תזונה אבולוציונית – קצת מדע

נראה לי שהגיע הזמן לפוסט רציני שיתאר את מצב הידע המדעי בנושא הקשר בין תזונה לאבולוציה. בימים אלה הסתיים בבורדו הכנס האקדמי של "האגודה האירופאית ללימוד האבולוציה האנושית". לקראת הכנס התפרסמו התקצירים של עשרות ההרצאות שעמדו להינתן בכנס. בחלק מהם יש התייחסות לתזונה של אבות אבותינו אז יללה לעבודה:

  1. Bovid mortality profiles and early hominin meat-foraging capabilities at Olduvai Gorge, Tanzania -Henry Bunn1, Travis Pickering1, Manuel Domínguez-Rodrigo

אולדובאי גורג' הוא אתר עתיק מאוד, ותיק מאוד (בגילויו) ומפורסם מאוד באפריקה, משהו באזור ה 1.8 מיליון שנה. פעם, לפני כמה עשרות שנים, אנתרופולוגים אמריקאים משפיעים חשבו שאדם לפני הסאפיינס היה די מטומטם ולא יכול היה לצוד אלא רק לחמוד את מה שצדו אחרים (Scavanging). הדעה הזו כבר מזמן לא פופולרית אבל מדענים עדיין רואים צורך להזים אותה כשמתגלגלת לידם הזדמנות. החוקרים כאן בדקו את הרכב הגילים של החיות שנאכלו על ידי ההומינידים באתר ומצאו שהרכבם לא היה דומה לזה של חיות המהוות טרף לחיות אחרות כמו אריה או פנתר. ההומינידים העדיפו חיות גדולות ובוגרות. הרכב גילים זה מעיד לדעת החוקרים (שהם אגב מהבכירים בתחום) על צייד סלקטיבי ממארב על ידי ההומינידים.

  1. Earliest Porotic Hyperostosis on a 1.5-Million-Year-Old Hominin (Olduvai Gorge, Tanzania) and its Bearing on Meat Consumption by Early Humans – Manuel Domínguez-Rodrigo1, Travis Pickering2, Fernando Diez-Martin3, Audax Mabulla4, Charles Musiba5, Enrique Baquedano6, Henry Bunn2

חדי העין יבחינו שחלק מהכותבים חתומים גם על התקציר הראשון אלא שהפעם, למרות שהאתר אותו אתר והכותבים אותם כותבים הזווית היא לגמרי אחרת. הנה תרגום של התחלת התקציר: "אכילת בשר הייתה גורם חשוב בהתרחבות המוח האנושי המוקדם, הארגון החברתי והתנועה במרחב. סימני חיתוך של כלי אבן על עצמות מאובנות של בעלי פרסה בכמה מכלולים ארכיאולוגיים אפריקאים מראים על רמה גבוהה של קרניבוריות של הומינינים מהפליסטוקן (התקופה מ-2.6 מיליון שנה ועד לחקלאות) אך הגילוי באולדובאי גורג' של חלקי גולגולת של ילד עם סימני Porotic Hyperotosis (ויקיפדיה) …" וכאן הם ממשיכים לכתוב שהמחלה הזו קשורה באנמיה הנובעת בד"כ ממחסור של בשר בתזונה מה שמראה לדעתם שכבר לפני 1.5 מיליון שנה (גיל הגולגולת) היה האדם קרניבור (טורף) במידה כזו שהיה תלוי באספקת בשר שוטפת לבריאותו.

  1. Using bulk and laser ablation isotope sampling to understand the paleoecology and development of Homo heidelbergensis from the Sima de los Huesos in northern Spain -Robert Feranec1, Nuria Garcia2, Juan-Luis Arsuaga2

המחקר הזה נערך באתר המפורסם ביותר באירופה –  Sima de los Huesos בספרד, שבו נמצאו יותר שלדים של הומינידים מכל מקום אחר בעולם. השלדים שנבדקו היו של הומו היידלברגנסיס שהוא סוג של הומו אירקטוס, אביו של ההומו סאפיינס. החוקרים לקחו דוגמאות מהשלדים והשיניים של השלדים בני 500-700 אלף השנה כדי לבדוק בעזרת איתור איזוטופים יציבים של חנקן ופחמן את הרכב התזונה שלהם. "רוב הערכים של האיזוטופים שנדגמו נפלו הכי קרוב לאלה של אריה (Panthera leo)" כלומר, למי שלא הבין, תזונתם הייתה דומה לזו של אריה.

