דיאטה עתירת שומנים מן החי מורידה משקל וגם בריאה – יללה למחקרים

רוב האנשים מאמינים אמונה בלתי מעורערת במדע. בלי להרגיש אנחנו בעצם מקנים למדע מעמד קדוש.

"מחקר….." זו הפתיחה המשכנעת ביותר שאפשר לתת לידיעה, ואז באים הפרטים: "שנערך בקרב חצי מליון איש…." (וואו) ואז בא הפנצ' ליין: "מצא…."

אין לנו, כנמלים החרוצות להן בענייני היום יום כל זמן ויכולת לבדוק את תקפות התוצאה המדווחת.

אם היינו בכלל חושבים על האפשרות שיכול להיות שהמחקר שגוי, היינו מקווים שבמערכת העיתון יש איזה כתב מדעי שקורא את המחקר בעין ביקורתית. לא כדאי לסמוך על זה. בעיקר לא כדאי אם המחקר מאשר את מה שהיה כבר ידוע, למשל שבשר ושומן מן החי מזיקים לבריאות. כולם יודעים שזה נכון אז למה להתעסק ולהתעמק.

אם יתחשק לי, יום אחד אני אקח את המחקר דנן ואראה לכם איך לאחר ביקורת לא מסובכת במיוחד (לא שלי, של מדענים אחרים) הוא הופך לפדיחה מחקרית המביישת את חוקריה ואת הז'ורנל שפרסם אותו שלא לדבר על כל העיתונים ורשתות השידור הגדולות שחזרו כמו תוכי אחר ההודעה לעיתונות של הז'ורנל המדעי (עלק)

גם אם מסקנת המחקר הייתה הפוכה, שבשר ושומן טובים לבריאות אין סיכוי שהכתב המדעי יכנס לעובי הקורה. אין לו זמן ואין לו חשק, אם בכלל הוא קיים. המחקר כנראה פשוט לא יתפרסם בעיתון או שאם יתפרסם יעטפו אותו בכאלה הערות פוליטיקלי קורקט שיוציאו ממנו את המיץ. אגב, הכלל חל גם על ז'ורנלים מדעיים. מאמרים נוגדי-פרדיגמה-שלטת כמעט לא יכולים להתפרסם למרות שהם המנוע להתקדמות מדעית. כל מאמר אמור להיבדק לפני פרסומו על ידי צוות מומחים אך הצוות בדרך כלל מורכב ממלכי הפרדיגמה הקיימת החייבים את כל הקריירה שלהם לפרדיגמה.

והנה ברחבי הקפה יש בלוגרית חובבת מדע שרוצה הוכחות רק במחקרים. היא אפילו כנראה די מודעת לעובדה שיש מחקרים טובים ויש מחקרים רעים ואף מציינת מראש את העובדה הנכונה שבמחקרי תזונה קשה לבודד פרמטרים ולכן תקפותם מוטלת בספק. אבל היא מתעקשת – תביא מחקרים! האמת, היא צודקת.

אז הנה האתגר שאני מציב למי שרוצה להיענות לו: על כל מחקר שאני אביא שדיאטה דלת פחמימות היא אפקטיבית וטובה לבריאות יביא מי שיביא מחקר שאומר את ההיפך. נבדוק המחקרים ונשווה את כמותם ואת איכותם. רק אל תתאכזבו אם לא תתקבל תשובה מוחלטת בסוף התהליך. יש מחקרים לכאן ולכאן. העובדה היא שיש מדענים מכובדים ביותר שמוכנים להישבע כך ולהישבע אחרת. וזאת בדיוק הסיבה לא לתת למדע מעמד קדוש.

סיכום נחמד לעמדה לעיל מצאתי  בבלוג של אחד, כריסטופר טיילור בארה"ב:

"מדע אינו חוף מבטחים של דיוק מושלם, הוא לא כנסיית האמת וגם לא איזה מקדש של אמינות. מדענים יכולים להיות והם אכן רשלנים, עצלנים, בורים וגם עושים טעויות. מדע אינו שטח שבו עצלנים, מפסידנים ופעילים אידיאולוגיים אינם מתקבלים לעבודה. הבעיה היא שבחברה שלנו, דת הוחלפה ברובה על ידי מדע כאשר האמונה רק  מועתקת, לא דועכת. רק בגלל שכמה מדענים אומרים משהו – אפילו אם הרבה מהם אומרים זאת  – לא עושה אותו בהכרח לכזה. ההיסטוריה זועקת לנו את זה, אם נטרח להאזין."

