דר' אוז מכניס פליאו למיינסטרים בשלבים – הפעם הכולסטרול

אחד אחד נשברים להם המיתוסים שקהילת הפליאו זיהתה כבר לפני מספר שנים כשגויים.

לאחר ניפוץ מיתוס "הדגנים המלאים הבריאים" בתוכנית הבריאות הטלוויזיונית המובילה בארה"ב מגיע באותה תוכנית תורו של הכולסטרול.

ד"ר אוז, הגורו הבריאותי של עשרות מיליוני צופי טלוויזיה בארה"ב, הרופא הכוכב של אופרה ווינפרי שהייתה בעזרתו לאופרה של הרזיות והשמנות הבין כנראה שהוא שגה לאורך כל הדרך בגיבוי להמלצות המזון והבריאות הרגילות. הוא מתחיל פתאום לשחות חזק נגד הזרם ולאחר שהביא את ד"ר דייויס לתאר את סכנות הגלוטן, הוא מביא שני רופאים שפשוט לא מבזבזים מילים על נימוס אמריקאי אופייני ושמים ללעג את כל תיאורית הכולסטרול והחלוקה חסרת הרסן של סטטינים לאוכלוסיה.

קהילת הפליאו הוכרחה בעצם לעסוק בכולסטרול כי הטענה נגד ההמלצה להרבות בצריכת שומן הייתה תמיד "אבל זה יעלה לי את הכולסטרול". היו גם טענות אחרות כמו "זה יסתום לי את העורקים" וזה משמין". הראשונה כבר מתה מזמן (בעולם המדעי רפואי לפחות) ואילו השניה גוססת בעקבות העלייה במספר מקיימי הפליאו הרזים להפליא וההצלחות המחקריות של התזונה דלת הפחמימות ועתירת השומן. בקיצור כל מי שסקר בקהילה את המחקר המדעי הגיע למסקנה שפרדיגמת הכולסטרול, בצורתה הנוכחית של "כולסטרול רע" שצריך להוריד אותו למינימום, מביאה תועלת רק קבוצה אחת – יצרני התרופות ולמעשה גורמת נזקים עצומים גם בעצם הורדת רמת הכולסטרול הכל כך חיוני למערכות רבות בגוף וגם בעקבות תופעות הלוואי הרבות והחמורות של הסטטינים.

הרופאים המופיעים בתוכניתו של דר' אוז קובעים שגודלו של חלקיק ה LDL הוא החשוב ולא כמותו ושחלקיקים גדולים יחסית בעצם לא מזיקים. בלי לציין זאת הם מסתמכים על מחקרים של חוקר בשם Roland Krauss (עליו כתבתי כאן וכאן וכאן). אותו חוקר היה שותף בכתיבת מאמר שבחן מחקרים על הקשר בין שומן רווי והתקפי לב וקבע שאין קשר. הסיבה שהוא בכלל עסק בנושא היא שהוא גילה במהלך מחקריו שצריכת שומן רווי גורמת לפרופיל תת חלקיקי LDL רצוי שבעצם מגן מפני סתימת עורקים. לאחר מכן הוא פירסם מאמר נוסף המטיל את האשם למחלות לב על פחמימות ושוב בגלל השפעתם על גודל חלקיקי ה- LDL.

הנה התוכנית. שימו לב שיש שלושה חלקים.

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא דר' אוז מכניס פליאו למיינסטרים בשלבים – הפעם הכולסטרול

  1. מאת מאיה‏:

    אם תקשיבו טוב תשמעו צליל חורק שהולך ומתגבר בכל יום. זו פירמידת המזון שמתהפכת על הראש.

  2. מאת גילה‏:

    תודה, מיקי – מצוין ממש!
    חומר טוב להעברה לידידים ולקרובים שמתעקשים על סטטינים – חיפשתי כזה.
    חבל רק שאין תרגום לטובת הקרובים המתקשים באנגלית…