את הבשר, את כל הבשר ורק את הבשר

 

עשית פליאו, פליאו דל פחמימות, עברת לקטוגני, אבל תמיד מוכן לנסות יותר טוב? נראה שהתזונה הקרניבורית, המדגישה בשר ושוללת לחלוטין תזונה מכל מקור צמחי, היא השלב הבא.

קודם היה הדל פחמימות של אטקינס. אחר כך הופיע הפליאו, שבתיאוריה לא היה דל פחמימות אבל בפרקטיקה כן. לצידו של הפליאו פעלה קבוצת האפס פחמימות שנציגה עלי אדמת ארה"ב היה  Charls Washington  ואילו בארץ הוביל אותה טוד קדס.  לאחרונה, עולה במהירות מעמדה של תזונה דומה מאוד לאפס פחמימות אלא שהיא מדגישה את צריכת הבשר ואי צריכת הצמחים.

הרעיון לא כל כך חדש, והראיה היא שטוד קדס הפיץ את אותם עקרונות בארץ כבר לפני כמעט עשור. אבל היום התזונה הקרניבורית תופסת תאוצה בארה"ב, אולי בגלל צירוף מקרים שבו גם חוקרים וגם אנשים בעלי יכולת מדיה גבוהה במיוחד החלו תומכים בה. בין החוקרים, שחלקם מלווים את קהילת הפליאו כבר מספר שנים וחלקם הצטרפו לאחרונה, נמצאים Georgia Ede, פסיכיאטרית החוקרת את הרעילות של המזון הצמחי, ו Benjamin Bikman החוקר את המיטוכונדריה ואת המטבוליזם של חלבון ומתריע על צריכת חלבון נמוכה.

בין כוכבי המדיה נמצאים Dr. Shawn Baker ו Mikhaila Peterson שהכניסה לתזונה גם את אביה המפורסם בהרבה Jordan Peterson.

Peterson האב הוא סיפור מדהים שיכול היה להתרחש רק בזמן יוטיוב. מפרופסור אלמוני לפסיכולוגיה באוניברסיטת טורונטו הוא הפך תוך שלוש שנים לבעל אחד הצ'נלים הפופולריים ביותר ביוטיוב עם יותר ממיליון מנויים ועם הספר הנמכר ביותר בעולם ברגע זה. לראיון שלו עם Joe Rogan, אישיות יוטיוב בפני עצמה, יש כיום, חודש לאחר שידורו, מעל לשלוש מיליון צפיות. בסוף הראיון (2:44:45) הוא מתייחס להשפעה המדהימה של התזונה הקרניבורית עליו וכך שלושה מיליון איש נחשפו לקסמיה בתוך חודש. עניינו של פטרסון הוא תקינות פוליטית, זכות הדיבור, פסיכולוגיה ועצות להצלחה בחיים אבל רצה הגורל ולבתו מיכאלה היו בעיות בריאות קשות מיום היוולדה, כולל דלקת פרקים שחייבה החלפת מפרקים, ודיכאון עמוק שחייב טיפול תרופתי מגיל צעיר. לפני כשנה היא הגיעה לתזונה הקרניבורית ולפי דיווחיה כל המחלות והכאבים נעלמו כלא היו. אביה, שסבל גם הוא מדיכאונות כרוניים, אימץ את התזונה בהצלחה מסחררת ומכיוון שהוא כל כך מפורסם כל הסיפור קיבל תפוצה עצומה וגם בתו הפכה כבר לסלב. שניהם מדגישים שכל 'נפילה' קטנה מהתזונה לכיוון מזון צמחי גורמת להם לתוצאות קשות.

Shawn Baker הוא רופא עם השכלה כללית בלתי רגילה וראש פתוח ועם תשוקה לשבירת שיאי עולם לגילו (50+) בחתירה. מתשוקה זו הוא הגיע לתזונה הקרניבורית ולטענתו התזונה עזרה ועוזרת לו להמשיך לשבור שיאים. הוא התחבר לרץ ומאמן אולטרה מרתונים (160 ק"מ) בשם Zack Bitter ויחדיו הקימו פודקאסט בשם Human performance Outliers שמראיין מדענים וסלבים מקהילת הפליאו/קרניבוריה ובכלל. בין היתר התראיינו שם מיכאלה פטרסון, פרופ' טים נואקס, נינה טייכהולץ (Big Fat Surprise) ואה…כן… גם עבדכם הנאמן.

בייקר גם מחזיק בלוג בשם Meat Heals שבו עדויות של אנשים על ההצלחה של התזונה הקרניבורית בריפוי מחלות מהם סבלו.

טוב, אם לא הבנתם עד עכשיו אני כרגע מאוד בעניין. המחקר האינטנסיבי שערכתי כחלק מהדוקטורט (שהוגש) הוסיף לביטחוני שרוב רובה של התזונה שלנו לאורך 2.5 מיליון שנה הייתה מן החי. באחרונה גם הרחבתי את הסקירה של הפיזיולוגיה האנושית ומצאתי עוד מחקרים בתחום הזה שבהם החוקרים קובעים במפורש שאנחנו שייכים לקבוצה הקרניבורית מבחינת מאפיינים פיזיולוגיים (פוסט יבוא).

