"הסוד הקדמוני" – ספר הפליאו העברי הראשון יצא לאור – רוצו לקנות!

 

מצטער לא יכולתי להתאפק עד סוף הפוסט. דעאל שלו – מר קדמוני – בעל הבלוג הפליאו הראשון בארץ, עשה עבודה פשוט יוצאת מן הכלל. קראתי כבר מספר ספרי פליאו אמריקאים וחלקם אפילו די טובים אבל  אף אחד מהם לא מגיע לרמת המחקר והכתיבה שמצאתי ב"הסוד הקדמוני".

כמות ספרי הפליאו שנכתבים בארה"ב פשוט עולה על כל דמיון. אם תחפשו את המילה "PALEO" באמזון ספרים תקבלו, נכון לזמן כתיבת שורות אלה, 1,822 ספרי כריכה דקה ו- 630 בכריכה עבה העוסקים בעיקר בתזונה המבוססת על עקרון הפליאו. כבר כמה שנים שאני סוקר, יחד עם דר' שאול טל, ספרי פליאו במטרה לתרגם אחד מהם לעברית אך ללא תוצאות. והנה, בשקט בשקט ישב דעאל וכתב ספר מקורי בעברית מקורית שבהחלט ראוי לתואר ספר פליאו מעולה ואני מתכוון לספר מעולה ולפליאו מעולה.

פליאו היא לא דיאטה מפורטת ואחידה אלא טמפלט חשיבתי שאומר, בהיבט התזונתי שלו,  שככל שהמזון שאנו צורכים קרוב יותר למזון שאליו הותאמנו אבולוציונית כך הוא יותר בריא לנו. כאשר באים ליישם גישה זו הטמפלט הכללי הזה מתרגם לפרשנויות שונות שאינן נוגדות זו לזו אך בכל זאת שונות ברמת הדגש על הימנעות ממזונות שונים, למשל לגבי מוצרי חלב, דבש או קיטניות. למרות הפוטנציאל הזה לשונות ביישום שמחתי לגלות שאין שום חילוקי דעות ביני ובין דעאל. אני יכול בשקט לסמוך את ידי על כל המלצה שלו וכך חסכנו לעצמנו כמה עשרות מילים בפוסט הזה.

בולטת מאוד בספר רמת המחקר האקדמי שליוותה אותו. דעאל מלווה את טיעוניו בציטוטים מעשרות מאמרים (בסוף כל פרק, מה שאינו מפריע לקריאה השוטפת) ובנוסף לכך הוא ערך ראיונות אישיים עם מיטב החוקרים בתחום הפרהיסטורי בארץ. למרות שאני מייחס פחות חשיבות ממנו ומהחוקרים שריאיין לשימוש באש להכנת המזון לצריכה, עם המסקנות הסופיות של המחקר אני מסכים לחלוטין.

צריך לומר גם כמה מילים על סגנון הכתיבה של הספר. מניסיון אישי אני יודע שספר עתיר מחקר כמו זה מושך את כותבו לכתיבה בסגנון מדעי. הרי העובדות מדעיות וכך גם הפרשנויות אך דעאל מצליח, בקטעי המוטיבציה ובקטעי המחקר האקדמי, לשלב נימה נכונה של הומור וקלילות שהופכת את חווית הקריאה למהנה ולא רק למעשירה.

עובדה נוספת שהופכת את הספר ליוצא מן הכלל בטיבו בין ספרי הפליאו היא ההתייחסות המלאה, שלא בדרך אגב, להיבטים נוספים של הטמפלט האבולוציוני כמו  ההיבטים המשפחתיים, הקהילתיים, השינה, והאימון הגופני. כל נושא מכוסה ביסודיות כאילו היה ספר נפרד. הפרק על האימון הגופני למשל מלווה בתיאורי תרגילים ותוכנית אימון חודשית. אם כך המצב בפרק על האימון הגופני אתם יכולים לתאר באיזה פירוט מלווה נושא התזונה: תפריטים ומרשמים בצד הסברים מעמיקים לגבי כל קבוצת מוצרים.

בקיצור, לרוץ ולרכוש ולקרוא ולחזור ולקרוא תוך כדי היישום. ספר פליאו משובח לעילא ולעילא.

עוד שלב חשוב בדרך להתבססות קהילת הפליאו בישראל.

שנהייה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות בנושא "הסוד הקדמוני" – ספר הפליאו העברי הראשון יצא לאור – רוצו לקנות!

  1. מאת דעאל שלו‏:

    וואו מיקי, איזה כיף לקרוא כזה פרגון ענק!!! תודה.
    אני שמח שכיוונתי לדעת גדולים ועוד יותר, שהקריאה היתה עברוך גם כיף ולא רק ״נכונה״…
    שבת שלום ובריאות קדמונית לכולם.

  2. מאת רועי פ.‏:

    עוד לא קניתי, אבל אני רק רוצה לחזק ידיך על הפרגון. כיף לקרוא התלהבות כזו מנושא הקרוב אל ליבך.

  3. אכן ספר נהדר, בדיוק היום גמרתי לקרוא.
    מיקי, אם אתה מחפש ספר לתרגם, מה עם good calories, bad calories? אני ממש רוצה שאנשים שלא כל כך קוראים באנגלית יקראו אותו.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      דניאלה אני לא ממש בעסק של לתרגם ספר אלא שהוצאת פוקוס, בזמן מסויים, כנראה לא כיום, הייתה מעוניינת לתרגם ספר על פליאו. אגב, GCBC הוא ארוך מאוד ובחיים לא יחזיר את ההשקעה בישראל. נראה לי גם שאנשים שהוא יעניין אותם רובם קוראים אנגלית. בכל מקרה שמח שגם את אהבת את הספר של דעאל.

  4. מאת גרי‏:

    "הסוד הקדמוני" שכתב דעאל .ספר מעולה ומאיר עניים מומלץ ביותר.אני מסיים את קריאתו בפעם השניה.ולא האחרונה.