מדוע אנחנו משמינים ומדוע אנחנו מרזים? – התשובה האבולוציונית

הסיבה הבסיסית שבגינה האבולוציה סידרה לנו, ובעצם לכל חיה, את האפשרות  לאגור שומן היא די מובנת מאליה –אגירה של רזרבת אנרגיה כדי לצלוח זמנים של מחסור. שומן הוא הצורה הכי מרוכזת של אנרגיה ולכן מועדפת על הגוף לאחסון אנרגיה.

מה שפחות ידוע הוא כמה חשוב לשרידותם של ציידים לקטים לא לשקול טיפה יותר ממה שנחוץ להם כדי לשרוד. יכולת הרדיפה אחרי חיות ובריחה מאחרות הן סיבות מובנות מאליהן לשקול פחות ככל האפשר אך יש גם סיבה פחות גלויה הטמונה בבעייתיות הכרוכה ברמה גבוהה של מה שנקרא הוצאות אנרגיה יומיות ובאנגלית DEE. DEE מורכב מקצב מטבולי בסיסי (BMR) שהוא פונקציה של משקל הגוף ושל מכפיל המבוסס על רמת הפעילות היומית של האדם. לגבי ציידים לקטים בני זמננו המכפיל מוערך ב 1.77. יש נוסחה להערכת ה BMR בקלוריות שפיתח מדען בשם קלייבר שהיא משקל הגוף בחזקת 0.75 כפול 70 כך שה BMR לאדם שמשקלו 65 ק"ג הוא 1602 קלוריות. 1602 כפול 1.77 נותן DEE של 2836 קל'. אם נניח שמשקלו של אדם עלה ב 10 ק"ג ה DEE מגיע ל 3158 קל'. לסיכום (ביניים) אדם שמשקלו עלה ב 10 ק"ג צורך 322 קל' נוספות סיום.

אבל כאן לא מסתיים הסיפור. עם תמורה שולית פוחתת, חוק טבע בסיסי (הקלוריות הקלות להשגה כבר נלקחו) האדם צריך להוציא יותר קלוריות מהמוצע להשיג את המזון הנוסף. בואו נאמר לצורך התרגיל שהמכפיל עולה ל 1.9 במקום 1.77 מה שאומר שהוא צריך להשיג בעצם 3390 קלוריות בכל יום. כך בסך הכל אדם שהוסיף למשקלו 10 ק"ג צריך להשיג 554 קלוריות נוספות בכל יום.

ברור שהסיכויים שלו לשרוד יורדים ככל שמספר הקלוריות שהוא צריך להשיג עולה וככל שיותר קשה לו לרדוף אחר חיות או לברוח מהן עם השמנתו. יש גורמים נוספים שיפריעו לו לשרוד כמו הזמן הנוסף שיצטרך להשקיע בצייד או איסוף ובצורך הדי ודאי להשיג חלק גדול מהקלוריות הנוספות משומן אבל נעזוב היבטים אלה לפוסט אחר.

כך התיאוריה של הגן החסכני לפיה אנחנו משמינים כי יש לנו נטייה לצבור כל כמות שומן שאנחנו יכולים היא ודאי שגויה. זאת היא דוגמא נוספת לתפיסה המוטעית של הצייד לקט כאדם הנתון ברעב תמידי ובצורך תמידי לצבור שומן. במקום זאת יותר הגיוני להניח שיתרון שרידותי יהיה למי שישכיל למצוא את שביל הזהב בין הביטחון התזונתי ששומן גוף מקנה לו ובין החיסרון השרידותי שכמות שומן גדולה טומנת בחובה.

האם זה אומר שיש מספר אחד המשקף את אחוז השומן האידיאלי?

אני לא חושב כך. אני חושב שהאבולוציה פיתחה פתרון חכם יותר. מה אם הגוף היה יכול לחזות את ההסתברות שהוא יצטרך את רזרבות השומן בקרוב ואז לשמור על אופטימום דינמי של שומן? בטוח שיכולת כזו הייתה מקנה לבעליה יתרון שרידותי יחסי.

