אישורים נוספים למגמת גידול הפופולאריות של תזונת פליאו

(לחץ להגדלה)

עוד פוסט קצר על העלייה בפופולאריות של תזונת הפליאו שמכונה בעולם האנגלוסקסי " "Paleo Diet (ה Diet בכינוי האנגלי מעצבן אותי במיוחד כי הפליאו אינו איזה קמפיין קצר להורדה במשקל אלא דרך חיים).

אז קודם כל דרך הפליאו סוף סוף עושה עליה למיינסטרים הישראלי במגזין "דרך האוכל" בעזרתו של דעאל שלו – מר קדמוני. קראתי הרבה כתבות מכל העולם על פליאו ולדעתי זו ניצבת בשורה הראשונה מבחינת הדיוק המוחלט ושלמות האינפורמציה יחסית למספר המילים. כל הכבוד לדעאל וגם ל"דרך האוכל"! (ותודה על הזכרת הבלוג הזה בכתבה).

ועכשיו לGoogle Trends  – מי שרוצה לדעת לאן נע העניין הציבורי בעולם חייב היום ללכת ל Google Trends. אז הלכתי והקלקתי "paleo diet" ואלה התוצאות שקיבלתי (בתמונה למעלה) – הפליאו נמצאת כרגע פי 5-6 מעל הממוצע הרב שנתי ל 2004-2011 (מחשבים את הממוצע של החיפושים לאורך התקופה המוצגת והוא 1. יתר הנתונים יחסיים אליו). לא מצאתי דרך לקבל נתונים מוחלטים (רועי?). שימו לב שכרגע הפליאו פופולארית יחסית רק במספר מצומצם של מדינות מערביות גדולות (האינדיקציה היא למספר החיפושים יחסית לכלל החיפושים באותה מדינה). עוד אפשר לראות, מתחת לגרף החיפושים, גרף המייצג את מספר האזכורים במדיה שגוגל עוקבת אחריה ב Google News. הגרף מאוד תזזיתי,  כנראה בגלל המספרים הקטנים אבל בכל מקרה בראיה שנתית רואים מגמת עליה.

אני חושב שהעובדה שיש מגמה כזאת ברורה של עליה בתזונה שהופכת על פניה לחלוטין את המלצת התזונה שהממשלות והגופים המסחריים בעולם מקדמים בתקציבי ענק מעידה על חוסנה והצלחתה לייצר תוצאות מדהימות (כפי שרובנו יודעים ממקור ראשון).

לשם השוואה הקלקתי  Vegeterian  והפלא ופלא המגמה בירידה. לעומת פי 5-6 מהממוצע לפליאו הצמחונות נמצאת כיום מתחת לממוצע הרב  שנתי ובכלל בחלקה באה ממדינות לא מובילות (אם להתבטא בעדינות) בטרנדים של תזונה.

(לחץ להגדלה)

לשם ההגינות צריך לציין שסביר להניח שהסך המוחלט של חיפושים של "צמחונות" עולה על זה של פליאו אך מה שאנו מחפשים פה הוא מגמה ולא מספרים מוחלטים. צריך להודות שיש יותר צמחונים בעולם מאשר אנשי פליאו אם כי מצבם של הראשונים לא משהו – הודו מובילה את העולם במספר התקפי הלב גם באופן מוחלט וגם יחסית לאוכלוסיה ועיקר הבעיה מתרכזת באזור הדרומי הצמחוני. נראה לי שהבעיה היא שהם החליפו את שמן הקוקוס בשמני סויה, הגבירו את השימוש בסוכר ובגלל המעבר לערים שם אינם מכינים את הקטניות בדרך המסורתית (השריה והנבטה) אלא צורכים מזון מוכן. תהיה הסיבה אשר תהיה, כאשר נראה שבהודו מחפשים יותר "פליאו" ופחות "צמחוני" בגוגל נדע שהגענו את המנוחה והנחלה.

ולסיום כתבה בדיילי מייל הניו יורקי מלפני שלושה חודשים המאשרת את התבססות תזונת הפליאו למרות חילוקי הדעות המקצועיים בין המומחים (ישמרנו האל מחלק מהם).

שנהייה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

6 תגובות בנושא אישורים נוספים למגמת גידול הפופולאריות של תזונת פליאו

  1. מאת חנה בק‏:

    מיקי,
    אין סיבה להתעצבן מהמילה דיאטה, הפרוש שלה,
    כפי שאתה הרי יודע, זה "רשימת המזונות שאדם אוכל"…
    טחנות הצדק טוחנות לאט ומספר התחנות בדרך אל האמת גדול מאד…
    יש משהו מלבב בהתנגדויות, אם כולם, מיד, היו אומרים וואללה אתה צודק,
    מיד היו אחרים מנכסים את הגילוי…
    כך בעקביות שלך, ברור שבסוף תנצח!
    שבוע נהדר,
    חנה

  2. מאת מיקי בן דור‏:

    חנה
    את יודעת, מתעצבן זה לא שאני זורק נעליים על המילה ומקלל אותה כל בוקר. הבעיה היא שיש דיאטת מלונים ודיאטת אבטיחים ודיאטה דלת שומן שהם כולם טריקים לירידה מהירה במשקל בלי תוצאות ארוכות טווח ולסווג את תזונת הפליאו (מונחית אבולוציה הייתי קורא לה אם הייתי יכול) כדיאטה במובן של האחרות זה מיסנומר רציני. אבל אני מתנחם בכך שהקונספט תופס גם עם שם לא מדוייק וזה מה שחשוב.
    שבוע מקסים גם לך
    מיקי

    • מאת עמוס‏:

      למרות שההגדרה המילונית לדיאטה היא "רשימת המזונות שאדם אוכל", בתרבות של ימינו משתמשים במונח בעיקר כדי לתאר דיאטות זמניות בלבד, כמו למשל במקרים שבהם אני אומר לאנשים שאני לא אוכל דברים מסוימים (בדרך כלל בהקשר של סנדוויצ'ים בבית הספר) ואז מופנית אליי השאלה:"אתה בדיאטה?"- כאילו שלהם אין 'דיאטה' כלשהי.. לכן המונח מעצבן אותך בצדק, "דרך חיים" מתאר את זה הרבה יותר טוב 🙂
      אני שמח לראות עלייה במודעות לתזונה ושהיא תופסת אצל עוד אנשים, אני משתדל להמיר משפחה וחברים כמה שיותר לפליאו אבל יראת השומן חזקה מאוד (במיוחד במקרה של שומן רווי)..
      שבוע טוב וחג שמח

      • מאת miki‏:

        אכן פוביית השומן תקועה עמוק במוחותינו תודות לשטיפת המוח של "מומחי" התזונה. השנה בכנס הדיאטנים האמריקאים היה פאנל של חוקרים שכולם הציעו לרדת מהאנטי שומן כפרדיגמה אבל פרדיגמות מתות לאט. אני מקווה שהפופולריות שצוברת דיאטת הפליאו תעזור לרבים לראות שלא צונחים ומתים יומיים לאחר שאוכלים קצת שומן רווי.

  3. מאת בישול עם שומן‏:

    היי,
    באיזה סוג שומן הכי מומלץ להשתמש לבישול לאפייה ולטיגון?
    ולאיזו צורת בישול מתאים כל אחד מהשמנים הבאים- חמאה,שמן זית,שמן קנולה,שמן קוקוס.

    תודה.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      שמנים לפי דרגת יציבות בחום, מיציב לפחות יציב: קוקוס, דקלים, חמאה, זית, קנולה, חמניות/סויה/תירס