חוקרים קפדנים ומקצועיים מצאו שצמחונים פחות בריאים מאוכלי בשר כבדים

לא לעתים קרובות מתפרסם מחקר מקצועי טוב של השוואה בין בריאות צמחונים לבין אוכלוסיה כללית לכן אני מנצל את ההזדמנות להנציח אותו כאן בבלוג לטובת הדורות הנוכחיים והבאים, כמקור אינפורמציה בעברית אם וכאשר ישקלו לאמץ צמחונות כאורח חיים.

קוראים קבועים בטח מכירים כבר את הדאגה העמוקה שאני חש כלפי העוברים לצמחונות מטעמי "בריאות". שורה של מחקרים תצפיתיים, בעייתיים מאוד, מאפשרים לצמחונים להציג את התזונה הצמחונית כמובילה לבריאות בעוד מסקנתי היא שתזונה כזו מסוכנת מאוד לרב האוכלוסייה.

הבעיה העיקרית במחקרים התצפיתיים על צמחונים היא השוואת אוכלוסיה צמחונית מאוד מודעת לבריאותה, מעשנת פחות, משכילה יותר, עשירה יותר, צעירה יותר וכן הלאה עם אוכלוסיה ממוצעת.

נתון נוסף שעובד לטובת אוכלוסיה צמחונית במחקרים מסוג זה הוא שזו בעצם אוכלוסיה שסיננה את עצמה על ידי פרישת אנשים שאינם מותאמים מסיבה גנטית או אחרת לאי אכילה של בשר (75% מאלה שניסו צמחנוות פורשים). בכמה מחקרים שניסו לטפל חלקית בבעיה על ידי השוואה לבני משפחה או מבקרי חנויות בריאות לא נמצא הבדל בבריאותם של צמחונים לעומת אלה שאינם צמחונים אבל את המחקרים האלה לא תמצאו במקורות האינפורמציה של הצמחונים.

בכלל, מחקרים תצפיתיים אינם בנויים להצביע על סיבה ותוצאה אך למרות זאת כדאי להתעמק קצת בתוצאות המחקר הזה כי למרות שהוא לא "מוכיח" כלום הוא בכל זאת חייב להדליק כמה נורות אדומות אצל השוקלים תזונה הצמחונית ואולי לשכנע כמה מהצמחונים שבעיות בריאות בהן הם נתקלים אינן נובעות מיישום לא קפדני של הצמחונות אלא אולי דווקא מיישום קפדני מידי של הצמחונות.

החוקרים האוסטרים מצאו 330 איש שהגדירו את עצמם טבעונים או צמחונים מתוך מחקר שאלוני תזונה – בריאות שנערך באוסטריה ב 2006-7. אגב, רק 0.2% מהאוכלוסיה הנדגמת היו טבעונים, 0.8% צרכו גם ביצים וחלב ו- 1.2% צרכו גם דגים. כל הנ"ל ביחד הוגדרו כצמחונים.לאחר שהם חולקו לקבוצות גיל, מין ורמת הכנסה הותאמו מולם 3 קבוצות גיל/מין/הכנסה דומות של צרכני בשר ברמות שונות מתוך כוונה של החוקרים ליצור בעצם (כך הם אומרים) קבוצות של צריכת שומן מן החי. אני די בטוח שהם ציפו למצוא שצריכת שומן מן החי הגבירה את בעיות הבריאות אך כאן ציפתה להם הפתעה קטנה.

כדי לא לסבך את הדיון אתייחס רק להבדלים בין צרכני הבשר והשומן הכבדים ובין הצמחונים.

  • ב– 14 מתוך 18 סוגי בעיות בריאות כרוניות שנבדקו, צמחונים סובלים יותר מאוכלים כבדים של מזון מן החי.

  • ספציפית, במובהקות סטטיסטית גבוהה, צמחונים סובלים פי2 יותר מאלרגיות, פי 2.5 יותר מסרטן ופי 2 יותר מבעיות נפשיות (חרדה ודיכאון).

תוצאות מובהקות סטטיסטית של פי 2 או 2.5 לא רואים כל יום במיוחד כאשר משווים את איפיוני גיל/מין/הכנסה של הנבדקים. אני מעיז לומר שהתוצאות היו דרמטיות עוד יותר אם היו מוצאים דרך לנטרל את המודעות והקפדנות הפחותה של קבוצת אוכלי הבשר הכבדים. החוקרים מציינים למשל שצרכני הבשר הכבדים צרכו פי 2 יותר אלכוהול מהצמחונים. הוצאת אוכלי הדגים הייתה, לדעתי, מרעה עוד יותר את התוצאות לצמחונים שלא לדבר על השוואה עם טבעונים בלבד.

החוקרים מסכמים: סה"כ הממצאים שלנו מגלים שצמחונים מדווחים על בריאות גרועה יותר, על קבלת טיפול רפואי בתדירות גבוהה יותר,…והם בעלי איכות חיים נמוכה יותר".

וכעת כמה מילות זהירות – החוקרים מעלים את האפשרות שבקבוצת הצמחונים נמצאים מלכתחילה יותר חולי סרטן שעברו לצמחונות בגלל המחלה וגם יותר בעלי הפרעות נפשיות שעברו לצמחונות בגללן.

