שינוי כיוון לגבי פחמימות A Reversal on Carbs

זאת הכותרת היום במדור הבריאות בלוס אנג'לס טיימס, העתון הרביעי בתפוצתו בארה"ב. אם למישהו יש תרגום יותר מוצלח לכותרת אני מוכן לקבל.

כותרת המשנה אומרת: "שומן היה פעם השטן. כעת יותר תזונאים מכוונים אצבע מאשימה כלפי סוכר ודגנים מעובדים."

פירסום זה מצטרף לסימנים אחרים שמראים שימיה של פירמידת המזון ספורים. הנה מספר ציטוטים מהמאמר. חלקם של הציטוטים הם של מדענים שאת מחקריהם הבאתי בבלוגים השונים שלי:

"מספר גדל והולך של מדעני תזונה בכירים מאשימים עודף פחמימות – ולא שומן – בתחלואי אמריקה. הם אומרים שלצמצם פחמימות הוא המפתח לתיקון של השמנת יתר, מחלות לב, סכרת מסוג 2 ולחץ דם."

"שומן אינו הבעיה" אומר ד"ר וולטר ווילט, יו"ר המחלקה לתזונה בבית הספר של הרוורד לבריאות הציבור. "אם אמריקאים היו יכולים לצמצם משקאות מסוכרים, תפוחי אדמה, לחם לבן, פסטה, אורז לבן וחטיפים מתוקים, היינו מחסלים כמעט את כל הבעיות שיש לנו עם משקל וסוכרת ומחלות מטבוליות אחרות"

"זהו מסר מבלבל. במשך שנים האכילו אותנו את השורה שאכילת שומן תגרום לנו להיות שמנים ותוביל למחלות כרוניות. "שומן במזון היה אויב הציבור מספר 1" אומר ד"ר אדוארד זלצמן, פרופסור לתזונה ורפואה באוניברסיטת טפט. "כעת גוף גדל והולך ומשכנע של מחקרים מדעיים מכוון את האצבע אל הפחמימות במיוחד אלה המכילים קמח מעובד וסוכר."

"המסר הגדול של המדינה הזו של "הדל שומן" חזר אלינו כבומרנג" אומר ד"ר פרנק הו, פרופסור לתזונה ואפידמיולוגיה בבית הספר של הרוורד לבריאות הציבור. "דגש היתר על הפחתת השומן גרם לצריכה של פחמימות וסוכר בדיאטה שלנו להמריא. תזוזה זו כנראה קשורה לבעיות הגדולות ביותר של בריאותנו באמריקה כיום"

לאחר שהעיתון מסביר את המנגנון שדרכו גורמות הפחמימות את הנזק הנוראי לכל כך הרבה אנשים הוא מצטט את ד"ר פיני מאוניברסיטת קליפורניה דייוויס שאומר: שים אנשים אלה על דיאטת דלת פחמימות והם לא רק יורידו במשקל, מה שתמיד עוזר במקרים אלה אלא גם תמונת הדם שלהם תשתפר"

"המסר לקחת הביתה ממחקרים שנערכו" אומר העיתון "הוא שבניגוד למה שרבים מצפים – שומן במזון לא קשור ישירות לשומן בדם. להיפך, כמות הפחמימות בדיאטה נראית כתרומה המשמעותית."

"בקליניקה שלי לטיפול בהשמנת יתר, דיאטת המחדל לטיפול בהשמנת יתר וסינדרום מטבולי (לחץ דם, שומנים בדם, בעיות סוכר בדם) היא דיאטה דלת פחמימות" אומר ד"ר אריק ווסטמן, מנהל הקליניקה לסגנון חיים במרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק וכותב משותף של הספר החדש של אטקינס. "אם אתה לוקח את הפחמימות מהשולחן כל הסמנים האלה משתפרים."

"החדשות הטובות, מוסיף ווילט הם שבהתבסס על מה שאנחנו יודעים כמעט כל אחד יכול להימנע מסוכרת מסוג 2. הימנעות מפחמימות לא בריאות הוא מרכיב חשוב בפתרון. לאלה שזה עתה אותרו הוא מוסיף, דיאטה דלת פחמימות יכולה להקל את העומס על הלבלב לפני שהוא ניזוק מידי ולשפר את המצב – להוריד או למנוע לחלוטין את הצורך באינסולין או תרופות אחרות לטיפול בסוכרת.

