סוף סוף מישהו שאל את הגנים מה הם רוצים לאכול. והתוצאות? לא בדיוק פירמידת המזון…

מה כדאי לנו לאכול כדי להיות בריאים? מספר התשובות כמעט כמספר המדענים. הסיבה היא שניסיונות השוואת דיאטות בין קבוצות אנשים קשות מאוד לביצוע במיוחד לטווח ארוך כי אנשים מדווחים דבר אחד ואוכלים דבר אחר או פשוט לא מסוגלים לקיים לאורך זמן הוראות לאכילת דיאטה שהיא יוצאת דופן מזו הנהוגה בסביבתם. הפתרון של הבלוג הזה לבעיה הוא להסתמך על ניסיון השוואת הדיאטות הארוך ביותר שנעשה אי פעם – מבחן ההישרדות האולטימטיבי – האבולוציה. מקור האינפורמציה עד היום היה בעיקר אנתרופולוגי-היסטורי ואתנוגרפי.

אבל יש עוד מקור ללימוד השלכות האבולוציה האנושית על תזונתנו – המאגר הביולוגי של כל הלקחים האבולוציוניים שלמדנו אי פעם – הגנים שלנו.

על הרעיון הזה בדיוק עלה צמד מדענים מנורבגיה – Ingrid Arbo ו- Hans-Richard Brattbakk שפיתחו דרך להעריך אם הגנים שלנו "אוהבים" מבחינה בריאותית את מה שאנחנו אוכלים. ההסתמכות על התגובה הגנטית, אם היא אכן מובהקת, פותרת בעיה נוספת של מחקרי השוואת דיאטות – הצורך לחכות שנים לתוצאות הבריאותיות כדי להעריך את ההשלכות של דיאטה כזו או אחרת.

"מצאנו שדיאטה של 65% פחמימות, שהיא מה שהנורבגי אוכל בכמה ארוחות, (פירמידת המזון, מ.ב.) גורמת למספר קבוצות של גנים לעבוד שעות נוספות. דיאטה זו מפעילה לא רק גנים שגורמים לדלקת בגוף, שזה מה שהייתה כוונתנו המקורית לבדוק, אלא גם גנים הקשורים בהתפתחות של מחלות כלי הדם הלבביים, מספר סוגי סרטן, דימנטיה (אלצהיימר) וסוכרת מסוג 2" מסכמים החוקרים את ממצאיהם לגבי דיאטה עתירת פחמימות.

החוקרים הכינו את האוכל בצורת אבקה שבה ניתן בקלות לשלוט המרכיבים ונתנו לקבוצה של 32 נשים וגברים לאכול 6 ימים דיאטה שהכילה 65% פחמימות, 20% שומן ו-15% חלבון. לאחר הפסקה של שבוע הם נתנו לאותה קבוצה דיאטת אבקות שהכילה 33% פחמימות, 33% שומן ו-33% חלבון. ההשוואה הייתה בין כל יחיד לבין עצמו בדיאטות השונות. מבנה זה אפשר לבטל את ההשפעה של השוני הגנטי בין האנשים. החוקרים גם הקפידו לשמור על יחס אומגה 3 לאומגה 6 שווה בשתי הדיאטות. כמו כן כמות האוכל תוכננה כך שלא תהיה ירידה במשקל שיש לה יתרונות משל עצמה. ממבט ראשון נראה שהחוקרים עשו עבודה מדעית באיכות מעולה.

אחת החוקרות הסבירה שהדיאטה היא המפתח לשליטה ברגישות הגנטית האישית שלנו למחלות. על ידי בחירה במזונות שלנו אנחנו בוחרים האם נספק לגנים שלנו את הנשק שגורם מחלות. המערכת החיסונית פועלת כאילו היא המשטרה של הגוף. כאשר אנחנו צורכים יותר מידי פחמימות והגוף נחלץ להגיב, המערכת החיסונית מגייסת את כוחה כאילו חיידקים ווירוסים חדרו לגוף.

החוקרים גם מנדבים המלצות ספציפיות להורדת פחמימות כמו החלפת תפוחי אדמה בברוקולי, הגבלת צריכת הפירות הפסטה והאורז וכן ויתור על מוצרים דלי שומן והחלפתם במיונז אמיתי, שמנת, שמנת מתוקה ודגים שמנים. חוץ מהמיונז (שמנים צמחיים עתירי אומגה 6) אני מסכים עם כל מילה. הם ממליצים להחליף לחם לבן בלחם מלא. מה בדיוק יצא מזה לעניין הפחמימות לא ברור לי אך ברור לי שהם לא ניסו את השיטה שלהם על גלוטן אחרת היו קרוב לוודאי מוציאים את הלחם לגמרי מהסל.

עד כאן ההתייחסות לניסיון. בהמשך הכתבה החוקרים מציעים את דעותיהם על נושאים נוספים שאינם מסקנות מהניסיון הזה. בין היתר הם מזהירים לא לצרוך יותר מידי שומן ופחות מידי פחמימות, לא לצרוך יותר מידי שומן רווי ולאכול 5-6 פעמים ביום ולא לדלג על ארוחות. עד כמה שנראה אף אחד מהפרמטרים האלה לא נבדק בשיטה שלהם. נראה לי שאם הם יום אחד יחליטו לבדוק את תגובת הגנים לאותם "מנטרות" הם יגלו שהתקפות שלהם דומה לזו שהם מייחסים כעת לפירמידת המזון, כלומר – קשקוש.