  1. Coudoulous I in uercy (SW France): from marginal scavenging to a kill-butchery site for Preneandertal – Jacques Jaubert et al.

באתר הצרפתי הזה, הפרה-ניאנדרטלי, נמצאו הרבה שרידי חיות כמו פילים וביזונים. כאן השתמשו בשיטה אחרת לזהות את התזונה של תושבי האתר והיא זיהוי סימני שימוש על כלי האבן. מסקנת החוקרים היא "הבדיקה אישרה שקצבות (butchering) הייתה השימוש העיקרי בכלי האבן כאשר נמצאו גם מקרים מעטים של עיבוד עורות ועץ".

  1. Out of Africa and Into Europe. Hominin Ecology, Faunal Change and Pleistocene “Dark Ages”-

Lutz Kindler1;2, Sabine Gaudzinski-Windheuser1;2

המחקר הזה מנסה להבין בגישה אקולוגית מה גרם לאדם להגיע לאירופה לפני מיליון שנה. הוא בודק את התנאים האקולוגיים ששררו באירופה באותה תקופה ומגיע למסקנה ש: "התנאים האקולוגיים הרשו את תפוצתו של צייד המתמחה בבעלי פרסה גדולים ובינוניים". החוקרים מציינים שנתונים של החי מעובדייה (ישראל), גשר בנות יעקב ואולדוביי גורג' מראים שהאדם כבר רכש כישורים של צייד.

  1. New Taphonomic Diagnostic of Hominoid Behavior and the Consumption of Meat and Bone by 1.2 Ma Hominins at Olduvai Gorge, Tanzania – Travis Rayne Pickering et al.

מסתבר שאולדובאי גורג' למרות היותו אתר ותיק ממשיך לספק ממצאים וזוהי ההרצאה השלישית על ממצאים מהאתר רק בכנס הזה, הפעם מלפני 1.2 מיליון שנה (הקודמים היו מלפני 1.8 ו 1.5 מיליון שנה).

החוקרים בדקו שוב את השאלה האם הבשר באתר הושג בדרך של צייד או לקט (scavenging) והפעם השתמשו בסימני קילוף עצמות בית החזה כסימן לגישה ראשונית של האדם לצייד. מסתבר שחיות אוכלות את הריאות כאחד מהחלקים הראשונים לאחר הצייד ומאחר ואף חית טרף החיה כיום באפריקה אינה מקלפת את עצמות הצלעות של הציד מסיקים החוקרים שהאדם עשה זאת ולכן הוא זה שצד את החיות. לדבריהם קילוף הבשר והעצמות בעזרת השיניים והידיים ולעיסת העצמות ידועים אצל אבותינו.

לסיום, בין יתר ההרצאות הייתה גם זו של המנחים שלי באוניברסיטה, אבי גופר ורן ברקאי, שהרצו על הממצאים של העשור הראשון של החפירות באתר שלהם בקסם, ליד ראש העין, בו גילו שיניים של אדם שגילו 400,00 שנה המתקרב לאדם מודרני, 200,000 שנה יותר מוקדם מאלה שמצאו עד אז. כמובן שהמאמר שכתבנו יחד, המנסה להסביר מדוע לפני 400,000 שנה ומדוע בארץ ישראל ולא באפריקה, היווה חלק מההרצאה. ההסבר מסתמך על ניתוח דפוסי צריכת הבשר והשומן באתר.

זהו יבול של כנס שנתי אחד מכמה. עד היום קראתי עשרות אם לא מאות מאמרים כאלה שנכתבו במשך השנים. קראתי גם חלק גדול ממעט המאמרים שהתפרסמו על תזונה צמחית (לא מהכנס הזה שבו לא היו כאלה) ואולי אקדיש להם פוסט יום אחד. אין ספק שהאדם אכל כמות משמעותית של מזון צמחי אבל כל הסימנים הם לכך שצייד היה עיסוקו ומקור מזונו העיקרי.

