לקנות בשר "פליאו" בישראל 2012

פוסט זה הוא נסיון לברר את מצב שוק הבשר בישראל לטובת קהילת הפליאו. זה אינו תיאור מקיף. הוא מכוון להסקת מסקנות אופרטיביות.

גלי הפנתה אותי לכתבה ב"הארץ" של נטע אחיטוב. אחיטוב, שהיא ככל הנראה טבעונית מלאת מוטיבציה, נותנת לנו ,אחי, מכל טוב. מצד אחד הכתבה מלאה במיליון עובדות שאני מניח שרובן נכונות. מצד שני הכתבה מערבבת עופות, חזירים, כבשים ובשר בקר בארץ, באמריקה, בקנדה ובדרום אמריקה. אי אפשר לדעת אם האנטיביוטיקה נמצאת בבשר עוף, בשר חזיר, בשר בקר, באמריקה, בארץ או בבקר מדרום אמריקה. בעיות מחשוב במעבדה בארץ מעורבבות עם פסקי דין בקנדה. פעם "בשר" זה בשר בקר ופעם "בשר" זה בעצם רק בשר עוף אבל צריך זכוכית מגדלת למצוא לאיזה סוג בשר היא מתייחסת וזאת בדיוק כוונתה – שלא תוכל למצוא. בקיצור כל מה שהיא מתעבת בתעשיית הבשר היא עושה בעיתונאות. מערבבת, מסתירה ומטעה בדיוק כמו יצרני הבשר המעובד.

איך מפרידים את המוץ מהתבן בכתבה הזו? אחרי שקראתי פעמיים את הכתבה וגם שמעתי מגדל עופות אורגניים ביום עיון הגעתי למסקנה שהבשר הבעייתי ביותר בארץ הוא בשר העוף. יש כמה מגדלים אורגניים כמו מלמד ואם אתה יכול למצוא את הסחורה שלו קנה אותה. אני לא חושב שבשר עוף הורג פה אלפי אנשים בשנה אבל הוא בטח גם לא מוסיף להם הרבה בריאות. זאת בעצם המסקנה האופרטיבית הכמעט יחידה שאפשר לדעתי להוציא מהפרופגנדה הטבעונית הזו שנקראת כתבה.

כדי לקבל אינפורמציה טובה על בשר בקר התקשרתי לחיים דיין שהוא מנכ"ל איגוד מגדלי הבקר הישראליים שאותו שמעתי ביום עיון לפני מספר חודשים. אני כבר שומע את "חדי העין" שזיהו את ניגוד העניינים שיכול להיות פה אבל המקרה הוא לא כל כך פשוט. קשה לחיים דיין להיות בניגוד עניינים כי הבשר שלו לא ממותג. משום מה המגדלים הישראלים עדיין לא הצליחו למתג את הבשר שהם מגדלים כך שחוץ ממילתו של הקצב אין לך אפשרות לאמת את המקור שלו ואכן הוא המליץ בסופו של דבר על בשר של יצרן לא מקומי.

לפי חיים, בשר "מוזן בעשב" במובן ה"פליאו" האמריקאי שלו, של בשר שלא אכל כל חייו כלום חוץ מעשב מגוון, אין בארץ, נקודה. אם לסכם את המלצתו לאלטרנטיבה – "אדום אדום" של תנובה. גם בשר של מגדלים ישראלים יכול להיות זהה באיכותו לבשר של "אדום אדום" אבל עד שימותג קשה לזהות אותו.

אם נרד יותר לפרטים, הגורם העיקרי שקובע את האיכות של סוגי הבשר השונים בארץ הוא האם מוצאו מ"שלוחת חלב" או מ"שלוחת בשר". "אדום אדום" מביאים עגלים מאוסטרליה מ"שלוחות בשר". באוסטרליה העגל שוהה ליד אימו 8 חודשים, יונק ממנה ואוכל עשב ואז הוא עושה עליה+גיור ומפוטם פה במשך כ-8 חודשים בתערובות גרעינים אמריקאיות ואחרות. עגל כזה הוא בריא בגלל צורת גידולו בילדות ואינו זקוק לאנטיביוטיקה להמשך גידולו. לעומת זאת עגל מ"שלוחת חלב" נולד לפרה מניבה חלב ואין לאף אחד חשק לבזבז את החלב שלה על העגל. הוא מופרד מאמו ביום היוולדו וגדל על אבקת חלב עד שהוא עובר לפיטום וכך הוא לא בריא וזקוק לאנטיביוטיקה לגידולו. שאריות האנטיביוטיקה בבשר מנוטרות לפי תקן.

