תזונה לא נכונה כגורם לסרטן

"ד"ר ג'. נימו, הרופא המופקד על הפיקוח על קבוצה זו, אמר לי שבמשך שלוש עשרה שנה הוא לא ראה מקרה אחד של גידול ממאיר בין יותר מארבעת אלפים הילידים תחת פיקוחו. הוא ציין שבמשך אותה תקופה הוא ניתח כמהתריסרים של גידולים ממאירים אצל האוכלוסייה הלבנה אשר מספרה שלוש מאות איש. הוא דיווח שבין הילידים, מקרים של מחלות אחרות שדרשו התערבות כירורגית היו נדירים."

כך דיווח ווסטון פרייס על ביקורו, בשנות ה-30 של המאה הקודמת, באחד האיים במצרי הטורוס, בין אוסטרליה ופפואה ניו גינאה.

מדוע היה הבדל כזה גדול בתחלואה בסרטן בין הלבנים והילידים, שנשמו שניהם את אותו אויר (נקי) והיו חשופים פחות או יותר לאותה רמת זיהום כימי (נמוכה)? האם יכול להיות שהשוני בדיאטה, והיה שוני גדול, כפי שמדווח פרייס, הוא שעשה את ההבדל בין סרטן ובריאות?

במאמר שפורסם לפני חודש (לינק ) בירחון המדעי  Nutrition and Metabolism מעניק פרופ' תום סיפריד מבוסטון קולג' תשומת לב יסודית להיפותזה הזו.

"עדויות מדעיות מצטברות מעידות שמטבוליזם פגום של אנרגיה ברמת התא הוא מאפיין מגדיר של כמעט כל הסרטנים, ללא קשר לרקמה המקורית שלהם".

מיטוכונדריה הם אברונים בתוך התא האחראים ליצירת אנרגיה (ATP) מהאנרגיה האצורה במזון בצורת סוכר או שומן. ידוע מזמן, שבניגוד לתא נורמאלי, המקבל את רוב האנרגיה שלו מהמיטוכונדריה, התא הסרטני נסמך על עיבוד סוכר מחוץ למיטוכונדריה בתהליך הנקרא "גליקוליזה אירובית" (Aerobic Glycolysis).

התהליך שבו תא נורמאלי הופך לתא סרטני נחקר רבות וארוכות אך עד עתה ריפוי או ניהול של המחלה הם מאתגרים כמו שהיו לפני 40 שנה, בעת שהנשיא ניקסון הכריז על מלחמה בסרטן. יש מבוכה ואי הסכמה בקהילה המדעית באשר למקור של התהליך הסרטני. סתירות ופרדוקסים רווחים בנושא.

אחד הפרדוקסים המרכזיים הוא שתהליך ספציפי מאוד כמו מעבר התא מתא נורמאלי לתא סרטני יכול להיגרם על יד מספר רב של גורמים חיצוניים, שונים באופיים כמו קרינה, חשיפה לכימיקלים, וירוסים, חשיפה לשמש, דלקת וכו'.

ההיפותזה של סרטן כתוצאה מתפקוד לקוי של המיטוכונדריה

בניגוד להיפותזה הרווחת, שהמהפך מתחיל בשינוי גנטי, מציע סיפריד היפותזה שתפקוד לקוי של המיטוכונדריה (אותם אברונים מעבדי אנרגיה) מביא למעבר ליצירת אנרגיה בתא בעזרת התהליך הלא מקובל (אצל רב תאיים) של גליקוליזה אירובית. ההיפותזה טוענת שהמיטוכונדריה הפגומה שולחת מסרים על עקה לתא ומסרים אלה (מולקולות ביוכימיות), כאשר הם נמשכים זמן ארוך (כרוניים), גורמים לסרטן. כמו כן מראה סיפריד שהמעבר לתהליך יצירת אנרגיה בעזרת גליקוליזה אירובית הוא זה הגורם למספר שינויים ידועים בתפקוד התא, המופיעים כולם אצל רוב סוגי הסרטן.

מעניין לציין שגלוקוליזציה אירובית הוא תהליך המרת האנרגיה טבעי במספר סוגי חיידקים. אפשר אם כן לומר שהתא הסרטני עובר לניצול מנגנון עתיק ששימש חד תאיים בתחילת האבולוציה כאשר המנגנון ה"מודרני" (מיטוכונדריה) לא מתפקד.

שישה השינויים העיקריים בתפקוד התא הכרוכים במעברו להיות תא סרטני הם: 1. אספקה עצמית של סמני גידול (Growth Signals) 2. איבוד רגישות לסמני מניעת גידול 3. התחמקות ממנגנוני חיסול עצמי של התא (Apoptosis) 4. פוטנציאל התחלקות אין סופי 5. יכולת יצירת כלי דם מוגברת 6. יכולת התחמקות של התא מהרקמה, תנועה ויצירת גרורות (Metastasis). למרות הידע הזה אין כאמור ידע טוב על הגורם הראשוני למעבר מתא בריא לתא סרטני.

