מזונות שהם סמים שמשמינים

מדוע כמעט כולם (חוץ מפליאו) שמנים?

יש שלוש מצוות "לא תעשה" בפליאו שחשיבותן, לדעתי, אולי אף עולה על מצוות העשה והן – לא גלוטן (חיטה), לא שמנים רב בלתי רוויים (שמן סויה, תירס וזרעים אחרים) ולא סוכר. לכל אחד משלושת הקרימינלים האלה יש פשעים משלו שבגינם לא כדאי להתקרב אליו אבל לאחרונה התברר שיש להם גם פשע משותף – שלושתם משבשים את מנגנון השובע, כל אחד בדרכו, ובכך גורמים לאכילת יתר ואכילת יתר גורמת לשיבוש באיתות של האינסולין במוח המוביל לסוכרת וכמובן להשמנה.

נתחיל בסוכר. יש אמונה שסוכר משמין בגלל הקלוריות שבו אך אין ממש הוכחה לכך ובכלל כאן אנחנו לא מאמינים (גם מניסיון אישי) שהגוף לא יודע לספור קלוריות אם לא משגעים אותו. מצד שני אם לוקחים בחשבון שסוכר כולל 50% פרוקטוזה הקשר בינו ובין השמנה מתחיל להתבהר. מסתבר שפרוקטוזה, לפחות אצל עכברים, גורמת לירידה ברגישות להורמון לפטין האמור לשדר למוח תחושת שובע.

גלוטן משבש את השובע בדרך אחרת לגמרי. גלוטן הוא אוסף של חלבונים וחלקים מחלבונים אלה הופכים לאופיאידים במערכת העיכול. האופאידים האלה משפיעים על נוירוטרנסמיטרים במוח ואם אופאידים מצלצל לכם מוכר זה לא מפתיע כי הם נקשרים בדיוק לאותם קולטנים שאופיום נקשר אליהם ואופיום ידוע כמעורר רעב. כאשר מזריקים לאנשים תרופה (Naloxon) שחוסמת את הקולטנים של אופיאידים יש ירידה בתיאבון. בניסוי שנעשה באוניברסיטת צפון קרוליינה על קבוצת סטודנטים שאכלו לחם נצפתה ירידה בצריכה של 400 קלוריות בשתי ארוחות (Wheat Belly p. 50) אצל אלה שניתן להם חוסם קולטני האופיום בהשוואה לקבוצת הביקורת.

ראו השמנים הרב בלתי רוויים (חומצה לינולאית – אומגה 6) כי הגלוטן מסמם אותנו בדרך האופיום ושאלו את עצמם אם אופיום אז למה לא מריחואנה? ואכן לאחרונה נמצא שצריכת חומצה לינולאית גורמת ליצור אנדוקנבנואידים (החומר הפעיל בקנביס אבל מיצור פנימי).בעכברים. הקנבנואידים האלה גורמים ליצור דופאמין שגורם לנו להרגיש טוב ולהיות רעבים. שוב, חומצה לינולאית יש בשמנים מזרעים (גם שומשום/טחינה ושקדים הם זרעים)

אם לוקחים בחשבון שחלק נכבד מהמזון המעובד כולל אחד ובדרך כלל יותר משלושת הרכיבים הללו מגפת ההשמנה מתחילה לקבל סיבה. חברות המזון למדו איך לסמם אותנו ברמה נמוכה כדי שנצרוך עוד ועוד מהמוצרים היפים שלהם ולמזלם הרכיבים הכי זולים שהם יכולים להשיג עושים את העבודה.

לא פלא לכן שחלק גדול של הקלוריות של האמריקאים למשל בא משלושת הרכיבים האלה. הנה פירוט הרכיבים בתזונה האמריקאית הממוצעת.

 

64% מהקלריות בא מדגנים (חלק גדול מזה חיטה) שמנים מוספים (הרוב רב בלתי רוויים) וסוכר. אז אני שואל אותכם, אם אפשר גם לאכול וגם לקבל קצת היי כמה אנשים יוותרו על התענוג? העיקר שהם לא אוכלים שומן רווי.

ועוד עניין – ב-24.11 יום שבת בשעה 18:00 בעוד שבועיים אנחנו עורכים כנס הכרות עם פליאו באצטדיון האתלטיקה בהדר יוסף (מתחת ליציעים יש מועדון כושר Crossfit TLV – B2B). אני לא חושב שמי שקורא את הבלוג קבוע יש לו סיבה לבוא אבל אם יש לכם חברים או בני משפחה שיכולים להיות מעוניינים תהיו נחמדים (כלפיהם) תראו להם את ההזמנה.

 שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

15 תגובות בנושא מזונות שהם סמים שמשמינים

  1. מאת איתן לרנר‏:

    מיקי , אתה מדבר על אופיאטים , אותם מעורירי רוגע שפעילים בנושא זכרונות כאב והדחקה ?

  2. מאת נטלי‏:

    פוסט תמציתי ומעולה.

    ואכן אופיאטים הם opioid (נתקלתי בשני המונחים בלימודי אחיות).

