ויטמין D מחסן כנגד שפעת חזירים?

הנה ידיעה מתוך עלון החדשות של דר' קאנל מלפני מספר ימים: מתוך 275 איש החוסים במוסד לאנשים עם מוגבלויות בוויסקונסין נדבק אדם אחד בשפעת חזירים בעוד שמתוך הצוות הטיפולי המונה כ-800 איש נדבקו 103 איש!

ההבדל בין שתי הקבוצות – בניגוד לאנשי הצוות, נוטרה רמת ויטמין ה-D של החוסים במשך מספר שנים באופן שגרתי ותוסף ויטמין D ניתן בהתאם לצורך.

דר' קאנל מרכז אינפורמציה בנושא ויטמין D באתר מיוחד שמטרתו להפנות את תשומת לב האזרחים והרשויות לחשיבותו של ויטמין ה-D לבריאות.

לפי ניתוח של ההתפרצות שנעשה על ידי המנהל הרפואי של המרכז נדבקו החוסה הבודד והצוות מחוסה אחר שהועבר למרכז באותו השבוע כשהוא חולה. כלומר ההדבקה הייתה מהחוסים לצוות אך אף אחד מהחוסים, למעט אחד, לא נדבק.

חישובים סטטיסטיים מראים שההסתברות לכך שהתוצאות המדווחות הן מקריות היא פחותה מאחד לאלף.

באחרונה מצטברות יותר ויותר עדויות לכך שאנשים שנדבקים וגם אלה שנפטרים משפעת חזירים סובלים ממחסור בוויטמין D .

בעלון חדשות קודם מביא קאנל דיווח של מרכז ניטור המחלות האמריקאי שעד ליום הדיווח גבתה המחלה את חייהם של 36 ילדים. 2/3 מהילדים סבלו מאפילפסיה, ניוון שרירים או בעיית התפתחות עצבית אחרת. קאנל טוען שמחלות אלה ידועות כקשורות (לאו דווקה נגרמות) במחסור של ויטמין D. הסיבה היא כנראה שילדים הסובלים ממחלות אלה מבלים מעט מאוד זמן בחוץ וגם כשהם כבר יוצאים, דאגה הורית כללית מוגברת בעקבות מחלתם גורמת לכך שהוריהם משתמשים ביותר מגן שמש.

הדעה שוויטמין D הוא קריטי בהגנה נגד נגיפים אינה חדשה. בשנה שעברה החלה סוכנות בריאות הציבור של קנדה במחקר על הקשר בין ויטמין D לשפעת חמורה המתפתחת משפעת רגילה. לאחרונה הודיעה הסוכנות כי היא מתאימה את המחקר לבדיקת הקשר בין ויטמין D ושפעת חזירים.  בהודעתה מסכמת הסוכנות את הידע המדעי הקיים בתחום:

"הסוכנות מדגישה שהקשר בין ויטמין D ושפעת חזירים אינו מבוסס בצורה מספקת אולם, מחקר מוקדם שנעשה בשנות ה-40 במודלים של חיות מצביע שעכברים שקיבלו דיאטה נמוכה בוויטמין D היו יותר פגיעים לזיהום של שפעת חזירים ניסיונית מאשר אלה שקיבלו רמה מתאימה של ויטמין D (Young 1946).

הסוכנות הוסיפה שעדויות אפידמיולוגיות מצביעות על תפקיד לוויטמין D בשפעת עונתית באופן כללי: " יש קורלציה בין זיהום שפעתי ובין קרינת שמש לפי אזורים גיאוגרפיים ותקופות בשנה. מאחר וויטמין D מיוצר בעור בעת חשיפה לשמש, רמות נמוכות בדם של ויטמין D (25 (OH בחודשי החורף נראית כקשורה לתפוצה של שפעת עונתית בחורף. אולם קשר סיבתי בין ויטמין D ושפעת עונתית עדיין זקוק להוכחה."

