בלילה ישנים, לא אוכלים – ההוכחה המדעית

סביר להניח שאבותינו הציידים לקטים לא אכלו מאוחר בלילה. כשחושך ואין חשמל הולכים לישון . כשאין חשמל ואין מקררים אוכלים מיד אחרי שמוצאים ואם ישנים בלילה אז לא מוצאים.

אני לא יודע מה בקשר לאחרים אבל אצלי יחד עם האור יורד גם כוח הרצון. כנראה שכל ההתאפקויות במשך היום מתישות את נפשי העדינה ואם יש לידי מתוקים, גרעינים, יין וכו' אני יורד עליהם כאילו אין מחר. משום מה, אולי בגלל העתירות שומן בתזונה (בשיא הרצינות) התוצאות לא נראות על המשקל בבוקר אבל תמיד הטרידה אותי העובדה שזאת התנהגות אנטי אבולוציונית שיש לה בוודאי השלכות בריאותיות שליליות.

אתמול, 6 במאי, קראתי ידיעה על מאמר שמתפרסם בכתב העת המכובד  Nature Medicine שיכול לספק הוכחה להשלכות השליליות של זלילה בלילה ובמיוחד זלילת פחמימות. המאמר הוא על עכברים שהם חיות נוקטורניות, יענו לילה, לכן צריך להתאים את המסקנות לחיות יום כמונו ומחברי המאמר אכן עושים זאת.

בקיצור, כדי לא לשעמם בפרטים ושמות ביולוגיים, כשהעכבר לא פעיל (לילה בשבילנו) גופו מייצר HDAC3 שעוצר את יצור/אגירת השומן מהפחמימות וגורם ליצור סוכר לשמירת רמתו בדם. כאשר הוא פעיל (יום בשבילנו) יצור ה – HDAC3 יורד והגוף מייצר שומן מן המזון ומאחסן אותו לשימוש מאוחר יותר. עוד מצאו החוקרים שאחסון השומן בתנאים נורמליים (ביום שלנו) הוא בטיפות קטנות סביב הכבד שאינן גורמות להתנגדות לאינסולין כמו שומן המאוחסן בטיפות גדולות.

כך מסכמים החוקרים את המסקנות של מחקרם: "הממצאים מדגימים ששומן עצמו אינו בהכרח רע. משנה מאוד איך השומן מטופל ומאוחסן. זה גם מדגיש את החשיבות של התנהגות בהתאמה לשעון הביולוגי שלנו. לדוגמא, מאחר שהגוף שלנו אינו צופה מזון בלילה ומתכונן לייצר סוכר, אכילה בלילה עלולה לגרום לסוכר בדם להמריא ובדרך זו אולי לגרום לסוכרת."

אני לא יודע מה בקשר אליכם אבל אני מדפיס את הפוסט ותולה אותו ליד המיטה…או ליד הגז במטבח…או ליד המקרר… טוב, שלושה העתקים וזהו!

שנהייה בריאים

מיקי

נ.ב. אם הגעת עד כאן אולי תרצה/י לקרוא גם את הפוסט החדש בבולג שלי באנגלית :

Why we need such big brains? – Diet versatility or diet specialization

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

8 תגובות בנושא בלילה ישנים, לא אוכלים – ההוכחה המדעית

  1. מאת אני‏:

    נראה לי שאכן כדאי שתדפיס את המאמר, אבל תדביק אותו לפה. הכי בטוח..

  2. מאת מאיה‏:

    מנעול עם טיימר על המקרר (שכלול על ספתא אקה)

  3. מאת יוסי‏:

    אהלן מיקי
    מה החוקרים אומרים לגבי מנה של גלידה באר שבע (שוקולד רוזמרין, פיסטוק ויוגורט אוכמניות) אחרי הצגה שניה ?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אם החוקרים היו יודעים מה זה גלידה באר שבע הם היו בבעיה. אבל אם כבר אז בלי סוכר עדיף נראה לי.

  4. מאת אגי‏:

    עד כמה שאני מכירה אותך, ללא מנעול וללא דפים עם העתקים ,לאחר שהשתכנעת שהתחושות וההגיון שלך נכונים תצליח ללא מאמצים. ב ה צ ל ח ה !!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. מאת רחל‏:

    אם כבר לחיות לפי האדם הקדמון, וליהנות כמוהו, למה לא ללכת לישון עם החשיכה ולקום עם הזריחה, או קצת לפני? ככה עושים בשיטת קינגסטון, וזה לא רע בכלל. לישן מוקדם נחמד, והסביבה מתרגלת, ולפעמים מצטרפת להתאמה ליום והלילה הטבעיים.