מדוע לא כדאי לאכול ארוחת בוקר ואיך להתמיד בתזונה אנטי-ממסדית

זאת עובדה די ידועה שהגבלת קלוריות כרונית של  60-70% מהנחוץ לשמירת משקל גורמת להארכת חיים ב 30-50% בכל היצורים שבהם נוסתה השיטה, מתולעים עד לקופים. הנה כבר סיבה לא לאכול ארוחת בוקר.

אולם, בשבילי יש בשיטה הזאת אלמנט אחד חשוד למדי – היא אנטי אבולוציונית. אלה לא התנאים בהם התפתחנו.

הפתרון לסתירה בין הממצאים ובין תורת האבולוציה נמצא כאשר מתברר שאצל בני אדם שמנסים הגבלת קלוריות כרונית מתגלות בעיות לא קטנות. הנה וידאו של BBC על ההשלכות השליליות על אחד, מייקל ינג, שמנסה דיאטה דלת קלוריות כרונית. לעומת זאת הגבלת קלוריות לסירוגין (יום כן יום לא) היא כבר שיטה הרבה יותר מתקבלת על הדעת מבחינה אבולוציונית. העדויות מחברות ציידים לקטים בני ימינו מראות שהם אינם אוכלים לשובע כל יום שלא לדבר על ארוחת בוקר! אין פריג'ידר ואין ארוחת בוקר! יש ציד? אוכלים עד להתפקע. אין ציד? אוכלים כמה תותים וכמה אגוזים והולכים לישון.

חוקרים אמריקאים של הגבלת קלוריות לסירוגין מצאו מחקר שנעשה בשנות ה- 50 בבית אבות בספרד על 120 דיירים בני 65 ומעלה שחציים הואכלו (לא שאלו אותם) דיאטה של 56% מהקלוריות ביום אחד ויותר קלוריות מהדרישה היומית ביום שלאחריו, וחציים אכלו כרגיל (קבוצת ביקורת), כל זאת במשך 3 שנים.  באותם שנים נפטרו רק 6 מהדיירים בקבוצת הטיפול לעומת 13 דיירים בקבוצת הביקורת. דיירי קבוצת הטיפול שהו סה"כ 123 ימים בבית חולים לעומת 219 ימי בית חולים בקבוצת הביקורת. החוקרים האמריקאים מדווחים בהזדמנות זו על ניסיון שהם עצמם עורכים עם דיאטה דומה שנותנת תוצאות מדהימות בתוך שבועיים מהתחלתה. השיפור מתרחש בשורה ארוכה של מחלות זיהומיות, אוטואימוניות, לבביות ועוד ועוד (לינק). מחקרים על חיות (הנה דוגמא) מראים תוצאות דומות לדיאטה של הגבלת קלוריות יומית לסירוגין.

אחת הסיבות, מתוך כמה, מדוע הצום לסירוגין משפר כל כך את הבריאות היא שהוא יוצר אוטופאגיה, שהיא התופעה הברוכה שתקרה אם נדלג על ארוחת הבוקר.

כמובן שלא קל לבצע דיאטה כזו. אחד הפתרונות המעשיים יותר לדעתי הוא להימנע מלאכול עד כמה שאפשר בתחילת היום כך שהסרוגין יהיה לאורך 24 שעות במקום 48 שעות. אני משתדל כל יום לא לאכול עד 12 ואם אני מצליח יותר מאוחר אז מה טוב. מצד שני כאשר אוכלים אז אוכלים בלי הגבלת קלוריות כרגיל – כלומר פליאו. מניסיון אישי ומדיווחים של אחרים – לאחר שמאמצים פליאו קל יותר לא לאכול בבוקר. ככה זה כשהפחמימות ובעיקר הלחם לא משגעים לך את מנגנון הרעב.

