איך מונעים אלצהיימר?

מיד אני מפרט את השיטה אך קודם לכן בלי קצת רקע אי אפשר. אחד החשודים העיקריים בגרימת אלצהיימר הוא חלבון בשם ביטא אמלויד המתרכז בחלל הבין תאי של תאי העצב במוח. החלבון הזה הוא רעיל לתאי העצב ומונע מהם לתפקד כראוי. עד היום לא היה ברור אם הביטא אמלויד מצטבר בגלל יצור מוגבר שלו או אי מיחזור תקין שלו.

לפי מחקר שפרטים עליו התפרסמו שלשום ב- Science Daily יש לנו תשובה והתשובה הזאת מצביעה על הדרך למנוע אלצהיימר וגם מסבירה מדוע לאבות אבותינו הציידים לקטים כנראה לא יכול היה להיות אלצהיימר.

מסתבר שהצטברות הבטא אמלויד נגרמת מאי מיחזור תקין שלו בתא. לתא יש מנגנון שממחזר חלבונים שכבר אין בהם צורך. המנגנון שנקרא אוטופאגיה (Autophagy) דואג לפרק חלבונים לחומצות אמינו שמהן יכול התא (שהוא בעיקרו מתקן ליצור חלבונים) להרכיב חלבונים חדשים. כך התא מרוויח פעמיים – גם יש לו חומר גלם ליצור חלבונים וגם חלבונים שאינם נחוצים ויכולים להיות רעילים לתא ממוחזרים.

אלא שיכולת זו יורדת עם הגיל ובעיקר היא יורדת אם יש לתא זמינות גבוהה של חלבונים מן המזון שאנחנו אוכלים. בזמן מחסור בחלבונים מנגנון האוטופאגיה עובד במרץ כי התא זקוק לחומצות אמינו כחומר גלם.

אפשר אם כן לפרש את תוצאות המחקר המוזכר לעיל כמצביעות על כך שאוטופאגיה לא תקינה היא כנראה אחד הגורמים העיקריים לאלצהיימר ויש מאמרים אחרים המעלים ומחזקים השערה זו.

איך אפשר לעודד אוטופאגיה ובכך למנוע אולי אלצהיימר?

  1. בראש ובראשונה לצמצם את צריכת החלבון ועדיף בצורה של צום יומי (לא יומיומי) של חלבון לסירוגין. צום חלבון אומר בעיקר אי צריכת מוצרי בשר וקטניות ביום הצום. אסטרטגיה זו תחקה באופן מקורב ביותר את אופן צריכת החלבונים הנמצא ברקע האבולוציוני שלנו. ציידים לקטים אינם צדים כל יום ולעיתים קרובות אף לא כל יומיים. כאשר צדים אמנם אוכלים עד שמתפוצצים אך חלבונים אינם נצברים בגוף למספר ימים. לאחר שהגוף מקבל את צרכיו בחומצות אמינו הנחוצות כאבני בניין בתאים מתפרקים יתר חומצות האמינו לסוכר (גלוקוניאוג'נסיס) ואחר כך אם נשאר עודף – לשומן (ליפוג'נסיס). כך ברור שהאדם הראשוני היה חשוף לעיתים קרובות לצום חלבונים. לא היה זה צום כללי. הוא עדיין אכל כמויות מסוימות של צמחים באותם ימים שבהם לא צד אבל צום חלבונים, סביר להניח, היה עניין שבשגרה.
  2. קיימת עוד אפשרות לצמצם צריכת חלבונים והיא להמעיט באופן כללי בצריכת בשר. הדרך הראשונה שהצעתי נראית לי עדיפה כי במיוחד בימינו שבהם נעלמו הויטמינים וחומרי התזונה האחרים מהמזון הצמחי (כפי שהראיתי באחד הפוסטים) עלולה אסטרטגיה כזו לגרום לנו לחסר בחומרי תזונה חיוניים. יש גם בצורת תזונה זאת סטייה מדפוס התזונה האבולוציוני ואיני בטוח שהוא יגרום באותה יעילות לאוטופאגיה כמו צום חלבונים יומי.
  3. פעילות גופנית גורמת לאוטופאגיה במיוחד פעילות גופנית בזמן צום חלבון.
  4. קורקומין מעודד אוטופאגיה

שיטות אלה יכולות להתאים גם למחלות אחרות של המוח כמו פרקינגסון ו-ALS.

אגב, אוטופאגיה קשורה כנראה גם בהארכת חיים ויש היפותזה שהיא בעצם הגורם החיובי בהארכת חיים על ידי הגבלת קלוריות כרונית, שיטה שהוכחה כמאריכה חיים בכל יצור ביולוגי שעליו נוסתה. ניסיונות בהארכת חיים על ידי צום לסירוגין הביאו לתוצאות דומות לאלה של הגבלת קלוריות כרונית כך שלצום חלבונים סיכוי לא רע להיות קשור בהארכת חיים.

נקודה נוספת למחשבה היא שגם לאינסולין, הנוצר בעת צריכת פחמימות וחלבונים השפעה שלילית על הארכת חיים ואז מה נשאר?

לנו, שטופי המוח של פירמידת המזון יהיה קשה להאמין אבל מה שנשאר לנו הוא ….שומן! כן – שומן עד כמה שהצלחתי לברר לא מונע אוטופאגיה.

מ.ש.ל

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא איך מונעים אלצהיימר?

  1. מאת עידית‏:

    עוד שאלה בעקבות מאמר זה.
    אם לא חלבונים וגם לא פחמימות וקיטניות,
    אז רק ירקות ופירות באותו היום?
    וכמה פעמים בשבוע?
    תודה

  2. מאת מיקי בן דור‏:

    האנטי פחמימות לא קדוש. אפשר כמות קטנה ככל האפשר של פחמימות. אני מנסה לצום (בכלל, ל-18 שעות) לפחות פעם בשבוע. אם אפשר פעמיים, יותר טוב.