פליאו במוסף באאז של כלכליסט

בדקה ה 3:41 יש ראיון איתי שמסכם לדעתי לא רע את חשיבות השומן בתזונה.

וכאן יש כתבה מעולה לדעתי של גלי וולוצקי על פליאו בארץ הקודש. הוידאו נעשה בעקבות הכתבה. תוכלו לראות שהכתבה נעשתה מתוך הבנה עמוקה של הנושא. הצפתי את גלי בחומר (ואני בטוח שגם האחרים המרואיינים בכתבה עשו כנ"ל) והיא עמדה במשימת סיכומו ומיונו בכשרון רב.

אבל הכי הרשים אותי שיבוצו של יובל נח הררי בסוף הכתבה כמשקיף אובייקטיבי. הנה ציטוט מהקטע האחרון בכתבה: "לוויכוח נכנס גם יובל נח הררי, היסטוריון מהאוניברסיטה העברית ומחבר רב־המכר "קיצור תולדות האנושות". פרק שלם בספר מוקדש לשבחים שלו לאורח החיים הפליאוליטי, אבל הוא עצמו "ספק צמחוני ספק טבעוני". "אם מוציאים מהמשוואה את השיקול המוסרי, התזונה הפליאוליטית נראית לי אידיאלית", מסביר הררי, "אף שלא ברור אם היא רלבנטית לאוכלוסיות גדולות, כי היא יקרה. כל הקונץ של המהפכה החקלאית היה להאכיל הרבה אנשים, גם אם בתזונה פחות איכותית".

יש לנו כמובן מה לענות בקשר לשיקולים המוסריים והסביבתיים. עם התגברות הפופולריות של הפליאו בארץ אולי הגיע הזמן לסכם קצת מהחומר הרב באנגלית בנושא.

מחר מחרתיים אכתוב על הפגישה הקורמת עור וגידים. שריינו את יום שישי ה 5.10 ו' דחוה"מ סוכות שעה 10.

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

22 תגובות בנושא פליאו במוסף באאז של כלכליסט

  1. מאת זיו‏:

    היי מיקי
    כתבת הוידאו לעניין , שאפו!
    והכתבה של גלי וולוצקי אם אני לא טועה הראשונה עד כה שבאמת
    נכנסת קצת אבל קצת לעומקם של דברים
    שמח שדברים זזים
    תענוג לראות תענוג לשמוע
    בברכת יום רווי שומן
    זיו

  2. מאת איתן לרנר‏:

    היי מיקי

    שאפו ! להערכתי לא משוכנעים כגון אסף הטבעוני לא ישוכנעו בעקבות הוידיאו . חסר שם מידע עומק ווהסברים יותר נרחבים . ברור שמגבלת הוידיאו והסאונד בייט מפריעה.

    לגבי שמנת . אני חולה על שמנות של תנובה 27 אחוז אבל מה דעתך על העובדה שדברי חלב של בקר(וקצת פחות של עיזים)אינם מותאמים לצריכת האדם. ז"א שגם אם החלב היה נקי והוא אינו כזה , מחומרים , מוגלה , הורמונים ואנטיביוטיקה, הרי שמיטבו אינו מותאם גנטית לצריכת אדם. אדם אמור לאכול בילדותו חלב אם עד גמילה. האם היו לקטים ציידים שחיו משמעותית על חלב בקר. לדעתי אם יש כאלה הרי נדרשה הסתגלות מיוחדת לאותם אנשים על מנת להיות מסוגלים לפרק את הלקטוז ובכלל להיזון ללא פגיעה. ומאחר שבכל זאת החלב מזוהם האם לא עולה הפגיעה על התרומה?אנחנו מצמצים חמאה לצערי ושמנות בגלל כל זה ועברנו לשמן קוקוס וזית

    • מאת מיקי בן דור‏:

      איתן
      יש מוצרים בעייתיים לרוב האנשים למשל חיטה ושמנים מזרעים וסוכר ויש כאלה שרק חלק מהאנשים רגישים להם כמו חלב ואפילו ביצים. ביחס להמנעות כל אחד עושה לעצמו את השיקול של הסיכון לעומת מחיר ההמנעות. אני לא מצליח להיות מודאג משמנת עד להודעה חדשה כמובן אבל זה לא אומר שאין במוצרי חלב סיכונים. מחקרים רציניים היו עוזרים אבל לדעתי אין מחקר של צריכת שמנת עם קבוצת ביקורת.

    • מאת דן‏:

      רוב החומרים המזיקים בחלב ונגזרותיו הם חלבונים. בתהליך הפקת השמנת מהחלב, נשארים רוב החלבונים והלקטוז בחוץ. בניגוד למה שחושבים, תהליך האבולוציה עובד מהר מאוד – שלוש דורות מספיקים להכחיד את מי שלא מתאים לסביבתו. מערכת העיכול של יוצאי אירופה הסתגלה לעיכול חלב ומוצריו. ישנם שבטים של נוודים באפריקה ובאסיה שחלב ומוצריו בתוספת בשר הן עיקר התזונה שלהם במשך מאות שנים. לא נראה שהם סובלים מבעיות בריאות מיוחדות.

