Bexarotene – אולי סוף סוף תרופה נגד אלצהיימר (וכמובן יש קשר לשומן וכולסטרול)

ביום א' התפרסמה ב- Science Daily ידיעה שעשויה להתברר כאחת המרעישות ביותר בתחום הרפואה בשנים האחרונות.

למרות שהתרופה (הנקראת גם Targretin) נוסתה רק על עכברים יש לה לדעתי פוטנציאל להפוך לתרופה יעילה לבני אדם הרבה יותר מהר משלל תרופות אחרות שנתגלו בעבר כיעילות נגד אלצהיימר בעכברים אך לא בבני אדם.

הסיבות לתחושה האופטימית הן:

  1. המנגנון הביולוגי שלה הגיוני מבחינה אבולוציונית – תזונתית (תמיד התנאי החשוב ביותר)
  2. השיפור (אצל העכברים) לאחר תחילת מתן התרופה היה מהיר ביותר ומשמעותי מאוד – לאחר ימים במקום חודשים בניסיונות בתרופות אחרות.
  3. התרופה ,Bexarotene, נמצאת בשימוש כיום (לסרטן עור) כך שרופאים יכולים למעשה לרשום אותה כבר היום לחולים במסגרת חוץ-התווייתית (Off-Label) אם כי המינון עוד לא נקבע.

אין פלא שהחוקרים ממש נשפכים בסגנון שבדרך כלל אינו שגור בדיווחים מסוג זה. אומר אחד החוקרים: "זהו ממצא ללא תקדים. במקרים קודמים לקח חודשים לצמצם את שכבת הפלאק במוח" חוקר אחר אומר: "התוצאות מלהיבות ביותר ומראות הבטחה עצומה לשימושיות של גישה זו לטיפול במחלת האלצהיימר".

ועכשיו לקשר לשומן וכולסטרול. יהיו פה קצת ראשי תיבות לא מוכרים אז למי שלא מעוניין לעקוב אחר המהלך הביולוגי – תזונתי אומר מיד שהתרופה למעשה גורמת לחידוש אספקה מספקת של שומן וכולסטרול למוח וכך מצליחה לא רק למנוע את החמרת המחלה אלא אפילו להחזיר את המצב לאחור במידה לא ידועה.

לא תמצאו מילה על הקשר לאספקה סדירה של שומן וכולסטרול בדיווחים בעיתונות (אגב עד עכשיו לא ראיתי בארץ דיווחים) אבל בדיוק בגלל זה אתם קוראים את הבלוג הזה לא?

אז בקיצור, בגרסה חובבנית וחלקית וכל מילות האזהרה שאתם רוצים הנה הקשר:

  • המוח זקוק לכולסטרול לתפקודו. כולסטרול שומר בין היתר על איכות המגעים בין הסיבים של העצבים במוח. המוח מהווה 2% ממשקל הגוף אך מכיל 25% מכמות הכולסטרול בגוף.
  • המוח זקוק לשומן לתפקודו. למעשה המוח הוא האיבר שמכיל הכי הרבה שומן בגוף
  • בנוזל המוח של חולי אלצהיימר יש רק שישית מכמות השומן שיש לאנשים בריאים
  • ApoE מביא שומן וכולסטרול מהכבד למוח, כולל LDL שיצרני הסטטינים רוצים שתחשוב הוא "רע" אבל ידוע שהוא חיוני, גם למוח.
  • לאנשים בעלי גנטיקה המכתיבה ApoE "חלש" (ApoE 4) סיכוי פי 30 לחלות באלצהיימר.
  • Bexarotene מגביר יצור של ApoE. זו התכונה המתקנת שמייחסים החוקרים לתרופה.