מפיצים עצמאיים מסוימים מביאים גם הם עגלים מאוסטרליה משלוחת בשר כמו "אדום אדום". הידועים שבהם הם בוארון שמשווק באזור נתניה ודבח מדיר אל אסד.

אין שימוש בהורמונים בארץ.

לצערי לא התרשמתי שניתן לסמוך על הבשר הרגיל שמיובא לארץ כשהוא שחוט וקפוא מדרום אמריקה. לדבריו גם שם עוברים לשיטות תעשייתיות ובכלל הממשלה פה מרשה "עיבוד" של בשר מיובא שכולל הוספת כל מיני דברים לא נחמדים כמו חלבון צמחי ופוספטים. זה כמובן לא כולל את כל הבשר המיובא אך אין דרך לדעת.

שאלתי את חיים מה האפשרות לקנות רבעי פרה ממגדל מקומי ולהקפיא. לדבריו זה אפשרי בתיאוריה אך לא פשוט כי לפי התקנות צריך להוביל בשר בקירור כשהוא יוצא מבית המטבחיים. זה לא יהיה בשר מגודל על עשב אבל זה יהיה בשר שגודל בצורה בריאה לפחות במשך המחצית הראשונה של חייו.

אגב, לדבריו כבשים מגודלות בארץ רק בדירים בגלל טרף של זאבים ולכן ניזונות בעיקר מגרעינים.

זהו בערך. יסיק כל אחד את מסקנותיו בהתאם לאישיותו. שלוש שנות לימודי הכלכלה שלי השאירו אותי עם תובנה אחת (בלבד) – אלטרנטיבה. ובהתחשב באלטרנטיבה אמשיך לקנות בשר, אולי "אדום אדום" ואולי נחפש את בוארון ודבח לראות אם אפשר להשיג בשר סביר במחיר יותר זול מזה של "אדום אדום". על עוף אף פעם לא השתגעתי, אם כי למרות כל השיטות הקלוקלות אני לא רואה פה נזקים מעוף המתקרבים לאלה של הלחם אז כדאי לשמור גם כאן על פרופורציות.

הנה כתבה של מרק סיסון על ההבדל בין סוגי בשר הבקר באמריקה.

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

57 תגובות בנושא לקנות בשר "פליאו" בישראל 2012

  1. מאת טוד‏:

    מאמר מעניין. רק רציתי להוסיף, במקרה שאנשים יפסיקו מכול סוגי העופות שאווז, לפחות, מגודל בהונגריה (אולי גם ברווז ומולארד) והתערובת שמאכילים להם שם שונה לחלוטין לאומת אלה כאן. אני יודע, כיוון שאני אלרגי לכמויות של ביצים מסויימות וגם עורות של עוף אך לא מעורות של אווז.
    טוד

  2. מאת אביב‏:

    תודה מיקי. באמת הגיע הזמן לברר את הנושא העלום הזה.
    יש בדבריך קטע שלא הצלחתי להבין כלל:
    "שאלתי את חיים מה האפשרות לקנות רבעי פרה ממגדל מקומי ולהקפיא. לדבריו זה אפשרי בתיאוריה אך לא פשוט כי לפי התקנות צריך להוביל בשר בקירור כשהוא יוצא מבית המטבחיים. זה לא יהיה בשר מגודל על עשב אבל זה יהיה בשר שגודל בצורה בריאה לפחות במשך המחצית הראשונה של חייו."
    מה בדיוק ההצעה ששאלת לגביה את חיים? פשוט לקנות כמות גדולה של בשר ישירות מהמגדל, ולהקפיא, שכך תדע שקנית ממקור טוב? אם זו כוונתך – מה הבעיה של התקנות להוביל בשר בקירור? הרי אתה לא מוכר את הבשר אלא קונה לשימוש פרטי?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אני קצת מנחש אבל כנראה שיש תקנות שמחייבות את בית המטבחיים להוציא בשר רק בקירור.

  3. מאת תמי‏:

    תודה על ההסבר המפורט. שמעתי פעם המלצה על הבשר של מרינדו, בקר שמגדלים ברמת הגולן. האם יש משהו בהמלצה הזו?

