טורפים – גם בימי שני

אז יש את ההרצאה הזו שאני הולך לתת בכנס הפליאו (13 AHS) באטלנטה והבטחתי בתקציר ששלחתי לוועדה המארגנת עידכונים לגבי הממצאים המדעיים האחרונים בנושא תזונה ואבולוציה שיחזקו את הטענה שלא היו "הרבה דיאטות פליאו" כמו שכמה פרופסורים טורחים להבהיר לנו, אנשי הפליאו, בפטרוניות מתנשאת.

תוכן ההרצאה כמעט מוכן אבל לפני כמה ימים נתקלתי במאמר מ-1975! כן, ב-1975הבת שלי נולדה ואני הייתי צעיר ורענן (היום אני זקן ורענן). המאמר מספק עדויות ממש נחמדות למוטו של ההרצאה שלי שאנחנו בעצם שייכים אבולוציונית למשפחת הטורפים לכל דבר ועניין ולא היו "הרבה דיאטות פליאו" אלא אם כן ההבדל בין בשר פיל ובשר ממותה עושה לך את זה.

המאמר (קישור) נקרא "אנליזה צולבת של התנהגות טורף, פרימאט (קוף) ואדם" והוא נכתב על ידי פיליפ תומפסון (Philip R. Thompson) ופורסם כאמור ב-1975 ב Journal of Human Evolution שהוא כתב עת מדעי מהשורה הראשונה.

תומפסון מתחיל באומרו שכאשר מנסים להסיק את המקור והאבולוציה של ההתנהגות האנושית פונים בדרך כלל לפרימאטים כדי למצוא רמזים אבל יש חוקרים שטוענים שדווקא טורפים מספקים את התובנות הטובות יותר. הוא מצהיר מיד בתחילת המאמר "התזה המרכזית של המחקר הזה היא שיש עדות שאינה ניתנת להפרכה להתכנסות אבולוציונית של ההתנהגות האנושית אל התנהגות משפחת הטורפים." זה משפט די חזק במאמר מדעי ותשפטו אתם אם תומפסון עומד ברף הגבוה שהציב לעצמו.

תומפסון לוקח קבוצה של טורפים וקבוצה של פרימאטים ובודק לגבי שבע התנהגויות שונות אצל איזו קבוצה ניתן למצוא, במובהקות סטטיסטית מתאימה, יותר פרטים שמתנהגים בדומה לאדם.

ההתנהגות האנושית הראשונה שתופסון בוחן היא שיתוף במזון. נפיצות התופעה הזו אצל ציידים לקטים היא 100% ואין אנתרופולוג אחד שלא תיאר את השיתוף (Sharing) בשלל הציד כתופעה תרבותית מרכזית בחייהם. בדרך כלל יש לשיתוף במזון כללים מאוד מוקפדים כדי לא ליצור אי שיוויון בין ציידים מוכשרים ופחות מוכשרים. ובכן לפי נתוניו של תומפסון 13 מיני פרימטים מתוך 14 שנבדקו לא מקיימים שיתוף במזון לעומת 11 טורפים מתוך 11 שכן מקיימים שיתוף במזון. השימפנזה הוא היחיד שמשתף במזון וגם הוא רק כאשר הוא בעצמו צד.

איחסון מזון הוא ההתנהגות האנושית השניה שתומפסון בודק. פנתרים מעלים את טרפם גבוה על העץ, אריות גוררים אותו לעובי הצמחיה ושועלים קוברים אותו וכך מתוך 11 טורפים 9 מאחסנים את מזונם בשיטה כזאת או אחרת בזמן שאף אחד מ-11 מיני הפרימאטים אינו מאחסן מזון.

קניבליזם למרבה הצער מתברר גם הוא כתופעה יחדית לטורפים שאינה מצויה אצל פרימאטים. 8 מתוך 11 טורפים לוקים בה ורק אחד מתוך 14 פרימטים שהוא במקרה או לא קרובנו הקרוב ביותר, השימפנזה, נוקט בה.