עד כאן נראה די ברור שחידוש אספקה טובה וסדירה של שומן וכולסטרול למוח בעזרת הגברת יצור ה ApoE היא שעושה את ההבדל בין מחלה לבריאות אלא שהחוקרים מדווחים שהתופעה שהם ראו היא פינוי של שכבת הפלאק של חומר שנקרא בטא אמלויד. כאן נכנסת לתמונה חוקרת  מ M.I.T בשם סטפני סנף (Stephanie Seneff). לסטפני שאינה חוקרת בביולוגיה אם כי היא בעלת תואר ראשון בתחום, נמאס ממתקפת הסטטינים והיא החליטה לחקור את הנושא לעומק. יש לה בלוג שכולו מוקדש לחשיפת ההונאה הגדולה שנקראת סטטינים. דרך המחקר שלה שפורסם לפני מספר חודשים בכתב העת המדעי European Journal of Internal Medicine היא הגיעה להשערה ששכבת הפלאק באלצהיימר נוצרת כתוצאה של מחסור בכולסטרול ושומן ולכן הדרך להסיר אותה היא לצרוך כולסטרול ושומן ולקוות שיש לך מספיק ApoE  להביא אותו לשם. נראה שהצלחת התרופה הזאת מחזקת מאוד את תקפות השערתה. כמסקנה מהשערתה היא טוענת שדיאטה דלת שומן (המלצות התזונה) וסטטינים שמורידים את ייצור הכולסטרול החיוני למוח הם הגורם להתגברות מחלת האלצהיימר בימינו.

כל הסיפור הזה מתחבר לא רע עם תופעות פגיעה בזכרון אצל לוקחי סטטינים ועם הווידאו הזה המציג אדם שבעקבות מחקר של אשתו הרופאה, החלים כמעט לגמרי מאלצהיימר על ידי צריכת כמויות גבוהות של שמן קוקוס.

אגב, יש סימנים שאנשים בעלי ApoE 4 (החלש) הם בעלי אינטליגנציה מעל הממוצע. כיום בעלי ה ApoE 4 מהווים רק 10% מהאוכלוסייה וסטפני משערת שבעבר, כאשר אחוז השומן בתזונת האדם היה גבוה יותר היה שיעורם באוכלוסיה גבוה הרבה יותר.

טוב התקליט כבר שחוק אבל עדיין בין צלילי החריקות אפשר לשמוע את השיר "אל תמתין הפסק סטטין" עם הפזמון הידוע "שומן בריא, שומן בריא…"

שנהייה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

13 תגובות בנושא Bexarotene – אולי סוף סוף תרופה נגד אלצהיימר (וכמובן יש קשר לשומן וכולסטרול)

  1. מאת מאיה‏:

    נייס! שיר נולד "תאכל שומן אולד-טיימר פן תחטוף אלצהיימר"

    • מאת מיקי בן דור‏:

      קופירייטרית ענקית! בטוח שיש אפשרויות בלתי מוגבלות לניצול הכשרון בקורטני.

      • מאת יפה‏:

        מעניין. תודה. מחזק את התיאוריה ששמעתי לאחרונה מנטורופת, ששמן הקוקוס מתגלה כיעיל נגד אלצהיימר..

  2. מאת gal‏:

    רק הערה אחת השם הוא סטפני סנף (Stephanie Seneff) http://www.csail.mit.edu/user/1389.
    סטפני'ס פייג=העמוד של סטפני. חוץ מזה כל הכבוד על הבלוג אתה עושה עבודת קודש.

  3. מאת אביב‏:

    תודה מיקי. שמחתי לקרוא זאת מסיבה נוספת. בפוסט האחרון על ויטמין D הגבתי בהבאת דברים בשם אותה החוקרת (סטפני סנף) על ההבדל בין ויטמין D ישירות מהשמש לבין נטילתו דרך הפה. אמנם אין לי מושג עד כמה רצינית היא החוקרת סטפני סנף. לכן היה חשוב לי שגם אתה מצטט אותה וכנראה מעריך אותה.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אכן היא בהחלט מבריקה. בנושא הויטמין D סולפאט זוהי היפותזה מעניינת והגיונית. מה שמצא חן בעיני כאן שהניבוי של ההיפותזה שלה בעניין חשיבות ApoE באלצהיימר אכן מקבל חיזוק רציני מזה שהתרופה שמגבירה יצור ה ApoE עובדת כל כך טוב. היפותזה נמדדת בכושר הניבוי שלה וכאן היא , לפחות בשלב זה, מנצחת בגדול. זה שה ApoE אחראי להובלת שומן וכולסטרול למוח מחזק במידה כזו או אחרת את ההיפותזה המונחת בבסיס הבלוג הזה שאבולוציונית הותאמנו לצריכה גבוהה של שומן ושמה שגורם חלק ניכר מהמחלות הן המלצות רשויות הבריאות לכיוון הדל שומן וכן ההונאה שנקראת כולסטרול "רע".

