במה מלא האורז המלא?

בהמשך לסדרת הפוסטים בנושא מינרלים (לינק ועוד לינק) רציתי לבדוק את המשמעות התזונתית של האורז ה"מלא" . אורז מלא גם מדגים לא רע את הבעייתיות של ספיגת המינרלים במזונות צמחיים שבהם הם כבר נמצאים בכמויות סבירות.

כפי שאפשר לראות מהטבלה למעלה אכן אורז מלא מכיל יותר מינרלים וויטמינים (התעלמו מהתוספים הסינטטיים לאורז הרגיל).

אלא שהדבר העיקרי שנשאר לי מלימודי הכלכלה, מלפני מיליון שנה, הוא המילה "אלטרנטיבה". אם האלטרנטיבה היחידה לאורז רגיל הייתה אורז מלא היה אפשר לסיים את הפוסט כאן ועכשיו, אלא שתפוח אדמה, למשל, לעיתים קרובות משמש אלטרנטיבה לאורז, לאלה מבנינו המסתמכים על פחמימות. אז בואו נשווה בין אורז מלא לתפוח אדמה וגם לבטטה :

א' מלא תפו"א בטטה

ברזל 0.19     0.62     0.22

פוטסיום 20        205      180

פולאט 2          5          11

קלציום 4          5          14

ויט' סי 0          6          12

פייבר 0.7       1.0       1.3

כפי שאפשר לראות בבטטה יש פי 9 פוטסיום, פי 5 פולאט, פי 3 קלציום ופי 2 פייבר, שלא לדבר על ויטמין C שאורז כלל לא מכיל.

אלא שאפילו טבלה זו אינה נותנת את כל התמונה. כאן אנו צריכים להכניס לתמונה שחקן נוסף – חומצה פיטית ( Phytic Acid).

חומצה פיטית

חומצה פיטית היא קליאטור (Chelator)   – "בולען" של מינרלים. היא נמצאת באגוזים, שקדים, קטניות ודגנים, כולל כמובן אורז. באורז מלא (וכן בקמח מלא) תכולתה אף גבוהה יותר מזו של אורז רגיל כי היא נוטה להתרכז בקליפת הזרע. לחיות כמו פרות ועכברים (לינק) יש אנזים (פיטאז) שמפרק חומצה פיטית. אצל חיות אחרות (כולל בני אדם) גורמת החומצה הפיטית לספיחת מינרלים ואף ויטמינים (כמו ניאצין) מהמזון וכך מורידה באופן משמעותי ביותר את זמינותם לגוף. זאת, אגב, עוד הוכחה שלא עוצבנו אבולוציונית לאכול דגנים וקטניות.

יש באורז עוד גורמים תזונתיים שמפריעים לעיכול בריא אבל נשאיר אותם לזמן אחר. זהו בלוג אחרי הכל ולא אנציקלופדיה.

נטרול חומצה פיטית

טוב, השאלה המתבקשת חייבת להישאל: הרי אנחנו ניזונים כבר אלפי שנה מקטניות ודגנים אז איך זה שלא היו חסרים לאבותינו מינרלים?

התשובה היא שאבותינו לא העיזו לאכול דגנים וקטניות ללא השריה , התססהאו הנבטה. בעת ביקור בבנגקוק היינו עדים לשטיפה, או יותר נכון, כביסה כפייתית, חוזרת ונשנית של אורז על ידי עובדת של מסעדת רחוב. סביר להניח שהסיבה היא נטרול מרכיב בעייתי זה או אחר באורז. אצלנו אף אחד לא שוטף ככה אורז!

שיטות אלה כוחן יפה לכל הדגנים הקטניות וגם לשקדים ואגוזים. אגב, הן אינן יעילות בסויה. סויה הוא מקרה קשה במיוחד בכל הנוגע לנטרול חומצה פיטית (וגם מהיבטים אחרים). אולי אקדיש לה יום אחד פוסט. עד אז, אני מציע לא לאכול סויה אם היא לא מותססת (מיסו, נאטו, טמפה).

