איך אלוהים לא חשב על אספירין?

ממש בימים אלה התפרסם מחקר הקובע שאספירין, בנוסף לכל תכונותיו הטובות הידועות במניעת כאבים, דלקות, התקפי לב ושבץ מוחי, מקטין גם את שיעור התחלואה בסרטן.

חזקה על ממצא זה שיעביר גם את אותו החצי של האנשים שעוד לא נוטלים אספירין למחנה הנוטלים.

מי שהאבולוציה היא האלוהים שלו צריך לתהות: יש לנו עניין עם תרכובת כימית לא כל כך מסובכת שעושה כל כך הרבה דברים נפלאים אז איך זה שהיא לא נוצרה בתהליך האבולוציוני?

ובכן קודם כל מולקולה מאוד דומה לה, בעלת תכונות רפואיות דומות, כן נוצרה בטבע ואפשר למצאה בקליפת עץ הערבה ובפרחיו של צמח העוקצנית – או בשמו הלטיניSpirea ulmaria מה שמסביר את שמו של האספירין.

אבל עובדה זו רק מחזקת את התהייה. אם הטבע יודע ליצר מולקולה קרובה מאוד לאספירין למה לא ימקמה גם בגוף האדם ויצילנו באבחה אחת מרוב צרותינו ויגדיל סיכויינו לשרוד ולהתרבות בין המינים?

התשובה כמובן פשוטה במיוחד למי שקוראים את הבלוג הזה באופן קבוע. עם תזונה תואמת אבולוציה ממטבחו של דארווין לא היה צורך באספירין.

אספירין משיג את השפעתו על ידי מניעת יצור בגוף של אנזים בשם COX. שמנים מסוג אומגה 6 – שמנים מזרעים כמו סויה, תירס וכו' גורמים ליצור COX. שמנים מסוג אומגה 3 מורידים את יצור ה-COX. בעבר, כשעוד ניזונו משומנים מן החי היה היחס בין אומגה 6 ואומגה 3 במזוננו כ-1:1. כיום היחס מוערך בכ-16:1 לטובת אומגה 6.

לתהליך הסרטני דמיון רב בתחילתו לדלקת. COX הוא אנזים מעודד דלקתיות. במילים אחרות, אומגה 6 מעודדת דלקתיות ואומגה 3 היא אנטי דלקתית. אם היחס ביניהם סביר אין צורך באספירין ואנחנו יכולים לחסוך לנו את בעיות הקיבה שהוא גורם.

זו הסיבה שאלוהי האבולוציה לא מצא לנכון לסדר לנו את המולקולה המופלאה הזו.

שנהיה בריאים

מיקי

נ.ב. אגב, אפשר לכתוב פוסט דומה על סטטינים שבאחרונה מציעים כמה רופאים להכניסם למי השתיה מה גם שבניגוד לאספירין, לפי מאמר מדעי מ-2010 לא בטוח שסטטינים בכלל מקטינים תמותה.

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.