  4. מאת ורד לב‏:

    מעניין מה יש לו לומר על הבשר שמגדלים פה ברמת הגולן.
    מרינדו או גילי'ס.
    הם מגדלים עדרים משלהם ועל אף שאינם ניזונים 100% מעשב, הם כן יוצאים החוצה ואוכלים בחוץ.
    אתה יודע מה? גם בסביבתי (אזור פ"ח רבתי) אני רואה לא מעט עדרים רועים בחוץ, עוברים ממקום למקום כל כמה ימים (יש בדרך לבנימינה עדר אחד כזה למשל).

    מעניין להמשיך ולברר.

    ברור שלא נהיה כמו ארה"ב או קנדה פה, אולם אפשר להתחיל לעורר את המודעות ע"י בחירה במגדלים ספציפיים

  5. מאת מיקי בן דור‏:

    ורד
    נראה לי שאלה שייכים לאיגוד שלו. הם מגדלים על עשב עד שהעגל מגיע לכ 300 ק"ג ואח"כ עוברים לגרעינים. לדעתי אם רוצים להתארגן הדרך המהירה היא לאתר את המפיצים.

  6. מאת ענת‏:

    מסתבר שכל החיים אכלתי בשר טוב בלי לדעת את זה,אבא שלי קונה כל הזמן בדבאח (אני מהצפון),הייתי שם לפני כמה ימים ולא יכולתי לקנות כמויות כי לא נסעתי הבייתה… אבל קניתי 600 גרם אנטריקוט והוא היה ממש אדום לבן כזה,וטעים… בינתיים אני קונה מטירה,למישהו יש מידע על מה מקור הבשר שם?

  7. מאת קרניסט‏:

    מזה זמן רב שאני מגשש אחר תשובה לנושא הנ"ל, תודה על ששפכת מעט אור על הנסיבות שעושות את זה לכ"כ מסורבל.

    לבינתיים, הפקטורים המכריעים אצלי הם בלוטות הטעם ותג המחיר.
    למי שמעוניין – בטירה (ליד כפר-סבא, לכיוון רמת הכובש) יש מעדנייה בשם "עיראקי" מעט אחרי הכניסה, מצד ימין. הבשר שם נראה וטועם מצויין והמחיר עוד יותר. וטיב-טעם גם (אולי כי הם כמעט בלעדיים בשוק הלא-כשר…).

    וטיפה פוליטיקה… 🙂
    תראו חבריי חובבי-הבשר ואחרים, לכולנו האינטרס להעלות את איכות ומגוון הבשר ולעומת להוריד את מחירו.
    לכל אחד מלחמה משלו – אך יכולים להיות לה שותפים טבעיים רבים. אדגים:
    א. בימים של מודעות רבה ליוקר המחיה, ניתן למנף להורדת מכסי ייבוא על בשר וירקות (בין השאר) על מנת להוזיל את מחירי המזון.
    ב. הקפידה על תקנות מטעמי דת שמעוגנים בחוק (!) כתוצאה מאי-הפרדה בין דת למדינה – מביאה בין השאר לדלדול במגוון המזון ולעלות נוספת שמתגלגלת לצרכן דרך המוצר (ושאר המיסים).
    ג. נוגע באופן ישיר לכתבה הנ"ל – אני חושב שרב האנשים יסכימו שהתעללות בבעלי-חיים זה דבר שיש לשאוף לצמצמו. מטבע הדברים, לא ניתן למגר את התופעה לחלוטין (ואולי טבעוניים יחלקו עליי) אך כן ניתן לשפר את המצב, להתקדם ולהביא לעסקה שתשתלם לכל הצדדים. והדרך ההגיונית להשיג זאת היא על-ידי ביקוש גובר לבקר שגודל על מרעה, שתנאיו היו טובים וכו'. נכון, סביר שזה יגולם במחיר הסופי אך למי ששווה להאריך חיים בבריאות איתנה, לו ולבעלי החיים, ימצא זאת עסקה משתלמת ויצליח לגרד עוד כמה שקלים.

    תודה למי שהקדיש מזמנו והגיע עד הלום.

  8. מאת דני‏:

    אני גם בדקתי קצת בנושא, וגם מגדלים שמאכילים את הפרות שלהם בעשב רב חייהן, מכניסים אותן לפיטום של דגנים כמה חודשים טרם השחיטה. כמו שאמרו פה נכון- בארץ אין 100% אוכלי עשב.

