ד"ש מאבות אבותינו ובצידו מסר – רצינו בשר שמן!

 

ציורי מערות הם תופעה יוצאת דופן בהיסטוריה האנושית. הציור הקדום ביותר הידוע היום הוא ממערת אל קסטילו (El Castillo) בספרד והוא בעצם מספר נקודות אדומות מלפני כ-41 אלף שנה. הציור הבא בקדמותו הוא מתווה של יד ואחר כך באים ציורים, חלקם פשוט מדהימים באיכותם, של חיות גדולות כמו ממותות, ביזונים, קרנפים, שור הבר וצביים מסוגים שונים.

שתי שאלות עולות בדעתי כשאני חושב על התופעה הזו:

  1. למה כל כך מאוחר בהתפתחות האנושית – הומו סאפיינס הופיע (לפי הגרסה המקובלת שאני, כרגיל, מפקפק בה) לפני כ-200 אלף שנה. לניאנדרטל באירופה היה מוח גדול משלנו כבר לפני 130 אלף שנה אך עד לפני 40 אלף שנה אף אחד מהם כנראה לא צייר. הם עשו כלים נפלאים בידיהם ויש עדויות לשימוש באוכרה, הצבע האדום, כבר לפני 100 אלף שנה אז איך זה שלצייר כמה נקודות או לנשוף צבע על היד לא ידעו?
  2. למה הם ציירו כמעט רק חיות גדולות? מה עם הברוקולי? הדגנים המלאים הבריאים? הפקעות? האגוזים? – מדוע נפקד מקומם?

התשובה לדעתי לשתי השאלות היא אחת והיא מזכירה לי את הבדיחה הידועה על הילד משה שלא דיבר עד גיל שבע למרות שלקחו אותו לטובי הרופאים ואז יום אחד הוא פונה לאימו ואומר לה שהמרק קר. כשהוא נשאל מדוע  לא דיבר שבע שנים הוא אומר שלא היה על מה להתלונן.

לפני 50 אלף שנה החל באירופה תהליך של הכחדות החיות הגדולות (באנגלית הוא נקרא Megafauna Extincsions). הוא החל בחיות הענק – הפיל והקרנף והמשיך מאוחר יותר אצל חיות כמו הצבי הענק, הקרנף המצומרר והממותה שנסוגו קודם צפונה ואחר כך נכחדו כליל וכן ביזון, צביים מסוגים שונים, עיזים וסוסים שנעלמו מהאזור שבו נמצאו רוב הציורים (צרפת, ספרד) לא יאוחר מלפני 10 אלף שנה.

מדוע ניכחדו החיות הגדולות דווקא? את ההשערה הבאה העליתי יחד עם מנחיי בדוקטוראט מהחוג לארכיאולוגיה פרופ' אבי גופר וד"ר רן ברקאי, במאמר שפורסם ב Plos One ואשר התייחס ללבנט 400 אלף שנה לפני כן אבל היא נכונה לדעתי גם לאירופה. חיות גדולות שומרות על השומן גם בחורף האירופאי הקר כשאין עשב ללחך. לכן החיות הגדולות היו חיוניות כל כך לאדם. האדם מוגבל בכמות החלבון שהוא יכול לצרוך לכ-35% מכמות הקלוריות ולכן, בעת הדלדלות המזון הצמחי בחורף, הוא תלוי יותר מתמיד לשרידותו בצריכת כמות נכבדה של שומן . לכן חיות גדולות הן אלה הממלאות את הציורים ואולי לכן הן היו הראשונות להיעלם.

התמונה המצטיירת היא די ברורה – היכחדות לא קורת ביום אחד. לפי כל העדויות נראה שהחל מלפני כ-50 אלף שנה ועד לפני כ-10 אלפי שנים נעשו החיות הגדולות נדירות יותר ויותר. הלחץ הסביבתי הזה גרם לאנשים להתחיל לצייר. סיור קטן בכנסיות באירופה מראה את הקשר העמוק בין ציור ובין דת. לי הציורים האלה נראים כמו תפילת הגשם כאשר הוא מאחר לבוא. להם הציורים לא כל כך עזרו ולכן לדעתי הם המציאו את החקלאות. אנחנו לעומת זאת רק צריכים לקפוץ לקצב. כשאתם שם כדאי לכם לבקש ממנו לתת לכם את השומן שהוא ניקה לכל אלה שעדיין לא קיבלו את המסר הצפון בציורי המערות. הנה הם:

שנהיה בריאים

מיקי

Stewart, J. R. (2007). Neanderthal extinction as part of the faunal change in Europe during Oxygen Isotope Stage 3. Acta Zoologica Cracoviensia, 50A(1-2), 93-124.