ובקשר ללא קל רציתי לומר מילה – אני לא חושב שדיאטת פליאו היא קשה במיוחד. אחרי הכל מותר לאכול כמה שרוצים, מתי  שרוצים (צום בוקר הוא למטיבי לכת, גם בלעדיו היתרונות רבים וחשובים). הבעיה היא הזמן המשכיח והשהות מחוץ לבית כלומר אצל חברים לא מודעים או בדרכים. לכן אני ממליץ להפעיל את הכלל הגדול בתורה – "והגית בה יומם ולילה". אנשי הדת יודעים מזמן שאמונה דורשת תחזוק ואין כמו תפילות יומיות (אצלנו שלוש אצל המוסלמים חמש) וקריאה חוזרת ונשנית במקורות כדי לנטרל את השפעת הזמן והמגע היומי עם הכופרים למיניהם ובכלל כדי לרגש ולהזכיר. אני עוקב אחר עשרות בלוגים באנגלית וקורא מחקרים כמעט יום יום אבל לא צריך להגזים ואפשר גם פעם פעמיים בשבוע להתעמק "בתורת התזונה האבולוציונית" רק כדי לא להישחק אל מול שטיפת המוח של מטיפי פירמידת (יצרני) המזון. אצלי ואצל מר קדמוני (דעאל שלו) יש מאות פוסטים בעלי רלוונטיות נצחית שאפשר לדפדף בהם ואם מישהו גילה בלוג "פליאו" עברי חדש אשמח לשמוע ולהפיץ. לגבי קוראי האנגלית – אם תגגלו "Paleo Diet" תקבלו כ- 5 מיליון תוצאות. אחת מהן בטח תעשה את העבודה…

ומתי שהוא יבוא גם הזמן לבית כנסת (או קיי מועדון) פליאו…

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

37 תגובות בנושא מדוע לא כדאי לאכול ארוחת בוקר ואיך להתמיד בתזונה אנטי-ממסדית

  1. מאת ורד לב‏:

    הנה בלןג נוסף שגיליתי לפני כמה ימים. מדבר בשפה דומה לשלכם
    http://www.carbfree.co.il/

    ויש גם את זה של דינה, שהיא לא מאד פעילה, אבל זה גם בכיוון
    http://whoneedscarbs.wordpress.com/

  2. מאת טוד‏:

    מיקי שלום,
    כרגיל אתה כותב לעניין. אכן, באמת זה עוזר וחיוני מפעם לפעם לקרוא ולהזכיר לעצמך היסודות המדעיות ע"מ לשריין את עצמך נגד הזרם ושתיפת המוח בחוץ. אני מפנה הרבה אנשים דוברי עברית לאתר שלך כתחנה עיקרית התחלתית כאשר הם שואלים אותי לגבי דרך האכילה שלי שהיא יותר "קיצוני" לעומת כאן. יום אחד אולי אתחיל בלוג גם אך אצטרך קצת עזרה בהגיה נגד שגיאות כתיב בעברית! חסחסחס…

    בנוסף, אני באמת יכול כבר לאכול פעם ביום (אני אוכל בעיקר רק מן החי). מרגיש מצויין. לפעמים אני אוכל בבוקר, לפעמים לא. אוכל מתי שאני רוצה וכמה שאני רוצה, העיקר 60 עד 80% מן הקלוריות משומן מבשרים שהמסתי את השומן ואספתי אותו ומזגתי לתוך מיכלים ושומר אותם במקרר. תמיד לנגישות מהירה לתיגונים הרבים.

    כל הכבוד על ההתמדה. דר"א, שמעת על השבט של הממותה הצפוייה בעוד 5 שנים? http://news.discovery.com/animals/woolly-mammoth-cloned-111205.html

    הנאה בקריה…

    טוד

    • מאת מיקי בן דור‏:

      טוד שלום
      תודה על ההוכחה שהתמקדות בשומן ובשרים מביאים ליכולת לאכול פעם ביום. ארוחת בוקר זה רק עקרון. מי שרעב דווקא בבוקר ואינו כל כך רעב בערב שיאכל בבוקר.
      בתיאבון (עד שתגיע הממותה נצטרך להסתפק בבקר…)

  3. מאת מאיה‏:

    קפה עם שני שלוקים שמנת עד הצהריים נחשב לאכול? והילדים צריכים את מנת השומן שלהם על הבוקר כדי לתפקד בבי"ס.
    וטוד, למה לא נותנים לממותה המסכנה לנוח על משכבה? איפה היא תרעה? כבר אין שטחים בצפון אמריקה שהחקלאות לא השתלטה עליהם. או שגם אותה יאכילו תירס וקקה של תרנגולים כמו את בקר.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      קפה עם שמנת מתוקה בבוקר זאת מצווה מן התורה מיד אחרי התפילין!