הנה ההיפותזה שלי: כדי לקבוע אופטימום דינמי הגוף משתמש בסיגנלים מהסביבה לפיהם הוא צופה את ההסתברות שתקופת מחסור או שפע עומדת בפתח. מאחר ובשר הוא המזון המועדף על האדם, עיכול של הרבה בשר יחסית מתורגם למסר שהסביבה במצב שפע ואילו עיכול של חלק גדול ממזון שאינו בשר מתורגם להסתברות גבוהה למצב מחסור.

במילים אחרות, הגוף מתרגם עיכול של מזונות תת-אופטימלים כמחסור צפוי במזונות אופטימליים ומתחיל לאגור שומן גוף. לעומת זאת בעת עיכול כמות גדולה של מזונות אופטימליים הגוף מוריד את כמות השומן שהוא מאחסן כדי לאפשר DEE אופטימלי וכן בריחה או מרדף צייד יעיל.

אפשר גם לשער שהגוף ירוויח מצפייה של צרכי התנועה וישתמש ברמזים מכמות הפעילות (או חוסר הפעילות) הגופנית הנוכחית כדי לווסת את צבירת השומן כך שלדוגמא בזמן ציפייה לתקופת שפע במזון (תזונה עתירת בשר), ציפייה לפעילות גופנית אינטנסיבית תגרום לירידה בצבירת השומן. בניגוד לכך, פעילות גופנית גבוהה עם ציפייה לתקופת מחסור (צריכה גבוהה של פחמימות,) לא תוביל לירידה משמעותית ברמת השומן. הצבירה הגבוהה ביותר של שומן קורית אם כך כאשר אנו מאותתים לגוף שהאספקה של מזון נכון הופכת נדירה אך לא נצטרך לזוז הרבה בעתיד הקרוב.

אני לא הולך לחזור כאן על הטיעונים אך אני משוכנע ואף כתבתי פעמים רבות על כך שצריכה של כמויות גדולות של פחמימות מרוכזות (עמילן) לא הייתה הנורמה בזמן האבולוציה האנושית כך שדי צפוי שכמויות גבוהות של פחמימות בתזונה יתורגמו על ידי הגוף כסימן למחסור צפוי במזון וכמויות גדולות של בשר כסימן לתקופת שפע. כך הרבה פחמימות, מעט בשר ופעילות גופנית מעטה כולם מצביעים בכיוון אחד – צבירת שומן. שפע בשר ושומן, מעט פחמימות ורמה טובה של פעילות גופנית שולחים לגוף מסר ברור – הגיע הזמן להוריד את עתודות השומן.

אני מאמין שרוב הקוראים של בלוג זה התנסו בדיוק באותן תוצאות בעצמם. אלה שלא מוזמנים לקרוא פוסטים בבלוג הזה העוסקים בדיאטת הפליאו.

לסיכום, צבירת שומן מווסתת בצורה מתוחכמת על ידי הגוף. צבירת שומן לא קורית כתוצאה של "יתר שפע" של מזון כפי שתיאורית הגן החסכני טוענת אלא בגלל  "יתר שפע" של המזון הלא נכון. אותו מזון שעליו ממליצות הרשויות.

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

44 תגובות בנושא מדוע אנחנו משמינים ומדוע אנחנו מרזים? – התשובה האבולוציונית

  1. מאת רונית‏:

    את זה אתה הולך לבדוק בדוקטורט?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      לא למרות שזה איכשהו קשור. הדוקטורט הוא על היכחדות החיות הגדולות, כנראה בגלל ציד יתר, והשפעתה של ההיכחדות על האבולוציה וההיסטוריה האנושית.

  2. מאת חנה בק‏:

    הי, בקיצור, עוד הסבר לכך שצריך לאכול בשר, לא שוקולד עם פיתה, שצריך לעשות פעילות גופנית ולא לשבת כמו בטטות… ואז יורדים במשקל ולא צוברים שומן. מה לגבי סלטים? מה הם משדרים? לדעתי הם משדרים מצוקה… כל הטוב,
    חנה

    • מאת מיקי בן דור‏:

      היי חנה
      לגבי סלטים נראה לי שזה תלוי בכמות היחסית מסך כל הקלוריות. תמיד הייתה צריכה של מזון מהצומח אבל ברוב הזמן כנראה לא בכמויות שאנחנו צורכים כיום ולא בהרכב סוגי הצמחים.

