פאנאטים צמחונים משיבים מלחמה


7950 צפיות ו-150 תגובות לפוסט הזה (לינק) מוכיחים עד כמה עמוס נושא הצמחונות ברגש. הפוסט הנ"ל ושני הפוסטים העוקבים עוסקים בביקורת ספר בשם The Vegetarian Myth שכתבה לייר קית', לאחר ש-20 שנות צמחונות כמעט והובילו אותה למוות. בספר היא מפוררת, בעזרת אינפורמציה עשירה, אחת לאחת את האמונות בדבר עליונותה המוסרית והבריאותית של הצמחונות. בקיצור רב, לטענתה חיות רבות יותר נהרגות בתהליך החקלאי של גידול צמחים מאשר בתהליך גידול וצריכת הבשר. היא כמובן מתנגדת נמרצות לגידול החרושתי של חיות למאכל בארה"ב ואף הייתה בדיוק בקטע זה של דבריה, בכנס לכבוד ספרה, לפני מספר ימים, כאשר (ראה וידאו) שלשה צמחונים פנאטים פרצו מאחורי הבמה והדביקו לעיניה שלוש עוגות מצופות בגרגירי פלפל חריף. לייר נפגעה בעיניה ועדיין סובלת מקשיי ראייה.

ההתקפה צולמה עבור אתר של צמחונים פאנאטים והיא מוקרנת בו בליווי מוסיקה עליזה מסדרת הטלוויזיה בני היל. צמחונים פאנאטים שגדשו את האולם, ביודעם מראש על ההתקפה המתוכננת, מחאו כפיים והריעו לתוקפים.

אני מקפיד לכתוב 'צמחונים פאנאטים' כדי להבדיל אותם מצמחונים סתם. אדם יכול להיות צמחוני מאלף ואחת סיבות. הבעיה מתחילה בתחושת העליונות המוסרית של צמחונים מסוימים, שמביאה לעיתים לפאנאטיזם.

מה מייחד את הפאנאט?

הצורך להאמין במשהו באופן מוחלט, בלי שאלה – מגדיר את חייו. הפאנאטיות מאפשרת לו להרגיש מיוחד וחשוב. זהותו מוגדרת על ידי נשוא הפאנאטיזם.

אם אתה פוגש מישהו והדבר הראשון שהוא מספר לך על עצמו הוא שהוא צמחוני סביר להניח שצמחוניות מגדירה את זהותו. אגב מבחן זה טוב לגבי כל פאנאט בפוטנציה – יהודי, מוסלמי או סביבתי, תהיה האידיאולוגיה אשר תהיה.

באופן לא מפתיע האיום הגדול ביותר על זהותו של הפאנאט הוא ספק. כל עדות נגדית לאמונתו חייבת להיות מבוטלת במהירות האפשרית. הוא חייב להתעלם מכל חוסר עקביות בטענותיו. כל מי שחולק את אמונתו הוא אויב וכל מי שמטיל ספק באמונתו יש חובה להשתיקו.

מה מקבל הפאנאט בתמורה למסירותו האדוקה לרעיון? את הנוחות של הוודאות! אין יותר צורך להתלבט בשאלות המוסריות שמציבים החיים לעיתים מזומנות. הכל ברור ידוע ומוחלט. להודות שאכילת בשר דרושה לבריאות טובה? בלתי אפשרי, שהרי הודאה כזו תחייב התמודדות עם המוסריות של הצורך להרוג כדי להישאר בריא. הבריחה לאזור הנוחות מכתיבה הכחשה של כל עדות המערערת את הבסיס של האמונה הפאנאטית.

יש אידיאולוגיה ויש אידיאולוגיה. אותי מפחידה אידיאולוגיה שמטרתה המוצהרת היא שינוי התנהגותי לא רק באמצעים של שכנוע לוגי אלא היא רואה את המטרה כקדושה כל כך שהיא מצדיקה שימוש בכוח. "האמצעים מקדשים את המטרה". זה מה שמדאיג באסלם עם הג'יהאד שלו וזה מה שמטריד אצל צמחונים פאנאטים שזורקים דם על פרוות או עוגות פלפל חריף בעיני מתנגדיהם. לאחר מעשים כאלה ברור לך מעל לכל ספק שאם תהיה לצמחונים כאלה את האפשרות לכפות את רצונם בכוח, נאמר על ידי זכייה ברוב בבחירות במקום כלשהוא, הם לא יהססו לעשות זאת.

מאפיין נוסף של פאנאטים הוא רמה גבוהה של שנאה. שנאה  מבדילה, מייחדת, משמרת מוטיבציה ומאחדת. שלשה אנשים במסכות מתקיפים מאחור אישה בת 45. חלק מהאנשים בחדר מריעים. אתר של צמחונים מציג את וידאו של התקיפה עם מוזיקה מצחיקה מסדרת הטלוויזיה בני היל. הפאנאטים חוגגים על השנאה.

כדי להיות פאנאט אתה חייב להימנע מלהסתמך על הבנה. הבסיס היחיד חייב להיות אמונה. הבנה משאירה את המחשבה במצב שבו יכול להיות מקום לספק. בדיקה לוגית של האידיאולוגיה היא הדבר המסוכן ביותר שהפאנאט יכול לעשות לעצמו ולכן לא יסתכן בו.


בחילופי מאמרים אקדמיים (לינק) בין לוריין קרדן, המדען המוביל של החקירה האבולוציונית של התזונה, ובין  המדען הצמחוני קולין קמפבל, מחבר הספר, שהפך התנ"ך של הצמחונים,   The China Study, אומר קמפבל: "זה אומר דחייה של מחקרים אקראיים מבוקרים כ"סטנדרד הזהב" במחקר התזונה והבריאות". משפט זה בא בסופו של קטע ארוך שסיכומו הוא שמדע התזונה יכול להסתמך רק על מחקרים תצפיתיים מהסוג שקמפבל עצמו ערך בסין. מחקרים מסוג זה נחשבים מבחינה מדעית לנחותים ביותר ואין מדען רציני אחד המשתמש בהם להוכיח סיבה ומסובב. עמדה זאת מאפשרת לקמפבל להתעלם משורה ארוכה של מחקרים מהסוג הנחשב תקף יותר מבחינה מדעית והמערערים על השקפתו הצמחונית. להוכחה, קורדן מביא כסימוכין לדבריו עשרות מאמרים מדעיים. קמפבל אף לא אחד.

אפשר להריח פאנאטיזם ממרחק קילומטרים. שלילת הלגיטימיות של הוכחות מדעיות לוגיות ויותר מזאת, של כל השיטה המדעית, היא חיונית לקיומה של השקפה פאנאטית פסבדו-מדעית כמו צמחונות. אכן אפשר להיות בטוח לחלוטין רק בדברים שאנחנו לא מבינים. תבונה עוד עלולה חו"ח, מבחינת הפאנאט, להוביל למחשבה שאותה הגדיר יפה סוקרטס: " אני לא יודע כלום חוץ מזה שאני בור"

ואסיים באמירה אחרת של סוקרטס – "הטוב היחידי הוא ידע והרוע היחידי הוא בורות". במקרה התקיפה של ליר קית' אנו חוזים בהתגשמות האמרה – בורות אכן מובילה לרוע. לכן צריך לצלצל בכל פעמוני הידע. אולי יחדרו הדי הצלילים גם לאלה שמנסים לאטום את אוזניהם.

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.