מה אוכלים הגברים שיאני תוחלת החיים?

בעקבות הפוסט הקודם, תהיתי היכן חיים הגברים בעלי תוחלת החיים הגבוהה ביותר בעולם וממה הם ניזונים.

ובכן במקום הראשון נמצא….תופים…הגבר האיסלנדי! – 80.2 שנים. (אצלנו 78.5 , מקום שישי)

מה אוכל הגבר? כמובן שאין סטטיסטיקה (באנגלית לפחות) על כמות ממוצעת של אבות המזון השונים בדיאטה האיסלנדית אך בימי האינטרנט אפשר תמיד למצוא אינפורמציה יותר כללית.

חיפוש בגוגל הביא אותי בתחילה לאתר של לשכת התיירות של איסלנד (לינק) ממנו אני מביא את הציטטות הבאות:

"אולי הטוב ביותר הוא בשר כבש, בעיקר מפני שהוא מורשה לרעות באופן חופשי בהרים. לאיסלנד יש תקנות מחמירות ביחס ליצור בשר והשימוש בהורמונים אסור לחלוטין"

" יש מבחר רחב של גבינות ושל מוצרי חלב אחרים שמיוצרים באיסלנד. יש יותר מ-80 סוגים של גבינה שמיוצרים…."

"לאיסלנד יש מגוון של מזונות מסורתיים הנקראים טוראמאטור, אשר נהנים מהם בעיקר בתקופה בין ינואר ומרץ. מזונות משומרים אלה כוללים כבש מעושן, כבש מומלח, ראש כבש חרוך, דגים מיובשים, סלמון מוחמץ ומעושן, כריש משומר ודליקטסים אחרים. לחמים כוללים לאופבראו (לחם מטוגן בעובי נייר), קליינור (דומה לדונאטס) וחביתיות שיפון."

בנוסף מדבר האתר על מאכלי ים כמקור חשוב מאוד.

מאמר של ארגון הבריאות העולמי  (לינקהמסתמך על מועצת התזונה האיסלנדית, מזכיר צריכה רבה של דגים, בשר כבש, חלב ותפוחי אדמה. המאמר מציין שלפי סקר מ-1990 הצריכה של חלבונים ושומן רווי באיסלנד גבוהה יחסית לארצות אחרות.

אתר נוסף בו מצאתי אינפורמציה על האוכל האיסלנדי הוא  Food Culture and Tradition(לינק )

לפי האתר הזה האיסלנדים אוכלים הרבה מאכלי חלב, במיוחד סוג יוגורט הנקרא סקייר.

כמו באתר לשכת התיירות ובמאמר של ארגון הבריאות גם כאן מדגישים את חשיבות בשר הכבש המעובד בדרכים רבות כולל נקניקים. מאכלי ים הם כמובן מרכיב חשוב גם לפי אתר זה והכריש המשומר מוזכר גם כאן.

שומן

בניגוד לאתר של לשכת התיירות הממשלתית (פוליטיקלי קורקט?) יש כאן קטע מיוחד המתייחס לשומן ואותו אתרגם כלשונו:

"הרבה שומן נצרך בצורת גבינות, שמנת מתוקה לקפה ומנות אחרונות, גלידה, וכן הרבה מזונות מטוגנים בהם כל שומן ממרגרינה וחמאה לשומן כבש ושומן סוס (בחיי – מ.ב.) מותר לשימוש. האיסלנדים אוהבים את הטעם העשיר של דגים ובשרים שמנים ולעיתים נדירות מרקים ורוטבים דלי שומן.

או.קיי. יש גם קטע על לחמים ודגנים. לפי האתר הם מהווים חלק חשוב בדיאטה האיסלנדית. שיבולת שועל ולחם עם חמאה מהווים את ארוחת הבוקר היומית ולחמים מלווים כל ארוחה.

מעניין שלפי האתר האיסלנדים גם אוכלים הרבה סוכר.

מבט לפרטים

הרי אמרנו שלחם וסוכר גורמים מחלות לב אז איך מצליחים הגברים האיסלנדים לחיות כל כך הרבה זמן? אז זהו שבמחלות לב הגברים האיסלנדים לא ממש מככבים. בהשוואה למדינות השוק המשותף הם במקום החמישי מלמעלה בשיעור תמותת גברים ממחלות לב. דווקא צרפתים (צרכני שומן לא קטנים כשלעצמם) נמצאים עמוק בתחתית הרשימה עם שיעור מזערי של מחלות לב אצל גברים. לפי הנתונים (לינק ) נראה שאת רוב האפקט החיובי אצל האיסלנדים גורמים שיעורי סרטן נמוכים יותר – נמוכים יותר מאשר בכל מדינות השוק המשותף. מה בדיאטה מבטיח שיעורי סרטן נמוכים יותר? נראה לי שאחד הגורמים הבולטים הוא צריכה מועטה של מזון מעובד ושמנים צמחיים. קחו למשל את האינפורמציה על טיגון בחמאה, שומן כבש ושומן סוס. אף אחד בעולם המערבי לא מטגן בשומן סוס ואפילו לא בשומן כבש. כל הטיגונים האלה היו נעשים ביתר העולם המערבי בשמנים צמחיים מסוג שמן סויה שמן תירס וכו'. כפי שכבר כתבתי בעבר שומנים מסוג זה מדכאים את המערכת החיסונית (לכן השתמשו בהם בעבר בניתוחי השתלת כליה נגד דחיית איברים) ובכך מאפשרים התפתחות סרטן.

לסיכום, יש פה עוד דוגמא שבה דווקא תזונה הפוכה לפירמידת המזון מביאה לבריאות המתבטאת הפעם בשיא בתוחלת חיים. כמה דוגמאות עוד צריך עד שמישהו יבדוק מחדש את ההמלצות?

שנהיה בריאים

מיקי

נ.ב. לגבי נשים, תוחלת החיים הארוכה ביותר היא של האישה היפנית – 86.1 שנים (אצלנו 82.8, מקום 10). השאלה מה אוכלת האישה היפנית קשה יותר למחקר. איסלנד היא אי אחד עם 320 אלף תושבים. ביפאן 6800 איים עם 130 מיליון יפנים. בנוסף, האינטרנט מלא באגדות ואמונות רבות בקשר לתזונה היפנית כך שצריך מחקר אמין שממנו אפשר להסיק מסקנות. אם אמצע אביא.

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת בנושא מה אוכלים הגברים שיאני תוחלת החיים?

  1. מאת דן‏:

    לאיסלנדים שונות גנטית נמוכה, ובנוסף, הם כנראה עברו (באמצעות תקופות של מחסור ורעב) סלקציה גנטית מחמירה, כך שלא בטוח אם ניתן להסיק מסקנות כלליות מהם לגבי קבוצות אנושיות אחרות.