דיאטה המתוכננת להאריך חיים – נסיון קליני

הכותרת היא שמו של מאמר מינואר 2009 (לינק ) שפורסם ב – Journal of Applied Research.

כבר כשבעים שנה נערכים ניסיונות מוצלחים להארכת חיים אצל חיידקים, תולעים, זבובים, עכברים וקופים. דיאטה של הגבלת קלוריות ל-60-70% מהצריכה היומית הרגילה מאריכה חיים אצל בעלי חיים אלה בכ-40%.

אצל בני אדם, ניסיונות כאלה הם כמעט בלתי אפשריים בגלל הקושי ביישום דיאטה דלת קלוריות לאורך זמן, אורך החיים הממושך של האדם וקיום של גורמים רבים בחייו של אדם שאינם ניתנים לבקרה מחקרית.

המחקרים בחיות הביאו לזיהוי מספר סמנים משותפים, המלווים את האפקט של הארכת החיים, כמו ירידה במשקל ובאחוז השומן, ירידה בלחץ דם, ירידה ברמת האינסולין, שיפור בשליטה על רמת הסוכר, ירידה ברמת הטריגליצרידים וירידה בחום הגוף. בנוסף, אצל אנשים שהגיעו לגיל מאה נצפו רמות יותר נמוכות של סוכר, אינסולין, לפטין, T3 חופשי וטריגליצרידים מאשר אנשים שלא הגיעו לגיל מאה.

המאמר מתאר את קורותיה של קבוצה של 31 איש ואישה בגיל ממוצע של 57 שהודרכו במשך שלושה חודשים לאכול דיאטה, שהחוקרים תכננו, כדי לגרום לאותם סמנים בדמם להיות נמוכים יותר, בהתאמה לתוצאות במחקרי הארכת החיים.

השוואה של התוצאות ניתנת בטבלה הבאה:

כפי שאפשר לראות, בתוך 3 חודשים נתקבלו תוצאות משמעותיות ביותר בשיפור של הסמנים שעליהם התכוונו החוקרים להשפיע. המשקל ירד ב-8%, סוכר ירד ב-7%, אינסולין ירד ב-40%, לפטין ירד ב-48%, טריגליצרידים ירדו ב-52% ולחץ הדם ירד ב- 10 מ"מ. כן נצפתה ירידה משמעותית מבחינה סטטיסטית בחום הגוף.

הדיאטה

ראשית כל חשוב לציין שבניגוד לניסיונות בחיות לא הייתה בניסוי זה כל הגבלת קלוריות. לנבדקים נתנו הוראות לאכול עד שובע.

הם נתבקשו לאכול:

מעט פחמימות – רק מירקות לא עמילניים

  • כמות מוגבלת של חלבונים (1 גרם לק"ג משקל או 1.25 גר' לק"ג משקל לפעילים גופנית)
  • כמות לא מוגבלת של שומנים

בדיעבד הסתבר שהנבדקים צרכו יותר חלבונים מאשר החוקרים התכוונו והיחס הקלורי בין אבות המזון היה פחמימות 20%, חלבונים 20%, שומן 60%.

לחוקרים היו המלצות ספציפיות לגבי סוגי הירקות החלבונים והשומנים שאני מביאם, למרות, שלפחות לגבי השומנים והחלבונים, רוב ההגבלות שלהם היו, לדעתי, מיותרות לחלוטין והגבלות מחויבות (מוצרי סויה למשל) לא ניתנו.

ירקות – רק ירקות לא עמילניים (לא תפו"א ודגנים) ובעלי תכולת סיבים גבוהה כמו חסה, עלים ירוקים אחרים, ברוקולי, כרובית, מלפפונים, פטריות, בצל, פלפלים, נבטים, אספרגוס ואצות.

חלבונים – סרדינים, דגים, ביצים, טופו, עוף, הודו, בשר צייד, גבינה דלת שומן, מאכלי ים, המבורגר מסויה.

