פתרון אי פוריות על ידי דיאטה דלת פחמימות

הנה תרגום של פוסט (לינק ) מהיום, מהבלוג של ד"ר וויליאם דייוויס. דייוויס הוא קרדיולוג המקיים קהילה של מטופלים דרך האינטרנט. בפוסט הזה הוא מראיין בפעם הראשונה רופא אחר.

כותב דייוויס:

גניקולוג דל פחמימות

פגשתי את המומחה להפריה ד"ר מייקל פוקס בקרוז "דל פחמימות" של ג'ימי מור בסוף חודש מרץ (ג'ימי מור מארגן מידי שנה קרוז שהוא בעצם ועידה קטנה שבה נפגשים מטפלים ואוהדים אחרים של דיאטה דלת פחמימות – מ.ב.).

ד"ר פוקס הוא איש שקט ולא מתבלט, אך היו לו לומר דברים שלא יאמנו על ניסיונו בהגבלת פחמימות בבעיות אי פוריות ובהריון. בעוד הקוראים של הבלוג שלי כבר יודעים שאני ממליץ על דיאטה ללא חיטה,עמילן תירס וסוכר לבריאות הלב ותיקון של אי תקינות של ליפופרוטאינים (כולסטרול) בדם, זה היה מרתק לשמוע כמה גישה דומה נראית כמניבה תועלות יוצאות מן הכלל בשטח לא קשור כלל כמו זה של בריאות האישה.

כמובן שאי פוריות והריון לא קשורים לבריאות הלב אך התועלות היוצאות מן הכלל שנצפו על ידי ד"ר פוקס בשטח זהרומזים שאפשר ללומד כמה תובנות בסיסיות בפיזיולוגיה אנושית. התוצאות הן כל כך נהדרות שלבטח נשמע כולנו יותר עליהם ככל שהניסיון יצטבר.

כך השגתי את ד" פוקס בקליניק הההומה שלו בג'קסונוויל, פלורידה כדי להשלים לנו כמה מהפרטים.

וד: ד"ר פוקס, האם תוכל לספר לנו קצת על עצמך ועל מה שהוביל אותך להשתמש בהגבלת פחמימות לנשים המטופלות אצלך?

מפ: אני מתמחה כאנדוקרינולוג של בעיות פוריות כבר 15 שנה. במשך הזמן הזה ראיתי את המקצוע שלנו עוברת מפרקטיקה כללית בנושא אנדוקרינולוגיה של הפוריות לעיסוק ממוקד בהפריות מבחנה, כשמטופלים נדחפים להפריות מבחנה כמו במפעל לעוגיות בלי כל דגש על ריפוי לא רפואי.

ההתמקדות בקליניקה שלנו הייתה להישאר כפרקטיקה כללית, כאשר אנחנו מטפלים בכל מקרה לגופו, בניסיון להגיע להפריה ללא צורך בהפריית מבחנה. לפני חמש שנים, מסע נמשך זה לטיפול יותר טוב הוביל אותנו להתנגדות לאינסולין, לעולם של מטבוליזם, של דיאטה דלת פחמימות ששינתה את הפרקטיקה שלנו,למרות שהקליניקה שלנו מציעה את כל ההיבטים של אנדוקרינולוגיה של הפוריות, כולל ניתוח בפולשניות מינימאלית וכל האופציות לטיפול בחוסר פוריות.

וד: אני מסוקרן על ידי הערותיך על פוריות משופרת עם דיאטה דלת פחמימות. האם תוכל להרחיב על כך?

מפ: כן, לפני חמש שנים, כאשר יותר אינפורמציה בקשר לתסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) והקשר שלה להתנגדות לאינסולין (רמה גבוהה של אינסולין) התחילה להתגלות, הייתה לנו תובנה פשוטה. כפי שידענו זה כמה זמן, אינסולין מעורר עודף הורמון גברי בשחלות אשר מפריע לביוץ ופוריות. אם כך התפקיד שלנו היה להוריד או לחסל בעצם רמות גבוהות של אינסולין. שוב, בפשטות, בחנו את הפיזיולוגיה והגענו למסקנה שאינסולין משוחרר רק כתגובה לפחמימות במזון. כך, הסרת פחמימות מהתזונה צריכה לפתור את הבעיה. ואכן זהו האפקט שראינו.