  3. מאת אמי‏:

    היי,רק היום התוודעתי לתזונת הפליאו,נשמע כמו דיאטת אטקינס,מה ההבדל? בנוסף,אני צמחונית,שאוכלת דגים,האם טונה משומרת יכולה להיות חלק מהפריט? עד כמה שידוע לי יש המון ירקות עמילניים,שבזמן בישולם הופכים ״סוכריים״, כמו למשל תפ״א,סלק,בטטה.באיזה כמות יש לצרוך אותם אם בכלל? אשמח לקבל פרטים ופרסומים למייל שלי.תודה רבה

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אמי שלום
      ההבדל העיקרי בין אטקינס לבין פליאו הוא שאטקינס לא ידע על הבעיתיות של שמנים מזרעים מסוג אומגה 6 וכן לא ידע על הבעייתיות של חיטה. בכלל, החשיבה האבולוציונית מביאה לשימת דגש על דברים כמו ויטמין D ומספר ארוחות מועט בתקופת זמן מוגבלת. דגים זה טוב כולל טונה לדעתי למרות שיש שמודאגים מהכספית בהם. ההמלצות לגבי כמויות הפחמימות מופיעות בצד שמאל למעלה. מציע שתפשפשי קצת בבלוג. אין משמעות לסדר הפוסטים.

  4. מאת אלון‏:

    מיקי פליאו,
    הופעה טובה !
    עכשיו, אני זורק מהבית את כל הפחמימות.
    יישר כח, אלון

    • מאת מיקי בן דור‏:

      תזהר שלא יפלו על מישהו וישברו לו את הלבלב. האמת שאני לא חושב שצריך לזרוק את כל הפחמימות – רק לא להגזים ולהקפיד על הסוגים.

  5. מאת אביב (ניו יורק)‏:

    כל הכבוד מיקי, יישר כח
    בבלוג שלי אני הכנתי את הקרקע עד כה בכדי להסביר מה קורה לגופינו ללא פחמימות, בפוסטים הבאים אני ארחיב על הסתגלות גוף האדם (בימינו אנו) בחזרה למקורות – שריפת שומנים מירבית – בעצם מה שכולנו רוצים לא?
    http://meeverlapaleo.blogspot.com/
    אהבתי את הסרטון, אתה כמו לורן קורדיין הישראלי

  6. מאת מר ספקני‏:

    מיקי, מהם המחקרים שלפיהם טרשת עורקים נובעת מצריכה מרובה של פחמימות\שמני זרעים?

  7. מאת מיקי בן דור‏:

    מר ספקני
    תכניס "איריס שי" בתיבת המיפוש. תכניס Volek או Westman ב pubmed ותקרא איך דיאטה דלת פחמימות משפרת תסמינים של טרשת ובמקרה של איריס שי אף מצמצמת את עובי הפלאק בעורקים.

  8. מאת מר ספקני‏:

    במחקר של פרופ' שי לא היה הבדל משמעותי סטטיסטית בין דיאטה מעוטת פחמימות וקבוצת הביקורת.

    • מאת מר בחור‏:

      אם אני לא טעה גם כל מי שאכל דיאטה דלת קלוריות לא הוגבל הקלוריות, בניגוד ל-2 הקבוצות האחרות.

      • מאת מיקי בן דור‏:

        צודק. מה שקרה שהם הורידו באופן ספונטני את צריכת הקלוריות. כפי שכתבתי ברגע שמעלים צריכת שומן מתחדש הקשר עם מאגרי השומן בגוף והם נעשים זמינים לגוף כך שלא רעבים.

  9. מאת מיקי בן דור‏:

    יש לי פוסט על זה. למעשה בכל שלוש הדיאטות ההורדה הרבה ביותר של קלוריות הייתה מפחמימות אפילו בדיאטה שהם קוראים לה "דלת שומן". בכל הפרמטרים שנבדקו הדיאטה הדלת פחמימות והעתירת שומן יצאה יותר טוב. מה ההסתברות לזה? צריך להבין את המניעים שעומדים בבסיס המסקנות. מדענים לא אוהבים להיות יותר מידי רחוק מהקונצנזוס. המימון למחקרים מתייבש וחבריך החוקרים כועסים. מצער שלא היה להם אומץ כי הם גילו דברים מדהימים ובגלל פחד מההשלכות ניסו לטשטש את המימצאים. תכניס "איריס שי" בתיבת החיפוש. יש לפחות שני פוסטים שמנתחים את המחקר.

    • מאת מר ספקני‏:

      מחקרים על אנשים שמנים לא ממש מעניינים אותי כי אין לי בעיה של השמנה. יש מחקרים שהשוו בין אנשים במשקל תקין והראו שדיאטת מרובת פחמימות גורמת לטרשת עורקים ביחס לדיאטה מעוטת פחמימות?

    • מאת מר ספקני‏:

      בנוסף, תסתכל שוב במאמר של שי (הראשון) ותראה שהדיאטה דלת פחמימות לא נתנה תוצאות טובות יותר בכל הפרמטרים.

      • מאת מיקי בן דור‏:

        דברתי מזכרון. אל תהיה קטנוני. ברוב מוחלט של הפרמטרים. עדיין מזכרון אבל אני מוכן להתערב על זה.

      • מאת מר ספקני‏:

        קבוצת השומן הורידה הכי הרבה משקל, כך שזה לא מפתיע שהיה אצלם יותר שיפור במדדים שונים.

      • מאת מיקי בן דור‏:

        מר ספקני הנכבד
        אתה לא מגזים קצת בספקנות?
        התגובה שלך מקפלת בתוכה שתי הודאות: 1. קבוצת השומן (דלת הפחמימות) הורידה הכי הרבה במשקל 2. לקבוצת השומן היה הכי הרבה שיפור במדדים.
        מה עוד אפשר לעשות בשבילך?

  10. מאת מיקי בן דור‏:

    לא מכיר אבל השיפור בתסמינים קורה בלי קשר למשקל. קראת את Volek?