ועוד מהסוכנות הקנדית: " עדיין לא מובן באופן מלא איך ויטמין D יכול להגן כנגד שפעת. אולם מחקר חדש מצביע על כך שוויטמין D גורם ליצור של חומרים אנטי-מיקרוביים בגוף המנטרלים מגוון רחב של גורמים מזהמים כולל וירוסים של שפעת."

יש עדויות נוספות המצביעות על הפעילות החיסונית של ויטמין D כנגד נגיפים. דר' ווסטון פרייס, שערך בשנות ה-30 מסעות שנמשכו 6 שנים בחברות מסורתיות בכל רחבי העולם, הגיע למסקנה שבריאותם המושלמת נובעת מרמה נכונה של ויטמינים מסיסי שומן A D E K בדיאטה שלהם. המחלה הנגיפית הנפוצה ביותר בתקופתו, שחפת, לא הייתה ידועה בקרב אותם חברות מסורתיות למרות שלכולם היה קשר ברמה כזאת או אחרת עם העולם המערבי. בהקשר זה ידוע שהתרופה היחידה לשחפת שהייתה נהוגה באותה עת הייתה שיזוף בשמש.

דר' קאנל ממליץ על שמירת רמה של 25(OH)D של 60-70  ng/ml בדם. קופות החולים בארץ מגדירות מחסור בוויטמיןD מתחת ל 30 ng/ml. זוהי קביעה מיושנת וחסרת בסיס מדעי. למצילים בארץ, לדוגמה, נמדדו רמות של מעל ל-100ng/ml .

לסיום הנה מכתב שקיבל דר' קאנל מרופא בג'ורג'יה המדבר בעד עצמו:

"תודות על העדכון אודות ביה"ח בוויסקונסין. יש לי עדות דומה מתוך ניסיוני הרפואי כאן בג'יאורג'יה (ארה"ב). אנו אחת מחמש המדינות עם התפרצות נרחבת של H1N1.
אני שותף במשרדי עם רופא משפחה נוסף. אני מודד (אצל מטופלי) ומספק ויטמין D למכביר. שותפי אינו עושה זאת. הוא רואה בין 1 ל 10 מקרים של ILI בשבוע.  בעבודתי היו לי אפס (0)  מקרים. המטופלים שלי מקבלים בין 2000 ל-5000 יח'כדי להיות על רמה של 50-80ng/ml.
אלי קמפבל, DO
Campbell Family Medicine
3925 Johns Creek Court Ste A
Suwannee GA 30024

התרגום של המכתב האחרון נלקח מאתר ישראלי נפלא המרכז אינפורמציה רבה על ויטמין D

תנו לאבולוציה לעבוד! הביאו את רמת ויטמין ה-D בגופכם לרמה דומה לזו שהייתה לו בעת התפתחותו האבולוציונית, בעת שחשיפתו לשמש לא הופרעה על ידי בגדים, קניונים, מכוניות ומשרדים.

שנהיה בריאים

מיקי
עידכון – נתון שלא היה לי בזמן כתיבת הפוסט: החוסים במוסד בוויסקונסין טופלו לשמירת שארית בדם של 50 ng/ml.

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

4 תגובות בנושא ויטמין D מחסן כנגד שפעת חזירים?

  1. מאת דיויד‏:

    הי פוסט מעולה 🙂 איזה תוסף ויטמין די אתה ממליץ לקחת ? תודה

  2. מאת זיו‏:

    למה רצוי בכמוסות ולא בטיפות מבקבוק למשל?
    מלבד זאת האם אתה מכיר בעייתיות שקשורה בנטילת ויטמין D בתוסף מלאכותי?
    קראתי מתישהו שהתוספים לא יעילים ואפילו רעילים. האם אתה מכיר משהו בנושא יעילות ובטיחות שלהם?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אפשר בטיפות הבעיה היא עם טבליות. אין מחקר רציני על רעילות עד כמה שידוע לי. הרמה בדם שמכבי מכירה כלא רעילה היא 100 ננוגרם. ההמלצה שאני מכיר בחוגי הפליאו היא להגיע לרמה של 50-60 ננוגרם.