    אני לאחרונה קונה חלק מהבשר שלי אצל "הבשר של ניר" בכפר חיים. זה בשר מיובא מארגנטינה ובעל המקום טוען שאלו פרות שאוכלות רק עשב כל חייהן. אין לי כל כך איך לאמת את זה אז אני כרגע פשוט מאמין לו.

    הבשר לא רע בכלל למרות שהוא מגיע קפוא בהגדרה…. עכשיו עולה שאלה אקולוגית של קניה מקומית מול קניה של מוצר שצריך לחצות בשבילך אוקיינוס שלם…אין סוף להתלבטויות.

  9. מאת גלי‏:

    סחתיין על הבירור המעמיק. עולה לי רעיון לעוד כיוון למציאת מגדלים טובים. יש כמה שפים של מסעדות שאובססיבים בענין הבשר שהם מגישים. למשל רפי כהן מרפאל, בן תדהר מיועזר. הם אמורים להכיר את מפת המגדלים בארץ, לא רק את המשווקים.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      גלי
      לא נראה לי שמגדלים ימכרו ישירות כי יש את עניין השחיטה וההובלה שהם לא מתעסקים איתו. מפיצים טובים זה הכיוון לדעתי.

  10. מאת רחל‏:

    מיקי, כל הכבוד על העבודה היסודית, ממש עוזר!
    ואגב אווז – מה אתם יודעים על אווז ועל אופן גידולו? יש לי חברה שמבשלת אווז ואת השומן שלו, ונשבעת שזה מאוד בריא.

    • מאת טוד‏:

      רחל, אני אוכל אווז באופן שיגרתי, כיוון שהוא מגודל בהונגריה וכיוון שכאשר אני אוכל את העורות המתוגנים שלו, לעומת אלה של עוף, אני לא מגיב שלילי עם הרגישות הדלקתית בגב שפיתחתי בשנים האחרונות. זה מצביע לאפשרות, בסבירות גבוהה, שהשוני בתערובות שמאכילים להם שם לעומת כאן. חלק מן החומרים צמחיים (פיטו) המזינים נספגים ומתרכזים בריקמות הרכות של העופות, במיוחד בביצים, איברים מסויימים ועורות…

  11. מאת רחל‏:

    לא מגדלים אווז בארץ? אווז שקונים כאן כולו מהונגריה?

  12. מאת דינה‏:

    תודה מיקי על הבירורים!
    החלום שלי שאוכל להתאחד איכשהו עם אחרים וביחד לקנות רבע פרה כל אחד כל כמה זמן . (הרי אין מקום בפריזר לפרה שלמה …) אני יודעת שעושים את זה בחו"ל אז למה לא כאן?
    שמעתי כבר שניתן לקנות כבש ישר מהמגדל ולקחת הביתה אך עוד לא מצאתי היכן.

    ורד – לפי הקצב ברמי לוי במרכז ביג החדש של פ"ח, הבשר הטרי שם הינו מרמת הגולן, מאלו שמרעים בחוץ! וגם לא יותר יקר מיבוא או קפוא. 🙂

    • מאת מיקי בן דור‏:

      דינה
      הבשר מרמת הגולן הוא כמו זה של אדום אדום בעקרון – מגודל עד 300 ק"ג על עשב ואח"כ לתערובות גרעינים. מה שכן הוא יותר ציוני.

  13. מאת אביב (ניו יורק)‏:

    פשוט עצוב המצב בארץ
    פה, בארה"ב אני מזמין את הבשר והשומן שלי מהאתר המעולה us wellness meats
    אני כבר מספר שנים לא בארץ, אז אין לי הרבה אפשרויות לתשובה, אבל צצה לי מחשבה…
    זה אומנם לא תשובה טובה כלל להמונים, אבל אני הייתי בודק את האפשרות לרכוש בשר מבדואים (?), אני סתם יורה חץ באויר פה, יש הרבה לוגיסטיקה ובעיות מסביב, אבל מענין אם אפשר לעשות דבר כזה.
    ברחובות, איפה שגדלתי אני זוכר היו מסביב מספר בדואים עם מרעה כבשים שמסתובבות חופשי… עכשיו שאני חושב על זה, אין מצב שהם יפרדו מכבשה אחת אפילו לכל הון שבעולם, זה מקור תזונתם וחייהם. לפחות הם מקבלים חלב טיבעי שגודל על עשב ללא אנטיביוטיקה ולא מפוסטר.
    סורי, רק מנסה לעזור…

    • מאת אביב (ניו יורק)‏:

      או שגם הם עברו להאכלה על זרעים??? חחח, לא אתפלא…

      • מאת מיקי בן דור‏:

        גם האזור באר שבע כמה מהם עדיין רועים.