סך הכול נראה שאם השיטה תתקבל מבחינה מדעית יש פה כלי חלומי שתוצאותיו יקדמו את התזונה האבולוציונית לבריאות כולנו ולא יוותר לנו אלא ליישם את הידע לחיי היום יום שזו כמובן כבר אופרה אחרת לגמרי…

הנה לינק לכתבה

 

שנהייה בריאים

מיקי

 

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

12 תגובות בנושא סוף סוף מישהו שאל את הגנים מה הם רוצים לאכול. והתוצאות? לא בדיוק פירמידת המזון…

  1. מאת חנה בק‏:

    הרעיון של בדיקת הגנים – גאוני לדעתי!
    מקווה שיהיו מי שאכן יבדקו את הנושא מהביטים נוספים,
    כמו הגלוטן למשל.
    הבלוג, מרתק כתמיד!!!

    • מאת מיקי בן דור‏:

      תודה על התגובה. אכן גאוני וכרוך בהכנות של שנים. הם התחילו לפתח את השיטה בשנות ה-90. אני מנסה למצוא קשר אליהם ולהציע להם לבדוק פרמטרים אחרים. גם כאן לא ברור איזה חלק מהאפקט קשור בגלוטן כי כשמגבילים פחמימות בד"כ גם צורכים פחות גלוטן.

  2. מאת רועי‏:

    לא ניתן להשיג מיונז המבוסס על שומן מן החי במקום שמן צמחי? או לפחות כזה המבוסס על שמן זית/קוקוס?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      ניתן לעשות לבד בבית ואז כדאי דווקא להשתמש בשמן זית מאיכות בינונית שאין לו טעם חזק של זית. לא ידוע לי על גרסה מסחרית. יש עם קנולה אולי אך קנולה בעייתית בגלל נוכחות שמני טרנס.

  3. מאת שני‏:

    הערה קטנה בעניין המיונז – אפשר להכין לבד בלי קלות מביצה טריה ושמן זית.

  4. מאת שני‏:

    אתה רואה את התגובה בעודה נכתבת??

    • מאת מיקי בן דור‏:

      במקרה שנינו ענינו לאותה תגובה של רועי באותו הזמן. משום מה אני לא רואה את התגובה כעת.

  5. מאת לי‏:

    סוף סוף!!!!!
    בחיי שאני מאושרת לשמוע שכל התחושות הרעות כל כך שעשתה לי במשך שנים התזונה הכה-מומלצת והכה קונבנציונלית, לא היו פרי מוחי כמו שניסו הדיאטניות כבר לגרום לי לחשוב.
    מה לא עשיתי?!
    שש ארוחות ביום, ארוחות ביניים, 70%-80% פחמימות, קמח מלא, מעט מאוד שומן ומעט חלבון….
    והרגשה מזופתתתתתתתתתתתתתת כל היום. רעב, חולשה וסחרחורת.

    בשמחה אאמץ את דברייך החכמים. באמת כשאני מתמקדת באכילת חלבון ושומן האנרגיה שלי עולה פלאים. מי צריך קמח?
    אבל דבר אחד אני רוצה לשאול אותך….
    אם אני אוכלת טחינה ושמן זית ללא הגבלה, הרי מדובר במאות ואלפי קלוריות! איך לא אשמין מזה??…

    ושוב – הבלוג מקסים!

    • מאת מיקי בן דור‏:

      ברוכה הבאה לבלוג. הייתי ממעיט בטחינה בגלל האומגה 6 אבל שמן זית וגם שום שומן מן החי אחר לא ישמין אותך. לחם ועודף פחמימות משבשים את מנגנון השובע ובדרך כלל (אם הוא לא דפוק כבר לגמרי) הגוף מאזן את עצמו יפה אם מתנהגים אליו כמו שצריך ומאכילים אותו מזונות טבעיים.

  6. מאת מיכל‏:

    הי מיקי.
    מדוע אי אפשר לקבל עידכונים ב-RSS מהבלוג שלך?
    (ולא, בבקשה אל תציע לי לקבל עידכונים במייל, זה ממש ממש לא אותו הדבר!)

    • מאת מיקי בן דור‏:

      מיכל שלום
      מבחינה טכנולוגית הבלוג הזה קפא על שמריו. אני עסוק מידי מכדי להשקיע זמן להתעדכן בטכנולוגיה ומקים האתר הנדיב עסוק מאוד גם הוא כי מפאת מוכשרותו הרבה הוא מריץ כמה סטרטאפים במקביל. אם יש מתנדב לעזרה טכנית אשמח לשמוע ממנו. עד אז לצערי יש רק את האמצעי המפגר של עידכון באימייל על הופעת בלוג.
      שנה טובה
      מיקי

    • מאת שחר‏:

      אני משתמש בRSS ללא כל בעיה.. נמצא בצד שמאל תחת ”כלים”