    • מאת רונית‏:

      לא שאני ידענית כל כך גדולה, אבל אם לצרף נתונים של אכילה פליאוליתית ושל ציידים לקטים כמו באפריקה או באייסלנד – שאוכלים רק בשר, בלי ירקות – עם האינפורמציה שבאה מד"ר וואלס, שריפאה את עצמה מניוון שרירים ע"י אכילה אינטנסיבית של ירקות, הייתי חושבת שבדרך כלל, כל מה שצריך – אפשר לקבל מן הבשר (שבעצמו אכל צמחים), ורק במקרה של מחלה צריך להוסיף מיקרו-נויטרינים מן הצומח, שבו הם נמצאים באופן אינטנסיבי. לכן רק ירקות יהיו מצוקה, בלי השומן שהוא המזון (לפי שיטת בן-דור ואחרים).
      הנה ההרצאה של וואהלס:
      http://www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc

  3. מאת אביב‏:

    מיקי זה כביר!!! אני לא אסחף לומר שזו כל האמת, ושזה הפתרון של כל התעלומה (= תעלומות ההשמנה של חלק מהאנשים המשמינים מכלום, ואי ההשמנה של אחרים היכולים לאכול מסות עצומות של קלוריות ולהשאר דקיקים כשרוך), אבל הכיוון הוא פריצת דרך אמיתית, והתחושה היא שהתיאוריה הזו לפחות מהווה חלק חשוב מהתעלומה, ושלפחות היא מאוד מאוד קרובה לאמת.
    כל הכבוד!

  4. מאת אביב‏:

    שלום מיקי
    אבקש להוסיף משהו. יתכן שהרעיון שהעלית מסביר תופעה חשובה מאוד, שלא ידועה מספיק. ידוע שאנשים משמינים מפחמימות, אך לא ידוע שמפירות לא משמינים, אלא בעיקר מדגנים!!! ולפחות במקרים שאני בדקתי. כשאני אכלתי אפילו מעט דגנים – השמנתי. אך כשאכלתי אפילו כמויות אדירות של פירות, לא עליתי בגרם. ויש את אלו שניזונים רק מפירות וירקות, והם אוכלים כמויות מטורפות של פירות (השיטה נקראת "30 בננות ליום"), ומגיעים אף ל4000-5000 קלוריות ליום, אך הם רזים! ובאתר שלהם ראיתי שהיום גם הדיאטנים הקונבנציונליים מלמדים לא לספור את הפירות בספירת הקלוריות.
    תמיד התקשיתי להסביר את ההבדל בין הפירות לדגנים. בעקבות הרעיון שהעלית אני מתחיל לחשוב, שכאשר הגוף מקבל שפע של פירות, הוא מבין מזה שיש שפע בעולם – אין שום בצורת (שאם יש בצורת, לא אמורים להיות שפע פירות. ואפילו שאין לו בשר, הגוף יכול להניח שאפילו כשיש שפע קורה שאין בשר, כשיש מגפה בבע"ח, או כשיש הרבה טורפים וכדו'. והעיקר מבחינת הגוף שגם אם יש שפע של פירות בלי בשר, גם אז לא כדאי לו להשמין. שניתן להסתפק בפירות אם יש שפע מהם. וכמו קבוצת "30 בננות ליום"). אך כשהאדם אוכל דגנים, פה הגוף מקבל מסר שונה לגמרי – מסר של מצוקה רעב ומחסור. כי הרי דגנים איננו יכולים לאכול במצבם בטבע, והם חייבים לעבור עיבוד של טחינה ובישול וכו'. אך בעיתות רעב, אז האדם אכל כל מה שיש, וגם זרעים לא מעובדים בלית ברירה, וגם אם זה עלה לו במאמץ רב ושבירת שיניים. וכאשר הגוף מקבל לחם ושאר דגנים, מבחינת הגוף האדם "כוסס זרעים" (הגוף רואה שזה זרעים גם מכך שזה עמילן ולא גלוקוז/פרוקטוז). וממילא המצב הוא מחסור ועליו להשמין.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אביב שלום
      אכן זה נראה לי הגיוני כי פירות עוד מזמן הקופים הם מזון מקובל ודגנים הם מזון של אסונות בטבע. הזרעים שלהם מסוגלים לחכות שנים להזדמנות ששריפה או הצפה כילתה את הצמחים הרב שנתיים כמו עצים ואז לפרוץ ולכן בהחלט יכול להיות שהגוף מפרש את אכילתם כסימן למצב עקה.

