ויטמין D – הורמון הפלא

ברגע בו עטפו אדם וחוה את גופם בחגורת, ירד ייצור ויטמין ה D בגופם בשיעור דרמטי. עורנו מייצרכ-10,000 יחידות מידה בינלאומיות (IU) ביום שבו הוא חשוף לשמש ואחר כך חדל לאותו יום. אדם וחוה לא יכלו לדעת שתוצר של ויטמין D הוא הורמון בסיסי ביותר בגופנו האחראי על הפעלתם של כ-2000 גנים שונים והוא פעיל בחלק גדול מאברי הגוף. כול זה התגלה אלפי שנים לאחר מכן, כלומר לפני כמה שנים.

אדם וחוה שעוד בילו מספר רב של שעות חשופים לאור השמש בלקט או בציד לא יכלו גם לדעת שבאכילת פרי עץ הדעת הם מתחילים תהליך שבסופו האדם יסטה לחלוטין מתזונה טבעית, יסתגר בביתו, במשרדו או במכוניתו ובכך יקטין את חשיפתו לשמש לכמעט אפס. במעשה תמים וצנוע זה של כיסוי גופם חרצו אדם וחוה את גורל צאצאיהם, (שאליהם הועבר הציווי החברתי להתלבש בצניעות), להיות נתונים תמיד בסכנה לבעיות הבריאות הבאות: סרטן, דיכאון קליני, שבץ מוחי, לחץ דם גבוה, מחלות אוטו-אימוניות, סכרת,דלקת פרקים, אוסטיאופורוזיס, חולשת שרירים, פגמי לידה נפשיים וגופניים בתינוקות, מחלות שיניים וחניכיים.

הסיבה שוויטמין D מעורב בכול כך הרבה בעיות בריאותיות היא שהוא אחראי לתהליכים בסיסיים ביותר בגוף. זהו קדם-הורמון שנמצא איתנו כבר 750 מליון שנה. הוא נמצא בכול חי באשר הוא ורוב החיות מייצרות אותו בזמן חשיפה לשמש. חתול המלקק את פרוותו מקבל מנה גדושה של ויטמין D שיוצר בעת חשיפת הפרווה לאור. אם אתם מרגישים בחוסר בוויטמין D אתם יכולים גם ללקק את פרוותו של חתולכם. זה אותו הוויטמין. צריך רק לקחת בחשבון שאז יחסר הוויטמין לחתול והוא עלול להיכנס לדיכאון או לסבול מלחץ דם גבוה רחמנא לצלן.

הנה תרגום  המבוא באתר של 'מועצת ויטמין D'. המועצה היא ניסיון של טובי המומחים בתחום בארה"ב להביא לתודעה הציבורית את החשיבות הקריטית של הוויטמין לבריאותנו. האתר מלא בהפניות למחקרים על ויטמין D. ממספר המחקרים החדשים המתפרסם נראה שוויטמין D הוא אחד מתחומי המחקר החמים ביותר ברפואה באחרונה.

להבין ויטמין D וקוליקלסיפרול (cholecalciferol)

השיעור הגבוה של יצור של ויטמין D3 קוליקלסיפרול ( מבוטא koh·luh·kal·sif·uh·rawl) בעור הוא העובדה הייחודית החשובה ביותר שעל כל אדם לדעת בקשר לוויטמין D – עובדה שיש לה השלכות עמוקות על מצבו הטבעי של האדם.

ויטמין D, שבאופן טכני הוא בעצם אינו ויטמין, הוא קטגוריה בפני עצמה. התוצר המטבולי שלו קלסיטריול (calcitriol) הוא בעצם הורמון סקוסטרואיד (secosteroid hormone) שמכוון למעל 2000 גנים (בערך 10% מהגנום האנושי) בגוף האנושי. המחקר הנוכחי מצביע על חוסר בוויטמין די     (vitamin D deficiency ) כגורם בפתולוגיה של לפחות 17 סוגים של סרטן כמו גם במחלת לב, שבץ, לחץ דם גבוה, מחלות אוטו-אימוניות,
סכרת, דיכאון, כאב כרוני, מחלת מפרקים ניוונית, דלדול העצם, חולשת שרירים, דלדול שרירים, פגמי לידה ומחלות נוספות.

ויטמין D משפיע על פונקציות מפתח ביולוגיות חיוניות לבריאותו של אדם ורווחתו מחייבת שלא תהיה יותר התעלמות מוויטמין D על ידי הממסד הבריאותי ולא מפרטים השואפים להשיג ולשמור על מצב בריאותי משופר.

שמש ובריאותך

אם מבוגרים ומתבגרים בריאים נמנעים באופן קבוע מלהיחשף לשמש,  מחקר מראה על צורך בהוספה של לפחות 5000 יחידות בין לאומיות (IU ) של ויטמין D בכל יום. כדי להשיג כמות זו מחלב צריך לשתות 50 כוסות. עם מולטי
ויטמין ידרשו 10 גלולות. שתי הדרכים לא מומלצות.

העור מייצר בערך 10,000 יחידות ויטמין D בתגובה לחשיפה של 20-30 דקות לשמש הקיץ – 50 פעמים הצריכה המומלצת על ידי ממשלת ארה"ב של 200 יחידות ליום.

איך לקבל ויטמין D

יש 3 דרכים למבוגרים להבטיח רמה הולמת של ויטמין 😀

  • להיחשף לשמש ברוב הגוף באמצע היום באופן סדיר.
  • להשתמש באופן סדיר במיטות שיזוף
  • לקחת 5000 יחידות בין לאומיות (IU ) למשך 3 חודשים ואז לבדוק את שארית ויטמין ה D (25-hydroxyvitamin D ) בדמך. להתאים את המינון כך שרמת ה 25(OH)D (זהו שם הבדיקה שעליך לדרוש מהרופא – המתרגם) יהיה 50-80 ng/mL (או ביחידות אחרות 125-200 nM/L ) לאורך כל השנה.

עד כאן המבוא המתורגם. בפוסטים הבאים ארחיב עוד על וויטמין D – הורמון פלא זה וחשיבותו.

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא ויטמין D – הורמון הפלא

  1. מאת נועה ארגון-כהן‏:

    הי,
    העיקר שמפחידים אותנו כל הזמן מהשמש…
    אני ביקשתי לא מזמן לבדוק את רמת ויטמין ה-D שלי ואלו תוצאות הבדיקה. מופיע ביחידות של nmol/L כפי שתראה והתוצאה יצאה קרוב ל-100 (95.7) ביחידות אלה. האם תקין?

    שם הבדיקה

    תוצאה

    תוצאה לעומת טווח הנורמה

    מידע נוסף

    VITAMIN D (25-OH)

    95.7 nmol/L

    75.0

    95.7

    250.0

    הערות והסבר
    גרף

    לבדיקה הקודמת לבדיקה הבאה

    • מאת מיקי בן דור‏:

      סה"כ זה מספר לא רע. מקביל ל 40 בערך במכבי שם היחידות הם ng/ml אפשר יותר גבוה לכיוון 125 mml אבל יחסית לאוכלוסיה את במצב טוב