תקצירי ההרצאות של כנס הפליאו השלישי שיתקיים באטלנטה באוגוסט הקרוב

שלום לכולם

באוגוסט יתקיים באטלנטה הכנס של תנועת הפליאו האמריקאית שנקראת Ancestral Health Society. בשנה שעברה בהרוורד הרציתי על הקריטיות של השומן בתזונה הקדומה ואילו השנה אני מרצה על המשותף בין התזונה בחתך גיאוגרפי וכרונולוגי בעקבות אמירות של מספר מדענים שפיקפקו בטמפלט האבולוציוני בטענה שהתזונה הפליאוליתית הייתה מגוונת יותר ממה שמקיימי הפליאו חושבים. אני מתכוון להפריך את הטענה הזאת בתיאור המשותף לתזונה לאורך כל התקופה הפליאוליתית – תזונה המבוססת בעיקר על בשר ושומן. במילים אחרות האבולוציה האנושית הייתה להתפתחותנו כטורפים. כן אולי זה לא סקסי לאניני נפש אבל זאת המציאות שאני רואה מתוך לימוד הנושא. יש לי כוונה להעלות את המצגת שלי לרשת לפני הכנס.

בינתיים התפרסמה רשימת המרצים בצירוף התקצירים של ההרצאות. רוב המרצים הם רופאים ואנשי אקדמיה ורוחב היריעה של הנושאים שידונו ממש מרשים לדעתי. הנה מספר דוגמאות:

"המפגש של תזונה ומחלות אוטואימוניות" –  גורמים מאקרו ומיקרו תזונתיים המשפיעים על מחלות אלה. שמנים רב בלתי רוויים, עודף פחמימות ומחסור בחומרי תזונה (ויטמינים ומינרלים)

"מבוא לאדמת מרעה ואקולוגיה של אדמות עשב" – 70% מהאדמות החקלאיות הן אדמות עשב (Grasslands). הבנה של היסודות האקולוגיות שלהם תאפשר דיון באימוץ נרחב יותר של תזונת פליאו.

"הטיעון נגד תיסוף תזונתי" – דיון מגובה מחקרים על תיסוף בקלציום, ויטמין C ווטימין D. המסקנה היא שאין הוכחה לתועלת ארוכת טווח מתיסוף.

"האם שיזוף בשמש מגדיל את הסיכון למלנומה?" – משטר חשיפה לשמש וגורמים אחרים כמו תזונה, ויטמין D ואפילו פעילות כושר גופני משפיעים על הסיכון.

"הורות פליאו: נקודת מבט ביו-מכנית" – איך התנהגויות של ילדים של ציידים לקטים בני זמננו שונות מאלה שלנו ומה אפשר ללמוד מהשונות הזו.

"הפרעות אכילה בעולם המודרני" – סקירה של איך התזונה המערבית תורמת להפרעות אכילה

"תזונה, דלקתיות ודיכאון" – סקירה של מרכיבים תזונתיים שגורמים לתגובה הדיכאונית.

"המרשם הפליאוליתי: רבע מאה ורק ההתחלה" – כותבי המאמר המדעי הראשון שהצביע על הבעיה של אי התאמה בין התזונה הפליאוליתית שאליה הותאמנו גנטית  והתזונה המערבית מעדכנים את מסקנותיהם בעקבות הידע שהצטבר מאז נכתב ב-1985

"מזון למוח: הקשר החיוני בין תזונה ובריאות נפשית" –  ADHD, הפרעות חרדה ואכילה. התזונה המערבית פוגעת באיזון העדין של המוליכים העצביים וההורמונים וגורמת להפרעות הנ"ל. איזה שינויים כדאי לעשות בתזונה במסגרת טיפול בהן.

"מה ההמשך בנושא תזונה קטוגנית וסרטן?" – ניסוי שערכו המרצים ב-10 מטופלים מראה תוצאות טובות. איך להמשיך? האם דיאטה קטוגנית יכולה לשמש ברפואה ציבורית כתזונה ארוכת טווח או כתוספת קצרת מועד לטיפולים קיימים?

"אינסולין ומשקל יתר" – האם אי רגישות לאינסולין גורמת למשקל יתר או משקל יתר גורם לאי רגישות?

" הערכה של האפקט של תזונת פליאו על גורמי סיכון למחלות לב וליפופרוטאינים באוכלוסיה של שוטרים" – מעקב של 6 חודשים (בלי קבוצת ביקורת) מראה אפקטיביות לתזונת פליאו בשיפור בגורמי סיכון.

" איך אופנה חולפת יכולה להפוך לכוח לשינוי?" – מבלי להמעיט בחשיבות הפעילות המדעית יש לפעול גם במישורים פוליטיים וליצור תחושת דחיפות ואי צדק שתתן תנופה לקריאה לרפורמה בהמלצות התזונה. יש לחקור את סיפור ההצלחה של החדרת התזונה דלת השומן בעבר.

"תפקיד הקיטניות בתזונה האנושית" – קיטניות בד"כ נחשבות ללא רצויות בפליאו אך היה להם תפקיד מרכזי בתזונה מסורתית. סקירה של מחקרים המצביעים על תפקיד חיובי לקיטניות בבריאות האנושית.

"פרזיטים הם פליאו: העלות הנסתרת של ההיגיינה המודרנית" – בריאותנו תלויה גם בפרזיטים ובקטריות שאתם התפתחנו. ההרצאה סוקרת את ההשלכות של איבוד "החברים הוותיקים" האלה שלנו.

"דלקת בהיפותלמוס: איך שמנים מסויימים גורמים להשמנה" – תפקידם של שמנים מסוג אומגה 6 בהשמנה דרך השפעתם על המוח דרך יצור אנדוקנבנוידים. כתבתי על כך בעבר כאן בבלוג.

