פלוצומטר למכירה או "כולסטרולמיה" – איך למכור תרופה לאנשים בריאים

ונמשיך ברוח החדשות החיוביות שנחה על הבלוג לאחרונה. המגזין "מנטה" מפתיע השבוע במאמר על כולסטרול שמזכיר את פרופ' רונלד קראוס ומחקריו שהראו שכולסטרול רע (LDL) הופך לרע-טוב (LDL מאוורר – fluffy) אם אוכלים שומן במקום פחמימות (ראה פוסט שלי כאן).  סה"כ שבוע לא רע לניסיון לסדוק את הקונצזוס הורס הבריאות כנגד הכולסטרול. ד"ר ראובן ברק פרסם מאמר סקירה מאלף ומר קדמוני בשני פוסטים (לינק לינק) תרם את תרומתו למאבק.

רוב האנשים שמקבלים התקפת לב אינן סובלים מכולסטרול גבוה (גם לא LDL גבוה). מצד שני אנשים בעלי כולסטרול גבוה חיים יותר זמן מאנשים בעלי כולסטרול נמוך. הרמה הקשורה בסיכון הנמוך ביותר למוות מכל סיבה היא 220 מ"ג/ד"ל אבל גם 240 נראה לא רע  – 240 ו 200 הם שווי סיכון ורמות מתחת ל-200 יותר מסוכנות מאשר 240  (לינק לגרף המסכם אינפורמציה מ 164 מדינות). שיעור גבוה של כולסטרול היה קשור בסיכון נמוך יותר למוות משבץ מוחי (לינק). רמות גבוהות של כולסטרול אינן קשורות במוות מהתקפות לב (לינק) למעשה, ביפאן, רמות גבוהות של כולסטרול קשורות בשיעור מוות יותר נמוך מהתקפות לב (לינק). אצל האסקימוסים רמת הכולסטרול הייתה בסביבות 220 מ"ג/ד"ל (לינק לסיכום של 9 מחקרים) והם היו משוללי כל זכר להתקפות לב בזמן (לא מזמן) שחיו על תזונה מסורתית.

ובאשר לתזונה וכולסטרול – למי שעדיין חושש מכולסטרול – מזונות עתירי כולסטרול אינם מעלים את רמת הכולסטרול בדם. שני מזונות עתירי כולסטרול – כבד וביצים  – ממש חיוניים בימים אלה בהם רוב המינרלים והוויטמינים נעלמים מהמזונות האחרים. קחו למשל ויטמין שזוהה כחיוני רק ב 1998 –  Choline (להלן כולין). כולין חיוני ליצירת נוירוטרנסמיטר מאוד נפוץ בשם אצטילכולין ולעוד תהליכים אחרים חיוניים. מחסור בו מתבטא בעייפות, קשיי שינה, תפקוד לקוי של הכליות ובעיות זיכרון. נמצא קשר בין מחסור בכולין וכבד שומני, מחלה המשפיעה על כ-100 מיליון אמריקאים. המקורות העשירים ביותר לכולין הם כבד וביצים (הצהוב). גם מאכלים אחרים כמו בשר, דג בקלה וברוקולי מכילים כולין אך הרבה הרבה פחות.

לפני כמה עשרות שנים אמר אחד מראשי תעשיית תרופות שכדי לצמוח הם צריכים למצוא תרופה לאנשים בריאים. כך קרה שהתעשייה הזו נפלה על כולסטרול כמוצאת שלל רב. הם בצעו מחקרים, פרסמו רק את המתאימים להם, למדו לבחור את המטופלים שיתנו את התוצאות הטובות, מימנו כנסים, השתלמויות, מתנות, דמי יעוץ ועוד אמצעים דמויי שוחד כיד הדמיון הטובה של טובי אנשי השיווק כדי "לשכנע" רופאים וחוקרים שיש פה בעיה וכך הקימו במוחנו מבנה איתן – פוביה אוניברסאלית – כולסטרול. אפילו המציאו "מחלה" – כולסטרולמיה – עודף כולסטרול – כאילו שמישהו יודע מה זה עודף. זה כמו שחברת תרופות הייתה ממציאה תרופה נגד פלוצים  (פלוצטין) וכדי לקדם אותה הייתה ממציאה מחלה בשם פלוצמיה ואז חוקרים ורופאים היו מודדים וחוקרים ומתכנסים…(טוב, נעזוב את הדימוי הזה). למכירה פלוצומטר…

שנהייה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות בנושא פלוצומטר למכירה או "כולסטרולמיה" – איך למכור תרופה לאנשים בריאים

  1. מאת חנה בק‏:

    הי,
    לרגע חשבתי שאכן ניתן למדוד את עוצמת הפלוצים…. זה מידע מעניין…
    הבדלים בין נשים לגברים, עדות שונות, אולי יש אפילו השפעה להשכלה…
    הבעיה היחידה בפוסט זה שיש הרבה לינקים. אולי עדיף שתפרט קצת מהמקורות שציינת.
    בסך הכל, מעניין כתמיד!
    תודה לך על הכל,
    חנה

  2. מאת מאיה‏:

    פלוצמיה.. מחלה קשה. הפלוצומטר יודע גם להצביע על האשם? כמה אתה רוצה עליו והאם אתה עושה משלוחים לקנדה?
    אולי תתחיל להציע סדנאות ריפוי מפוביית כולסטרול בשיטת ההצפה. על המטופל לשבת מול המטפל לאכול בבת אחת 4 ביצים מטוגנות בחמאה עם נגיעות קממבר ובייקון ולקינוח פרפה כבד.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      שיטת ההצפה לפתרון פובית שומן/כולסטרול היא רעיון לא רע. כמובן שזה פתרון פחות טוב לפלוצמיה…

  3. מאת יוסי‏:

    אני לא מבין איך אחריי פוסטים כאלה עדיין יש לאנשים פוביה חוץ מיזה פוסט מעולה נהנתי לקרוא

  4. מאת שני‏:

    תודה על הפוסט וגם על הצחוק 🙂
    אני דווקא מכירה כמה פלוצומנים. וגם פלוצופובים.