הספר "כרס של חיטה" (Wheat Belly) – "הטעות המערכתית החמורה, הגדולה, והכבירה שבוצעה אי פעם בקנה מידה לאומי ובין לאומי"

כך התבטא מחבר הספר ד"ר וויליאם דייוויס בראיון לרגל צאת ספרו . הספר הגיע למקום חמישי ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס בגזרת ה- How To בשבוע הראשון לפירסומו.  הספר (אמזון) מתאר את הסיבות לנזק הבריאותי הכביר שגורמת החיטה ואת התוצאות של צריכת מוצרי חיטה כפי שהם באות לידי ביטוי מניסיונו של דייוויס וממחקריו על הדרך שהביאה לזן החיטה המודרני הבעייתי במיוחד.

דייוויס הוא קרדיולוג מזן מיוחד. עד לפני 15 שנה עוד התרכז בעיקר בניתוחים כמו השתלת סטנטים וניפוח בלונים בעורקים. משתלם אך לא ממש יעיל לטווח ארוך. מאז, לאחר שהבין את הפוטנציאל הבריאותי של שינוי תזונתי, הוא הקים מאגר של מטופלים הקשורים כולם דרך האינטרנט אליו והאחד אל השני. הקהילה נקראת "עקוב אחר הפלאק" (Track Your Plaque). הוא דורש ממטופליו לערוך סי.טי. מיוחד לקביעת שיעור הסתיידות העורקים (בארץ מבוצע על ידי ד"ר שמש בתל השומר תמורת 1200 ₪ לא בסל) ולחזור על הבדיקה כל שנה – שנתיים כדי לאתר התקדמות או נסיגה. המטופלים גם מדווחים על קיום הרגלי תזונה (שהוא ממליץ עליהם) וכן על בדיקות נוספות במיוחד על בדיקה שעוד לא קיימת בארץ למיטב ידיעתי אך קיימת בארה"ב כבר מספר שנים של sdLDL (החלק הרע באמת של הכולסטרול "הרע" – פרטים בפעם אחרת).

כך יש בידי ד"ר דייוויס מאגר שאין שני לו של קשר בין תזונה ותוצאות בדיקות במשך שנים. כל זאת בנוסף לאלפי מטופלים שהוא ראה במשך התקופה בקליניקה שלו.

בזמן האחרון הגיע דייוויס למסקנה שמכל השינויים שהוא דורש ממטופליו אחד עומד גבוה מעל כולם בתוצאות שהוא מביא עימו – הימנעות מחיטה (גלוטן). לאחר שחקר את הנושא כתב ספר שמסכם את הניסיון והידע שצבר בנושא.

והנה מספר ציטוטים מדבריו בראיון:

  • "חיטה מודרנית היא מזון שכאילו תוכנן על ידי שני מדענים רעים שמטרתם הייתה להמציא את המזון הכי מזיק שאפשר לתכנן שנזקו יהיה אפקטיבי יותר מ"אל קאידה"
  • "ראיתי חיי אנשים משתנים. ראיתי אנשים עוברים מנכות לג'וגינג. ביטלתי ניתוחים להסרת מעי"
  • "מניפולציה קטנה בדיאטה משיגה תוצאות מדהימות"
  • "לא הערכתי את האפקט עד שראיתי אלפי אנשים מפסיקים חיטה אחד אחרי השני ואח"כ מראים לי איך הכרס שלהם קטנה, איך המכנסיים מלפני 30 שנה עולים עליהם, מחלת הפרקים שלהם נעלמה הם מורידים תרופות ומבטלים ניתוחים. אם היית אומר לי זאת לפני מספר שנים הייתי אומר לך שיצאת מדעתך כיום אני חושב שזו פריצת דרך הכי גדולה שראיתי".

אלה השיפורים שד"ר דייוויס ראה לאחר הפסקת צריכת גלוטן:

  • ירידה במשקל – ללא כל שינוי אחר בדיאטה. הוא מסביר זאת באי גירוי רעב דרך קולטני אופייאטים (כן, כמו אופיום) שהחיטה משחררת למוח.
  • בהירות מחשבה
  • שיפור מצב רוח
  • ירידה ב-sdLDL
  • ירידה ברמת הסוכר בדם
  • ירידה בלחץ דם
  • שיפור עד ריפוי דלקת פרקים
  • ירידת נפיחות ברגליים
  • שיפור עד ריפוי מחלות מעיים (קרוהן, IBS, Acid Reflux)
  • שיפור בסינוסיטיס
  • שיפור באסתמה
  • ריפוי מיגרנות
  • ועוד ועוד

לדבריו פתרון של הפסקה חלקית של צריכת גלוטן לא עובד טוב. הורדה של 80% בצריכת גלוטן יכולה להביא אולי ל- 30% שיפור. הוא מציע ללמוד להכין (יש בספר) עוגות ומוצרים אחרים מקמחים אחרים, בעיקר קמחים דלי פחמימות כמו קמח שקדים.