בגישות הקודמות שלנו לטיפול ב PCOS, השתמשנו בתרופות ביוץ אוראליות כאשר אנו גורמים לאחוזים של הריון ברמות של 40%. כעת, בגישה תזונתית, לאותן מטופלות שממלאות את המלצותינו, שיעור ההריונות שלנו עולה על 90%! זה הקטין באופן דרמטי את הצורך בהפריות מבחנה באותן מטופלות.

כדי להרחיב את הבדיקה של הרעיון המלצנו בתחילה על דיאטה דלת פחמימות באופן יחסי כמו דיאטת סאות ביטש (South Beach) אך מיד הבחנו שהיא לא מייצרת את האפקט המטבולי. במשך הזמן נוכחנו שרק גישה של דיאטה דלהמאוד בפחמימות השיגה שינוי מטבולי משמעותי. הרושם שלנו אז היה שהחשיפה תזונתית הנוכחית בארה"ב כנראה העלתה את רמות האינסולין ושלזה היה אפקט מזיק על פוריות.

כדי להגיב על אפקט זה אנחנו כעת ממליצים על דיאטה דלה מאוד בפחמימות לכל מטופלות הפוריות ולבני זוגם. שיעור הכניסה להריון נראים הרבה יותר טוב בסך הכל, כמו גם ירידה בשיעור ההפלות. בפעם הראשונה בפגישה הלאומית שלנו בשנה שעברה היו שלושה מאמרים שהראו שיפור בשיעור הכניסה להריון במטופלות ללא תסמונת שחלות פוליציסטיות או התנגדות לאינסולין בהפריות מבחנה כאשר היה שימוש בגלוקופג' (תרופה נגד סוכרת). תרופה זו מורידה אינסולין. זה תומך ברעיון שכל האוכלוסייה שלנו נתונה לדיאטה עתירת פחמימות מפחיתת פוריות.

וד: אתה רואה שינויים אחרים במטופלות אלה בעקבות הדיאטה?

מפ: כן. כל הפרמטרים המטבוליים, כמו גם תלונות נפוצות, משתפרות. רמות כולסטרול וטריגליצרידים משתפרות בזמן שרמות כולסטרול "טוב" עולות. המשקל יורד בקצב של כ-5.5 לחודש בצורה מאוד יציבה ויש לנו הרבה הרבה מטופלות שחוו ירידה של 20 ק"ג ויותר במשקל. לחץ הדם יורד באופן יציב במטופלות אלה ואנחנו לעיתים מסוגלים להוריד אותן מתרופות להורדת כולסטרול ולחץ דם. תסמינים נפוצים כמו חרדה, הפרעות שינה, ירידה באנרגיה, מיגרנות ודיכאון כולם משתפרים בצורה דרמטית. גם כאן אנחנו לעיתים קרובות מסוגלים להוריד חולים מתרופות נגד דיכאון ומיגרנות. אם כך גישה זו עוזרת במספר שטחים.

וד: אני גם מעוניין לשמוע יותר על ניסיונך בבחילות בוקר ובתוצאות של דיאטה דלת פחמימות. האם תוכל לספר לנו עוד עלכך? וגם, יש לך דעה למה זה קורה?