  3. מאת רחל‏:

    תודה על פוסט מעניין וחשוב!

  4. מאת איתי‏:

    שאלה לגבי ספיגת ויטמינים מסיסי שומן מאכילת כבד בקר:
    בכבד בקר כשלעצמו יש או אין שומן?
    כשאני מכין כבד בקר(בתנור)
    לא נראה כי יש בו בכלל שומן.
    אם אין בו שומן אז כנראה אין גם ספיגה של ויטמינים מסיסי שומן -במקרה כזה אוסיף מקור שומן לארוחה עם הכבד,אבל אולי כן יש בו שומן ולא צריך להוסיף?

  5. מאת דבורה‏:

    הי מיקי,

    אני עוקבת בכנות אחרי הטורים שלך ואף הצלחתי לסגל אורח חיים ללא דגנים וקיטניות, סוכר ושמנים תעשייתיים מכל סוג (למעט אלו המומלצים על ידך).

    יש לי חשש מה, שנובע מכל מיני כתבות ומאמרים שקראתי, על כך שחלבון מן החי מאיץ את הידלדלות העצם – מכיון שלאימי יש אוסטיאופורוזיס, אשמח לשמוע ממך דעה מאזנת ו/או הפניה למאמר מקצועי מתאים.

    תודה! דבורה

    • מאת מיקי בן דור‏:

      דבורה שלום
      זה לא נכון ולא יכול להיות נכון אם מקבלים את הקריטריון האבולוציוני. במשך מאה אלף דורות אכלנו בעיקר בשר. איך יכול להיות שזה יזיק לנו? הנה הפניה לתשובה עם מאמרים.

      • מאת אהוד‏:

        היי מיקי
        בנוגע לשאלת דבורה על הנזק מבשר לאוסטאופורוזיס, ולתשובתך שאם אכלנו בשר מאה אלפי דורות זה לא יתכן. הברירה הטבעית דואגת בעיקר להקמת צאצאים, ע"י העובדה שאלו שלא מתאימים לא שרדו ולא השאירו צאצאים, ולכן הברירה הטבעית לא מונעת מחלות של גיל הזקנה. ממילא יתכן שאכילת בשר תגרום לאוסטאופורוזיס בגיל המבוגר, כשבמילא האדם כבר לא מעמיד צאצאים.
        ובקצרה, מאה אלף הדורות שאכלנו בשר, דאגו רק שאלו שמתאימים לבשר בגיל הפוריות ישרדו. וזה אמנם ודאי לא אומר שבשר לא מתאים בגיל הזקנה, אך גם אין הוכחה שבשר כן מתאים.
        נכון שיש הגיון מסוים שאם בשר מתאים בגיל צעיר יותר ממזונות אחרים, סביר יותר שהוא יתאים גם בגיל הזקנה. אך מאידך יש גם הגיון הפוך, שמכיון שהPH בבשר נמוך וגורם לPH נמוך בדם, הגוף יקח סידן מהעצמות. ויש גם נתונים שמחזקים את ההנחה שבשר מעודד בריחת סידן בגיל המבוגר. אינני בקיר בנושא, ואביא חלק מהזכור לי: אצל האסקימוסים יש הכי הרבה אוסטאופורוזיס. והשבטים הציידים בימינו שלא סובלים מזה, הם אוכלים הרבה ירקות בר שמחזירים להם את הסידן והמינרלים הבסיסיים הנוספים.
        ולסיכום, הדבר הקובע זה הנתונים בשטח ולא ההוכחה מהאבולוציה, וזה דבר נכון כשלעצמו, ובעיקר מחמת שהאבולוציה מעולם לא דואגת לגיל המבוגר. מכיון שיש הגיון לכאן ולכאן, הדבר החשוב הוא לבדוק מה קורה במציאות.

      • מאת מיקי בן דור‏:

        אהוד שלום
        באופן תיאורטי לגמרי כמובן יכול להיות שמכונית שתוכננה לנסוע על דלק של 95 אוקטן תמשוך יותר זמן אם אחרי 200,000 ק"מ יעבירו אותה ל 85 אוקטן אבל מה ההסתברות? תראה, אתה אומר באופן כללי שזכור לך כך וכך ואילו אני מפנה למאמרים מדעיים ספציפיים. זה מאפיין את כל השיח של מתנגדי התזונה האבולוציונית. בנוסף אם תמהר אתה עוד יכול לפגוש את אותו חלק של שבט המסאי שעדיין לא אוכל ירקות אלא רק מזון מן החי ואין לו שום אוסטאופורוסיס. האסקימוסים סביר להניח סבלו ממחסור בוויטמין D בגלל חוסר שמש באזורם כך שזו לא הוכחה לכלום. חברה שלי שהיה לה דילדול עצם החלה לקחת ויטמין D (בהמלצתי, הרופא שלה מעולם לא חשב על זה) ומצבה השתפר בלי כל שינוי בתזונה. בקיצור – אבולוציה, מדע, עדויות אתנוגרפיות, נסיון אישי. אני מקווה שזה מספיק בשלב זה כדי לשכנע את אמא של דבורה.

