על תזונה ודלקתיות – פרופ' איירס

ארט איירס (Art Ayres) מריץ בלוג שמביא נקודת מבט אחרת ומעניינת על הקשר בין דיאטה ומחלות. ארט הוא פרופסור לביולוגיה מולקולארית והתפתחותית באוניברסיטת איידהו בארה"ב. הוא מסתכל על הכול מנקודת המבט של התמחותו – דלקתיות (Inflammation). דלקות מקובלות בעולם המדעי היום כגורמות לכל מחלות העולם המערבי כמו לב, סרטן, מחלות של המערכת החיסונית ועוד.

הנה תרגום של הפוסט שכותרתו היא:" 2009: מה למדתי בשנה שעברה?":

מה שאנחנו אוכלים תורם יותר לסיכון לחולי מאשר גנטיקה

התחלתי את הבלוג הזה כדי להבין איך תזונה, כושר גופני, חשיפה לשמש וכו' תורמים לבריאות וחולי בגלל שהייתי המום מכך שמחקרים מקיפים, אחרונים הוכיחו שלפגמים גנטיים יש רק תרומה מועטה. אני עוסק בביולוגיה מולקולארית ואני מחפש הסברים למחלות במושגי אינטראקציות של חלבונים שקודדו על ידי גנים בתאים שלנו. היסטוריה של גנים פגומים שמקדדים חלבונים פגומים באנמיה חרמשית, מחלת הנטינגטון או ניוון שרירים מתקדם (ALS) גורמים לחשוב שפגמים גנטיים אישיים מסבירים מחלות אישיות. למרבה המזל, נראה שברוב המקרים פגמים גנטיים משנים רק כאשר הפעולות שלנו מייצרות דלקת כרונית. מה שאנחנו אוכלים הוא הרבה יותר חשוב מאשר הגנטיקה שלנו בקביעה אם אנחנו עומדים לסבול מאלרגיות, מחלות של המערכת החיסונית, מחלות ניווניות, מספר סוגים של מחלות נפש או סרטן. אם אנחנו אוכלים כדי להימנע מדלקת, ברוב המקרים זה לא משנה כמה פגומים גנטית אנחנו.

דלקת הנגרמת מדיאטה היא הסיכון העיקרי

דיאטות מודרניות, עשירות בפחמימות/סוכר/פרוקטוזה ושמנים רב בלתי רוויים (אומגה 6) וחסרות בשומן רווי ובשמנים מסוג אומגה 3 , מייצרות דלקת כרונית שמהווה את הבסיס לרוב המחלות. שמנים צמחיים כמו תירס, סויה או חריע הם גורמי דלקת וצריכים להיות מסולקים מהמטבח. אנו צריכים להשתמש רק בשמן זית, חמאה או (סליחה – המתרגם) שומן חזיר. שומן רווי מבשר, חלב וביצים הוא יותר בריא משמנים צמחיים רב בלתי רוויים. מעולם לא היו נתונים מדעיים מספקים להצדיק את המעבר משמנים רוויים לשמנים צמחיים רב בלתי רוויים. זו הייתה שגיאה רפואית טרגית, אי-מדעית שתרמה משמעותית להידרדרות הבריאותית בעולם המפותח והמתפתח.

דיאטה אנטי דלקתית וסגנון חיים נכון היא התיקון

זה בא לי כהפתעה שצעד פשוט כסילוק מאכלים דלקתיים יכול למנוע את רוב המחלות. לאחר שמחלות מתפתחות, קשה יותר להחזיר את התהליך ולחזור לבריאות מלאה, אך גם במקרה זה, דיאטה היא בעלת חשיבות עליונה.

חזרה לבסיס – דיאטה בריאה (פירמידת המזון היא טעות)

פחמימות/סוכר/פרוקטוזה הם דלקתיים. דיאטה דלת פחמימות היא הדיאטה הבריאה ביותר.

  • גרעינים, אפילו גרעינים מלאים, ובמיוחד חיטה הם חלק גדול מהבעיה וצריכים להימנע מהם.
  • שומן ולא פחמימות צריכים להיות המקור התזונתי העיקרי.
  • שומנים רוויים יותר בריאים משמנים צמחיים – השתמש בשמן זית ובחמאה.
  • בשר ודגים (לא מוזנים בגרעינים) הם בריאים. דיאטה צמחונית בריאה היא קשה להשגה.
  • ירקות עלים הם מקור טוב של נוגדי חמצון בריאים.
  • פירות ופרוקטוזה (סוכר פירות) הם דלקתיים וצריכים להיאכל במתינות.
  • בקטריות בריאות של המעיים הם חשובות. אכול מאכלים מותססים עם בקטריות חיות כמו יוגורט.

חיים עם דלקת

דלקת כרונית יכולה להוביל להרבה בעיות שדיאטה ותוספים יכולים לעזור בתיקונן. למשל, מחסור בוויטמין D הוא מגפה בארה"ב, בגלל שדלקת כרונית כתוצאה מתזונה כנראה מפריעה ליכולת ליצר ויטמין D מאור השמש על העור. רוב האנשים האוכלים דיאטה העשירה בשמנים רב בלתי רוויים, פחמימות ופרוקטוזה, חסרים ויטמין D וירוויחו מלקיחת תוסף ויטמין D של לפחות 2000 יח' בן לאומיות ביום.

מחסור בוויטמין D תורם גם לדלקתיות. תוסף שמן דגים יכול לתרום בהורדת דלקת כתוצאה מדיאטה וצריך להילקח תמיד עם לפחות כמות דומה של שומן רווי באותה ארוחה.

היה נחוש בדרך התזונתית לבריאות טובה

קל להימנע מרוב המחלות על ידי הימנעות מדיאטה גורמת דלקתיות. מאחר ודלקת כרונית כתוצאה מדיאטה לא נכונה גורמת לדיכאון, עייפות, השמנת יתר ומחסור באנרגיה, דיאטה בריאה נוגדת דלקתיות תוביל גם להורדה במשקל, עליה ברמת האנרגיה והורדת התסמינים של ההזדקנות. רוב התסמינים של ההזדקנות והמחלות הם בעצם דלקת לא מטופלת כראוי שחושפת פגמים גנטיים. אצל רוב האנשים עולה הדלקתיות עם הגיל, אך דיאטה נכונה יכולה למנוע את הסיכון לבריאות ולהאריך את התקופה הפעילה.  ההחלטה הבריאה ביותר לשנה החדשה היא להפסיק לאכול בצורה בוטה מאכלים גורמי דלקת (פחמימות ושמנים צמחיים) ולהתחיל לאכול יותר בשרים מתובלים, דגים וירקות עלים.

עד כאן הפוסט של פרופסור איירס.

שנהיה בריאים ב-2010 and beyond

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.