התכוונתי לספר על עוד שני מאמרים מעניינים שהתפרסמו השנה ללא קשר לכנס אבל הפוסט התארך מעבר למתוכנן כך שאשמור זאת להזדמנות אחרת אם אראה שיש עניין באינפורמציה מהסוג הזה.

אגב, עלה בדעתי שהפוסט הזה יכול להיות כתובת להפניית טבעונים צמאי דעת (התמונה למעלה נלקחה מאתר צמחוני) ואולי אפילו לחסידים שוטים של הקשקשן הנקרא גארי יורופסקי. אגב, אחד המפורסמים שבהם הוא ידידנו אברי גלעד (שאמר עליו שהוא "איש ברמה של לא רחוק ממהטמה גנדי") מה שמראה שלא תמיד חדות לשון מעידה על חוכמה. לא זכור לי שגנדי קרא להרוג אנשים שהורגים חיות.

בינתיים שנהייה בריאים וגמר חתימה טובה

מיקי

נ.ב. למי שלא מסתובב בדף הפייסבוק של Paleo Israel –  פגישת קהילת הפליאו נדחתה ל-  12.10.2012 הרשמה בפייסבוק.

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

27 תגובות בנושא תזונה אבולוציונית – קצת מדע

  1. מאת ורד לב‏:

    תתקן ל 12.10 (לא?)

  2. מאת חלי‏:

    אפרופו גארי יורופסקי,
    שמתי לב לדבר מעניין:
    כל תומכי הפיאו והבלוגרים הפליאוליתיים שמדברים על איך הגיעו לתזונת הפליאו ומה גרם להם לבחור בתזונה הזו, פותחים תמיד את דבריהם במשפטים כגון: "החלטתי לחקור…" או: "חיפשתי וקראתי מאמרים…" או: "תקופה ארוכה חיפשתי והתעניינתי…" וכו' וכו'. כלומר, ההגעה שלהם לפליאו נבעה לחלוטין מתוך ולאחר חקירה מדעית, חיפוש אובייקטיבי לחלוטין, משולל כל נטיות התחלתיות לכיוון הבשר או השומנים הרוויים, ורובם ככולם אנשים משכילים שהגיעו לתזונה הזו לגמרי דרך השכל.
    לעומתם, כל הטבעונים האדוקים שמספרים על איך הפכו לטבעונים, פותחים ברוב המקרים את סיפוריהם ב: "החלטתי להפסיק לפגוע בבע"ח" (סיבה מוסרית שלא קשורה לבריאות ולמדע), או "שמעתי את גארי יורופסקי, הוא מדהים!! (שוב, החלטה רוחנית ומוסרית ועוד מתוך הרצאה אחת ששמעו ביוטיוב…) או במקרים רבים פשוט: "חברה שלי המליצה לי" "בת זוג שלי המליצה לי" "הייתי שמן וניסיתי הכל אז הנטורופתית שלי המליצה לי, אישה נפלאה" וכו', וכו' וכו'.
    רובם ככולם לא הגיעו מלכתחילה לטבעונות הרוחנית מתוך חקירה אובייקטיבית, מדעית ארוכה על מה נכון לטבע האדם משחר היוולדו, מה נכון ומותאם פיזיולוגית לאדם, אלא רק לאחר שכבר החליטו שזה לא מוסרי לאכול בע"ח או רק לאחר שהחליטו שהם מעוניינים להפוך לבריאים יותר וטבעיים יותר ורוחניים יותר, רק לאחר שכבר נטו למסלול הטהור לכאורה של הטבעונות (שהוא אגב גם טרנד לא נורמלי בימינו!) רק לאחר מכן הם גם פנו וחיפשו אסמכתאות לתחושות הבטן האלו שלהם, חיפשו ביסוסים מדעיים, ליקטו מאמרים תומכי טבעונות, התלהבו לגלות כמה זה "טבעי ונכון ובריא", וכו' וכו'.