      • מאת דניאל‏:

        לפי הבנתי ההבדל העיקרי בין פירות לדגנים הוא שפירות הם צמח שדרך ההפצה שלו היא ע"י אכילה של בע"ח, אבל דגנים כביכול לא אמורים להיות מופצים ככה וגם יש להם את מנגנוני ההגנה שלהם שגורמים לאנשים מסויימים בעיות בעיכול…

      • מאת מיקי בן דור‏:

        בהחלט נכון אבל בכל זאת תמיד אכלנו כמות מסויימת של זרעים כולל דגנים בטח לא גדולה אם כי לא ידוע בדיוק כמה.

  5. מאת אביב‏:

    לדניאל
    תודה על ההערה. אך הנקודה כאן להבין מדוע הגוף לא משמין מפירות וכן משמין מדגנים. ליתר דיוק, יש פה 2 שאלות, מדוע ואיך. 1) מדוע הגוף מצא לנכון לא להשמין מפירות וכן להשמין מדגנים. 2) איך הגוף מזהה שזה דגנים/פירות. ו 2 שאלות אלו לכאורה מתיישבות לפי המוסבר לעיל. בדבריך הוספת אולי יישוב נוסף לשאלה 2 (איך הגוף מזהה שקיבל דגנים) – לפי החומרים המקשים על העיכול שיש בדגנים.

  6. מאת אפי‏:

    היי מיקי
    אני חושב שזה כיוון טוב . משהו לא ברור לי במשפט שכתבת:
    "הצבירה הגבוהה ביותר של שומן קורית אם כך כאשר אנו מאותתים לגוף שהאספקה של מזון נכון הופכת נדירה אך לא נצטרך לזוז הרבה בעתיד הקרוב."

    – האם סביר להניח שמצב של נדירות מזון ילווה בפחות תזוזה ולא ביותר תזוזה?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      פחות סביר בתנאי ציידים לקטים אבל שים לב שלא מדברים על מצב רעב. יכול להיות שהרבה פחמימות זמינות בעונה מסויימת אך לא הרבה מזון מן החיואז לא צריך לזוז הרבה כדי להשיג אותו.

  7. מאת ורד לב‏:

    תאוריה מהממת ומעוררת מחשבה!
    מעניין אם מישהו כבר בדק את הכיוון הזה…

  8. מאת אביב (ניו יורק)‏:

    מעניין מאוד
    אני שמח לראות שתנועת הפליאו מגיעה גם לארץ.
    מה שאני רואיה שחסר בחומר הנ"ל ואנשים מתקשים להבין בתגובות, זה מה שקורה למוצרי הדגן כאשר הם נצרכים בדיאטה והשפעתם על אינזימים והורמונים שונים בגוף – בעיקר אינסולין – הורמון שמאותת על "בנייה" ולא על "פירוק", כלומר ככל שהמזון יעלה את רמת האינסולין בדם, הוא ישמין יותר.
    פחממות ממקור הדגן כמו לחם ומוצרי המאפה מתפרקים לסוכרים מהר מאוד בגוף, וכמות הסוכר שנספגת גבוהה מאוד, בגלל שהגוף מנסה להתמודד עם המצב הרעיל של סוכר גבוה, הלבלבן ייצר הרבה אינסולין בכדי לאחסן את הסוכר (גלוקוז) בתאים השונים בגוף. הבעיה מתחילה כאשר אנו לא רגישים יותר לאינסולין ברמה התאית, ואז הבעייה המטבולית ותהליך ההשמנה מתחיל (כולל סכרת בהמשך וכל המחלות של העולם המערבי שבעלייה חדה בשנים האחרונות)
    כניראה שסוכר ואכילה קבועה של פחממות מסוג הנ"ל הם המקור לבעייה ולסיבה שאנו משמינים.