שומנים – זית, אבוקדו,שקדים, אגוזים, שמן פשתן, שמן כבד דג קוד.

כאמור, לפי התיאוריה הנפוצה לגבי הארכת חיים שהבאתי בפוסט הזה )לינק ) הגורם הקריטי לאפקט הארכת החיים, ומשותף לניסוי הזה ולשיטת הגבלת הקלוריות, הוא הגבלת הפחמימות והחלבונים. בהכירי את דעותיהם של שניים מהחוקרים (רון רוזדייל ואריק ווסטמן שאת משנתם הבאתי במספר פוסטים בעבר) רשימת המרכיבים של אבות המזון היא תוצאה של פשרה בין רוזדייל, החושש משומנים רוויים ובין ווסטמן המצדד בצריכה משמעותית שלהם.

אגב, לנבדקים נתנה הוראה לקחת את התוספים הבאים:

L-carnitine 2000mg, alpha-lipoic acid 400mg, coenzyme Q10 100 mg, 1 tbsp cod liver oil, magnesium 300mg, potassium 300mg, vitamin C 1000mg, vitamin E 800mg daily, and a multivitamin consisting of all essential B vitamins and minerals

אין ספק שהחוקרים הצליחו במשימתם – לגרום לירידה דומה בסמנים, המתרחשת בעת צריכה של דיאטה מוגבלת קלוריות שתוצאתה הארכת חיים.

כמה מילות הבהרה לגבי התקפות המדעית של הניסיון:

התוצאה הסופית שנבדקה היא סמנים בדם ולא הארכת חיים. יש רמזים שהתוצאה נגרמת בגלל מנגנון הארכת חיים זהה לזה שמופעל בדיאטה מוגבלת קלוריות אך אין בטחון בכך.

  • בניסיון לא הייתה קבוצת ביקורת.
  • הקבוצה לא נבחרה באופן אקראי.
  • הניסיון נמשך תקופה קצרה.

החוקרים מסכמים את מאמרם כך:

" לסיכום, המלצות תוכנית תזונתית שתוכננה במקור לטיפול במחלות כרוניות של זקנה הביאה להורדה במשקל ולשינויים מטבוליים שכיום נחשבים כתורמים להאטת תהליך ההזדקנות. יש כדאיות להמשך המחקר של גישה תזונתית זו והשפעתה על תהליך ההזדקנות."

שנהייה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת בנושא דיאטה המתוכננת להאריך חיים – נסיון קליני

  1. מאת דן‏:

    שלום מיקי
    היו ניסויים הסטוריים מאסיביים בבני אדם בהגבלת קלוריות, למשל בעובדי עבודת כפיה בגרמניה הנאצית ובגולגים בברית המועצות, ובאוכלוסיות אסירים. אוכלוסיות אילו היו במעקב די צמוד, כך שהנתונים קיימים איפשהו. קראתי גם על ניסויי שעשו האמריקאים במתנדבים ב1944. ככל הידוע לי, בניסויים אילו רוב הקלוריות (מסיבות כלכליות) הגיעו מלחם שחור, בתוספת מרק בשר דליל ושומני, כרוב, ודג כבוש. קראתי ניסיונות לנתח את תוצאות התמותה באוכלוסיות כאלו, התמותה ככל הזכור לי היתה גדולה מהצפוי באוכלוסיה נורמאלית (של גברים צעירים ובריאים) אולם קטנה בהרבה מהצפוי לפי ספרי הרפואה. אולם מכיוון שמדובר באוכלוסיות שעברו התעללות קשה ולעיתים גם חיו בתנאים סביבה קשים, וחשופים למגפות, קשה להפריד בן סיבות המוות. המסקנות הזכורות לי ממחקרים כאלו הן.
    1. פגיעה במערכת החיסון ורגישות גבוהה למחלות זיהומיות
    2. הופעת בעיות נפשיות
    3. כניראה שניתן לשרוד ולתפקד בעצימות גבוהה לאורך זמן עם מעט קלוריות.