"האינטראקציה של ויטמינים מסיסי שומן" – יש צורך באיזון של ויטמין D עם ויטמין A ו 2K.

"מיסוי משאבים ולא עובדים: איך דרכי הציידים לקטים יכולים להצביע על צעדים כלכליים נכונים" – ציידים לקטים השתמשו בנורמות חברתיות לנהל משאבים. אפשר לתרגם זאת לניהול משאבים בר קיימא כיום.

" לקחים מהטבעונים: מה תנועת הפליאו יכולה ללמוד מההצלחה של דיאטות מבוססות צומח" – גם לדיאטות מבוססות צומח יש רקורד של הצלחה. הצלחה זו מאפשרת לבדוק מחדש כמה "אמיתות" של הפליאו.

"פחמימות כגורם הורמטי – יתרון אבולוציוני וביצועי או רעיון נורא?" – גם אלה שמקיימים תזונה דלת פחמימות יכולים להנות מאכילה ספורדית של פחמימות כגורם הורמטי (מגרה לחיזוק מערכות – כמו שהרמת משקולות גורמת להרס שריר שמתחזק כתוצאה). יש יתרון לתחזוקת הגמישות לעבד שומנים חלבונים  או פחמימות לאנרגיה.

"כבד שומני – האם הוא אשמת השומן?" – המחקר אינו תומך בהמלצה לחולי כבד שומני להמנע משומן רווי. להיפך לשומן רווי יש אפקט מגן על הכבד. מצד שני לשומן רב בלתי רווי (שמן סויה ודומיו) תפקיד מרכזי בהתפתחות המחלה. כתבתי על כך פוסט לפני שלוש וחצי שנים.

"תן להם דגנים? ניתוח גישות לרעב עולמי" – דגנים אינם מועמד מתאים מבחינה תזונתית לפתרון בעית הרעב. סקירה של שיטות אלטרנטיביות לפתרון הבעיה ואיזה תפקיד יכולה תתנועת הפליאו למלא בתנועה לחקלאות ברת קיימא.

"מה המשותף לכל דרכי התזונה המסורתיות?" – סקירה של תזונה בחברות מסורתיות ב-500 השנה האחרונות מגלה שני עקרונות וארבע קטגוריות של תזונה ופקטיקות קולינריות שמאפיינות מזונות רצויים ולא רצויים.

"הסוף של פליאו: האם התנועה הופכת למיינסטרים? אני לא מהמר על כך" – המעבר מקבוצה קטנה ונלהבת לתופעה המונית תהיה יותר קשה ממה שחושבים. שני סוגים של אנשים המקיימים פליאו מאופיינים ברמה גבוהה של התלהבות מה שמצביע על חדירה מוגבלת של התנועה בעתיד.

"איך לאהוב אקראיות: תגובות נוגדות שבירות בגוף האנושי והשלכותיהן" – נסים טאלב, מחבר רבי המכר (הברבור השחור למשל) מיישם את מחשבותיו על חשיבותה של האקראיות לעולם התזונה. נראה שהוא שולל את הבלעדיות של תזונת הפליאו כי היא מקטינה את האקראיות. הוא עצמו די פליאו עד כמה שידוע לי.

"בטיחות והתכנות של דיאטת וולס, דיאטת פליאו מיוחדת לטיפול בטרשת נפוצה משנית מתקדמת" – דיווח של Terry Wahls (חפשו ביוטיוב) על ניסוי ב 10 מטופלים במשך שנה.

"מדיניות ציבורית ופליאו: איסטרטגיות ואתגרים" – כדי להשיג שינוי של הפרדיגמה המדעית הנוכחית המדריכה את המלצות התזונה יש צורך להבין לעומק את תהליך קביעת המדיניות מלימוד הספרות המדעית של הפוליטקה והמדיניות . סקירה של המאפיינים של הדינמיות של קביעת המדיניות, צפיות ריאליות ואסטרטגיות שקהילת הפליאו יכולה לאמץ כדי למקסם את ההשפעה על המדיניות.

זאת רשימה חלקית שמנסה לשקף את המגוון והפתיחות של ההרצאות בכנס. הרשימה המלאה ניתנת להורדה כאן. בעקבות שהות של 5 שנים בארה"ב אני לא מופתע אבל כן מתרשם עמוקות מהמקצועיות שבה האמריקאים ניגשים למשימה וזה רק הכנס השלישי.

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

8 תגובות בנושא תקצירי ההרצאות של כנס הפליאו השלישי שיתקיים באטלנטה באוגוסט הקרוב

  1. רחוק לי מידי אטלנטה 🙁

  2. מאת יוסי‏:

    למיקי,
    בהצלחה בהרצאה !!!

    • מאת מיקי בן דור‏:

      תודה יוסי. יותר גרוע משנה שעברה כשלא יכולתי לקרוא את הטקסט שהכנתי כבר לא יכול להיות.

  3. מאת אלעד‏:

    תהנה תשכיל ותביא לנו את עיקרי הדברים..

  4. מאת מאיה‏:

    רשימת הרצאות מרתקות! הלוואי ויכולתי להצרף..

  5. מאת דני‏:

    הלוואי שהתואר שלי היה כולל שיעורים כאלה

  6. מאת ורד לב‏:

    נראה פשוט מרתק!
    כל ההרצאות!
    בד"כ הם מפרסמים וידאו'ס של ההרצאות אחרי, נכון?
    כבר מחכה…

    שיהיה בהצלחה, מיקי. איזה כיף להיות חלק מרשימה מכובדת שכזו!