כולסטרול ותזונה אבולוציונית

http://www.youtube.com/watch?v=i8SSCNaaDcE&feature=player_embedded

תמיד בשלב מסוים בשיחות שאני מקיים על תזונה תואמת אבולוציה (כלומר עתירה בשומן מן החי) עולה השאלה: "אבל מה עם הכולסטרול?".

מאחורי השאלה עומדות שתי הנחות שעד כמה שהצלחתי לברר ועד כמה שאנסה להסביר, הן חסרות בסיס: 1. שאכילת שומן מן החי מעלה את רמת הכולסטרול בדם. 2. שרמה גבוהה של כולסטרול בדם מביאה למחלות לב.

ברור שאין לי שום סיכוי לבטל במשפט אחד או שניים פרדיגמה שכל כך הרבה כספים הושקעו על ידי חברות התרופות בקידומה. כדי לסתור את הפרדיגמה על הקשר בין כולסטרול ומחלות לב ברמה מדעית רצינית צריך לפחות ספר (ואכן נכתבו כאלהולא אחד וגם לא שניים ).

מצד שני, למי, שכמוני, מקבל את תורת האבולוציה, וגם טורח להשתמש בהגיונה, מספיקות מספר עובדות. לפני כן אזכיר שוב את המוטו שטבע ביולוג אמריקאי ידוע בשם תיאודור דובזנסקי: "שום דבר אינו הגיוני בביולוגיה אלא אם כן יש לו הסבר אבולוציוני". מכיוון שכל האבולוציה מונעת על ידי השאיפה להתרבות ולשרוד, קיום של כל תופעה ביולוגית חייב להיות תואם שאיפה זו.

מי שטוען שכולסטרול גורם למחלות לב חייב להסביר את התיישבות ההיגיון האבולוציוני של טענתו עם מספר עובדות ביולוגיות על כולסטרול כגון:

במשך מיליוני שנות התפתחותנו האבולוציונית כגזע הייתה התזונה האנושית עתירת שומן רווי מן החי ולכן עתירת כולסטרול.

  • לכל תא בגופנו את היכולת לייצר כולסטרול ורובם אכן משתמשים ביכולת הזו בכל יום.
  • כולסטרול הוא חומר חיוני ביותר בגוף: כולסטרול משמש ליצירת כל ההורמונים הסטרואידים בגופנו כולל אסטרוגן, פרוגסטרון, טוסטסטרון, אדרנלין, קורטיזול ואחרים.
  • ויטמין ,D החיוני כל כך לבריאותנו, הוא כולסטרול שעבר הקרנה בקרני UVB מהשמש.
  • כולסטרול מהווה מרכיב חיוני בממברנת כל תא ושומר על החדירות הנכונה שלה
  • כולסטרול נמצא בעטיפת העצב, החומר הלבן במוח ובבלוטת יתרת הכליה
  • כולסטרול חיוני להתפתחות ותפקוד המוח
  • כולסטרול הוא מרכיב חיוני במערכת החיסונית ורמה נמוכה  שלו בדם קשורה עם סרטן.
  • הגוף מייצר עד 2000 מ"ג כולסטרול ביום, פי כמה ממה שנוכל לספוג מתזונה כלשהי.
  • לגוף יכולת לווסת את יצור הכולסטרול לפי הכמות שמגיעה מתזונה ואין שום הוכחה שאכילת מאכלים עתירי כולסטרול כמו ביצים מעלה את רמת הכולסטרול בדם. להיפך, מחקרים מצביעים על חשיבות קבלת כולסטרול מתזונה לבריאות הציפוי הפנימי של המעיים.
  • או.קיי. תאמרו, כולסטרול חיוני אך אולי הרבה כולסטרול זה לא טוב?

    למי שרוצה להתעמק יש מאות מאמרים ופוסטים באינטרנט הדנים בטעות הגדולה של המלחמה בכולסטרול במקום בדלקת העורקים שהיא כנראה הגורם למחלות לב.