אחת הדוגמאות שטיילור נותן היא של אנסל קיס, המדען שתרם רבות מכל להפיכת השומן הרווי ממרכיב חשוב בדיאטה האנושית עד לפני כ 40 שנה לאם כל חטאת. היום, לאחר 40 שנה אנו מוצפים במחלות שבקושי היו קיימות אז אך רק כל כך מעטים מעיזים לחלוק על הפרדיגמה שבא לבכות.

אך לא עת נהי היא! לאחר שמיקמנו את המדע במקום הראוי לו הנה המחקר הראשון:

"השוואה בין דיאטות אטקינס, זון, לרן ואורניש לשינוי במשקל וגורמי סיכון רלוונטיים בין נשים בעלות משקל יתר, לפני מנופאוזה: מחקר הפחתת משקל א' עד ת': מחקר הקצאה מקרית".

Comparison of the Atkins, Zone, Ornish, and LEARN diets for change in weight and related risk factors among overweight premenopausal women: the A TO Z Weight Loss Study: a randomized trial.

המחקר נערך על ידי מרכז המחקר המניעתי של אוניברסיטת סטנפורד על ידי גרדנר (GARDNER) ושותפים ופורסם ב- 2007 בז'ורנל של ההתאחדות הרפואית האמריקאית JAMA אחד היוקרתיים ביותר מבין הירחונים המדעיים.

קצת התלבטתי אם להביא את המחקר הזה ראשון כי אינני רוצה להיות מזוהה עם דיאטת אטקינס. לא שיש לי משהו נגד הדיאטה הזו. פשוט אף פעם לא התעמקתי בדיאטה שלו וכמו כן אטקינס מת ב 2004 ואת הדיאטה שלו פרסם ומסחר בשנות ה-90 של המאה הקודמת. מאז זרמו קצת מים והבעייתיות של מאכלים לא תואמי אבולוציה כמו שמנים רב בלתי רוויים, מוצרים מכילי גלוטן ולקטינים אחרים ופרוקטוזה התחדדה עד כי כך שאני לא בטוח מה יותר חשוב – פחות פחממות או צריכה מופחתת של הנ"ל (שקורת במקרה כאשר מפחיתים פחמימות). אני בכלל לא מתעניין כל כך בהורדת משקל. אמנם כאשר עברתי לדיאטה דלת פחמימות ירדתי במשקל אך אף פעם לא הייתי שמן כך שההיבט הזה לא כל כך עניין אותי. בקיצור לא מעניין אותי להגן על כל פרט מהדיאטה של אטקינס אך מה לעשות והוא הראשון שמסחר והפיץ דיאטה דלת פחמימות וכך חלק מהמחקרים היותר גדולים מתייחסים לדיאטה שלו כמייצגת דיאטה דלת פחמימות.

המחקר השווה 4 דיאטות שונות על רצף תכולת פחמימות בין אטקינס, שהוא הקיצוני ביותר בדלות הפחמימות מצד אחד ודיאטת אורניש שהוא הקיצוני ביותר בעתירות הפחמימות (כלומר בדלילות השומנים) מצד שני.

המחקר בוצע על 311 נשים בעלי משקל יתר (BMI של 27-40), לא סוכרתיות, בגיל של לפני מנופאוזה. הם קיבלו הוראות שבועיות כל שבוע במשך חודשיים, כל אחת לגבי הדיאטה שלאליה הוקצתה, ואחר כך נשארו עוד עשרה חודשים במעקב.

נמדדו המשקל בתום 12 החודשים, כולסטרול וטריגליצרידים, אחוז שומן גוף, והיקפי מותניים וירכיים.

תוצאות: ·

  • הורדת משקל הרבה ביותר הייתה בדיאטת אטקינס (ממוצע 4.7 ק"ג). ההורדה הפחותה ביותר הייתה בדיאטה של אורניש (2.6 ק"ג). ·
  • מצב הכולסטרול והטריגליצרידים בקבוצת הדיאטה של אטקינס היה זהה או יותר טוב מאשר  בשאר הקבוצות.

אין הרבה מחקרים שנעשו על 311 אנשים ונמשכו 12 חודשים. זה יקר! אז נא להתייחס לתוצאות בכבוד. לצערי יש לי גישה רק לתקציר. אם יש בין הקוראים מישהו עם גישה למאמר המלא אשמח לקבל העתק.