סיפריד מתחיל בהסבר המנגנון שמוביל ממיטוכונדריה פגומה לשינויים גנטיים הנצפים בתאים סרטניים. הוא מראה שמערכת הסמנים המודיעה לתא על בעיה במיטוכונדריה (Retrogard response) ואשר מכוונת לסמן לתא לעבור לניצול אנרגיה דרך גליקוליזה יכולה לגרום נזק ניכר לגנים בגרעין התא אם היא מופעלת בצורה כרונית ולא זמנית.

ידוע שסוגי סרטן מסוימים נגרמים מנגיפים. סיפריד מראה כיצד נגיפים יכולים לגרום נזק למיטוכונדריה ובכך להפעיל את המנגנון שהוא מציג כגורם לסרטן ברמה התאית – שיבוש בפעולת המיטוכונדריה.

אחסוך מכם את הפרטים אך סיפריד עובר שינוי אחר שינוי מששת השינויים העיקריים בתפקוד התא שצוינו לעיל ומוכיח שהוא יכול להיגרם על ידי אנזימים או כימיקלים  כאלה ואחרים הנוצרים בעת שיבוש פעולת המיטוכונדריה. סיפריד טוען שאותם גורמים חיצוניים הידועים כגורמים לסרטן כמו קרינה, דלקת וכו' פוגעים בתפקוד המיטוכונדריה וכך יכולים דרך הפגיעה בתפקודה לגרום לסרטן.

השלכות ההיפותזה המטבולית על הטיפול בסרטן ועל מניעת סרטן

באשר לטיפול מציע סיפריד לקיים, בצד הטיפולים הרגילים, דיאטה מוגבלת קלוריות, נטולת סוכרים (פחמימות) ולכן עשירה בשומן (קטוגנית). התא הסרטני זקוק לסוכר או לחומר תחליפי הנקרא גלוטמין. תא רגיל יכול להתקיים על שומן ואינו זקוק לסוכר. מניעת הסוכר ויצור הגלוטמין (סיפריד מזכיר תרופה בשם פנילאצטאט וגם פוליפנול של תה ירוק) תרעיב את התא הסרטני בזמן שהתא הרגיל יזון מגופי קטון שהם תוצר של דיאטה מהסוג שמציע סיפריד.

לצורך מניעה של סרטן מציע סיפריד דיאטה מוגבלת קלוריות כדי לגרום ליצור גופי קטון, שלדבריו שומרים על בריאות המיטוכונדריה.

אין לי מושג מדוע סיפריד עומד על הצורך להרעיב את האוכלוסייה כדי למנוע סרטן על ידי דיאטה מוגבלת קלוריות בזמן שדיאטה עתירת שומן ודלת פחמימות גורמת ליצור גופי קטון גם ללא הגבלת קלוריות. והראיה – אבות אבותינו לא חלו בסרטן למרות שלא נקטו במכוון בדיאטה של הגבלת קלוריות. ציפייה מהציבור להקפדה על דיאטה מוגבלת קלוריות לטווח ארוך היא לא מציאותית. הפתרון טמון אולי בצום לסירוגין, אפילו קצר של 15-18 שעות, שבמהלכו נוצרים גופי קטון. אין ספק שצומות לא מתוכננים מסוג כזה היו נפוצים מעשה שגרה בזמנם של אבות אבותינו וכך יש הצדקה אבולוציונית לגישה כזו.

לסיכום – לטיפול בסרטן – בצד כימותרפיה, הקרנות ותרופות אחרות גם פנילאצטאט למניעת יצור גלוטמין וכן דיאטה מוגבלת קלוריות, דלת פחמימות ועתירת שומן.

למניעה – צומות קצרים לסירוגין.  והמהדרין יכולים להוסיף דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומן.

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת בנושא תזונה לא נכונה כגורם לסרטן

  1. מאת שקד‏:

    גם פארבנים, המשמשים כחומרים משמרים בקוסמטיקה, גורמים לנזק למיטוכונדריה. במחקר של McGrath משנת 2003 נמצא קשר בין שימוש בפארבנים (בעיקר בדאודורנטים) לבין העליה בשכיחות סרטן השד.
    רק בקוסמטיקה 100% טבעית, שמכילה רק שמנים צמחיים ללא מים, אין בכלל חומרים משמרים, ולכן ניתן להשתמש גם בקוסמטיקה טבעית למניעת סרטן.