צמחונות – גם שעון מקולקל צודק פעמיים ביום

וכנראה שכך הדבר גם לגבי קולין קמפבל – נביא "הצמחונות הבריאה". (על קולין ומחקריו ראה את הפוסט הזה)

אין כל סיבה לחשוב שלצמחונות יהיה יתרון בריאותי מבחינה אבולוציונית. יש הרבה סיבות להאמין שהמוח הגדול שלנו יכול היה להתפתח רק בעקבות זמינות של תזונה מן החי ויש הרבה ממצאים המראים שתזונתנו, בעת שהאבולוציה עיצבה אותנו כמין נפרד מהקופים, הייתה בעיקר מן החי.

אך יש מקרים שבהם הגישה האבולוציונית היא לא מדריך טוב בענייני תזונה – למשל כאשר אנו מנסים להתחכם לאבולוציה ולחיות יותר זמן מאשר נחוץ לנו כדי להתרבות ולהבטיח את עתידם של צאצאנו.

המסקנה הבלתי מעורערת של מחקרים להארכת חיים היא שדיאטה של הגבלת קלוריות (לכ-70%), הנמשכת זמן ארוך, מאריכה חיים אצל כל בעלי החיים שנבדקו, החל משמרים דרך זבובים ועכברים ועד קופים.

מכיוון שאין לנו סבלנות לחכות 50-60 שנה כדי לבדוק אם אסטרטגיה דומה עובדת גם אצל בני אדם חפשו החוקרים "דרך עוקפת".

החוקרים השתמשו בעובדה שאחד הגורמים העיקריים להארכת החיים שנמצא המחקרים על חיות הוא רמה נמוכה בדם של IGF-1  (קיצור של Insulin- like Growth Factor). הם ביקשו לבדוק אם גם אצל בני אדם שמגבילים קלוריות במשך תקופה ארוכה תמצא רמה נמוכה של IGF-1.

הם בדקו (לינק) את רמת ה IGF-1 בקבוצה של אנשים שקראו את אותם מחקרים ועושים דיאטה דלת קלוריות כדרך חיים כבר כשבע שנים בממוצע (The CR society הם נקראים. הנה לינק לאתר שלהם). להפתעתם, גילו החוקרים שרמת ה IGF-1 בדמם הייתה שווה לרמה אצל אנשים שצורכים כמות רגילה של קלוריות.

החוקרים לא התעצלו וערכו מחקר מבוקר שהשווה קבוצת אנשים על דיאטה דלת קלוריות של 75% במשך שנה לעומת קבוצה שאכלה רגיל. שוב לא נמצא הבדל ברמת ה IGF-1 בין שתי הקבוצות.

כעת מגיע הקטע בקשר לשעון המקולקל ולצמחונות או יותר נכון טבעונות. לחוקרים היה ידוע שאצל חיות יש שני משפיעים עיקריים על רמת ה IGF-1 –קלוריות וחלבון. אי לכך הם החליטו לבדוק האם זו הגבלת החלבון שגורמת לרמות נמוכות של IGF-1. שוב הייתה להם קבוצה מתאימה מיידית לבדיקת ההיפותזה – קבוצת טבעונים שאחריה הם עקבו במשך מספר שנים לצורך מחקרים אחרים. הם ידעו שטבעונים אוכלים באופן ספונטאני פחות חלבונים, כ-10% מתזונתם, לעומת 23-24% אצל האוכלוסייה שמגבילה קלוריות.

ואכן הסתבר שרמת ה IGF-1 בדמם של הטבעונים הייתה נמוכה יותר מזו הנורמאלית. החוקרים אימתו את השערתם, שצריכת החלבונים המופחתת היא הסיבה לרמה הנמוכה של IGF-1, על ידי כך שביקשו ממגבילי הקלוריות מה CR Society (הלא טבעונים) להפחית את כמות החלבונים שהם צורכים וגם אצלם, לאחר שישה שבועות, הייתה ירידה דרמטית ברמות ה IGF-1.