אני רוצה להדגיש שוב שהוכחה משמעותית לבעייתיות של דיאטות טבעוניות/צמחוניות יכולה לבוא רק ממחקרים התערבותיים שבהםיהיו לפחות שתי קבוצות שאחת מהן תצרוך דיאטה צמחונית והשניה דיאטה אחרת (עדיף פליאו כמובן). בכל מקרה, יש כאן חיזוק לטענה שמחקרים שאינם משווים בין קבוצות עם מאפייני בריאות כלליים דומים כמו גיל, רמת הכנסה ומין פתוחים להטיות עצומות עד כדי עיוות מוחלט של המסקנות. זה כאמור המקרה במחקרים התצפיתיים שמציגים הצמחונים.

שנהייה בריאים

מיקי

נ.ב. מילה למגיבים בעלי עמדה צמחונית טבעונית – פוסטים מסוג זה גורמים לכם לשלוח תגובות ארוכות שלא תמיד יש לי זמן להתייחס אליהן. אפרסם רק תגובות שיהיה לי זמן להתייחס אליהם כי לא עולה בדעתי להשאיר תגובה שלכם ללא התייחסות מצידי.

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא חוקרים קפדנים ומקצועיים מצאו שצמחונים פחות בריאים מאוכלי בשר כבדים

  1. מאת שרי‏:

    בעצמכם סייגתם שצמחונים רבים עוברים לצמחונות בעקבות מחלות , וזה כשלעצמו אומר משהו. ואם כך איך אתם עושים כותרת כשהמסקנה מערערת אותה?
    חוץ מזה שלא הפרדתם בין טבעונים לצמחונים שזה מאוד משמעותי. צמחונים רבים מגדירים את עצמם כך רק מפני שהם נמנעים מאכילת בשר. כך שאין שום ערובה לבריאותם חלב הוא מקור טוב לגידולים סרטניים. גם דגים וביצים הם לא מקור טוב לבריאות. כך שזו לא השוואה שמוכיחה משהו.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      שרי הקביעות שלך לגבי הסיכון של חלב דגים וביצים הן חסרות יסוד ותמיכה במחקרים רציניים ומהוות לא יותר מפרופגנדה. לדעתי אם היו לוקחים רק טבעונים התוצאות היו אף יותר גרועות לרעת הטבעונים כי תזונתם רחוקה אף יותר מהתזונה הטבעית שלנו – בשר ושומן מן החי כפי שמראים יותר מ-200 פוסטים פה.

  2. מאת דן‏:

    שלום מיקי – גם מחקר זה, למרות הנסיון להקפיד על התאמת קבוצות השוואה סובל מהטייה של מחקרים אפידמיולוגיים שאתה מזלזל בה כשמופיעה במחקרים אחרים:
    1. שימוש בשאלונים ולא בתצפיות אמת
    2. הטייה אפשרית שקשורה לאופי או לנסיבות החיים – יתכון שחלק ניכר מהצימחונים הם מראש אנשים שסבלו מבעיות בריאות כאלו ואחרות (כדוגמת אלרגיות), או מבעיות נפשיות מסוימות וזה היטה אותם לצמחונות. חלק גדול מהצמחונים.טבעונים שאני מכיר הגיעו לשם מסיבות בריאות והם בעלי אופי כפייתי וחרדתי למדי.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      דן מסכים לגמרי ואני חושב שציינתי את הבעייתיות של מחקרים תצפיתיים בגוף הפוסט כמו שציינתי שיכול להיות שחלק מהצמחונים הגיעו לצמחונות בגלל הבעיות. בכל מקרה דבר אחד די ברור מהמחקר הזה – מחקרים קודמים שמצאו יתרון בריאותי לצמחונות שהשוו אוכלוסיה כללית לאוכלוסיה צמחונית סבלו מהטייה חמורה שתיקון שלה הופך את התוצאה על פניה. עדיין אין בכך הוכחה שצמחונות באמת גורמת לכל הצרות האלה עד שלא יהיה מחקר התערבותי עם קבוצת ביקורת.

      • מאת יוסי‏:

        שלום מיקי, ראשית יש בנתונים בעיה של גודל המדגם וה-%. למה הכוונה 0.2% מ- 330 ? זה פחות מ-1 וכנ"ל ב- 0.8% פחות מ-3. אולי הכוונה 20% טבעונים ו-80% צמחונים ? שנית מאד מפתיע אותי ( ובזה הקדימו אותי המגיבים שרי ודן) שחוקרים רציניים כמו החוקרים האוסטרים מסתפקים בהערה בת כמה מילים, שהיא ממש כדי לצאת ידי חובה, שאולי חלק מהצמחונים היו מלכתחילה חולי סרטן ואז אולי זה יוצר הטייה בתוצאות. הייתי מצפה שבמסגרת מחקר שאלונים כזה שבו מטרת המחקר נקבעה מראש – ישאלו את הצמחונים/טבעוניים: "מה הביא אותך לדרך התזונה בה בחרת ?". שמעתי על חולי סרטן רבים שחלו דווקא בהיותם אוכלי בשר ומוצרי חלב בתיאבון רב. כמובן שאיני חושב שזה היה הגורם למחלתם, אבל הגורם להפיכתם לצמחונים היה הרצון או התקווה לעשות שינוי דראסטי באורח חייהם, כולל תזונה, על מנת להחלים. זה דבר בסיסי שהחוקרים היו אמורים לוודא לפני הכותרת הסנסציונית. איני מסכים לקביעה שהצמחונים ככלל, יותר מודעים לנושא בריאות. זה אולי יכול להתייחס לאלה שעברו לצמחונות בגלל בעיות בריאות (וכלל לא בטוח שציפיותיהם יתממשו), אבל אלה שעברו לצמחונות בגלל אמונה דתית (כמו הג'יינים בהודו) או בגלל נושא הרג בעלי חיים או היחס האכזרי אליהם, אין שום קשר וסיבה לכך שיהיו מודעים בצורה כוללת לנושא הבריאות. וחוץ מזה אני חושב שהמלצותיך לנושא תזונה בריאה המופיעות למעלה משמאל הן הנכונות (למרות שהאדם הפלאוליתי לא אכל מוצרי חלב, אבל לדעתי כן אכל בנוסף לבשר טרף גם עלים ללא הגבלה כפי שאתה כותב).

  3. מאת אריאלה רינגל הופמן‏:

    מיקי שלום
    אני מבינה שהבלוג שלך לא עוסק בזה, אבל בכל זאת אני רוצה לשאול אם יש לך התייחסות כלשהי לצמחונות מטעמים הומניים. אין לי בעיה עם דיאטת פליאו, יש לי בעיה גדולה, אני מודה, עם אכילת בשר נוכח ההתעללות הנמשכת, הבלתי נסבלת, בבעלי חיים והשימוש שאנחנו מרשים לעשות בהם לטובתנו. מה אתה אומר?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אריאלה שלום
      יש בבלוג בפוסטים שונים התייחסות לבעייתיות הנתפסת, מוסרית וסביבתית, של צריכת בשר. הנה ציטוט מאחד מהם:
      ״אין ויכוח שלהרוג חיות (לא לרצוח, כי השימוש במילה 'לרצוח' הוא דמגוגי, מסית ומסוכן) היא לא פעולה שאנשים מוסריים צריכים להיות אדישים לה. אין גם ויכוח שתנאי הגידול של חיות צריכים לעבור מהפכה לכיוון של אמפטיות גדולה לחיות. ציידים-לקטים מקיימים טקסים לפני ואחרי הריגת חיה, שמבטאים את הרגשת התודה והאשמה שהם חשים כלפי החיה, שבזכותה יש להם אוכל. אך אי אפשר להתעלם מן העובדה, שבטבע אין חיים בלי הרג של חיים אחרים. גידול צמחים כרוך גם הוא באיבוד חיים של חיות רבות, החל בחיטוי חוזר ונשנה של שדות מכל שארית של חיים טבעיים וכלה בהרג נברנים על ידי קומביינים שקוצרים דגנים. לדעתי מבחינה מוסרית אין הבדל בין חיות שההרג שלהן נראה ואלה שההרג שלהן חבוי מאיתנו. אך בסופו של דבר הטיעון המוסרי העיקרי בעד אכילת בשר הוא הטיעון הבריאותי. הגוף שלנו התפתח מעל לשני מיליון שנה לנצל בשר לבנייתו ותחזוקתו ואנחנו לא יודעים מספיק על ההשלכות של התעלמות מהאבולוציה האנושית, כך שהסיכון קיים גם אם גודלו לא ידוע. האם זה מוסרי לדרוש מאיתנו להסתכן בהתנהגות מנוגדת לזו שהטבע התאים אותנו אליה?

      מבחינה סביבתית הדרישה להפסיק לצרוך בשר היא לא הגיונית בעליל. כ-40% מאדמות כדור הארץ, שהן 70% מהאדמות בעלות הפוטנציאל לייצר לנו מזון, הן אדמות מרעה שאי אפשר לגדל בהן דגנים או צמחים אחרים (חישבו על ערבות מונגוליה והפמפס בארגנטינה). שיטות הגידול התעשייתיות של דגנים ובקר, שעליהן מתבססים חישובי האו"ם, הן אכן בזבזניות, אך יש כבר הוכחות לניצול יותר יעיל ובר קיימא של אותן אדמות, וזאת על ידי גידול סינרגטי של צמחים ובעלי חיים על חלקות קטנות בבעלות משפחתית.״
      עד כאן הציטוט. אחד הספרים הטובים בנושא The Vegetarian Myth נכתב על ידי לייר קית׳ שהיא פעילת זכויות אדם (בעיקר נשים) שהייתה טבעונית מגיל 16 עד גיל 40-50 (לא זוכר בדיוק) עד שחלתה קשות וכמעט נפטרה, לדבריה בגלל התזונה הטבעונית. הוא מסוקר בבלוג בשני פוסטים הראשון
      יום טוב