      • מאת יוסי‏:

        שלום לחברי הטורפים
        ראשית כל הכבוד על היוזמה של מיקי והמגיבים לנסות ולמצוא מקור לבשר איכותי, גם אם לא אשתתף אתכם ברכישת פולקע של פרה.
        שנית, בקשר לבדואים-יש באזור באר שבע והנגב עדיין הרבה מגדלי עיזים וכבשים. שכל מי שמטייל מחוץ לקניונים עדיין יכול לראותם. הזנת המרעה שלהם בראיה ורעיה כלכלית מתבססת על עשבים בחודשי החורף והאביב הקצרים, ועל חציר וגרעינים בקיץ הארוך. אחרת לא ניתן כאן לגדל עדר.

      • מאת מיקי בן דור‏:

        כן יוסי אני זוכר את הרועים הבדואים הצעירים שפגשנו ליד יער להב לפני כמה שנים. אם אתה רואה אותם מסור להם ד"ש ושאל אותם בבקשה אם הם מוכרים…

      • מאת אביב (ניו יורק)‏:

        משהו אחד לא ברור לי, איך גידלו מרעה בארץ לפני יותר מחמישים שנה, לפני שהחלה המהפיכה של גידול בשר על זרעים? איך היו הבדואים לפני 100 שנה נניח? או תושבי הארץ בתקופה ההיא?

  14. מאת יהונתן‏:

    משהו שתמיד הציק לי:
    הבייקון בטיב טעם פשוט מחריד מבחינת ערכים תזונתיים (חלבון צמחי, מונוסודיום, משמרים, ומה לא)
    איפה משיגים בייקון איכותי ללא תוספים באזור המרכז?
    מקווה שאוכל לנצל את השיח שנוצר כאן… 🙂

    ד"א, פוסט מעניין מאוד – תודה רבה!

  15. מאת שני‏:

    ברמת אביב ישנה מעדניה בה מכינים בייקון ללא חומרים משמרים. רק בשר ומלח לטענתם. נדמה לי שהשם הוא ידע הבשרים. בכל מקרה נמצא במרכז המסחרי הקטן ברחוב טאגור.
    גם קבנוסים תוצרת בית יש שם שגם הם לטענתם נטולי חומרים וסוכרים.

  16. מאת שני‏:

    אדום אדום זה בשר מוכשר, נכון?
    עד כמה גדול הנזק? רק מלח?

  17. מאת מיקי בן דור‏:

    רק מלח

  18. מאת רחל‏:

    אז ממה שהבנתי מדינה, אפשר לקנות בשר טרי אצל רמי לוי, נכון? אנסה לשאול כאן, באשדוד.

  19. מאת רחל‏:

    ואגב, מה אתם יודעים על מה שמוכרים בעדן מרקט? הם טוענים שיש להם בשר איכותי.

  20. מאת מיקי בן דור‏:

    הייתי בבוארון בנתניה ולהם בשר מיובא מאוסטרליה שמגודל בגולן. יש גם את מרינדו שלהם סניפים בכמה מקומות בארץ שמשווקים בשר שמגודל בגולן בשיטה מקבילה לאדום אדום.

  21. מאת ורד לב‏:

    דינה, לא יודעת איך הקצב ברמי לוי, אולם הבשר של מרינדו מרגיש אחרת מהבשר שאני קונה אצל הקצב פה בפרדס.
    מרגישה שהוא שומני יותר (בדיוק אכלתי קצת מהבולונז שהחבר'ה פה הואילו בטובם להשאיר לי)

  22. מאת רחל‏:

    נכנסתי למחירון של מרינדו, הם קצת יקרים, לא?