הגוף זקוק ל IGF-1, אחרת הוא לא היה מייצר אותו, אלא שהוא זקוק לו בעיקר בתקופת הגדילה (Growth Factor!) וההתרבות – גיל 0 עד 35 נגיד. לאחר מכן הוא לא כל כך נחוץ ואף מזיק (אין לגוף לאן לגדול) אך כנראה אין לנו מתג שמפסיק את יצורו כי לאבולוציה לא היה כל כך חשוב שנשאר בסביבה עד גיל 100.

לסיכום, טבעונות יכולה להיות יותר בריאה מגיל מסוים ומעלה בגלל הקלות שבה ניתן להגביל בה את צריכת החלבון. בטח לא הייתי ממליץ עליה לתקופת ההתרבות והגדילה, אלא אם כן נעשה מאמץ מיוחד להגביר את צריכת החלבון.

אלא שטבעונות אינה הפתרון לכל אחד, בעיקר לא לסוכרתיים או פרה-סוכרתיים. טבעונים מצמצמים ספונטאנית את צריכת החלבון אך בתמורה מגבירים את צריכת הפחמימות. בשביל לעכל כמות נכבדה של פחמימות בלי לסבול נזקים בריאותיים צריך מערכת ייצור אינסולין ורגישות לאינסולין של בחור צעיר.

אגב, גורם נוסף שזוהה להארכת חיים הוא רמה נמוכה של אינסולין בדם.

המממ…אם כך מה המסקנה בסופו של דבר? מעט פחמימות כדי להשיג רמה נמוכה של אינסולין בדם, מעט חלבונים כדי להשיג רמה נמוכה של IGF-1 בדם. אז מה כן לאכול אם רוצים להאריך חיים? מסתבר שנשאר רק אב מזון אחד, חביבו של הבלוג הזה:

שומן….

שנהייה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא צמחונות – גם שעון מקולקל צודק פעמיים ביום

  1. מאת zzz‏:

    דווקא לפי המחקר הזה:

    http://www.ajcn.org/content/70/3/516S.full

    התמותה אצל טבעונים היא גדולה יותר מאשר כל שאר צורות האכילה הגדולות האחרות (אוכלי דגים, אוכלי בשר וצמחוניים).

  2. מאת מיקי בן דור‏:

    המחקר שהראית אומר שהם חולים יותר. בפוסט מדובר רק על יצור IGF-1. בהחלט הגיוני שהיתרון שיצור מופחת של IGF-1 מקנה להם מקוזז ויותר מכך על ידי מחסור במרכיבי מזון חיוניים מן החי שהם לא מקבלים.

  3. מאת zzz‏:

    תסתכל על טבלה 7 למטה, תחת all causes – death ratios. טבעונים ואוכלי בשר קבועים חולקים את היחס הגבוה ביותר – 1.0, צמחונים ואוכלי בשר חלקיים – 0.84, ואוכלי דגים – 0.82. אני לא יודע אם ההיפותזה של IGF-1 נכונה, אבל זה בהחלט לא מתבטא באורך החיים של הטבעונים (אולי דווקא כן וגורמים אחרים מקזזים את ההשפעה ועוד)

  4. מאת אפרת‏:

    ממש אין בעיה לסוכרתי להיות צמחוני או טבעוני.
    הגבתי לפוסט אחר עם קישור לגבי תוכנית של RawFood לסוכרתיים שתוך 30 איזנו רמות סוכר בדם.

    • מאת miki‏:

      אפרת
      השאלה היא אם יש מחיר הבריאותי לטווח ארוך לתוכנית. נכון שאותה שאלה קיימת לגבי כל תוכנית אבל לטעמי האבולוציה עונה לנו עליה בצורה נפלאה. חוץ מבענייני הארכת חיים כמובן…

  5. מאת זיו‏:

    אז מה בעצם אפשר לאכול באופן קבוע שיש בו הרבה שומן רווי וטוב אבל ללא או עם מעט חלבונים?
    חמאה ושמן זית לא בדיוק משביעים.