    כמדומני לא מזמן גם עשו סקר על העניין הזה וגילו באמת שההגעה לפליאו נעשית ברובה אצל אקדמאים או אינטלקטואליים אובייקטיביים, חלקם אפילו היו צמחונים בכלל, בעוד שההגעה לטבעונות נעשית ברובה אצל צעירים נלהבים, אוהבי בע"ח או כאלה שמחפשים דרך רוחנית וטבעית לשפר את בריאותם ולרדת במשקל, בלי קשר לחקירה מדעית ארוכה ומייגעת (ולא, לקרוא פעם אחת את הספר "מחקר סין" לא נקרא חקירה מדעית ארוכה ומייגעת).

    מה זה אומר?
    תסיקו לבד.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      מסכים. ההסתברות שתזונה שהגעת אליה בגלל שהיא "מוסרית" לפי כללים עירוניים של המאה ה-21 תהיה גם בריאה שואפת לאפס כי ההשרדות שלנו בטח לא נבעה מכך שהיינו "מוסריים" לפי קנה המידה המשתנה לפרקים. במילים אחרות האבולוציה לא "מוסרית" במובן הפשטני של המילה. חורה לי במיוחד השימוש במילה "רצח" לגבי שחיטת חיות לבשר. רצח נועד להסיר מהעולם בן אדם שמסיבה זו או אחרת מפריע לך. שימוש במילה הזו בהקשר של צריכת בשר למאכל הוא דמגוגיה מהסוג השפל ביותר.

      • מאת חלי‏:

        זה הכי מגוחך בעיניי.
        כל הציוויליזציה של בני האדם, שריבוי האוכלוסין שלהם משתלט על כדור הארץ ומאיים עליו מבחינה אקולוגית בכל התחומים, היא כולה בנויה על הרס של משאבי טבע וכמובן הרג המוני של בעלי חיים.
        כל שדות התבואה שמגדלים את הלחם-שיפון של הצמחונים ואת הסויה והתירס שלהם, הם קילומטרים על קילומטרים של אדמה שנבזזה למעשה מבעלי חיים בחיק הטבע, הרגה אלפי חיות במטרה לסלול שדות תבואה אינסופיים בשביל שלטבעוני יהיה את הפריכית והבננה שלו.
        אוכל הבשר מפרה ומרבה בעצמו את הבקר כדי שיוכל לשחוט אותו אחר כך. טבעוני הורג את החיות שבטבע, לא חיות שהוא הרביע בעצמו, כדי שיוכל לזרוע עוד תבואה על חשבון שטח המחיה שלהן. במה זה יותר מוסרי???!!
        וכל החפצים שהטבעונים משתמשים בהם, כל הרכוש, לא נעשה על גב של חיות אומללות שמתו/נוצלו למען הטכנולוגיה האנושית??!!
        וכל הרפואה שהמין האנושי חב לה את חייו הארוכים והטובים, כל הרפואה המשוכללת הזו, לא התאפשרה בזכות אינסוף ניסויים בעכברים "אומללים" ובקופים "חפים מפשע"?

        לבעוט בחתול ברחוב – זה צער בעלי חיים.
        להכאיב לפרה ברפת בלי שעשתה לך כלום ובלי שתופק מזה תועלת קריטית למין האנושי – זה צער בעלי חיים.
        להפרות חיות במיוחד כדי להאכיל בהם את המין האנושי שלך זה כבר לא קשור לרצח ולא קשור למוסר בכלל. קודם נראה את הטבעונים מוותרים על כל הטיפול הרפואי, כל התוספים התזונתיים שלהם, כל מותרות העידן המודרני וכל הטכנולוגיה – וכן, כן, גם על כל הפירות והדגנים שהם קונים בכמויות בשוק הסיטונאי, ושוכחים שהם כולם גודלו על אדמה שנבזזה מבעלי חיים שנהרגו בשביל זה, ורק אז—- נדבר כולנו על המוסריות שבאכילת בשר…

      • מאת אודי‏:

        חלי, התגובה המדהימה שלך גנבה, מבחינתי, את ההצגה ממיקי. שאפו! אני מתכוון לצטט אותך, ברשותך, בכל הזדמנות שאני נתקל בטבעוני אדוק ומיסיונר.