    למי שיכול להבין את הנושא באנגלית, לדעתי זה אחד האתרים הטובים ביותר שיש היום:
    http://eatingacademy.com/

    ואחד הסירטונים הקצרים הטובים שיש מדר עטייה הוא זה:
    http://eatingacademy.com/videos
    the insulin response

    תודה, אביב מניו יורק

  9. מאת איתן‏:

    שלום. מתחבר מאוד לדיאטת הפלאו. היכן ניתן לקבל תפריטם? האם יש לעבור גם לבשר ופירות וירקות אורגנים וכאל בעלי חיים שליחחו עשב?איך משלבים בין הרצוי למצוי בסופרמרקטים או אפילו חנויות טבע
    תודה

    • מאת מיקי בן דור‏:

      לא ידוע לי איפה יש תפריטים בעברית. יש פה בבלוג פוסט אחד שמתעד מה אכלתי בשבוע. אולי אצל "מר קדמוני" (חפש בגוגל). באנגלית יש המון חומר. PALEO בגוגל.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      רצוי לעבור לפחרות אורגניים ובקר שאכל עשב אבל לא בטוח שיש כזה בארץ. בשלב ראשון להוריד דגניים ושומן מזרעים ואת רוב הסוכר כבר שווה את המאמץ. התוספות האחרות רצויות אבל שלשת הדברים האלה ממש דחופים.

  10. מאת איתן‏:

    תודה על המידע

  11. מאת עופרה‏:

    הי מיקי

    קיבלתי על עצמי את התאוריה שלך בשנתיים האחרונות. זה היה הכיוון הכללי של התזונה שלי עם חטאים פה ושם…
    לאחרונה צפיתי בסרט של גארי יורופובסקי. הסרט נגע בנקודות רגישות לליבי ובעקבותיו החלטתי שאין צורך להרוג חיות כדי שאזין את עצמי (למרות שאבות אבותי הקדמונים עשו זאתבמשך מיליוני שנים).
    מצאתי את עצמי מוותרת על כל סוגי בשר החיות ומוצרי חלב והשארתי רק ביצים (חופשיות) וחמאה.
    אני מקפידה לצרוך שמן זית, ומטגנת בשמן דקלים / חמאה. טחינה לפחות 2 כפות ליום, למרות ששומשום עמוס באומגה 6.
    זרעי פשתן גרוס טרי- בערך כף ליום
    אוכלת קטניות שונות מידי יום (לא מונבטות אך מושרות ומבושלות)
    ירקות מבושלים שונים,
    אוכלת סלט חי ופירות. מגניבה לכל מה שאפשר פטרוזיליה.
    קפה שחור בבוקר ומדי פעם שוקולד מריר.
    זהו פחות או יותר, כבר שבועיים וחצי.
    אחרי כמה ימים התחלתי להרגיש שחסר לי אוויר. חיזקתי את עצמי עם סלק (שנכנס קבוע לתפריט היומי ופעם-פעמיים בשבוע אני לוקחת ויטמין B קומפלקס)

    נראה לך שחסר לי משהו?

  12. מאת עופרה‏:

    אה כן, אוכלת גם דגנים (2 פרוסות לחם מלא, בצהריים כוס אורז/תפוחי אדמה/ ספגטי/ קוסוקב/ בורגול ובערב פריכיות אורז)

    • מאת מיקי בן דור‏:

      עופרה שלום
      גארי יורופובסקי הוא אדם בעייתי עם יכולת שיכנוע מעולה אך העובדות שהוא מסתמך עליהם והפרשנות שלו לא מקובלות עלי. אין לי כרגע זמן להתייחס ספציפית בצורה רצינית אך יכול להיות שאעשה זאת בפוסט נפרד כי נראה לי שהוא משכנע לא מעטים.
      אין לי כוונה לאשר דיאטות כאלה או אחרות. הסיבה היא שאני חושב שאני לא יודע הכל. מה שאני חושב שאני יודע זה שהסיכון לבריאותנו מצומצם יותר אם ניזונים ממזון שהוא קרוב ככל האפשר לתזונה של אבותינו הגנטיים.
      כדאי לקחת בחשבון שאני לא היחיד שלא יודע הכל. יש לנו נטיה להמשך לאנשים שמפגינים בטחון בידע שלהם. במקרים רבים הסמכות על הפגנת תחושת הוודאות כזאת מביאה לתוצאות מסוכנת.
      אף יצור אנושי עם רגישות מינימלית לא יכול להשאר אדיש ליחס הנוכחי לחיות שאנו מגדלים. בארה"ב בקרב האנשים שאני מתקשר אתם המבססים תזונתם על הטמפלט האבולוציוני יש רבים שצורכים רק בשר שניזון על עשב ומגודל בסטנדרטים אנושיים מבחינה מוסרית. אני מקווה שגם בארץ יבוא יום שבו ניתן יהיה להשיג בשר מסוג זה. עד אז נראה לי מסוכן לא לצרוך מוצרי בשר ולא רק בגלל הסיבות שאנחנו יודעים המפורטות פה בבלוג אלא גם בגלל הסיבות שאנחנו עדיין לא יודעים עליהן.
      יום טוב ובהצלחה.

  13. מאת עופרה‏:

    מיקי שלום. תודה על תגובתך- הא חשובה לי.
    לא התכוונתי בכלל לעמוד על אישיותו של ג.פ.
    אותי הוא שכנע שחייבת להיות אלטרנטיבה למאכל חיות. בינתיים, איכות הבשר שלנו גרועה והגידול שלו אף יותר וזה תמיד הטריד אותי. הוא נגע בנקודות שמטרידות אותי.
    מרוב שתארתי את התזונה שלי למעלה, שכחתי לשאול את מה שבאמת רציתי לשאול: האם תזונת פליאו , במידה ומשלימים B12 יכולה להיות עקרונית טבעונית?
    עדיין לא הגעתי למצב של אי צריכת פחמימות מדגנים עם אחוז גלוטן גבוה, אבל נניח שאצליח בזה, וגם כמות שומן רווי יפה וחלבונים מהצומח…
    מה בעצם עומד נגדי לפי התיאוריה שלך?

  14. מאת עופרה‏:

    אני חייבת לשתף כאן , מכיוון שזה האתר , שבעיני לפחות, מספק מידע הכי הגיוני, מאוזן ובדוק היטב.
    מאז שהחלטתי לא לאכול בשר (שבועיים וחצי), עברו עלי כמה תהפוכות. כיום אני במצב שאני לא ממש יודעת איזו שיטה או דיאטה מתאימה לי גופנית וגם נפשית. עודף המידע וריבוי התיאוריות גורם לי לבלבול מסויים. השבוע הראשון היה פשוט מאוד. הרגשתי מצויין! לאחר מכן, התחלתי להרגיש בחוסר ברזל או ויטמין B כל שהוא: הרגשה של חוסר אוויר. חזרתי לאינטרנט והתחלתי לנבור באתרי צמחונים/ טבעונים למכביר כדי להבין מהם התחליפים הרצויים. מגוון הדיאטות עצום! חלקם ממליצים על מיעוט שומנים ושומנים רווים בפרט (אני כבר משוכנעת שזה לא נכון), אתר אחד (30 בננות ליום) ממליץ לאכול בעיקר פירות ולהמעיט בשומן. הנימוקים והטיעונים שם מופרכים בחלקם, מה שגורם לי לפקפק גם בשאר הטיעונים שאינני מבינה בהם. מה לגבי רמת הסוכר הגבוהה בדם והערך הגליקמי הגבוה של רוב הפירות? הם טוענים שדווקא שומן גורם להאטת ספיגת הסוכר.
    יש תיאוריית ה ROW FOOD שטוענת שאנחנו בכלל לא אמורים לשנות ע"י חימום את המזון שלנו שזה הגיוני מאוד, אבל האש קיימת מאות אלפי שנים ואולי מיליון, כך שמבחינה אבולוציונית הגוף שלנו כבר יודע להסתדר עם מזום שחומם..
    הרבה דיאטות דווקא תומכות בכמות רבה של פחמימות מורכבות בתפריט (מבוסס על מחקר סין והספר בריא בן 100). יחד עם מה שלמדתי באתר הזה, אני מניחה שאם אצרוך זני דגנים דלי גלוטן או מאכלים שעברו תהליך של תסיסה או התפחה ממושכת, הרי שאין בכך בעיה.
    אני מרגישה שחסר לי לחם בדיאטת פליאו. זו נקודה שאני פותרת אותה נקודתית ע"י פריכיות אורז אבל אצטרך להמציא לי לחם שאוהב. בינתיים הניסיונות לא היו טעימים לי.

