'ייצור בשר הורס את כדור הארץ' – עוד מיתוס נזרק לפח

Allan Savory – Keeping Cattle: cause or cure for climate crisis? from Feasta on Vimeo.

'ייצור הבשר הורס את כדור הארץ'. ככה מפמפמים לנו מומחי האו"ם.
זה 50 שנה שאלן סאבורי (Allan Savory) חוקר בדיוק את השאלה הזו. הוא לא רק חוקר, אלא מבצע בעצמו פרוייקטים של הצלת אדמות מכליון. כי הרס כדור הארץ מתבטא בין השאר בהרס השכבה העליונה, הפוריה של הכדור העדין עליו אנו חיים.
מה שהוא גילה והדגים באפריקה, אוסטרליה ואמריקה זה שאדמות נהרסות אם אין מקיימים עליהם מרעה כלל או שמקיימים אותו לא נכון. מרעה נכון (הרבה חיות לתקופה קצרה) גורם לשיקום אדמות שוממות ולעצירת תהליך המידבור. החיות מתחחות ומזבלות את האדמה ובעקבותיהן באות בקטריות חיוניות ליצירת שכבה פוריה. הצמחים צומחים, מפלס המים עולה, הטבע פורח, תכולת הפחמן באדמה עולה ובאופן מפתיע, אפשר לגדל פי ארבע יותר בקר. הסרט ארוך (מעל לשעה) אך למי שחשוב לו שהדיאטה שלו תהיה גם נכונה מבחינה מוסרית כדאי לצפות.
אף אדם עם יומרות מוסריות לא יכול לקבל את שיטות גידול התעשייתיות של חיות לבשר הנהוגות בחלקים מסויימים של העולם אך מצד שני אין סיבה שלא נצרוך את המזון העיקרי שאותו עוצבנו לצרוך על ידי האבולוציה.
מוסר צמחוני, לדעתי, תקוע קצת בתקופת הנערות כשהכל היה חייב להיות טוב או רע. כל החיות אוכלות משהו חי כדי להתקיים וליומרה להיות יותר מוסרי מהטבע יש לטעמי ריח של אנתרופוסנטריות אומניפוטנטית השמה את האדם ברמה אחת מעל כל יתר הטבע והיא יכולה להיווצר רק במקום מרוחק כל כך מהטבע כמו הערים הגדולות שבהם אנו מסוגרים.

שנהייה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

9 תגובות בנושא 'ייצור בשר הורס את כדור הארץ' – עוד מיתוס נזרק לפח

  1. מאת דליה‏:

    ומה בדבר כריית המחצבים הענקית בונים בונים ובונים …צריך לעבור לשיטות בנייה ישנות אפילו לפני מאות בשנים שאין בהם כרייה אין סופית של המחצבים לשם תעשיית הבנייה של היום חשבו רק כמה חומרי אדמה נכרים כדי לבנות כור אחד שאחר כך קורס בצונאמי .האדמה לא נחה רגע די לניצול! צריך לעבור לשנות שמיטה גם בתעשיות הבניין והחרושת השונים אחרת בלי כל ספק נגיע לחיות כפי שבנ"י חיו במדבר פשוט בסוכות! אם נרצה או לא נרצה הטבע לא שואל אותנו הרבה!

  2. מאת חיים ארוך‏:

    מיקי זו הרצאה מאלפת.ההגיון שבה מאד בריא ודברי הסיום שלה לא משאירים מקום לאופטימיות.התאגידים הבינלאומיים שתכליתם עשיית רווחים הם הם שהורסים את הפלנטה ולצערי כפי שכבר אמרתי לך לדעתי השיטה הקפיטליסטית היא החזקה יותר מבחינה אבולוציונית ולכן אנחנו נידונים לכליה אם המהפכה לא תגיע לפניה.
    בהקשר התזונתי כמובן שהבאת את הטיעון המוחץ להוכחת צדקת הדרך האבולוציונית ומסתבר שגם האקולוגית…
    תודה.