מפ: כשהמשכנו לחשוב על דיאטה דלה מאוד בפחמימות ופוריות/הריון התחלנו להרחיב את הגישה התזונתית להריון. אנחנו יודעים שהורמוני הריון מרעים באופן דרמטי את ההתנגדות לאינסולין האחראית על המצב הזה,סוכרת הריון. אם התנגדות לאינסולין מוחרפת אז היפוגליקמיה (מחסור של סוכר בדם) תגובתית מוחרפת. אחד הסימפטומים העיקריים של היפוגליקמיה הוא בחילה. כך, בתגובה לזה המלצנו למטופלות שלנו על הדיאטה בתקופת ההיריון ונוכחנו בירידה דרמטית בבחילות. אנחנו ממליצים על נשנוש כל שעתיים במשך ההיריון.

הנושא המסורתי השני בהריון הוא תשוקה למזון מסוים. יכול להיות שגם זה תוצאה של היפוגליקמיה. הרבה בעלים סיפרו לי שנשותיהם, בניגוד לחברים וכו', היו הרבה יותר רגועות ונטולות מצבי רוח או דאגה במשך ההיריון. היפוגליקמיה הוא בטח כנראה בעיה רצינית גם אצל העובר ויכולה להיות הסמן שמפעיל את הגן של ההתנגדות לאינסולין. הרבה תיאורטיקנים חושבים שזה הוא גן שמופעל במשך ההיריון.

וד: האם אתה מאמץ איזושהי גישה מיוחדת לדיאטה דלת הפחמימות למשל הכללה של חלב, תדירות הארוחות, אסטרטגיות "התחלה"?

מפ: כן. כמו שאני בטוח כל אחד שעובד עם דיאטות דלות מאוד בפחמימות עושה, לנו יש גם כמה טריקים כדי להפוך את המעבר ליותר יעיל. הדחיפה החזקה ביותר שלי, למרות שקשה לשכנע מטופלות שיסכימו, היא לבקר יועץ פסיכולוגי יחד עם המעקב במטרה לטפל ב"התנהגויות מתמכרות" ואכילה כתוצאה ממתח שכל כך הרבה מהמטופלות שלנו סיפרו לנו עליהן. ניהול מתח וריפוי קוגניטיבי התנהגותי עוזרים מאוד להפוך את זה לשינוי קבוע.

אנחנו מאוד דוחפים גם צריכת קלוריות תכופה ונשנושים. אני חושב שוב שהיפוגליקמיה מייצרת דחף פנימי לרפא או לקבל"פיקס" לרעב ומוליכה לאכילת יתר דרמטית. יש לנו רשימה קצרה של נשנושים שאנחנו ממליצים עליהם. המושג של רעב מוצג ככישלון של התוכנית. אנחנו מכוונים למנוע רעב מאחר והוא מייצג היפוגליקמיה. האנלוגיה שאני משתמש בה היא שאם אני נוסע במכונית עד שנגמר הדלק, לפני שחיפשת תחנת דלק החיים שלך יהיו אומללים. כך הוא הדבר במנוע המטבולי: אם אתה נותן לו לרוץ עד שנגמר הדלק, האמצעים שהמערכת תנקוט בהם הם מזיקים מאוד לחיים ובוודאי לבריאות תזונתית.

הדחיפה האחרת שלנו היא שומן. אנשים יכולים להיעטף סביב חלבונים וירקות אך הם מחמיצים לחלוטין את החלק של עתירות השומן (שומן מן החי) בשיחה. אנחנו חייבים לדחוף חזק את ההיבט הזה. בקשר למוצרי חלב אנחנו מאפשרים גבינה לא מעובדת וכמות קטנה של חלב. אלטרנטיבה היא לערבב 100 מ"ל של חלב עם 100 מ"ל של שמנת מתוקה ו-100 מ"ל של מים כדי ליצור חלב עם פחות סוכר. באופן דומה, שייקים וסמוזים אפשר לעשות עם שמנת מתוקה בתוספת אבקת חלבון מי גבינה כדי ליצור ארוחה נוזלית לאלה שאין להם זמן לבשל.

וד: תודה ד"ר פוקס. אנו מצפים לשמוע עוד על גישתך בעתיד.

