מצע המפלגה לצדק תזונתי פליאוליתי

הפוסט האחרון שבו ניתן מרשם ללחם נטול גלוטן גרר מספר תגובות שמהן השתמעה אכזבה מההמלצה לשימוש בקמחים נטולי גלוטן, תוספים כמו קסנטם גאם וממתיק מלאכותי.

זה הביא אותי לחשוב שכדאי לגבש מצע למפלגה הזו שבו תיכלל המלצה לרמת ההקפדה על עקרונותיה. במפלגה חבר אחד בינתיים, אך מצד שני היו"ר נבחר פה אחד כך שלא אמורים להיות חילוקי דעות. אבל מכיוון שמדובר ביהודים מסתבר שיש ויש…

אז בואו ונתחיל בעקרון המנחה את כל פלגיה של המפלגה – ככל שהמזון חדש יותר הוא פחות בדוק ולכן מסוכן יותר וככל שהמזון עמנו שנים רבות יותר ועבר את המבחן האבולוציוני ההסתברות שהוא מזיק לנו קטנה יותר. בקיצור הכול עניין של זהירות – לא יותר ולא פחות.

מזונות חדשים שנחשדים כמסוכנים הם למשל שמני זרעים המופקים בתהליך תעשייתי, סוכר וגם הזן החדש של חיטה ננסית  שפיתח בשנות ה-60 נורמן בורלוג, זוכה פרס נובל שלום . השמנים האלה מכילים אומגה 6 שמעודד פעילות דלקתית בגוף, על הסוכר לא צריך להכביר וזן החיטה הננסית נראה כזן עם גלוטן המכיל חלבונים רעילים במיוחד (הנה מאמר מדעי בשם Presence of celiac disease epitopes in modern and old hexaploid wheat varieties: wheat breeding may have contributed to increased prevalence of celiac disease)

והנה נתונים על התפלגות המרכיבים התזונתיים של הדיאטה האמריקאית לפי משרד החקלאות שם:

Grain באמריקה (וגם אצלנו) זה בעיקר חיטה. Added fats and oils הם כל השמנים שמכניסים למוצרי מזון מעובדים (אצלנו בורקס, מלאווח, חטיפי אנרגיה, דגני בוקר ועוד ועוד) שכולם שמנים מהסוג הבעייתי כמו שמן סויה ושמן תירס וסוכר זה סוכר. אם מחברים אותם מוצאים שמדובר ב- 64% מכמות הקלוריות היומית שבאים ממה שהמפלגה מגדירה כמזונות מסוכנים. והתוצאות בהתאם, כמו שאפשר לראות בפוסט הזה, הוצאות הבריאות של ארצות הברית עלו פי 2.5 מאז 1980 (בדולרים קבועים) מה שלא הפריע גם לתחלואה לנסוק בקצב מצמרר.

אהה! אומרים אנשי האגף השמאלי: "חוק התמורה השולית הפוחתת!". החוק הזה פותח על ידי כלכלנים כדי להסביר שמשלב מסוים והלאה התמורה הנוספת שתבוא מהוספת פועל בחלקת אדמה בגודל נתון הולכת ויורדת. לפי ניסיוני החוק הזה הוא אחד הכללים ביותר בחיים. אם ניישם אותו על מצע המפלגה הטענה היא שמשלב מסוים והלאה התוספת השולית לבריאות מהימנעות ממזון נוסף הולכת ויורדת. כלומר אם נקבל את התמורה הבריאותית מהימנעות מצריכת מזונות המהווים 64% מהדיאטה כל תמורה מהימנעות נוספת הולכת וקטנה. מה כבר יכול להיות ההבדל מבחינת סיכון בין אדם שצורך ואדם שלא צורך קסנטם גאם אם שניהם לא צורכים חיטה, שמנים תעשייתיים וסוכר?

כן, משיבים אנשי האגף השמאלי קיצוני (אין אגף ימני ואין אגף מרכזי) אבל צריך לקחת בחשבון את "אפקט הקפדן". על האפקט הזה יש פוסט כאן. מסתבר שקפדנים יותר בריאים בלי שום קשר על מה הם מקפידים. במחקר שהבאתי בפוסט מצאו בניסיון שהסיכון של אנשים שהקפידו לקחת תרופה מסוימת היה קטן בחצי מהממוצע אבל כך היה גם אצל הקפדנים בקבוצת הפלצבו. בקיצור יש תמורה לקפדנות.

הויכוח הגיע לטונים כאלה שהיו"ר נאלץ להתערב וכפוליטיקאי מיומן החליט שהמפלגה תתעלם באלגנטיות מהבעיה כמו שכל מפלגה שמכבדת את עצמה הייתה עושה.

בקיצור – רמת ההקפדה לא נמצאת במצע המפלגה לצדק תזונתי פליאוליתי.

 

שנהייה בריאים

 

מיקי

 

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

6 תגובות בנושא מצע המפלגה לצדק תזונתי פליאוליתי

  1. מאת מאיה‏:

    הנה ההוכחה שלקמחים נטולי גלוטן שמקורם בקטניות יש קשר ישיר לפיצול אישיות. חדל קמח תירס במיידית!

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אני שמח שאת קפדנית ולדעתי מובטחים לך חיי נצח! אני כנראה עוזב מוקדם יותר, אם כי פצול האישיות יכול להביא לכך שהאגף השמאלי קיצוני שלי ישאר גם הוא בחיים לנצח…
      אגב, את גם ההוכחה שקפדנים יכולים להיות אנשים מקסימים.

  2. מאת יוסי‏:

    למיקי בוקר טוב
    כשהדיאטה הפליאוליתית כוללת גם הומור, היא אכן מוסיפה בריאות !
    נשארתי ללא מילים (גם כי הפה שלי היה מלא ביוגורט עיזים, סלט פירות חיים וקצת גרנולה) למקרא נתוני צריכת הקלוריות של משרד החקלאות האמריקאי!
    יום טוב
    יוסי

  3. מאת עפרה‏:

    הצטרפתי למפלגה. אני בעד אנשים שמאווררים מידי פעם את החדרים, גם אם נכנסת בטעות רוח חמה מידי.