קופים נולדו לאכול פירות. בני אדם נולדו לאכול בשר ושומן.

נתקלתי במאמר מעניין מאוד שמנתח את התזונה של ציידים לקטים בני ימינו בהשוואה לקופים ומנפץ כמה מהמיתוסים המופצים על ידי טבעונים, צמחונים, דיאטנים, משרדי בריאות ומי בעצם לא?

המאמר נכתב על ידי הילרד קפלן (Hillard Kaplan) ואחרים ונקרא "תיאוריה של האבולוציה של היסטורית החיים האנושית: דיאטה, אינטליגנציה ואורך חיים". בגוגל סקולר אפשר לראות שהמאמר מצוטט על ידי מעל ל-500 מאמרים מדעיים אחרים. הרבה ציטוטים (ו-500 זה הרבה מאוד) מעידים על המרכזיות והאמינות שמדענים אחרים מייחסים למאמר.

לצורך הוכחת התיאוריה שלהם אספה קבוצת המדענים נתונים על תזונה של חברות ציידים לקטים מכל העולם ברמת פירוט שקשה בדרך כלל למצוא. הנתונים נאספו בעבודת נמלים מעשרות מאמרים וספרים שונים.

הנה טבלה. החלק התחתון מפרט את המרכיבים השונים של התזונה כאחוז מכמות הקלוריות היומית הנצרכת ע"י חבורות ציידים לקטים בני זמננו באזורים שונים בעולם. החוקרים הביאו את כל השבטים לגביהם נמצאה אינפורמציה מספיק מפורטת.

בואו נראה מה אפשר ללמוד מהטבלה:

פירות

אחוז הקלוריות מפירות (לקראת סוף הטבלה, מסומן בעיגול אדום) בשניים מהשבטים הוא אפס!, בארבעה מהשבטים פחות מ-7%, באחד 15% ובאחד  40%?! הNUKAK- , שבט יוצא הדופן בכמות הפירות שלו, עורר את סקרנותי ובדקתי איזה פירות הם אוכלים. מסתבר שה"פרי" שה – NUKAK צורכים הוא הפרי של דקל המכיל כמויות עצומות של שומן. במחי יד הפכו ה"פירות" לשומן. ולא סתם שומן – שומן רווי! ואכן שמן דקלים הוא מוצר ידוע ונמצא בשימוש נרחב בתעשיית המזון כאשר יש צורך בשמן רווי.  בחישובים הנחתי שחצי מכמות הקלוריות בפירות באה מהדקל וחצי מפירות אחרים, לפי מה שקראתי על השבט זו הנחה זהירה למדי. אגב, הספר שמופיע במקורות בסוף הפוסט מציין שיש בג'ונגל הדרום אמריקאי שבו חיים ה- NUKAK פירות רבים שהם אינם מנצלים.

פחמימות

אפשר לראות בשורה שאותה הוספתי שצריכת פחמימות מהווה בדרך כלל אחוזים נמוכים יחסית מסך כל הדיאטה, 10-20 אחוז. שימו לב גם לצריכה האפסית (אפס!) של זרעים. שבט אחד ה- KUNG מופיעים עם 58% בקטגורית "זרעים ואגוזים" אך כל צריכתם בקטגוריה זו היא של אגוז בשם מונגונגו.

בשר ושומן/שמן

אם לוקחים בחשבון את צריכת הבשר, החרקים והאגוזים יוצא שבשבעה מתוך שמונת השבטים נעה צריכת הבשר והשומן/שמן בין 80 ל-90 אחוז מהקלוריות הנצרכות. לא התעסקתי בהערכת צריכת השומן הרווי אך אני מבטיח לכם שהיא גבוהה בהרבה מהמקובל ומה"מומלץ" כיום. יש לקחת בחשבון שהנתונים נאספו על ידי חוקרים שונים בזמנים שונים. לא יכול להיות כאן מקרה של הטיה של חוקר המצדד בבשר או בצמחונות.