      • מאת טוד‏:

        מאיה, קפה עם שמנת (ללא סוכר! קצת סוכרלוז נוזלי עדיין לצערי) כן נחשב ארוחת בוקר כיוון שהיא מונעת דחפים למתוק ואוכל ורעב…

        לגבי הממותה, אנחנו אשמים בהכחדתה, ובסיביר וקנדה, עוד יש מקומות למרעה…יש הרבה חיות שבני אדם הכחידו עם טכנולוגיה מיותרת שהייתי רוצה להחזיר, להכחיד במקום את השדות חקלאות ע"מ שבאמת הטבע טיפה יחזור לצורתו המקורי… 🙂

      • מאת איתן לרנר‏:

        הבעיה היא שקפה אינו נחשב למאכל או שתייה מותרת . אבולוציונית גם אותו לא ניתן לצרוך והלקטים ציידים ל אכלו או צרכו אותו. מבחינת המערכת הוא רעלן.

      • מאת Maya‏:

        AMEN TO THAT

  4. מאת איתן לרנר‏:

    מיקי היי

    עם השנים אני מגלה שיש כאן גם בעיות הקשורות לחילוף חומרים אצל אנשים שונים. הבעיה הגדולה כשאני צולל לדיאטה מעוטת פחמימות או פליאו (בעבר) היא שלוקח לגוף שבוע שבועיים להפסיק את ההתמכרות לסוכרים .במשך הזמן הזה מאוד קל להישבר. עוד אני מוצא שלאו דווקא האמונה חסרה על מנת לתחזק אלא ההימצאות במצב שבו היכולת לאכול כך תהיה זמינה. כפי שכתבת אירוח אצל חברים או יציאה ארוכה מחוץ לבית משבשבות אצלי לרוב את הדיאטה.
    לעיתים קורה שאני מרשה לעצמי להישבר פעם אחת אבל אז לאחר שבוע הגוף רוצה עוד ואז הפערים בזמן מתמעטים בין שבירה למשנה עד שאני שוב בעולם הפחמימות והסוכרים.
    אגב המלצותיו של קדמוני לתזונה מן הים צריכה להילקח בזהירות .היתה לי איתו הדיינות על כך והוא אינו מכיר באמת לעומק את זוועות הכספית והמתכות הכבדות. אם מישהו מכיר אלטרנטיבה למאכלי ים אשמח לשמוע.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      איתן שלום
      כן הבעיות מוכרות ורובנו חווים אותם. מי לא חוטא מידי פעם?
      אני לא יודע עד כמה הכספית מהווה באמת בעיה. לא בדקתי את זה. יש מחקרים?

      • מאת איתן לרנר‏:

        יש ספר מעניין שנקרא evidence of harm מאוד מעניין. אני מניח שיש עשרות מחקרים אבל תנסה לחפש סרט דוקומנטרי באינטרנט שפעם ראינו.על ציד הדולפינים ביפאן והבעיות הנוראות כולל דפקטים בלידה ומחלות נוירולגיות שיש ליפנים בגלל האוכל הימי .

      • מאת מיקי בן דור‏:

        היפאנים אוכלים דולפינים? אולי טונה? אני אחפש

  5. מאת איתן לרנר‏:

    דולפינים בהחלט ויש מאבק של ארגוני בעלי חיים מכל העולם כנגדם. כמובן שגם טונה .בכל מקרה הרבה כספית

    איתן

    • מאת טוד‏:

      איתן ומיקי, אכן, ככלל אצבע, מן הים, עדיף לאכול את החיות הקטנות והנמצאות בעמקים יותר ע"מ להמנע מצריכת יתר של מתכות כבדות, כבד שיבוט. לדוגמא, סרדינים, הרינג, אנצ'וביס ואם לא שומר כשרות, אז krill ולאכול הרבה שמן קריל.

      אם כבר אכלת, אז דרוש קלורלה וכמון ועוד דברים. ראו קישורית: http://www.hbci.com/~wenonah/new/9steps.htm

      • מאת איתן לרנר‏:

        טוד
        תגדיר צריכת יתר! אני מסמן בסימן קריאה כיוון שלא הייתי לוקח צ'אנס עם מתכות כבדות ונזהר מאוד מלהתייחס אלייהן כדבר שנוכחותו בגופנו טובה ברמה כזו או אחרת. ככל הנראה רבות מהמחלות כיום קשורות לצריכת מתכות כבדות ואין כזה דבר צריכה מומלצת שלהן. כל כמות ולו המיקרונית ביותר מצטברת ברקמות שלנו ובעיקר במוח והורגת אותנו מהר .
        אנחנו כבר לא צורכים מאכלי ים שנים ובמקום זאת לוקחים אומגה 3 של אומגה שלש גליל שמקורה בהים הצפוני ושעוברת ניקוי וסינון מנוטר ממתכות כבדות. הבעיה היא כמובן שהתפריט מוגבל וזה קשה.