כאמור, חשוב לי יותר הצד הבריאותי כך שהמחקרים הבאים יהיו כאלה שידגישו את הירידה בדלקתיות והשיפור בתמונת השומנים בדם בעקבות דיאטה דלת פחממות יותר מאשר את הירידה במשקל (שתמיד קיימת). אם אתם בכל זאת מעוניינים יותר בנושא הירידה במשקל אנא ציינו זאת בתגובות ואשתדל להיענות.

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

4 תגובות בנושא דיאטה עתירת שומנים מן החי מורידה משקל וגם בריאה – יללה למחקרים

  1. מאת מיכל‏:

    שלום מיקי.
    בסה"כ הבלוג שלך נהדר ואני מקווה שתראה את התגובה הזאת שנכתבת לפוסט שנכתב לפני 10 חודשים (או הועתק מבלוג אחר)
    הסיבה שאתה לא רוצה להיות מזוהה עם דיאטת אטקינס, כמו רבים וטובים לפניך, היא בעיקר כי גם אתה שבוי בפרדיגמה (שגורמת לך להאמין בשם הרע של הדיאטה הזאת, בלי שתבחן את פרטיה)
    גם אטקינס היה רופא קרדיולוג שדאג לבריאות של חוליו בעיקר באמצעות דיאטה, גם אותו עניינה פחות הירידה במשקל (לפחות בהתחלה) ויותר הבריאות (והוא חוזר על זה שוב ושוב בספריו).
    הירידה הדרמטית במשקל היה משהו שהוא נתקל בו כמעט במקרה והיה הדבר שעזר לו להגיע לקהל הרחב, להתפרסם ולהרוויח הרבה מאוד כסף. (בו נהיה כנים, מי היה קונה ספרים על דיאטת בריאות שמבטיחה להפחית את הסיכון להתקף לב? בטח לא בשנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20)
    עוד טעות שיש לך היא שאטקינס התפרסם בשנות ה-90 של המאה הקודמת וזה אולי נכון בישראל. בארה"ב הוא פרסם את ספרו הראשון בשנת 72. (הדיאטה המהפכנית של אטקינס)
    הוא נפטר באפריל 2003 בגיל 72
    http://lowcarbdiets.about.com/od/atkinsdiet/a/dratkinsdeath.htm

    • מאת מיקי בן דור‏:

      מיכל
      אני מקבל הודעות על תגובות כך שגם תגובות לפוסטים ישנים אני קורא. אין לי כלום נגד אטקינס ואני מעריך את האומץ שלו ללכת נגד התלם. אני פשוט מעולם לא קראתי את ספריו ובנוסף עד כמה שידוע לי הוא לא התעסק בנושא של סוגי המזון המזיק לנו כמו שמנים צמחיים מזרעים, פרוקטוז מסוכר או מעודף פירות וגלוטן. לכן מפריע לי כשאומרים לי "זה אטקינס" בלי להתעמק בהבדלים קריטיים בין גישתו לגישה שלי המתמקדת בתזונה תואמת אבולוציה או "פליאו" כפי שהיא ידועה היום בארה"ב.
      תודה על התגובה
      מיקי

  2. מאת אליעד כהן‏:

    מיקי שלום
    האם שמעת על Saul Yudelowitz
    Senior Musculoskeletal Specialist at Sports Medicine Consultants
    Education
    London School of Osteopath
    סול ממליץ על תזונה המבוססת על 70% שומן מהחי 20% פרוטין 10% פחמומות
    כמו כן על בישול איטי בטמפ של 100 מעלות של כל מרכיבי האוכל
    תזונה ללא סוכרים כולל פרוקטוז (משמע ללא פירות טריים )
    ירקות טריים רק ירוקים השאר רק לאחר בישול איטי ב 100%
    תוכנית התזונה אורית טווח להפחתת מחלות בגיל מתקדם ( מחלות לב ,מוח אלטסיימר פרקינסון דמציה sm )
    תוצאות נלוות הפחתת משקל

    אשמח לקבל את דעתך ֿתגובתך הרי יש הרבה ששוללים צריכת שומן מהחי שמרכיב כל כך מרכזי בתזונה
    סןך ממליץ על צריכת שומן מהחי בכל ארוחה שחלק מתהליך של ריפויי