    חלק מהחוקרים בדעה היום שהכולסטרול רק מסמן את קיום הדלקת ולכן הורדתו אינה מטפלת בבעיה אלה רק בסימן שלה. סטטינים נותנים תוצאות מעורבות במחקרים, כאשר מודדים תמותה כוללת, כנראה כי מצד אחד יש להם אפקט אנטי דלקתי חיובי ומצד שני הורדת הכולסטרול גורמת למוות ממחלות אחרות.

    אחד המשכנעים שבהם הוא פוסט ממש מדהים (חובת קריאה למתעניינים) של רופא פורטוגזי בשם ריקרדו שאסף בסיס נתונים של 163 מדינות שדיווחו לארגון הבריאות העולמי על רמת הכולסטרול של תושביהם ועל מאפיינים נוספים כמו תוחלת חיים בבריאות מלאה, מוות ממחלות זיהומיות מוות מסרטן וכו'. הוא מראה שיש קשר שלילי בין כולסטרול ומוות מסרטן וממחלות זיהומיות (ככל שהכולסטרול יותר נמוך מתים יותר) וכן קשר חיובי בין כולסטרול ותוחלת חיים בבריאות מלאה וכן שרמה של 200-240 מ"ג למ"ל מתאימה לתוחלת חיים מקסימלית. מסקנתו בקשר לרמה רצויה של כולסטרול נתמכת על ידי מחקר שנעשה על חצי מיליון קוריאנים שמצא שהתמותה הכי נמוכה היא של הקבוצה שהיה לה כולסטרול של בין 211 ל 251 מ"ג ל מ"ל, הרבה מעל הממוצע המומלץ, והמצוי במקרה זה, של 180.

    סיכום והסבר תיאורטי טוב של ד"ר מלקולם קנדריק שהווידאו שלו מופיע בתחילת הבלוג ניתן גם למצוא כאן.


    ה(אי) קשר בין אכילת שומן מן החי ו/או כולסטרול ורמת הכולסטרול בדם

    עד כאן דנו רק בקשר בין כולסטרול ומחלות לב ותמותה אך גם ההנחה הראשונה שנזכרה, שתזונה עתירת שומן מן החי מעלה כולסטרול נסמכת על טעויות. הטעויות לא קלות להבנה למי שמחקרי לפידים הם לא לחם חוקו אבל מי שרוצה הסבר לעם יכול למצוא אותו כאן

    ההסבר בקיצור – מדידת הכולסטרול אצל אנשים שניזונים מדיאטה עתירת שומן ודלת פחמימות היא לא מדויקת אם היא נעשית לפי שיטות מקובלות המתבססות על נוסחה שמתאימה לאנשים שניזונים מהרבה פחמימות. אם מיישמים את השיטה הנכונה אין עליה בכולסטרול אלא בדרך כלל ירידה בפרקציות הבעייתיות של הכולסטרול ועליה בפרקציות החיוביות.

    טענה נוספת שלעיתים אני נתקל בה היא שאכילת כולסטרול (ביצים למשל) מעלה כולסטרול. זה לא נכון בדרך כלל ובעיקר בתנאים של דיאטה דלת פחמימות כפי שאפשר לקרוא כאן.

    אם כך, איך הפך הכולסטרול, החיוני כל כך לגופנו, לילד הרע של העולם?

    איך קורה שאנחנו נקראים כל יום שני וחמישי להוריד את רמתו עוד ועוד?

    התשובה היא כמובן Follow The Money ! חברות התרופות. מכירות הסטטינים, התרופות להורדת כולסטרול, מסתכמות ב-16 מיליארד דולר בשנה עם תקציב פרסום וקידום מכירות בהתאם. באחרונה מצאה וועדה של הסנט שמדען ידוע, מרצה באוניברסיטה, קיבל מעל למיליון דולר בשנה מחברות תרופות לקידום תרופה נגד דיכאון, שהמכירות שלהן הן פחות מרבע ממכירות סטטינים. קל לשער איזה כספים מרוויחים מדענים שתומכים במחקריהם בסטטינים. 11 איש מתוך ועדה של 12 איש שמינה הממשל לקביעת רמת הכולסטרול המומלצת נמצאים על רשימת התשלומים של חברות התרופות. חברות התרופות מממנות את מרבית המחקרים, מרבית המחלקות באוניברסיטאות ומרבית כתבי העת המדעיים הדנים בתרופות שלהם.