הרג עודף הוא גם תכונה המיוחדת לטורפים. 8 מתוך 11 הורגים גם כשאינם ממש זקוקים למזון. פרימטים לא מלקטים יותר מזון מאשר הם צריכים.

תוקפנות קטלנית כלפי מינים אחרים לא מסיבות ציד טיפוסית לכל הטורפים בקבוצה. האריה יהרוג צבוע והאדם יהרוג אריה אם הוא יכול. הטורפים רואים בחלק מהטורפים האחרים איום ונוהגים בהתאם. בין הפרימאטים רק 2 מתוך 14 נוהגים כך. היתר סובלים בשלווה נוכחות של מיני פרימטים אחרים בקרבתם.

הגנה בלעדית לקבוצה על ידי זכרים. זו תכונה טיפוסית לפרימטים (10 מתוך 14) ולא טפוסית לטורפים (1 מתוך 11. האריה). בדרך כלל אין לטורפים "הרמון" כמו לפרימאטים שאצלם הזכר מתמחה בהגנה עליו בעוד הנשים מתמחות בגידול והזנת הילדים. גם אצל האדם כמובן אין ולא היה "הרמון" ויש שמצטערים על כך עד היום אך בכל זאת הגנת הקבוצה נעשית על ידי הזכרים כך שתכונה זו אצל האדם לא יכולה להחשב כמאפיינת טורפים.

הזנת ילדים על ידי חברים נוספים מהקבוצה היא תכונה של טורפים. מבין 5 מיני הטורפים שחיים בקבוצות 4 מינים מזינים גם ילדים  לא שלהם בעוד שכל 11 מיני הפרימאטים מזינים רק את ילדיהם. בקבוצות ציידים לקטים זרים נוטלים חלק לא רק בהזנה אלא גם בשמירה על ילדים של אמהות אחרות.

סך הכל, מתוך 7 ההתנהגויות שתוארו, האדם שונה מהפרימאטים, הנזונים בעיקר מן הצומח, ב 6 התנהגויות. ההתנהגויות שתוארו מהוות חלק משמעותי למדי מכלל ההתנהגויות היום יומיות של כל חיה כך שאפשר לומר בבטחון שהאדם הוא טורף. אין זה אומר שהוא לא מסוגל לצרוך ולא צורך גם מזון צמחי אבל במהות רבותי אנחנו טורפים. אפשר לצרף לרשימת העדויות את המחקר עליו כתבתי כאן בו מצאו חוקרים שתקופת ההנקה הקצרה אצלנו (חצי יחסית לפרימאטים) היא גם תכונה משותפת ליונקים טורפים.

נראה לי שלאנשים (כולל באקדמיה) שיוצאים מהסופרמרקט עם עגלת ירקות קשה להבין כמה עמוק הוא מקורנו בגילדה של הטורפים. חברות בגילדה הזו אינה מתרחשת מבחינה אבולוציונית כבדרך אגב. היא משפיעה על כל היבט של החיים. אנחנו לא אוכלי מזון צמחי שהם גם קצת טורפים. השימפנזה היא כזו והתנהגותה בהתאם. לפי הרקורד הארכיאולוגי ומחקרים מסוג זה שהובא פה אנחנו בראש ובראשונה מעוצבים לטרוף מזון מן החי ומזון צמחי מהווה תזונה משנית.

נקודה נוספת למחשבה שלא אפתח כאן היא איך משפיעות אותם התנהגויות המוטבעות במידה רבה בגנים שלנו על חיינו כיום בעולם המודרני.

שנהיה בריאים

מיקי

Thompson, P. R. (1975). A cross-species analysis of carnivore, primate, and hominid behaviour. Journal of Human Evolution4(2), 113-124

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

11 תגובות בנושא טורפים – גם בימי שני

  1. יפה מאוד מיקי, הייתי מת לבוא לראותך במפגש!

  2. תודה. מעניין ומלמד!