סיכום

אמנם אורז מלא יותר מלא במינרלים מאורז רגיל אבל קשה להגדיר אותו כ"מלא" יחסית לספקי פחמימות אחרים, כמו בטטה או תפוח אדמה ובנוסף ספיגת המינרלים שכבר יש בו היא בעייתית. בקיצור, ותר על האורז, רגיל או מלא, והתרכז בבטטה!

אגב, בתור אחד שאוכל מעט, אם בכלל, גם מזה וגם ומזה לא יכולתי להתאפק והצצתי איך בשר מושווה לבטטה בתכולת אותם המינרלים המופיעים בטבלת ההשוואה. והתוצאות: לבשר פי 60 יותר ברזל מבטטה (ומאורז מלא), פי 6 יותר פוטסיום מבטטה (שלה פי 9 יותר מאורז), פי 5 יותר פולאט מבטטה (שלה פי 5 יותר מאורז מלא) ופי 5 יותר קלציום מבטטה (שלה  פי 3 יותר מאורז מלא).

נכון, לבשר אין בכלל פייבר וויטמין C אבל דיברנו על מינרלים לא? פייבר וויטמיןC אפשר להשיג בקלות ממזונות שאינם מכילים חומצה פיטית.

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא במה מלא האורז המלא?

  1. מאת נעמה‏:

    האם השרייה מנטרלת את החומצה הפיטית באגוזים / קטניות / אורז? (זה לא לגמרי ברור מהכתוב).

    אם אורז כלכך גרוע, איך זה מתיישב עם התזונה המקובלת במזרח? האם הם כולם חולים? (למיטב ידיעתי הם בסדר על עוד לא מנסים להחזיר להם בכח תזונה מערבית. ע"ע אמריקה – יפן אחרי המלחמה).

    אגב, ניסית לאכול נאטו? לדעתי זה לא אפשרי אלא אם התרגלת מגיל שנתיים (ואז אתה מת על זה).

    תודה 🙂

    • מאת נעמה‏:

      ניסיון

    • מאת נעמה‏:

      זה עתה גיליתי שאין הודעה באימייל על תגובה לתגובה. זה משהו שאפשר לסדר?
      (בינתיים הלכתי לחפש וגיליתי שענית לי לשאלות בתגובות קודמות. תודה 🙂 ).

    • מאת miki‏:

      השריה לא מנטרלת לגמרי את החומצה הפיטית. לא אמרתי שאורז כל כך גרוע אלא שאין בו הרבה חומרי תזונה חוץ מעמילן. במזרח אוכלים עוד הרבה דברים שלא אוכלים במערב. צריך להסתכל על כל הדיאטה ולא להשוות חלקים. אי אפשר להשוות למשל ארוחה של אורז וחזה עוף שהיא די נטולת ערך תזונתי עם ארוחה של אורז מאכלי ים ואצות מהמזרח.
      אני לא מציע לאכול נאטו. אני קונה ויטמין K2.

  2. מאת שני‏:

    כתבת על שיוף האורז במזרח,עד כמה שידוע לי (חלקי זיכרון מפוזרים)באסיה החלו לאכול אורז מקולף רק לפני 200(?) שנים כאשר הומצאו מכונות שמורידות את הקליפה ואז התפרצה מחלת הברי ברי שקשורה בחוסר בויטמין מסויים (שוב – ?)
    מה אתה אומר?

  3. מאת שני‏:

    באותו עניין
    http://www.hayadan.org.il/remedia2-111103/
    אני תוהה מה היה קורה לכל החולים האלה אם מלכתחילה לא היו אוכלים אורז בכלל!

  4. מאת מיקי בן דור‏:

    השאלה היא מה היו אוכלים במקום. אם היו אוכלים אפילו מעט כבד היו מקבלים את כל ה-B שהיו יכולים לקבל מאורז מלא. כאשר האלטרנטיבה היא 100% תזונה מאורז כנראה שעדיף אורז מלא אחרת אני לא בטוח כי החומצה הפיטית נכנסת לתמונה.