    האם חברות התרופות לא מודעות לאי יעילות הגישה? ובכן לאחרונה יש סימן שגם חברות התרופות מפסיקות להאמין. חברת פייזר, המוכרת 9 מיליארד דולר של סטטין בשם ליפיטור בשנה, פיתחה תרופה להעלאת ה"כולסטרול הטוב" –HDL. לאחר שהשקיעה מיליארד דולר בניסויים הם הופסקו לא מפני שהתרופה, Torcetrapib, לא נמצאה יעילה אלא מפני שהיא גרמה לתמותה מוגברת יחד עם עלית ה HDL! חברת פייזר הודיעה לחוקריה במסמך פנימי, להפסיק את כל העבודה על תרופות הקשורות לשליטה ברמת הכולסטרול.

    נהוג לומר שאדם ממוצע נחשף ל-3000 מסרים פרסומיים ביום אבל זו הערכת חסר משמעותית מפני שהוא נחשף, ללא הגנה, למאות מסרים נוספים, "אובייקטיביים" לכאורה, ולכן יותר משפיעים, שמאחוריהם עומד כסף של חברות מסחריות ובמקרה שלנו חברות התרופות, יצרני השמנים הצמחיים ויצרני מוצרי ה"דל שומן".

    בניגוד למה שאנו נוהגים לחשוב, עיתונים אינם נוטים לפרסם אינפורמציה הנוגדת את הפרדיגמה, אולי מסיבות כלכליות, אולי מחשש לאבד אמינות. לדוגמא – המחקר השוודי שעליו כתבתי לאחרונה, המראה שצריכת שומן מן החי מגנה ממחלות לב לא פורסם למיטב ידיעתי בשום עיתון ישראלי וכנראה גם לא יתפרסם. אם התוצאות היו הפוכות, כלומר מעידות שצריכת שומן רווי מעלה את הסיכון למחלות לב, אני מבטיח לכם שהמחקר היה מתפרסם –עשרות הודעות וטלפונים למערכות העיתונים ולמחלקות הפרסום שלהם ממחלקות השיווק של יצרניות הסטטינים, השמנים הצמחיים והמוצרים דלי השומן היו מזכירות לעיתונים מה כדאי להם לפרסם.

    סיכום

    אני מציע להתרכז בנתונים פרה-היסטוריים וביולוגיים ובמחקרים כמו המחקר השוודי שבודק מחלות לב או תמותה כפונקציה של תזונה עתירת שומן רווי ולא מנסה לנבא מחלות או תמותה לפי פרמטר שלא הוכח מעולם – כולסטרול.

    בחינה של התזונה עתירת הכולסטרול שלפיה התפתחנו אבולוציונית, בחינה של החיוניות הביולוגית של כולסטרול, בחינת הקשר בין רמת הכולסטרול ומחלות ותמותה ובחינת הקשר בין צריכת שומן רווי ומחלות ותמותה כולם מצביעים על אי קיום בעיה בצריכה של שומן רווי או כולסטרול מן החי בדיאטה עתירת שומן ודלת פחמימות.

    לסיכום רק בשביל הכיף אני מצרף נתונים על הקשר בארצות אירופה בגברים בשנת 1998 בין צריכת שומן רווי ומחלות לב (ולא כולסטרול שזה כאילו בא לנבא מחלות לב) . מי שיתעמק ימצא מגמה שתואמת את המחקר השוודי.

    Be Sociable, Share!
    פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

    תגובה אחת בנושא כולסטרול ותזונה אבולוציונית

    1. מאת ענר‏:

      ואותי הרמבם ואריסטו לימדו שכל דבר בהפרזה מזיק. השאלה היא רק המינון. האומה האמריקאית סובלת מהשמנת יתר וודאי סובלת ממחלות בעקבות. המסקנה היא לא להפסיק לאכול בשר, רק לא כל יום בייקון בבוקר המבורגר בצהריים והמבורגר בערב.