עוד מספר עובדות מעניינות שהד"ר גילה בראיון:

  • למרות שהיצרנים של הזרעים המודרניים טוענים שפיתחו אותם בשיטות מסורתיות הם בעצם השרו זנים קיימים ברעל (Sodium Azide) חריף ביותר (אסור להנשים אנשים שנפגעו כי המנשים גם הוא עלול למות) מפני שהוא גורם למוטציות גנטיות רבות מה שיאפשר להם לברור מהן את הזן המתאים. לא נערכה אף בדיקה בריאותית לזנים החדשים כי הם פותחו בשיטות מסורתיות….
  • הפחמימה המרכזית בחיטה – Amylopectin A היא המהירה מכל הפחמימות בהפיכה לגלוקוז (סוכר) ותוך שניות מאכילת לחם עולה הסוכר בדם לרמות מזיקות. לדבריו מספיק להסתכל בנתוני האינדקס הגליקמי ולהשוות לסוכר ופחמימות אחרות כדי לראות זאת ולמרות כך ממליצים כל הארגונים הדואגים לבריאותנו לצרוך "דגנים מלאים".
  • גליאדין (Gliadin), אחד המרכיבים של הגלוטן,  חוצה את כל המחסומים שהגוף מציב לו ומגיע למוח שם הוא מעורר תיאבון וגורם להתמכרות. יש תרופה בשם Naltrexone שחוסמת קולטני אופייאטים ועל ידי כך מורידה תיאבון וכך להורדת משקל. לטענתו כל האפקט של התרופה הוא מביטול האפקט של הגליאדין והוא עצמו משתמש בה לעיתים אצל מטופלים שמתקשים להפסיק צריכת לחם.
  • WGA הנמצא בחיטה הוא אחד הלקטינים (רעלי הגנה שיש בכל צמח) הקטלניים ביותר לנו. הוא גורם לפתיחת המחסומים בדפנות המעי ומאפשר לעצמו ולחלבונים אחרים להגיע למחזור הדם. הגוף מפתח נוגדנים וכך גורם ה WGA למחלות אוטואימוניות.

 

והנה ה-15 סנט שלי: ראיתי אצלי, ראיתי אצל משפחתי ואצל חלק מהאנשים שלהם המלצתי להפסיק – העסק עובד. נסו ותהינו.

ואגב, הנה דוגמא לחבר שנרפא ממעי רגיז (IBS) לאחר שהפסיק לצרוך גלוטן ואשתו כתבה פוסט קצר בבלוג שלה לחגוג את יום השנה לריפוי. האימייל לא הגיע אליהם מהשמיים אבל מי סופר…

ועוד אגב, מיד אחרי דייוויס, במקום השישי ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס בגזרת ה How To נמצא הספר  The 4-Hour Body שנכתב על ידי הבלוגיסט הנקרא ביותר בעולם  Tim Ferriss. הספר מאמץ את גישת הפליאו. לגרסה שלו הוא קורא Slow Carb. לא צריך לציין שלחם לא תמצאו אצלו בתפריט…

האם מתקרבים ימות המשיח?

פוסטים נוספים בנושא גלוטן אפשר למצוא כאן.

שנהייה בריאים

מיקי

 

 

 

 

 

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא הספר "כרס של חיטה" (Wheat Belly) – "הטעות המערכתית החמורה, הגדולה, והכבירה שבוצעה אי פעם בקנה מידה לאומי ובין לאומי"

  1. מאת מיכל‏:

    מה שמדהים ומדכא הוא שלאחרונה מדענים מאוניברסיטת הארוורד פירסמו מחקר "מקיף" על תזונה ובעקבותיו המלצות (שלכאורה אומצו ע"י ה-FDA? מהכתבה שקראתי זה לא היה ברור)
    ומה ההמלצות? ניחשת נכון, אותה הגברת בשינוי אדרת – דגנים מלאים וכל הג'אז הזה.
    (אה, כן, יותר מים ויותר פירות וירקות. זה מה שיציל אותנו)
    אוף.

  2. מאת אורי‏:

    האם מישהו יכול להמליץ על קמח קוסמין כתחליף לחיטה?