        ולך מיקי – תודה! מחכה לקרוא עוד. אל תחסוך מאיתנו. אוקי?

      • מאת חלי‏:

        איזה כיף 🙂
        בטח שאתה יכול לצטט, יהיה לי לכבוד.
        ולעופר, כמו שאמרתי, הבעיה היא בכלל לא בכמות החיות שיש להאכיל כדי שבני האדם יאכלו, אלא בכמות בני האדם שצריכים לאכול!!! כלומר, הבעיה היא באוכלוסין המפוצץ וההולך וגדל של בני האדם, שהולך ומשחית יותר ויותר את כדור הארץ. פרות או פריכיות, זה לא משנה מה תאכל. אתה הורס את הטבע בכל מקרה. רק שלא תחיה מספיק זמן כדי לראות את האסון האקולוגי הזה (או שמא כן?).
        על כל פנים, הטענה לפיה נציל את הטבע אם נהיה טבעונים היא מגוחכת בתכלית. אם אתה רוצה להציל את הטבע, פשוט תשמיד את מרבית אוכלוסיית בני האדם בעולם. פחות פיות להאכיל, טבע להרוס, פחות דגנים לשתול. פרות או פריכיות? זה ממש לא מה שיכריע……

      • מאת עופר‏:

        זה שגוי, בלי קשר למוסר ואמונה. רוב השטחים שהאדם חיסל ומחסל מהטבע משמשים לגדל מזון לחיות שהוא אוכל.
        קלוריה של בשר דורשת סדר גודל יותר של שטח ואנרגיה ממשאבי כדור הארץ (אנרגיה לשינוע תחזוקה השקיה וכו). זה גם קל להבין, בהתחשב בזה שכשאוכלים צמחים יש פחות בזבוז אנרגיה בדרך להפיכתם לבשר של חיה…

      • מאת מיקי בן דור‏:

        עופר
        האינפורמציה שלך לא נכונה ומבוססת על גידול חיות בצורה שבה הוא נעשה כיום בארה"ב על ידי האכלה מתירס מסובסד. אם יחזרו לרעיה מעשב כל החישובים האלה נזרקים לפח. רוב השטח שמיועד לחקלאות מיועד לגידול דגנים לצריכה כדגנים! השיטה היא לא בת קיימא גם אם כולם יהפכו צמחונים מחר (חלום בלהות כמובן).

    • מאת איציק‏:

      ניתוח מצוין!

    • מאת מאשה‏:

      אני בת 18 ורק בשנתיים האחרונות התחלתי להתעניין בתזונה (מגיל 16). בחיי, המצב הבריאותי שלי היה על הפנים! אבל הוא השתפר דווקא כשהתחלתי לאכול בריא ולשים את כמויות הלחם והמאפים בפרופורציות. וגם ירדתי המון במשקל. מה שבטוח- צמחונית אף פעם לא הייתי, ובעלי חיים אני מאוד אוהבת ומגדלת 2 חתולים בבית ומאכילה חיות רחוב. יצא לי לחשוב המון על צמחונות וטבעונות, ומשום מה לא משנה כמה הזדמנויות אני נותנת לאנשים להוכיח לי שזה טוב לנו הם תמיד מאכזבים. וגארי? חוץ מהילה זוהרת של כריזמה שעוטפת אותו בהרבה אהבה אין בו שום דבר מרשים. אולי מספר המדינות שהוא כבר זכה לקבל מהן באן. אהבתי את האיש הקירח יותר שהוא היה פשוט דמות מהפיג'מות שמנהלת המבוגריה.
      בכל אופן, הינה לך צעירה אחת שאין לה שום תואר אבל בכיף תומכת בהרבה מהטענות הפליאו למיניהן (:

      • מאת מיקי בן דור‏:

        היי מימי
        טוב לשמוע שהתחלת בגיל כל כך צעיר לאכול בריא. כנסי לדף הפייסבוק של paleo israel אם יש לך שאלות.