  23. מאת רחל‏:

    ועוד שאלה חשובה למיקי ולאחרים: מה אתם יודעים על מוצרי חלב טובים בארץ? נכון, יש את המוצרים האורגניים, אבל האם יש בהם יותר אומגה 3? נראה לי שצריך לדעת מי עושה מוצרי חלב (חמאה, שמנת מתוקה וכו') של בעלי-חיים שאכלו עשב. מישהו יודע משהו בנושא? מיקי, אתה רוצה לפתוח פוסט חדש בנושא?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      רחל
      אין מה לעשות פוסט כי אין גידול על עשב של פרות לחלב. אין גם חלב לא מפוסטר. בקיצור מדבר שממה.

  24. מאת רחל‏:

    נשמע מייאש… ובכל זאת: חמאת העיזים של חוות רום בהר כמון לא הכי זולה, אבל במידע עליהם מסופר שהעיזים אוכלות עשב במרעה טבעי. נשמע לא רע, לא?

  25. מאת רחל‏:

    ועוד קצת מידע בנושא מוצרים עם אומגה 3 בארץ:
    כאן מצאתי מחקר שבדק תכולת אומגה 3 מול אומגה 6 בדגים בארץ, כחלק מניסוי להעלות רמת אומגה 3 בדגים. בעמוד השני בקישורית יש את הטבלה הזו. שימו לב לא רק לאחוז האומגה 3, אלא גם ליחס שבין האומגה 3 לאומגה 6:
    http://www.fishery.moag.gov.il/NR/rdonlyres/D16CB6EB-7B0C-4E1F-AA1E-4544C1CF06F0/4261/Omega3infeedforTilapiaandCarp.PDF

    ומידע נוסף:
    למחלבות רמת-הגולן יש עכשיו מוצר, שנקרא חלב הרים טהור. הם טוענים שזה חלב של פרות באיכות טובה יותר, ואולי הם צודקים, אם לפי מה שאתם כותבים כאן, גם הבשר שמגיע מרמת-הגולן הוא איכותי יותר. בכל מקרה הם מבטיחים להוציא בקרוב חלב מועשר באומגה 3. את החלב שלהם הם גם מעבירים לתנובה ולטרה ליצירת שמנת מתוקה, למי שרוצה לדעת.

  26. מאת רחל‏:

    והנה מה שהדיאטנית של מחלבות רמת-הגולן מספרת על החלב החדש שלהם. שיפטו בעצמכם:

    http://www.babakama.co.il/?q=showArticle&id=443

    • מאת מיקי בן דור‏:

      חלב העיזים נשמע מעניין אם אפשר להשיג אותו. חלב הרים נראה לי כדאי להשאיר בהרים. התזונה "מאוזנת" שזה שם אחר לגרעחנחם לדעתי. הטיפול בטמפרטורה גבוהה גם לא נשמע סימפטי. חמאת עיזים על עשב נשמע טוב. תודה על האינפורמציה.

  27. מאת מיקי בן דור‏:

    מר קדמוני טוען שחמאה מהולנד וצרפת היא ממקור אוכל עשב. כמה שהצבע יותר צהוב/כתום כהה החמאה יותר בריאה. המחיר נשמע ממש סביר
    http://www.kadmoni.com/2011/11/blog-post_27.html

  28. מאת רחל‏:

    את חמאת העיזים של הר כמון אפשר להשיג בדרך כלל בקלות : היא נמכרת ברשתות של עדן מרקט וגם אורגניקמרקט. מה שמר קדמוני מציע נשמע לא רע בכלל, גם כן. איפה קונים אבל ככה חמאה במשקל?

  29. מאת רחל‏:

    ואם כבר בשר: מישהו יודע אם אפשר להשיג נקניק בארץ (כמו סלמי, או משהו כזה) ללא חומרי שימור, ניטריט וכל החומרים הפחות טובים שבנקניק?

  30. מאת ורד לב‏:

    יש את הנקניקים של דובי. הוא מייצר אותם אצלו בבית.
    לא כשר.
    לפעמים מכין גם סלמי, לא בקבוע
    http://www.helgawurst.co.il/

  31. מאת רחל‏:

    הכי דרומי שהוא מגיע זה ראשון לציון, לצערי. זה מה שכתוב באתר שלו.

  32. מאת ורד לב‏:

    רחל, כמו עם כל דבר. אם זה חשוב, עושים את המאמץ.
    מאמינה שאפשר לפתור את זה.
    תקני בכמויות גדולות, תקפיאי וכך זה לא יהיה אישיו.
    תבקשי ממישהו שגר באזור שיעזור לך עם זה.