  3. מאת הגר‏:

    זקן ורענן 🙂 הרגת אותי.
    פוסט משובח ועוד כלי חשוב במערך ההסברה.

  4. מאת דני‏:

    מעניין אותי לשאול- נראה שעם הזמן (אני עוקב אחרי הבלוג כבר זמן מה) אתה נוטה יותר לכיוון הקרניבורי בתזונת הפליאו. בדף הראשי כלולות עדיין קטניות ואורז כמזונות שניתן לצרוך במידה.

    תהיתי מה העמדה העדכנית שלך בעניין. האם תחושתי נכונה והזמן והקריאה משכו אותך יותר לצד החייתי בגישה מאשר הצד הצמחי?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      דני זאת שאלה טובה והתשובה היא שאני עדיין חושב שלרב האנשים (בתנאי שאין להם כבר בעיות שצברו בדרך) אין שום נזק באכילת כמויות סבירות של "פחמימות בטוחות". אני עצמי אוכל פחמימות בכמות לא גדולה אבל לא ממש סופר כמויות. האם הכרחי לאכול כמויות מינימום של פחמימות כמו שטוען ג'מינט? לא יודע. לא עשו ניסיונות כאלה על אנשים בזמן האחרון. לפני 80 שנה עשו סטפנסון וחברו שנה רק על בשר ושומן ולא סבלו מכלום אבל כמובן זה זמן קצר וזה היה מזמן. הרושם כנראה נוצר בגלל העיסוק שלי בציידים לקטים ובאבולוציה אבל גם כאן אף אחד לא טוען שהאדם ניזון מ-100% מזון מן החי. 20-30% צמחי ואולי יותר בעונות מסויימות במקומות מסויימים בהחלט באים בחשבון כתזונה אפשרית בעבר הציידי לקטי שלנו.

  5. מאת לוי יהודה‏:

    קצת לא ברורה לי ההפרדה של התפתחות אבולוציונית כללית של האדם מהפרימטים לעומת התפתחות
    [התכנסות – בתרגומך] אנושית , מהטורפים (שלא ניכנס לסוגיה לאיזו משפחת של כלל הטורפים יש חזקה גדולה יותר על ההתנהגות האנושית]

    אשמח להבהרה

    • מאת מיקי בן דור‏:

      המילה האנגלית היא convergence. זהו מושג בתורת האבולוציה שבו מינים שונים מגיעים לאותו פתרון אבולוציוני באופן עצמאי במענה לאותן בעיות. זה מה שקורה כאן עם הטורפים. האדם מגיע לאותן התנהגויות כמו הטורפים בניגוד להתנהגויות שמאפיינות את חברי קבוצתו המקוריים הפרימאטים מה שמוכיח שהוא עבר למסדר הטורפים.

  6. מאת בועז‏:

    מפתיע אותי כל פעם מחדש איך כל אחד מציג רק את העובדות שמשרתות את הטיעון שלו וקובר את כל השאר. לא תיתכן התייחסות רצינית למאמר ללא הצגה של הטיעונים בדבר הפיזיולוגיה של האדם. צורת השיניים, אורך המעי ועוד שמעידים על יצור שאמור להיזון מצמחים.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      בועז אם תקרא פה קצת בבלוג תראה שיש התייחסות לנקודות שהעלית. האינפורמציה שלך לגבי התאמת המבנה האנטומי שלנו לצריכה של מזון צמחי ולא בשרי שגויה ולא מבוססת מדעית. כאמור, אינפורמציה יותר מבוסס אפשר למצוא בבלוג או בווידאו הזה http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qIzAzZsJpkU

  7. מאת livliv‏:

    ביום שני שעבר מנחה סיפרה בקורס שראתה סרט על משהו שאוכל בשר חי. קונה בשר טחון מקצב ואוכל אותו חי.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      יש סטייק טרטר שאפר להזמין במסעדות לא מעטות והוא למעשה בשר טחון מעורב עם תבלינים וחלמון ביצה. פעם לפני שנים הזמנתי ולא הצלחתי לסיים.