קשר:

Michael D. Fox, MD
Jacksonville Center
Reproductive Medicine
www.JCRM.org
Phone 904-493-2229

עד כאן הפוסט של ד"ר דייוויס.

אני די בטוח שגם בתינוקות ימצאו הבדלים. תינוק שעבר תקופת הריון ללא תנודות גבוהות של אינסולין סביר שיהיה בריא יותר בעתיד.

הקטע הזה מזכיר לי קטעים דומים ב Nutrition and Physical Degeneration ספרו של ד"ר ווסון פרייס (Weston Price)  בו הוא מתאר את ההקפדה היתרה על תזונתם  של זוגות לפני הנישואין ושל האישה בזמן ההיריון. סוף סוף אנחנו מגלים את מה שחברות מסורתיות ידעו תמיד.

סוכרת, מחלות לב, אפילפסיה, אי פוריות ויש עוד מחלות (סרטן למשל) שאפשר למנוע אותן או לשפר את מצבנו על ידי אימוץ דיאטה דלת פחמימות. האם צריך לחכות למחלה כדי לאמץ תזונה שאינה מקפיצה אינסולין?.

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא פתרון אי פוריות על ידי דיאטה דלת פחמימות

  1. מאת נעמה‏:

    הפוסט הזה חידש לי הרבה.
    ידעתי שבהריון יש ירידה בהתנגדות לאינסולין שיכולה לגרום לסוכרת הריון ולכן כדאי להקפיד על תזונה "לסוכרתיים" (לא זוכרת את הפרטים אבל בגדול יש שם הגבלה של פחמימות),
    אבל זה חדש לי שאינסולין מגביר הורמונים גבריים ופוגע בביוץ ופוריות
    ולא ידעתי על הקשר בין צריכה של פחמימות ובחילות (את השליש הראשון של ההריון הראשון העברתי בצריכה כמעט בלעדית של מוצרי חלב מתוקים, רק את זה הצלחתי לאכול בגלל הבחילות…).

    אגב סוכרת הריון, באף אחד מההריונות שלי לא קיבלתי המלצה מגורם רפואי רשמי להפחית צריכה של פחמימות. ההמלצות הן לקחת חומצה פולית ולתסף בברזל או במולטיויטמין.
    ההתמודדות של המערכת הרפואית עם סוכרת הריונית היא בבדיקה המכונה "העמסת סוכר" במהלכה צורכים 50 גר' סוכר ענבים ועוברים בדיקת דם. מי שלא עוברת בציון טוב חוזרת על המבחן עם 100 גר'. כן כן 🙂 (כל זה קורה לקראת סוף השליש השני, אאל"ט).
    מי שנכשלת גם כאן זוכה לטיפול של סוכרתית (דיאטה, בדיקות דם כמה פעמים ביום ותוספת לחץ בחדר הלידה).
    מכל מי שטיפל בי במהלך ההריונות רק המילדת שלי המליצה לי לדבוק בדיאטה "של סוכרתיות" במשך כל ההריון. זאת אומרת – למנוע את הסוכרת תחת לטפל בה אחרי שהיא כבר שם.

  2. מאת מיכל‏:

    היי מיקי. תוכל לפרט בבקשה מה בדיוק זה אומר "דל פחמימות"?
    מכיוון שאני עושה פליאו אוטואימוני התפריט שלי לא כולל ביצים, אגוזים, תפוחי אדמה, עגבניות וחצילים.
    אני אוכלת פירות – עד כמה עלי להגביל אותם?איפה בתפריט הפליאו מסתתרות הפחמימות? מה עם בטטות ודלועים – מותר?
    אני לא כל כך מבינה בזה אבל הנושא מאוד חשוב לי… אשמח לעצתך
    מיכל

    • מאת מיקי בן דור‏:

      מיכל שלום
      עדיף לשאול שאלות מסוג זה בקבוצת הפייסבוק Paleo Israel. אני לא כך מתעסק בכמה פחמימות יש בכל סוג מזון.