      • מאת חנה בק‏:

        הי,
        מיליון שנים אני לא אוכלת ארוחת בוקר.
        לי זו ארוחה מיותרת לחלוטין.
        בתי מלון, בעיקר ישראלים נותנים להרגיש רע,
        כי הארוחה חינמית…
        בכל מקרב, לי עדיין יש בעיות עם "הסוכריות מהעצים"
        המתוק חסר לי, לא אכלתי סוכר לבן,
        בחצי השנה האחרונה, אבל תמרים זה אחלה וגם ים קלוריות..
        שניהיה בריאים,
        חנה

  6. מאת מר קדמוני‏:

    תודה מיקי.
    לפני שנה כתבתי על למה הפסקתי לאכול ארוחות בוקר, ויש לי חברים שעוד לא התאוששו מזה.
    http://crossfitisrael.blogspot.com/2011/02/blog-post_20.html

  7. מאת שני‏:

    מפרץ הדמים הוא שמו של הסרט.

  8. מאת יוסי‏:

    שאלה לי עליך מיקי כמה זמן אתה מגדיר צום בריא קראתי איפה שהוא ש16‏ שעות זה הצום המינמום מה אתה אומר?‏

    • מאת מיקי בן דור‏:

      יוסי שלום
      רוב הניסיונות נעשו על עכברים שאין בעיה להרעיב אותם 24 או 48 שעות. מסתבר שיש אפקט לאחר 24 שעות אבל אפקט יותר טוב אחרי 48 שעות. אני מסתמך על התנהגות קבוצות ציידים לקטים. היום קראתי אצל פרופ' לורן קורדן שלפי מחקריו הם אוכלים פעם אחת ביום – בערב.

  9. מאת יוסי‏:

    השאלה היא איך זה אצל אנשים מבחינת הורמונים וכאלה

    • מאת מיקי בן דור‏:

      האידיאלי היה לאכול רנדומלי כמו האדם הקדמון. יום הרבה יום מעט יומיים הרבה יום מעט וכן הלאה אבל י יכול לחקות את זה בימינו? בימינו אם אתה מצליח 16 שעות סביר שתבוא עליך קצת ברכה.

  10. מאת אביב‏:

    שלום מיקי, ותודה מאוד על העלאת הנושא החשוב כ"כ.
    אודה אם תוכל להסביר בעברית פשוטה, את הנושא של "הגבלת קלוריות כרונית של 60-70% מהנחוץ לשמירת משקל" (אני בכוונה לא מתייחס כרגע להצעותיך לצום לסירוגין/דילוג על ארוחת בוקר). שהרי מבחינה מתימטית, לכאורה אפילו הגבלה ל90% מהנחוץ לשמירת משקל, תוביל לירידה רצופה במשקל עד למוות, שהרי בשלב הראשון כשחסרים קלוריות הגוף לוקח מעצמו, ובהמשך חסרים הלאה קלוריות, והגוף הלאה לוקח מעצמו, וכן הלאה עד למוות. אז איך זה מאריך חיים?
    או אולי אז הגוף לא יורד בלי סוף במשקל, והירידה נעצרת בשלב מסוים, ומאז ההגבלה הקלורית רק גורמת שהגוף לא מוציא אנרגיה כמו אדם רגיל או שהוא מפסיד אז כל מיני יכולות (שהיו לו אם לא היתה ההגבלה הקלורית). וכלומר שמשלב מסוים הגוף כבר נמצא במאזן קלורי, שהוא לא מוציא אנרגיה יותר מהכמות שהוא מכניס.
    אודה מאוד על הסבר טוב של הדברים.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אביב
      הגוף מוריד את הוצאת האנרגיה כך שלא מרזים בלי סוף. כמובן שזה עובד עד גבול מסויים. לא כדאי לנסות הגבלה של 50%. למה הארכת החיים קורת? זאת שאלה טובה. אחת התיאוריות היא שזה מוריד את פעילות מעגל ה mTOR. חפש באינטרנט פרטים אין לי זמן/ידע מספיק להסביר.