  3. מאת זיו‏:

    מיקי תודה על פוסט חשוב
    מקווה שכל אחת ואחד שנמצא בקהילת הפליאו בישראל יקרא ויחכים .

    זיו לנצנר\ Peleo Israel

  4. מאת קובי‏:

    תודה, מיקי פוסט מאוד מעניין, יהיה נחמד לשמוע גם על הצד הצימחי בתזונת האדם בקדמון לפני עידן החקלאות.

  5. מאת רחל‏:

    תודה על פוסט מעניין, כמו תמיד!

  6. מאת עופר‏:

    מעניין, תודה. יש מושג ארכיאולוגי לכמה אכלו? אני מניח שצייד היה מעורב בסיכון משמעותי, ולכן היה נעשה במינימום ההכרחי. אז כמה? איל אחד למשפחה פעם בשבוע? בחודש?
    וכמה זה בשר היה "אדום" לעומת בשר ציפורים?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      עופר
      כמה זה קשה לומר אבל אפשר לומר שכל הסימנים הם שעד לפני 20-10 אלפי שנה הרוב היה ממקור של בעלי חיים (ראה את הקטע בפוסט הזה על בדיקה בעזרת איזוטופים יציבים). זה כמובן משתנה מאזור לאזור ומעונה לעונה אך אם אני צריך לזרוק הערכה על ממוצע אז 60-70% מן החי.

  7. מאת זיו‏:

    עופר ההגדרה בשר אדום היא בעיתית מכיוון שבשר אדום נקרא קח בגלל כמות סיביי השריר האדומים המרוכזים באזור מסויים בגוף ולכן בעוף הכרעיים הם בשר אדום והכנפיים לבן (סיבים לבנים ) כך למשל תנין (כח מתפרץ) יהיה כולו בשר לבן בקיצור ההגדרה בשר אדום היא איך לומר לא ממש מדוייקת .

    זיו לנצנר \PALEO ISRAEL

  8. מאת אבירם‏:

    תודה על הפוסט.
    יש עניין בשני המאמרים הנוספים.

  9. מאת אפרת‏:

    איך אתם מתייחסים לביצים וחלב? אני מניחה שה משהו שלפני המהפכה החקלאית לא היה ולכן האדם הקדמון לא צרך את זה. ..

    • מאת מיקי בן דור‏:

      את צודקת אבל בכל זאת עברנו התאמה גנטית ברמה כזו או אחרת מאז החקלאות. כל אחד קובע לעצמו את רמת ההקפדה. אני אוכל המון ביצים ומוצרי חלב אך פחות חלב. צריך לזהות אם יש רגישות ואז להמנע.

  10. מאת אפרת‏:

    ועוד שאלה, האדם הקדמון צרך פרה ועופות או רק חיות אחרות בעצם? ואז מה זה אומר על התזונה עתירת התרנגולות והעופות שלנו?

  11. מאת מיקי בן דור‏:

    הוא צרך די הרבה חיות אוכלות עשב מסוג פרה אבל עופות זה באמת קצת בעיה. לכן נראה לי שעדיף יותר פרות ופחות עופות. מצב העופות בארץ הוא בכלל שערורייתי מבחינת תזונתם וצורת גידולם שגוררת שימוש רב באנטיביוטיקה. לא כך לגבי בשר בקר.

  12. מאת אפרת‏:

    הבקר מגודל בצורה סבירה? הפרטת רועות בכיף שלהן או שגם פה צפיפות דכאון הורמונים וגידולים מואצים?

  13. מאת מיקי בן דור‏:

    אני בתהליך אימות האינפורמציה אבל עד כמה שהצלחתי לברר גם בשר מיובא וגם בשר המגודל בארץ לבשר אינו מגידל בשיטות האמריקאיות הנוראיות.

  14. מאת A guy from New Zealand‏:

    If not metioned earlier, please read an article called: "TheNaive Vegetarian ". I do recommend it although I'm Vegetarian for 32 years now.
    CHeers,
    I from New Zealand