    הנקודה החדשה שנוספה היא בשר ומאכלי חלב. השתכנעתי שמוצרי חלב הם לא בדיוק כוס התה של האדם אלא של העגל או הגדי. גם באתר זה לא ממליצים על כמות גדולה מהם.
    הגוף שלי רוצה אותם. זו בעיה…אני אמורה להקשיב לו קצת לו?

    בשר? יכול להיות שאחליט לצרוך בשר פעם בשבוע. אם כולם היו עושים כך הרי שזה היה מוריד את רמת הסבל של החיות במשקים, מאפשר לנו לצרוך את כל מה שאחנו צריכים ללא תוספי וויטמינים ואולי אף מאפשר לנו לרכוש בשר יותר איכותי.

    בקיצור…לא קל לי נכון לעכשיו.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      עופרה שלום
      לפעמים הדאגה עצמה יותר גרועה מהנושא שדואגים לגביו. אני כאמור לא רוצה להכנס להמלצות לגבי דיאטה כזו או אחרת אבל יש שלושה לאווים שהם רלוונטיים גם לצמחונים: לא גלוטן, לא שמנים רב בלתי רוויים מזרעים (סויה, כותנה, תירס וכו') ולא סוכר. צמחונים גם נוטים להסתמך רבות על סויה שהוא מוצר שיש לגביו נתונים מדאיגים.
      חוץ מזה תחיי טוב ואל תדאגי יותר מדי.

  15. מאת livliv‏:

    אני רזה. אחוז השומן שלי נמוך מאוד למרות יחס משקל גובה גבולי.
    מה אתה מציע לי לעשות?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      כדי לייעץ באופן אישי בצורה מסודרת צריך לקבל כל כך הרבה נתונים על מצבך הבריאותי והתזונה שלך שלא מעשי לייעץ דרך הבלוג. אני לא עוסק בייעוץ קליני. יש את ורד לב ואיתן לרנר שעד כמה שאני יודע כן עוסקים בכך והם מגיבים פה לפעמים.
      יש גם אפשרות שאתה אוכל וחי כל כך נכון שאחוז השומן הנמוך הוא סימן לבריאות. מצד שני בצעירותי היה לי אחוז שומן נמוך בגלל רגישות לגלוטן. בקיצור זה מורכב ורצוי לקבל יעוץ מסודר אם אתה מודאג.

  16. מאת livliv‏:

    אגב אני בת.
    תודה על התגובה.

  17. מאת אביב‏:

    שלום מיקי
    אודה על הסבר, איך האדם אכל בשר ציד לפני שהיתה לו אש, הרי כך הבשר קשה מאוד ללעיסה? ובפרט כשמדובר לא בבע"ח מבויתים, אלא בחיות ציד שבשרן קשה.
    הרי אפילו שימפנזים, שלסתותיהם חזקות בהרבה משלנו, ושיניהם גדולות יותר ויש להם ניבים, לוקח להם זמן רב מאוד לאכול בשר.
    והרי לכאורה היה אמור להיות, שאם בשר הציד היה מאכלינו העיקרי, היינו מפתחים במשך 2 מיליון השנים הללו (לפני האש) לסתות חזקות יותר ללעיסת הבשר, ושיניים חדות וגדולות יותר.
    אודה מאוד על הסבר

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אביב
      ההסבר פשוט מאוד. אפשר לאכול בשר חי. החלקים הפנימיים והשומן כמובן רכים יותר אך גם בשר חי ניתן למאכל. בכנס שהייתי הייתה הרצאה של חוקר שטען שאנחנו לא לועסים מספיק יחסית לאבותינו. התחושה הנוכחית שלך שזה קשה קיימת כי שרירי הלסת שלך לא מפותחים בגלל המזון המודרני שרובו רך.