      • מאת אביב‏:

        תודה מיקי.
        כתבת במאמר ש"אצל בני אדם שמנסים הגבלת קלוריות כרונית מתגלות בעיות לא קטנות".האם תוכל לפרט יותר במה המדובר? (קישור לא יעזור, כי לצערי אינני קורא אנגלית)

  11. מאת מיקי בן דור‏:

    יש למשל בעיות של שבירות עצמות וכן פרקינסון. בינתיים אין סיפורי הצלחה.

    • מאת אביב‏:

      תודה על המידע החשוב.
      בנתיים אין סיפורי הצלחה – הכוונה אפילו לתוחלת החיים? והרי בבעלי חיים תוחלת החיים עלתה משמעותית. האם בבע"ח נצפו גם כן נזקים שונים לבריאות (על אף העליה בתוחלת החיים)? ואם יש הבדל בין בני אדם לבע"ח – מה הגורם לכך?

      • מאת דן‏:

        בעלי החיים בניסויים נמצאים בסביבה מבוקרת וגם סטרילית. בני האדם מסתובבים חופשי ואוכלים מגוון וגם צריכים לתפקד בעבודה. מניסויים המוניים בבני אדם בהפחתת קלוריות (מחנות לעבודת כפייה בתקופתך מלחמת העולם השניה), כנראה שהרגישות למחלות זיהומיות עולה, אם כי זה יכול להיות גם בגלל התזונה הלא מאוזנת.

      • מאת מאשה‏:

        במחנאות עבודה בזמן מלחמת העולם השנייה האכילה בקערת מרק יומי פשוט עם פרוסת לחם וקצת מים. אני חוששת שזאת לא דוגמא טובה…

  12. מאת נטלי‏:

    האם גם בהריון ניתן להמשיך עם צום הבוקר? עד עכשיו אהבתי את זה, אבל מאז ההריון אני קצת חוששת..

    נ.ב – אני עם אוסטאופורוזיס עם זה עוזר..

    תודה רבה!!

    • מאת מיקי בן דור‏:

      נטלי לא הייתי מסתכן בצום מכוון. עדויות מחברות מסורתיות מספרות על עדיפות בתזונה לנשים בהריון. אולי כדאי לסמוך על הגוף שלך שהוא יודע. אגב ויטמין די וויטמין K2 את לוקחת? מינימום ויטמין D המיוחד לאור דילול העצם. חפשי ויטמין K2 בארה"ב נגיד באמזון. חשוב מאוד בזמן ההריון ולתינוק/ילד אח"כ.

  13. מאת נטלי‏:

    תודה רבה!!!

    רק דבר אחרון, אני סובלת מקרישיות יתר בהריון ולכן מזריקה כל יום קלקסן,
    האם ויטמין K2 לא נוגד את זה?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      נטלי אני לא רופא ולא הייתי עונה על שאלה ספציפית כזו. שאלי את הרופא שלך. קראתי שויטמין K2 בניגוד ל K1 לא משפיע על קרישיות אבל אני לא מצליח למצוא מקור מהימן. שאלי את הרופא אם כי לא בטוח שהוא בכלל שמע על K2. יש לי חברים רופאים שלא שמעו עליו.

  14. מאת נטלי‏:

    אני סומכת עליך יותר! הרופאים לא ממש מבינים..
    בכל מקרה, אני רוצה להזמין מ-IHERB אבל יש כמה סוגים:
    100 mcg
    200 mcg
    5 מ"ג (שזה 5000 mcg נכון?)
    איזו כמות אתה ממליץ לי? זה לא שאתה אומר לי מה לעשות, סה"כ ייעוץ קליל..
    אני בסוף אחליט אם להשתמש או לא..אז אל תדאג..חחח..

    תודה רבה מכל הלב!!

    • מאת מיקי בן דור‏:

      המינון הנכון לא ידוע. עשו נסיונות עם 45 מ"ג ביום עם תוצאות טובות בנושא לב. אני משתמש ב Thorn בטיפות ולוקח טיפה ביום (יש שם 300) שזה 1 מ"ג

  15. מאת נטלי‏:

    אז אני צריכה מינון גדול יותר – יש לי אוסטאופורוזיס..
    מצאת Thorn של 200 mcg שמגיע עם 1000 ויטמין D
    ושל 15 mg..
    יש לך קישור לזה של 300? וכמה אצטרך לקחת אחרי הלידה? אולי דווקא עדיף מינונים גדולים יותר כדי להחזיר לגוף את כל מה שהתינוק גונב..חחח..

    המון תודה!