2. תודה על פוסט מעניין, מיקי. באמת קשה לאכול פליאו… מכל עבר מספרים לך, גם חברים, וגם בתקשורת, שאתה מה זה טועה… ואני עדיין מבולבלת בנוגע לשמנת המתוקה. מילא…

  3. מאת נועה‏:

    אשמח לקישור למאמר בכתב העת המדעי, כי הבטחתי למישהי שלא האמינה שיש מחקרים שמראים ששומן רווי הוא לא הרעה שמדברים עליה, שאשלח לה אחד כזה או כמה כאלה…

  4. מאת מיקי בן דור‏:

    בפוסט הזה יש לינק למחקר הגדול והארוך ביותר שהשווה דיאטות. האנשים בקבוצה שאכלה יותר שומן אכלו שומן רווי. החוקרים מציינים בגוף המאמר שהם הנחו את הנבדקים לצרוך שמן חד בלתי רווי אבל שבעצם העליה הייתה בצריכת שומן רווי. השיפור הרב ביותר בממדי הבריאות היה על הדיאטה עתירת השומן. יש מאמר נוסף על אותתה קבוצה שמראה ירידה בשכבת הפלאק בעורקים שהייתה הגבוהה ביותר אצל הקבוצה שצרכה יותר שומן. צריך גם לקחת בחשבון שכל דיאטה שבה מורידים את צריכת הקלוריות היא דיאטה עתירת שומן רווי. הגוף משלים את הקלוריות החסרות משומן שמאוחסן בגוף שברובו הוא רווי. אין שום הבדל מטבולי בין שומן שמגיע מהגוף לשומן שמגיע מהאוכל. http://www.paleostyle.co.il/%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%95%D7%90%D7%AA-%D7%93%D7%99%D7%90%D7%98%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8-%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%9A-%D7%95%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C-%D7%91%D7%99%D7%95%D7%AA/

  5. מאת שושי‏:

    מיקי שלום !
    אני בת להורים יוצאי תימן ,בעבר הרחוק קראתי שהתימנים הם העדה הכי בריאה בעולם וגם היום בהשוואה לאחרים היא עדיין נחשבת כהעדה הבריאה בעולם לפי מספרים ,א"עפי שגם הם כבר לא בריאים כמו בעבר וגם הם חולים במחלות הארורות ובעיקר בסכרת וזאת כנראה לאחר שינוי תזונתם ,בילדותי אני זוכרת בעיקר שהכמויות שאכלנו היו קטנות ולא כבדות בעיקר מרק עוף שאת העופות אנחנו גידלנו עם הרבה מאד ירק טרי [לא סלט עם כמויות של שמן] שגם גידלנו בחצר ביתנו ובשמן כמעט ולא השתמשנו וכן אכלנו פחמימות ותמיד היינו עם הרבה מרץ ורזים ועם השנים הכל השתנה.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      שושי הכרתי בת של תימני שאבא שלה לא היה אוכל לחם בלי תוספת של חילבה. הוא נפטר בגיל 90+