  3. מאת nitsanem‏:

    אני כמובן בעד בשר ממרעה, אוכל עשב וחופשי לנוע.
    אבל הכותרת מעט דמגוגית בעיניי, כי בשר מתעשיית הבשר בפירוש כן גורם לנזק אקולוגי חמור.
    הבעיה היא לא "ייצור בשר" באשר הוא בשר, זה הרי מגוחך… אפשר ורצוי לגדל בעלי חיים לבשר בצורה אחרת (אנחנו מקוים לעשות את זה בקרוב בקנדה.)

    • מאת מיקי בן דור‏:

      ניצן
      אני לא חושב שהכותרת דמגוגית. מה שהורס את כדור הארץ זה חקלאות. להפיל את כל הנזק על ייצור הבשר זו טעות שמפנה את הזרקאור לפינה במקום לכל הזירה.
      חקלאות גורמת להדרדרות מצב האדמה והמים
      חקלאות גורמת להוצאות אנרגיה מטורפות על הסעת תוצרת ממקום למקום
      חקלאות גורמת להדרדרות באיכות המזון.
      גם אם נפסיק את ייצור הבשר כדור הארץ לא יתקדם לקראת שיקום במטר אחד. להיפך – ההשלכות הבריאותיות של צעד כזה רק יצרכו עוד משאבים לטיפול רפואי בבעיות שיווצרו מצריכת חלבון מסויה ושמן צמחי במקום חלבון ושומן מן החי.

  4. מאת שירן‏:

    דברים חשובים ועולים בקנה אחד עם הספר המצוין THE VEGETARIAN MYTH מאת LIERRE KEITH. אורח חיים צמחוני משמעו תלות בגידול חיטה, סויה, חריע וכו' בקנה מידה המוני, דבר שאיננו בר-קיימה.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      שירן
      אכן סקרתי כאן בכמה פוסטים את הספר של קית'. מלא עובדות וכתוב נהדר.

  5. מאת ניבה‏:

    זה נכון איפה שבהמות גדולות הן חלק מהתמונה
    אבל כיום מגדלים הרבה מהבקר הרועה על שטחים שהיו ממש לא מזמן ג'ונגל.
    חייתי בקטסטה ריקה ואני יכולה לדווח ממקור ראשון שזה להיט.
    מה שעושים שם זה שכורתים את היער הטבעי ומייבאים פרות מהודו ודשא גבוהה מאירופה.
    הורסים את את כל בית הגידול הטבעי, פוגעים באדמה העילית שנסחפת (לדשא שורשי רוחב שלא מחזיקים אדמה) וכו'
    המצב דומה גם בברזיל ומדינות אחרות במרכז ודרום אמריקה.

    אז זה נכון שיש מקומות שעדרים גדולים צריכים לחיות בהם אבל גם לזה לא צריך לעשות אידיאליזציה

  6. מאת דן‏:

    יצור הבשר החסכוני ביותר מבחינה אקולוגית הוא יצור הבשר המתועש (כן – זה שמתעלל בבעלי חיים). בנורווגיה הם מצליחים להפיק מכל 1.1 ק"ג מזון יבש, 1 ק"ג דג סלמון. בישראל מפיקים מכל 2 ק"ג מזון יבש 1 ק"ג עוף לבשר. התוצאות בגידול מתועש של חזירים, בקר, וצאן לבשר פחות טובים, אבל טובים בהרבה ממרעה. בנוסף, המזון שמקבלים בעלי החיים הוא במיקרים רבים פסולת חסרת שימוש (למשל הדגים בישראל מקבלים צואת תרנגולות למאכל). איני רוצה להגיד דבר על הנושא המוסרי או הבריאותי של גידול מתועש של בשר, אולם מבחינה אקולוגית אלו גידולים חסכוניים ביותר.