  18. מאת איתן‏:

    מנסה כבר שלושה שבועות תזונה ללא פחמימות ועם מעט מוצרי חלב-ללא דגנים -ללא סוכר-מרגיש על הפנים סימפטומים של אטקינס-ריח וטעם מוזר בפה-חלש מאוד והכי מתסכל עולה במשקל-ואני שוקל כעת לאחר "הדיאטה" 130קג כשבשבועות האחרונים עליתי 3 קג
    אני עושה משהו לא נכון?
    מה לא נכון

    • מאת livliv‏:

      מיקי לא התכוון שלא לצרוך פממחות בכלל. מחסור בפחממות גורם לגוף לפרק את השומן ואת השרירים . נוצרו לך גופי קטון , הם אלו שגרומו לריח מהפה.
      לפי דעתי דווקא בגלל שהקצנת עלית במשקל בשל חוסר איזון תזונתי.
      תוכל גם מעט לחם מהמתכון של מיקי . יש בבלוג מתכון ללחם ללא גלוטן.
      מיקי בעצמו נגד אפס פחממות. חוסר מוחלט של פחממות מסוכן.
      האדם הקדמון כן אכל כמות קטנה של זרעים וקיבל פחממות מאגוזים .

    • מאת מיקי בן דור‏:

      איתן
      קשה לטפל דרך הבלוג ואני לא עוסק בעבודה קלינית. תבדוק שאתה אוכל מספיק שומן אחרת אתה אוכל יותר מידי חלבון שזה לא בריא ומביא לחולשה. צריך גם להגביר צריכה של מלח ואשלגן אם אתה עושה דיאטה קטוגנית בלי פחמימות. כמו שליבליב אמרה אין צורך לדעתי באפס פחמימות כדי לרזות.

  19. מאת איתן‏:

    לא מצאתי את המתכון ללחם
    ממה זה עשוי?
    מה עם אלה הקפואים של גרין לייט הנמכרים בסופרים? אמנם אין בהם גלוטן אבל יתר החומרים-לא ממש מזוהים
    ואיזה אגוזים או גרעינים מותר והאם יש הגבלה בכמות
    מה עם פירות? איזה מומלצים?
    ומוצרי חלב

  20. מאת אביב‏:

    תודה על תשובתך.
    אם כן, מה ההסבר לעדויות כששימפנזים אוכלים בשר, זה לוקח להם שעות ארוכות? ולהם הרי יש שרירי לסת חזקים משלנו, וניבים גדולים משלנו, והם רגילים לאכול פירות קשים יותר מפירותינו?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אביב
      ההבדל בין שימפנזה לבין האדם שאכל בשר לא מבושל הוא שהאדם השתמש בכלי אבן כדי לחתוך את הבשר לחתיכות קטנות שאפשר ללעוס בפה סגור.

      • מאת Ronit‏:

        לאדם היתה אש עוד מזמן שהיה הומו-ארקטוס.

      • מאת מיקי בן דור‏:

        ההומו אירקטוס החל ב 1.8 מיליון שנה האש הקדומה ביותר שנמצאה עד היום היא מלפני מיליון שנה וגם השאלה אם הייתה בשליטת בני אדם ואם בכלל הייתה האם שמשה לבישול נמצאת בויכוח. רוב הארכיאולוגים עד כמה שידוע לי לא חושבים שהאש הייתה בשליטת האדם באופן סדיר לפני מעל ל 400 אלף שנה.

  21. מאת livliv‏:

    מתכון ללחם שקדים שאחותי ואימי עושים לאחיין שלי:
    שש כוסות קמח שדקים
    3כפות שמן קוקוס
    2 כפות דבש ( האם זה כמות גדולה מדי?)
    3 ביצים
    2-3 כפות מים

    לערבב הכול לבשל בתנור.