מחקרים מדעיים או אבולוציה?

האם ניסיונות מדעיים בהשוואת דיאטות תקפים יותר מאנקדוטות?

הניסוי המדעי הארוך ביותר והגדול ביותר שנעשה אי פעם בהשוואת דיאטות התרחש ליד דימונה (לינק לינק). בקריה למחקר גרעיני גייסו 311 איש שרצו לרזות וחילקו אותם לשלוש קבוצות דיאטה – דלת פחמימות,  דלת שומן וים תיכונית. כל הנבדקים הורידו את צריכת הקלוריות, נבדקי הדלת פחמימות באופן ספונטני והאחרים בגלל שאמרו להם. להלן טבלה המפרטת את השינוי הממוצע בצריכת אבות המזון בצד תוצאות הקטנת שכבת הפלאק בעורקים אגב, תוצאה שאף סטטין לא נותן.

דלת פחמימות

דלת שומן

ים תיכונית

סה"כ ירידה קלוריות

560-

458-

255-

ירידה פחמימות קל'

500-

280-

160-

ירידה שומן קל'

35-

140-

54-

ירידת עובי הפלאק

84-

61-

38-

כפי שאפשר לראות מהטבלה צמצום הקלוריות מפחמימות בדיאטה דלת השומן (280-) היה יותר גבוה מצמצום השומן (140-) ובכלל, הקשר החזק ביותר הוא בין צמצום צריכת הפחמימות וירידה בעובי שכבת הפלאק. נתון נוסף, שאינו משתקף בטבלה, הוא שמכיוון שהם ירדו במשקל חלק נכבד מהקלוריות שהם חסכו באכילה הושלם ממצבורי השומן שבגופם (אלה הק"ג ש"נשרפו") כך שלפני שמקבלים כפשוטן תוצאות טובות של "דיאטה דלת שומן" כדאי לבדוק שהם לא תוצאה של הורדת הקלוריות שבאה בעצם ברובה מהורדת פחמימות ועלייה בצריכת שומן, אם מוסיפים את צריכת הקלוריות משומן הגוף, אבל נחזור לעיקר.

אם מישהו חושב שהמסקנה היא שאם תורידו את  צריכת הפחמימות בכמות המצוינת בטבלה תתקבל הורדה בשכבת הפלאק ברמה המצוינת שם יש לו טעות גדולה. בלי שיש לי את הנתונים לגבי כל נבדק ונבדק אני מבטיח לכם שאף אחד מהם לא הוריד את צריכת אבות המזון בשיעורים המצוינים בטבלה ואף אחד לא קיבל את התוצאה בטבלה של הורדת שכבת הפלאק. הטבלה משקפת ממוצעים. באופן כללי אפשר לומר שהיא ממוצע של אנקדוטות של אנשים שחלקם קיימו באדיקות את ההוראות שהם קיבלו וחלקם פחות או יותר שמו קצוץ. את זה אני יודע מהטבלה המצורפת למחקר שם מצוינת סטיית התקן הגדולה של הממוצע. כלומר יכול להיות שאם תורידו את הצריכה רק בשיעור המצוין בטבלה (הממוצע) לא תתקבל כלל ירידה של שכבת הפלאק. יכול להיות שכדי להשיג הורדה צריך להיות מן "המקפידים" ואז התמורה היא יותר גבוהה מן הממוצע.

לסיכום, שני היבטים של המחקר המדעי – הגדרות לא מדוייקות של המשתנים (דיאטה דלת שומן היא אולי בכלל עתירת שומן פה) והממוצע מדגימים שמחקרים אינם מראים בהכרח מידה נכונה של פעולה – תוצאה הרלוונטית לפרט. יש במחקרים מדעיים עוד בעיות לא מעטות כי בסופו של דבר הם נסיונות סימולציה פשטניים בהכרח של מציאות מורכבת.

בהיבט זה תקפותה של אנקדוטה טובה הרבה יותר. כמובן רצוי שתקופת המבחן תהיה זמן משמעותי בחייו של המדווח ושהוא יהיה אדם אמין המודע להשפעותיהם של מניעים אידיאולוגיים על התחושה הסובייקטיבית של הצלחתו.

יותר טוב כמובן לאסוף מספר רב של אנקדוטות שנמשכו מקסימום זמן מחייהם של בעלי האנקדוטות ושאת תוצאותיהן אפשר לאמת.

ובכן זה בדיוק מה שאני עושה. לימוד התזונה במשך האבולוציה של האדם הוא בעצם איסוף אין סוף אנקדוטות – אין סוף סיפורי הצלחה. כי אלה שהצליחו להתקיים במשך 2 מיליון שנה – 100,000 דורות בבריאות טובה הם סיפור הצלחה בהגדרה וכל מה שאני צריך לברר הוא מה הם אכלו. ואל תגידו לי שהם חיו רק 30 שנה – זה לא נכון – הם חיו, אם לא לקו בזיהומים מפציעה או סיבה אחרת, עד מעל גיל 70 (לינק).

ובאשר לאנקדוטות של סיפורי כשלון? אין כמובן כל קושי לאסוף אותן. אנחנו נתקלים בהם באופן אישי על כל צעד ושעל. בכל אשר תפנה אנשים חולים פה במשהו כזה או אחר. זקנים, מבוגרים, נוער וילדים – רובינו חולים. כדי לאסוף אנקדוטות מספיק לדעת מה אוכלים פה. מי צריך ניסיונות מדעיים שמנסים לדמות בהצלחה חלקית מאוד סביבה מורכבת ומספקים ממוצעים אם יש אינפורמציה אמיתית מהשטח?

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

4 תגובות בנושא מחקרים מדעיים או אבולוציה?

  1. מאת מיקה‏:

    ראיתי ששינית את המלצתך לגבי בשר.
    בעבר הורית להגביל אותו ל300 קלוריות בממוצע, פעם ביומיים.
    כעת אתה "משחרר" אותנו לחופשי עם ההמלצה המתונה "במידה".
    הרפואה הקונבנציונלית מורה על 0.8 גרם חלבון לק"ג גוף כל יום (אצלי זה 40 גרם חלבון – שניצל אחד ויוגורט, נניח). היית ממליץ לאכול כך כל יום?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      מיקה היי
      אם את רוצה להתעסק עם עידוד האוטופאגיה על ידי אכילת חלבון לסירוגין תבורכי. החלטתי לפשט את ההמלצות שמיועדות בעיקר למתחילים. 0.8 גר' לקילו זה ה RDA.

  2. מאת מיקה‏:

    לא הבנתי אותך… (:
    האם ההמלצות הקונבנציונאליות הללו הן משהו שאתה מסכים עמן?
    אני לא מדברת על הגבלה לסירוגין, אלא על אכילה קבועה יומיומית.
    האם לטעמך באכילה יומיומית 0.8 גרם חלבון לק"ג זה הרבה מידי? או שמא גם חלבון מומלץ לאכול פחות מהדרוש (כפי שמומלץ לגבי צריכת קלוריות כללית להארכת חיים)?
    תודה-

    • מאת מיקי בן דור‏:

      הארכת חיים אצל חיות כרוכה בהגבלת קלוריות כולל חלבון. אני לא ממליץ על הגבלת קלוריות כרונית. אם רוצים להכנס לעניין הזה של הארכת חיים אני ממליץ להגביל לסירוגין יום כן יום לא או סידור דומה. עד כמה שידוע לי צריך פחות מ 0.8 גר' לק"ג כדי להחליף את הכמות שאנחנו מאבדים בהפרשות אבל אני לא מרגיש מספיק בטוח להמליץ על צריכה כרונית מופחתת מה RDA.