כולסטרול טוב – סימן לאריכות ימים – איך להעלות אותו?

לפי התוצאות של מחקר חדש שערך ד"ר ניר ברזילי ממכון לחקר הזקנה של הקולג' לרפואה ע"ש אלברט איינשטיין בניו יורק, לגברים המגיעים לגיל 85 היו רמות גבוהות של "כולסטרול טוב" (HDL) כאשר היו בני 60.

אני לא מחבב את הכינויים אלה 'טוב' ו'רע'. בלי כולסטרול 'רע' היינו מתים מהר מאוד ועם יותר מידי טוב גם כן. ובכלל היום כבר מודדים חלקיקי משנה של 'הטוב' ו'רע' ויש כבר "טוב-רע" ו"רע טוב".

ברזילי מציין שתוצאות המחקר הזה מהוות עדות נוספת לחשיבותו של  ה-HDL אך מוסיף אזהרה שקשר בין שני משתנים אינו מוכיח סובב ומסובב. חבל שאנסל קיס לא הוסיף אזהרה כזו כש"מצא" 7 מדינות (מתוך 22 שהיו לו) שבהן יש קשר בין צריכת שומן ומחלות לב אבל נחזור לענייננו.

ברזילי מצר על כך שאין הרבה דרכים להגדיל את כמות ה-HDL חוץ מאימון כושר אירובי המעלה אותו במעט. “נצטרך לפתח תרופה בסופו של דבר" אומר ברזילי.

טוב אז קודם כל כבר ניסו לפתח תרופה, torcetrapib, שפיתוחה הופסק ב-2006 . המניות של פייזר עלו לשמיים כאשר הם התקדמו בבדיקות עד לשלב האחרון של הניסויים בבני אדם שאז התחילו נבדקים למות בכמויות לא סבירות. חברות מרק ורוש עובדים על תרופה ואלוהים יברכם וישיב להם כגמולם אך יש עוד דרך להעלות את HDL  שמשום מה לא הוזכרה –

תופים …תופים…..: לאכול הרבה שומן ולהוריד פחמימות!

רוצים הוכחות?

במאמר שמסכם מספר רב של ניסיונות בנושא השוואת דיאטה דלת פחמימות עם דיאטה דלת שומן שאת כולו ניתן לקרוא כאן סוקר מחבר המאמר, וולק (VOLEK) את ההשפעה היחסית של הדיאטות על HDL. התוצאות:

  • דיאטה דלת שומן מורידה HDL
  • דיאטה דלת פחמימות (ולכן עתירת שומן) מעלה HDL בממוצע ב-11% (נשים 18% גברים 8%)
  • אצל נשים עם משקל נורמלי וליפידים (שומנים בדם) נורמליים יש עליה של 33%
  • דיאטה דלת פחמימות מורידה טריגליצרידים בכ-50% (כן) וכך היחס טריגליצרידים ל HDL שמחקרים רבים מראים שהוא מנבא טוב מחלות כלי דם ולב  משתפר קיצונית.

וולק מזכיר בנוסף לכושר גופני ירידה במשקל, הפסקת עישון, הורדת כמות האלכוהול ותוספת אומגה 3 כאמצעים להעלאת HDL. יש עדויות שגם ניאצין מעלה HDL אבל מה להסתבך?

אני לא יודע אם HDL משפיע בעצמו על אורך החיים או הוא רק סימן לכך שהגוף מתנהל בצורה בריאה באופן כללי אבל המסקנה שלי מכל זה היא ברורה. לפחות עד שהתרופה תגיע (חה חה חה)…

שנהיה בריאים וחג שמח

מיקי

ולא לשכוח – מצות נטולות גלוטן משיבולת שועל אפשר לקנות בקרית אריה בפ"ת ברחוב גיסין (חפשו בגוגל) ויש גם בבני ברק.

 

 

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא כולסטרול טוב – סימן לאריכות ימים – איך להעלות אותו?

  1. מאת שני‏:

    ניתן להשיג את המצות גם בעדן ובחנויות טבע נוספות.

  2. מאת עפרה‏:

    מיקי
    אני מאוד בעד מה שאני קוראת כאן ומנסה לשנות את התזונה שלי.
    יש לי בעיה למצוא מתכונים הולמים. איך מכינים מזון שיש בו 60 אחוז שומן ומיעוט חלבון (כדי להרעיב את התאים לחלבון כמה ימים ע"פ שיטתך )?
    חוץ מממרח אבוקדו ושתיית שמנת אני אובדת עצות. בביצים בבשר ובגבינות יש הרבה חלבון.

    • מאת miki‏:

      עופרה
      אני מכין ביום הזה סמוזי מירקות, עלים וקצת פירות וקרם קוקוס. אין ברירה, זה יום של יותר פחמימות,כמו למשל פריכיות אורז מרוחות בחמאה או תפוח אדמה.

  3. מאת עידית‏:

    שאלה:למה צריך להרעיב את התאים לחלבון?
    לא הבנתי את זה.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      כדי לעודד את התא למחזר חלבונים שסיימו את תפקידם ואם לא ימוחזרו הם יכולים להזיק לתא.

  4. מאת עידית‏:

    תודה על התשובה המהירה.
    תוכל לתת לי קישור למאמר שבו רשמת את זה?
    או אולי להרחיב מעט?