נתונים ארכיאולוגיים של אחוזי אבות מזון שונים בתזונה קשים מאוד לשחזור מפני שבדרך כלל נשמרים באתרים ארכיאולוגיים עצמות ביתר קלות מאשר שרידי פירות או פחמימות. בדבר אחד אין ספק – בכל אתר ארכיאולוגי שנחקר ובו עדויות לעיסוק בתזונה יש עצמות או שרידים אחרים המעידים כי בשר ושומן מילאו מאז ומתמיד (נגיד 2 מיליון שנה) תפקיד חשוב מאוד בתזונת האדם. הנתונים מחברות ציידים לקטים הממוקמות בפינות שונות של העולם רק מאשרים זאת.

לצמחונים/טבעונים

אין אף מדען נורמלי בתחום הארכיאולוגיה והאנתרופולוגיה שאינו יודע שדיאטה שהכילה בשר ושומן מן החי ליוותה אותנו לאורך כל תקופת התפתחותנו האבולוציונית. בהיעדר מזון דחוס אנרגטית ותזונתית מהצומח אותו פיתחנו רק בתקופה החקלאית אין לאדם פתרון אחר. הוא חייב לצרוך בשר ושומן כדי להתקיים. תחת דיאטה כזו התפתח הגנום שלנו ודיאטה כזו הוא מעדיף. אפשר להסכים או לא על ההיבט המוסרי של הריגת חיות כדי לאכול אותם אבל אין סיבה שהנזרות מחיות תהיה במקרה גם יותר בריאה מהדיאטה שהעבירה אותנו במשך 2 מיליון שנה בהצלחה בדרך להיות החיה הנפלאה שאנחנו.

שנהיה בריאים

מיקי

מקורות:

A Theory of Human Life History Evolution: Diet, Intelligence, and Longevity

HILLARD KAPLAN, KIM HILL, JANE LANCASTER, A. MAGDALENA HURTADO

(לינק)

Nukak: Ethnoarchaeology of an Endangered Amazonian People

By Gustavo Politis  לינק

Kuipers RS, Luxwolda MF, Janneke Dijck-Brouwer DA, Eaton SB, Crawford MA, Cordain L, Muskiet FA. Estimated macronutrient and fatty acid intakes from an East African Paleolithic diet. Br J Nutr. 2010 Sep 23:1-22. [Epub ahead of print]

(לינק)

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות בנושא קופים נולדו לאכול פירות. בני אדם נולדו לאכול בשר ושומן.

  1. מאת MIKI‏:

    נסיון

  2. פינגבאק: Perfect Health Diet » Hunter-Gatherer Macronutrient Ratios: New Data

  3. פינגבאק: Solve Weight Problems | Solve Weight Problems

  4. מאת קיריל‏:

    שלום איש יקר,

    מידע מאד מעניין אתה מביא פה באתרך ועדיין אני מוצא אין ספור סתירות ברשת לגבי הדברים האלה.
    למשל מצאתי את הכתבה הזאת:
    http://www.natural-hygiene.hasharat.co.il/evolution-and-nutrition
    אשמח אם תסביר לי מנסיונך מדוע פערי המידע הענקיים האלה מופיעים.
    חוסר הגיון מוחלט כל הדבר הזה…אלא אם כן באמת אף אחד לא בדיוק יודע…

    • מאת מיקי בן דור‏:

      קיריל
      אכן האינטרנט מלא באינפורמציה וקשה לשפוט למי שלא עושה את זה לפרנסתו כמו מדענים, מי צודק. אם רוצים לגבש דעה איכותית אין תחליף להתעמקות. תקרא את הבלוג שלי ושלו ותתרשם מי יותר אמין. בשביל זה כתבתי מעל ל 100 פוסטים, רבים מהם עם הפניות למאמרים מדעיים.
      טיול נעים