אי-פוריות בין גברים ונשים ושמנים רב בלתי רוויים

מי שיביט בדף הזה שמאלה יראה בין יתר ההמלצות המלצה להימנע מצריכת שמנים רב בלתי רוויים כמו שמן סויה, תירס וזרעים אחרים. ההמלצה הזו מבוססת על מחקרים וכן על העובדה ששמנים כאלה קיימים רק בזכות התפתחות הכימיה והתעשייה ולא היו זמינים בתקופות בהם התעצב גופנו. למעשה הם זמינים בכמויות מסחריות רק ב-50 השנה האחרונות.

מחקר שנעשה בפינלנד ניסה לזהות מאפייני סגנון חיים הקשורים באי פוריות אצל נשים וגברים. זהו מחקר תצפיתי כך שיש להתייחס לתוצאות כאל 'מועמדים לבדיקה' ולא כאל הוכחה לסיבתיות מובהקת.

10-15% מהזוגות סובלים מאי-פוריות אך מחקרים המנסים לזהות סיבות לכך בסגנון חיים הם מעטים, כך טוענים החוקרים. הם עיבדו נתונים מ- 289 גברים ו-155 נשים הסובלים מאי פוריות והשוו אותם לנתונים מנבדקים שאינם סובלים מאי פוריות.

תוצאות: נשים הסובלות מאי פוריות צורכות 23% יותר שמנים רב בלתי רוויים ו-17% פחות שומן רווי מנשים פוריות וגברים הסובלים מאי פוריות צורכים 20% יותר שמנים רב בלתי רוויים ו-17% יותר שמנים חד בלתי רוויים (שמן זית) מאשר גברים פוריים.

ועכשיו אנחנו מגיעים לקטע המדגים בפעם האלף איך רצון לתקינות פוליטית מצד החוקרים משבש פעם אחר פעם את האפקט הרצוי של מחקרים בתחום התזונה והבריאות:

"המסקנות: ….בגלל שגם אי-פוריות וגם צריכה לא בריאה של אלכוהול הם בעיה בריאותית הולכת וגוברת בחברות מערביות, יותר תשומת לב צריכה להינתן לסגנון חיים, בעיקר צריכת אלכוהול אצל נשים."

כן, שכחתי לספר לכם שנשים (ולא גברים) שהיו אי פוריות דיווחו על 2% (שני אחוז!) יותר מקרי חמרמורת (הנגאובר) מאשר נשים פוריות.

איך לא עלה בדעתם של החוקרים שמכיוון שמדובר בנשים עד גיל 50 יכול גם להיות שהגידול 'העצום' במקרי החמרמורת הוא תוצאה של אי-הפוריות ולא הסיבה?

מדוע להתאמץ להדגיש עליה של 2% ומצד שני להתעלם מעליה של 23%, 20%, 17% בשמנים בלתי רוויים וירידה של 17% בשמנים רוויים?

מכיוון שהממצאים בקשר לשמנים היו המשמעותיים ביותר (בהרבה) במחקר שלהם קשה לפרש את ההתעלמות מהם בדיווח המסקנות אלא בתקינות פוליטית.

מכיוון שאנחנו נמצאים בבלוג שתקינות פוליטית היא סדין אדום בשבילו כשהמדובר במחקרים מדעיים להלן המסקנות הלא תקינות פוליטית אך התקינות מדעית: עד שיערכו מחקרי התערבות כדאי לגברים ונשים עם בעיות פוריות לצרוך יותר שומנים רוויים הבאים בדרך כלל מן החי (חמאה למשל) ופחות שומנים מן הצומח. ואגב, זה גם מה שעשו אבות אבותינו, בעיקר אלה שהפוריות שלהם הייתה טובה. עובדה- אנחנו פה!

שנהייה בריאים

מיקי בן דור

פוסטים בנושא שומנים רב בלתי רוויים ותקינות פוליטית

1. פרדוקס התזונה הישראלי

2. התרופה לכבד שומני – שומן

3. דיאטה עתירת שומן עדיפה גם  על דיאטה דלת שומן וגם על דיאטה ים תיכונית

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת בנושא אי-פוריות בין גברים ונשים ושמנים רב בלתי רוויים

  1. מאת רועי פלג‏:

    אני רק בודק את התגובה, 2