 

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

14 תגובות בנושא ד"ש מאבות אבותינו ובצידו מסר – רצינו בשר שמן!

  1. מאת גילה‏:

    פוסט מעניין, נושא מרתק, ציורים יפהפיים ומרגשים.
    אילו ציורים, אם בכלל, התגלו בנחל מערות בכרמל, או באתרים אחרים בארץ?
    אני מכירה רק את ציורי הסלע בדרום – בהר כרכום ובאזור שדה בוקר.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      הציורים בדרום הם מתקופה מאוחרת הרבה יותר. אין ציורי מערות מהתקופה הזו בארץ ואגב גם לא בכל מקום אחר חוץ מאירופה עד כמה שידוע לי. זו באמת תעלומה מדוע האמצעי הזה התפתח רק שם.

  2. מאת רגב אליה‏:

    מעניין מאוד, והציורים נפלאים.

  3. מאת מאיה‏:

    מה? אין ציורים של חסה??

  4. מאת איתן לרנר‏:

    הגיוני שהמשמבר הביא להתחלת החקלאות וביות הצמחים . עם זאת,הרעון שהציור החל בגלל לחץ סביבתי שנגרם מהתמעטות השומן והחיות הגדולות היא תיאוריה נחמדה אבל לא בהכרח נכונה. אחת הסברות היותר הגיוניות בעיניי היא זו שבני אדם ציירו כיוון שהיתה זו דרך לביטוי דרכי החיים שלהם וסביבתם. ניתן לרות בציורים גם את העובדה שהחיות היו מרז חיהם ומשת נפשם אבל לא בכרח בגלל התמעטותן

    • מאת אפי‏:

      איתן, אין ספק שהציורים היו גם דרך לביטוי דרכי חייהם עם זאת השאלה למה לא ציירו מוקדם יותר שהרי מוח גדול יותר כבר היה..

  5. מאת דעאל‏:

    אחלה פוסט, מיקי!

  6. מאת דוד‏:

    שלום
    מאד מענין.
    מה היתה תוחלת החיים שלהם בתקופה המדוברת.
    בברכה

  7. מאת דוד‏:

    מיקי
    השאלה היתה שאלה תמימה באמת
    לא טיעון

    • מאת מיקי בן דור‏:

      מתנצל. אני כנראה קצת פרנואיד בעקבות התגובות המיתממות של הטבעונים למינהם. מקווה שבכל מקרה קיבלת תשובה.

  8. מאת רמי‏:

    נדמה לי שבאוסטרליה מצאו ציורי מערות הכוללים גם חיות שנכחדו שם לפני למעלה מארבעים אלף שנה, כך שיש טענה שדווקא שם נמצאים ציורי המערות העתיקים ביותר בעולם. ואגב, גם שם חלק גדול מהציורים הם של כפות ידיים כמו באל קסטיו ועוד אגב, זה השם ולא אל קסטילו.

  9. מאת הדר‏:

    האמת שהאדם הקדמון תמיד עניין אותי
    אחד הספרים האהובים עלי הוא שבט דב המערות, ובכלל הסדרה של ילדי האדמה
    הסופרת, ג'ין מ. אואל, ממש הלכה וחקרה איך האדם חי באותן שנים
    והיה הבדל מהותי בצורת החיים בין האדם הניאנדרתל לבין האדם המודרני
    רואים את זה גם בספר עצמו (הסיפור אמנם המצאת פרי דמיונה של הסופרת, אבל דברים אחרים שם לקוחים מממצאים פרהיסטוריים)
    צבע האוכרה, היה נחשב לצבע קדוש אצלם
    ציורים היו למטרות רוחניות בלבד (טקסים)
    כל הקונספט של אמונה היה שונה
    גם אורח החיים היה שונה
    השימוש בכלים
    צורת החשיבה
    לא סתם אומרים שהאדם המודרני הכחיד את האדם הניאנדרתל
    זה לא שהוא היה חכם יותר, המוח שלו עבד בצורה אחרת
    והוא ידע לנצל את הנתונים שיש לו כדי להגיע לעליונות

    ציורים במערות הציגו סיפור, דברים יוצאי דופן, דברים שרצו להנציח
    חוץ מזה שעיקר התזונה היה במקור מהחי ולא צמחים
    מה גם שבעיקר אכלו שורשים פקעות ופירות אם היו בעונה