ל"איזון" התמונה מביא העיתון את דבריו של ד"ר רונלד קראוס שאותו הזכרתי כבר במספר פוסטים. ד"ר קראוס הוא זה שיצא, יחד עם פרנק הו המצוטט קודם במחקר שהתפרסם לאחרונה שקובע ששומן רווי אינו מסוכן לבריאות ובמחקר אחר הקובע שהבעייתיות מבחינת  סמנים בדם למחלות לב נובעים מאכילת יתר של פחמימות כך שברור מראש שדעתו לא יכולה להיות ממש הפוכה לנאמר עד כאן. אז הנה מה שאמר ד"ר קראוס (אוניברסיטת קליפורניה): "למרות שאני באופן בסיסי מסכים עם אלה המייעצים להוריד את רמת הפחמימות בתזונה אינני מסכים עם תליית כל הרע בקבוצת מזון אחת."

לאחר שאמר את זה הוא מוסיף שאלה שצורכים יותר מידי קלוריות נוטים לצרוך יותר מידי פחמימות במיוחד פחמימות מעובדות וסוכרים. "זה יכול להיות בעל תועלת עצומה להגביל פחמימות ולהחליפם בחלבונים ובשומן. אני שמח לראות כל כך הרבה אנשים בקהילה הרפואית שעולים על הרכבת. אך באופן עקרוני אני לא ממליץ על צעדים תזונתיים קיצוניים כדי לקדם בריאות.

במיעוט מזהיר (לפחות במאמר זה) מוצאת את עצמה ד"ר ג'ואן סלבין פרופסור לתזונה באוניברסיטת מיניסוטה וחברה בוועדה המייעצת להנחיות התזונה האמריקאיות לשנת 2010. היא פחות נוטה לתמוך בתנועה לצמצום כמות הפחמימות בתפריט. היא מספרת שהוועדה בחנה את התוצאות הבריאותיות של פחמימות ולא מצאה קשר בין צריכת פחמימות ועליה בסיכון למחלות.

רוב אמריקה צריכה להוריד את כמות הקלוריות ולהגדיל את כמות הפעילות. "להוריד פחמימות כמקור קלוריות זאת אסטרטגיה טובה אך לערוך רשימת חיסול של מזונות המכילים פחמימות היא ראיה קצרת טווח הנדונה להיכשל, באופן דומה לחוקי הפחתת השומן של שנות ה-80."

בסוף המאמר מוזכרים "האחרים המביטים אל ההיסטוריה והאבולוציה לקבלת תשובות. דרך אחת לשים את הדיאטה בפרספקטיבה היא לדמיין שעון בן 24 שעות. כל שעה מייצגת 100,000 שנים שבהן שהו בני האדם על פני כדור הארץ.

על שעון זה המצאת החקלאות והדגנים המעובדים יופיעו בשעה 23:54 . עד 6 דקות לפני כן, בני אדם היו ציידים לקטים, אוכלים חיות וצמחים ישירות מהאדמה. החקלאות אפשרה יצור המוני של גידולים כמו חיטה ותירס וטכנולוגית עיבוד שהופכות דגנים מלאים לקמח לבן ומייצרים סוכר לבן.

חלק, כמו פיני, יטענו שלא התפתחנו להתאים את גופנו לדיאטה של מזון מעובד וחקלאות מסיבית – ואולי איננו צריכם לנסות".

עד כאן המאמר. מבחינתי יש כאן תפנית משמעותית ביותר לא כל כך בגלל "הפללת" הפחמימות אלא בעיקר בשל טיהור שמו של השומן – סוג מזון שרובם של הקוראים חוששים ממנו והוא דווקא מתגלה במחקרים כבריא לנו במיוחד.

אך זהו רק צעד אחד וייקח עוד זמן מה עד שיהפוך נחלת הכלל. רוב המדענים האלה עדיין מדברים בכתבת המשך (על הצעדים המעשיים לצמצום פחמימות) על לחם מלא כמוצר בריאות. מדענים אחרים, שלא הובאו בכתבה המסתמכים יותר על ההיגיון האבולוציוני רואים בלחם – מלא או לא מלא – את אחד הגורמים העיקריים למחלות הציביליזציה. אכן הורדת פחמימות ברוב המקרים משמעותה הקטנת צריכת הדגנים אך עדיף היה לטפל בבעיה ישירות על ידי הימנעות מצריכת לחם מזנים מודרניים הנעשה בשיטות מודרניות ופיתוח זנים פחות רעילים וחזרה לדרכי הכנה מסורתיות המצמצמות את תכולת הגלוטן.

הכיוון נכון ואפילו בסוף הכתבה מוקדשות שתי שורות לכיוון הכי נכון, האבולוציוני. מה עוד אפשר לבקש?

שנהיה בריאים

מיק

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.