      • מאת מיקי בן דור‏:

        אהוד
        בהקשר הרלוונטיות של האבולוציה הנה הסבר של פרופ' מייקל רוז (ויקפדיה Michael Rose), ביולוג המתמחה במחקרי אורך חיים, מדוע דווקא בגיל יותר מבוגר הנסיון האבולוציוני יותר רלוונטי:
        לטענתו האבולוציה לא הפסיקה לאחר המעבר לחקלאות ולכן מכיוון שהיא עובדת חזק על אנשים בגיל הפוריות עד הגיל הזה רוב האנשים מותאמים יותר לתזונה חקלאית אלא שהתאמה זו לא מתרחשת בגילים יותר מבוגרים כך שבגילים אלה חשוב אפילו יותר להיצמד ל"פליאו". הוא עצמו עבר לפליאו לפני שנתיים.

      • מאת אהוד‏:

        היי מיקי
        אני אינני מתנגד לתזונה האבולוציונית, אלא משתדל לבדוק את הענין במעט הזמן שבידי.
        מעולם לא שמעתי שחלק מהמסאי אוכלים רק מזון מהחי. אודה על קישורים לכך, ושאותם אנשים מהמסאי ג"כ ללא אוסטאופורוזיס.
        ראה בויקפדיה http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%96%D7%95%D7%A0%D7%94_%D7%95%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%98_%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%90%D7%99 ושם קראתי שמסאי אוכלים יחסית מעט בשר, ובעיקר ניזונים מחלב: "תזונתם של בני המסאי, הכוללת בעיקר חלב, דם בקר ובשר, מכילה מעט מרכיבים אחרים כדוגמת לחם וירקות, הנחשבים כנחותים. את החלב שותים המסאים באופן יום יומי, כשהוא טרי ואינו מפוסטר, ולעתים אף יונקים ישירות מעטיני הפרה. הם עשויים לשתות אותו גם מחומם או מורתח, כגיוון. החלב מתקשר בתרבות המסאית לנשים, לפוריות ולחיים על האדמה. הבשר לעומתו, נחשב לאוכל שנאכל בטקסים ובמקרים מיוחדים ונקשר לגבריות, כוחות על טבעיים ולמוות. כאשר מתעסקים עם בשר, מתעסקים במוות ולכן צריכה של בשר היא מאוזנת ומאופקת". ואם כן יש להם סידן מהחלב, ואתה אומר שניתן להתקיים בבשר לבד וללא חלב.

        האסקימוסים הרי אוכלים הרבה שומן בע"ח ימיים העשיר בויטמין D. ולעומתם האנגלים לדוגמה, יש להם רק מעט שמש, שלא מספקת הרבה ויטמין D, והם לא אוכלים כ"כ הרבה שומן בע"ח עשיר בויטמין D, ובכ"ז לאנגלים היה הרבה פחות אוסטאופורזיס.
        מאוד מעניינים אותי דברי פרופ' רוז. אודה על קישורים לדבריו.

  6. מאת לירז‏:

    מיקי שלום
    נושא התזונה מאוד מעניין אותי, ואני מעוניינת לאמץ אורח חיים בריא, אך, עם כל כך הרבה מידע שמציף את התחום לאחרונה, קשה לי לגבש הרגלים, ולהביןאת הניואנסים הקטנים ולכן יש לי אליך מס שאלות:
    1. אני רוצה לעשות לעצמי סדר בראש בין: פחמימות עם גלוטן- פחמימות ללא גלוטן- פחמימות מורכבות- ללא פחמימות כלל ( גם לא תחליפי לחם ללא גלוטן) האם יש עדיפות להמנעות מפחמימות כלל או בכלל עדיף לאכול לחם שיפון או כוסמין, או שגם זה לא רצוי?
    2. אני מאוד אוהבת לאפות, וידוע כי תחום האפיה מבוסס על קמח וסוכר ברובו, האם אורח חיים שבו בכל ימות השבוע ( ראשון-חמישי) אני אקפיד על אורח חיים ללא גלוטן ופחמימות כלל וביום שישי ושבת אוכל ל"חרוג" ולהרשות לעצמי לאכול עוגה או פסטה לדוג, מומלץ? או שעדיף להתנזר לצמיתות?
    3. אודה לך אם תוכל לתת דוגמא לתפריט היומי שלך

    • מאת מיקי בן דור‏:

      לירז שלום
      מאז חיבור הפוסט הזה הקמנו קבוצה בפייסבוק שנקראת Paleo Israel. יש שם אנשים שעונים על שאלות. בקיצור לא חייבים בלי או מעט פחמימות. זה תלוי בקיום טרום סוכרת. גלוטן מבחינתי צריך להיות קרוב מאוד לאפס (פעם פעמיים בשנה מקסימום) בשיפון יש גלוטן. כנסי לפייסבוק יש שם אופות שיציעו לך תחליפים. יש לי פה פוסט על התפריט http://www.paleostyle.co.il/?p=279
      בהצלחה