בעצם, קרניבוריות היא הפליאו האולטימטיבי כמו שאני תופס פליאו – כטמפלט להקטנת סיכון. אף אחד מהצמחים שאנחנו צורכים היום לא היה זמין לאבות אבותינו הציידים לקטים ומצד שני החיות כמעט ולא השתנו, חוץ מתכולת השומן שעלתה ושינוי מזערי בהרכב השומנים.

השינוי העיקרי בדעתי ובפרקטיקה שלי הוא מתן דגש יותר גבוהה לצריכת חלבון. מהניתוח שלי עולה שהאדם הקדמון צרך באופן יומיומי חלבון בשיעור של כ-35% עד 50% מהצריכה הקלורית שלו. עד היום שמתי דגש בעיקר על השומן כי הסקתי שבגלל המגבלה הפיזיולוגית על צריכת החלבון הוא היה צריך להשלים כ- 50% עד 65% מהקלוריות בעיקר משומן. זו עדיין מסקנתי אבל משתי סיבות לא כללתי במסקנות ליישום את צריכת החלבון הגבוהה. הסיבה הראשונה היא המחשבה שלהיות קרוב למגבלה הפיזיולוגית נראה לי אינטואיטיבית לא בריא והשנייה היא שקראתי והאמנתי שצריכה גבוהה של חלבון לא מאפשרת כניסה למצב קטוגני.

נתחיל בקטוגני – אני די בטוח היום, בהסתמך על ניסיון שלי ושל אחרים, שצריכה גבוהה של חלבון לא מפריעה לכניסה למצב קטוגני אצל אנשים שמותאמים במשך שנים לצריכה גבוהה של שומן ולמצב שבו הכבד מייצר קטונים לעיתים קרובות. לפי ניסיוני, גם אם יש יציאה ממצב קטוגני לאחר צריכה גבוהה של חלבון, החזרה אליו ממש מהירה. למעשה, רמת הקטונים שלי בבוקר גבוהה מזו שהייתה לפני שהעליתי את צריכת החלבון. כרגע למשל, רמת הקטונים היא 0.7 ממ"ל לאחר ארוחת בוקר של חמישה חלמוני ביצה לפני כשעה. כאשר הקפדתי על משטר קטוגני עם הגבלת חלבון לא ראיתי מעולם יותר מ 0.5 ממ"ל בשעה כזו.

ולגבי מגבלת החלבון – כיום אני די בטוח שהמגבלה יותר גבוהה מ – 35%. יתרה מזאת, אני משוכנע שבתנאים נורמליים אין סיכוי שאדם יעבור את המגבלה על צריכת חלבון ובטח ובטח שלא לרמה גבוהה כזו שתגרום לו נזק בלתי הפיך. חלבון כל כך משביע כשהוא בא עם צריכת שומן שאין סיכוי לצרוך יותר מידי ממנו. למעשה הבעיה שלי היום היא לאכול את כמות הבשר המתוכננת. גם אחרים מדווחים על כך שתזונה קרניבורית מחייבת בתחילה 'עבודה' על צריכת הבשר עד שמתרגלים לצריכת הכמויות הגבוהות. המקרים המתוארים של מוות מצריכת חלבון מתייחסים כולם לקבוצות או בודדים שצרכו אך ורק בשר ארנבות דל שומן או בשר אחר ולא היה להם מקור שומן או פחמימות. הדיווח הוא על רעב מתמשך למרות צריכת החלבון הגבוהה שהביא לצריכה נוספת של חלבון. איפה אנחנו ואיפה הם? רעב זה הדבר האחרון שאתה חווה בתזונה הזו. בקיצור, צריכה של 35% מהקלוריות או בסביבות 4 גרם חלבון (בערך 15 גרם סטייק) לקילו משקל גוף נראית לי בטוחה. צריכה דומה מדווחת אצל האסקימוסים, וגם ניסיונות מדעיים שנעשו בצריכה דומה של חלבון לא הראו תוצאות שליליות, אם כי הניסויים היו כולם על אנשים שמבלים ימים בחדר הכושר ומרימים הרבה משקולות.

לבסוף אני מזכיר לכולם שאני לא רופא ואפילו לא פיזיולוג ומי שרוצה לנסות מוזמן לגבש דעה בעצמו. כדאי להוסיף שעלולות להיות מחלות שבגינם אסור להעלות צריכת חלבון כמו מחלות כליה.

בכל מקרה, סיפורי ההצלחה שנחשפתי אליהם, ניסיוני האישי והרקע התיאורטי גורמים לי להמליץ – אם אתה רוצה להרגיש עוד יותר טוב בדוק את האופציה להעלות את צריכת החלבון מבשר (רצוי אדום) וכמובן הורד את צריכת המזון הצמחי לאפס.

שנהיה בריאים

מיקי

נ.ב. פוסטים מסוג זה מעוררים תגובות צמחונים/טבעונים. אינני מאפשר תגובות צמחונים וטבעונים מכיוון שאין לי זמן להיכנס לוויכוחים ואיני רוצה לפרסם את תגובתם ללא תגובת נגד. המעוניינים בדעתי בקשר לצמחונות/טבעונות יכולים לפנות לפוסט הזה.

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.