  4. מאת דני‏:

    אנחנו לא טוענים כל הזמן שאכילת שומן היא לא זו שמעלה שומן בדם? אז איך לאכול הרבה כולסטרול אמור להגיע למוח, הרי מי שמייצר את הכולסטרול לדם זה הגוף עצמו…

    הסבר?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      מי אמר שאכילת שומן לא מעלה את רמת השומן בדם מיד אחרי הארוחה? ודאי שכן. השאלה מה קורה שעות לאחר הארוחה. כולסטרול ממזון גם עובר לגוף רק שהכבד מתאים את עצמו לייצר פחות. העניין הוא שאם לא אוכלים כולסטרול ולוקחים סטטינים יש מעט מידי כולסטרול בדם ועל רקע זה מעט מידי ApoE גורם מחסור במוח.

  5. מאת דליה‏:

    שלום מיקי
    האם אפשר לבדוק את רמת הAPOE בגוף באיזשהי בדיקה בהתאם לזה להתאים תזונה ומידת הכולסטרול / שומן הנדרש לגוף .
    אני אישית צמחונית מזה כמה שנים בכל זאת מידי פעם בבדיקות דם יצא לי כולסטרול גבוה כך שזה ברור שזה לא שייך לאכילת שומן מן החי . מה הכוונה לסטטינים? וקצת פיספסתי את נושא הויטמין D שאחת מהכתבות ששלחתי לי מהו הויטמין סולפט?
    תודה על תגובתך

    • מאת miki‏:

      יש בדיקה ל ApoE 4 בגלל הסיכון לאלצהיימר אבל לא בכיוון שאת מתכוונת אליו. סטטינים הם תרופה להורדת כולסטרול. תוספי ויטמין D לא מכילים סולפאט ויש טענה שכאשר מקבלים ויטמין D מהשמש מקבלים גרסה עם סולפאט שהיא יותר יעילה.

  6. מאת רמי‏:

    לדעתי יש בארץ הרבה בורות בכל הקשור לכולסטרול, מה שבאמת חשוב אלו היחסים
    בין הכולסטרול הטוב ל"רע" ובים הטוב לכללי. LDL בדרך כלל מחושב ולא נבדק בבדיקות
    שיגרתיות, זוהי בעיה בפני עצמה.
    אבל בכל זאת מצאתי אתר שמסביר בעיברית את החשוב בתוצאות בדיקת כולסטרול,
    http://www.kilogram.co.il/2413/%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%9C-%D7%95%D7%94%D7%A9%D7%A4%D7%A2%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%95/
    הבעיה הנוספת היא הקלות בה נותנים סטטינים בארץ. כסוכרתי אני יכול לומר שהרבה יותר קשה
    לקבל כמות מספיקה של סטיקים לניתור הסוכר (חשיבות עליונה ביכולת המעקב ושמירה על איזון) מאשר לקבל סטטינים.
    למען ההגינות אומר שאני אני מדבר על הכללית , לא יודע מה המצב בקופות האחרות.
    אני חדלתי לקחת סטטינים אחרי שהבנתי את עיניין היחסים של הכולסטרול, הכבד שלי צהל משימחה
    והראה זאת בשיפור גדול באנזימי הכבד שנבדקים אצל כל לוקח סטטינים. לדעתי, (אין לי שום הוכחה ) הנורמה העליונה של אנזימי הכבד המותרים הועלתה כדי שיותר אנשים יוכלו לקחת סטטינים,
    אצלי רמת האנזימים עלתה מבדיקה לבדיקה, לשמחתי לקחתי את ה"רעל" הזה רק תקופה קצרה של כמעט שנתיים.

  7. מאת miki‏:

    אחלה תגובה. תודה על הקישור. מעניין וומצא.