  33. מאת רחל‏:

    ורד, את צודקת. אגב, ברמי לוי באשדוד הקצב אמר לי כך: חלק מהבשר מגיע מברזיל (שזה טוב, כנראה?), וחלק מגיע מהארץ. הוא לא ידע להגיד מהיכן…

  34. מאת אהוד‏:

    האם ניתן לקנות איברים פנימיים מתוצרת אדום אדום והאחרים שמוכרים "שלוחת בשר"?
    מה הסיבה שאדום אדום יקר יותר? האם השוק יודע בכלל את העובדה שזה בקר שגדל מחצית חייו על עשב?

  35. מאת ערן‏:

    תודה על המידע החשוב ביותר!
    יש בפוסט ובתגובות מידע שיש לעשות בו סדר. בפוסט כתוב:
    "מפיצים עצמאיים מסוימים מביאים גם הם עגלים מאוסטרליה משלוחת בשר כמו "אדום אדום". הידועים שבהם הם בוארון שמשווק באזור נתניה ודבח מדיר אל אסד." וכלומר שהמפיצים העצמאים לא מגדלים בארץ על עשב, אלא קונים ג"כ מאוסטרליה, ובארץ הם מפטמים בגרעינים כמה חודשים, וכמו אדום אדום ממש.
    אך בתגובות כתוב על מפיצים המוכרים בשר עגלים שגודלו בארץ על עשב. וכלומר שלא כאדום אדום הקונים עגלים שאכלו עשב באוסטרליה, אלא אלה אכלו עשב בארץ (ואולי אח"כ אכלו גרעינים). כמו:
    "מגדלים פה ברמת הגולן. מרינדו או גילי'ס. הם מגדלים עדרים משלהם ועל אף שאינם ניזונים 100% מעשב, הם כן יוצאים החוצה ואוכלים בחוץ".
    "הבשר מרמת הגולן הוא כמו זה של אדום אדום בעקרון – מגודל עד 300 ק"ג על עשב ואח"כ לתערובות גרעינים".
    אך יש סתירה. שבציטוט הראשון, בוארון מנתניה מוכרים כמו אדום אדום – עגלים שאכלו עשב באוסטרליה וגרעינים בארץ: "מפיצים עצמאיים מסוימים מביאים גם הם עגלים מאוסטרליה משלוחת בשר כמו "אדום אדום". הידועים שבהם הם בוארון שמשווק באזור נתניה ודבח מדיר אל אסד." אך בתגובות אתה כותב "הייתי בבוארון בנתניה ולהם בשר מיובא מאוסטרליה שמגודל בגולן". אך הרי בגולן מגדלים בעשב גם בארץ?

  36. מאת שרונה‏:

    היי מיקי.
    סיכום המאמר לא מובן. אתה מודע לבעייתיות של הבשר בארץ, כשאפילו הבשר הטוב לא גדל על עשב. ואתה מעדיף בכל זאת את הבשר בגלל שהאלטרנטיבה גרועה יותר. אך מי אמר שהחלופה היא לחם צ'יפס וקולה? הרי אתה יכול לאכול אוכל טבעוני ללא גלוטן, ולדוגמה קטניות אורגניות לחלבונים, או אף דגים אם אתה רוצה דוקא חלבון מהחי. ושמן קוקוס שממנו יהיו לך רוב הקלוריות, והרבה ירקות, וכן פירות עם תחפוץ + תוספי ויטמינים.
    הרי הטבעונים שעושים כך בריאים מאוד. האם לא כך?

    • מאת מיקי בן דור‏:

      שרונה קראת מקצת מן הפוסטים פה? יש כ 160 שמסבירים למה אני אוכל כמו שאני אוכל. אף טבעוני לדעתי לא מתקרב לחקירה בסדר גודל כזה של תזונתו מההיבט הבריאותי. הטבעונים שאני הכרתי לא היו בריאים כלל אלא להיפך. אין אף קבוצה בעולם שהיתה חיה על טבעונות. לדעתי זה ממש מסוכן וההסברים הרי הם פזורים פה ואין לי כח לחזור עליהם בתגובות. מצטער. עקבי טוב טוב אחר בריאותך ואם את מרגישה סימנים חשודים בדקי את האפשרות לחזור למזון מן החי כמו שעוצבנו במשך מיליוני שנה לצרוך. יום טוב

  37. מאת שרונה‏:

    כן מיקי, קראתי המון מהפוסטים, וזה מאוד מענין אותי ובאמת תודה לך על התמסרותך לנושא, אלא שלדעתי יש פה קיצוניות. ואלך פרה פרה.
    ראשית אסביר מה הבעיה שלי עם בשר. הבקר שאוכל גרעינים, אוכל אותם מרוססים ומזובלים בדשן כימי. מה שקורה בהמשך זה תהליך פשוט. נניח (סתם לצורך הדוגמה) שמכל 10 קילו גרעינים הפרה משמינה 100 ג', וכל שאר ה9900 מופרש בצואה ובשתן, או נשרף כקלוריות וכו'. אך ב10 קילו הגרעינים, יש הרבה חומרי הדברה ושאר מרעין בישין, וחלקם הגדול לא מופרש בצואה ובשתן, אלא מצטבר ברקמות הפרה. ומה שאני רוצה לומר שיחס חומרים אלו לגבי בשר הפרה, איננו היחס שלהם לגבי הגרעינים אלא הרבה הרבה יותר – מספרים ממש מטורפים.

    שנית, לא באתי לשכנע שתהיה טבעוני, הרי אמרתי שאם תרצה תאכל דגים וכדו'. האם התזונה הים תיכונית לא בריאה? והם אוכלים מאוד מעט בשר, ויותר קטניות ודגנים, דגים, ופירות וירקות. מה שרציתי ביחוד להדגיש, שאם בשר בזמנינו הוא בעייתי, אין סיבה להתפס אליו כאילו שאי אפשר בלעדיו.

    שלישית, מה חסר לטבעונים? B12, K, ואולי עוד מעט דברים ששכחתי. את כל זה ניתן לקחת בתוספים.
    אני מכירה טבעונים חלושים, אך הם בד"כ לא מכירים את התזונה הנכונה לפי הטבעונות, או שהם כבר הגיעו מדי חולים לטבעונות. ומנגד אני מכירה טבעונים חזקים כשור, שאף לא נוגעים בשום תוסף. וכמו"כ אני מכירה חולים רבים שהתרפאו לחלוטין ממחלות כרוניות קשות ע"י הטבעונות.

    יתרון נוסף שיש בטבעונות ובשיטות קרובות, שבהם נמצאים משוגעים לבריאות כבר שנים רבות, והם חקרו את האוכל שלהם ישר והפוך. אתה נמצא בנושא שלך רק מספר שנים, ויש בארץ רק מספר קטן של אנשים שהנושא יקר להם כ"כ כמוך, ושהם חקרו את הנושא שנים רבות. ולכן יכול לקרות מצב שפתאום אתה מגלה שבעצם הבשר שלך בישראל זה רחוק מאוד מהבשר הנפלא של אבותינו. אך אצלם די נדיר שיתגלה להם מידע מפחיד על אחד מהמזונות הבסיסיים שלהם, כי כנ"ל יש כבר טבעונים רבים שנמצאים עשרות שנים בנושא וקוראים את כל המידע.
    אבל שוב, נעזוב את הטבעונים לרגע, כי לא זה הנושא, ונחזור לתזונה הים תיכונית לדוגמה. למה לא עדיפה אלטרנטיבה זו, שבה אתה יכול לקנות הכל אורגני והיא מוכיחה את עצמה? ובה אף אם לא תקנה הכל אורגני, אך ריכוז הרעלים נמוך בהרבה מהריכוז בבשר.
    רביעית – האבולוציה. במדע מה שמשכנע זה עובדות בשטח. אם לא היו אנשים רבים האוכלים תזונות בריאות אחרות (ים תיכונית ועוד) ומאריכים ימים, אני מסכימה שעלינו ללכת לפי ההגיון התיאורטי שהזכרת ולאכול מה שאכלנו בעבר. אך אם העובדות בשטח מראות שהתזונה הים תיכונית בריאה מאוד על אף שיש בה רק מעט בשר, זה אמור לקבוע לפחות כמו התיאוריה שלך. האם הציידים הלקטים בריאים יותר מאוכלי תזונה ים תיכונית? במפורש לא. אלו ואלו בריאים בערך בשוה, ואולי הים תיכונית אף מעט יותר.
    וגם בלי קשר לגרעינים שאוכלת הפרה, הבשר בימינו הוא נעלם גדול. שהמגדלים מסתירים דברים רבים. ומידי פעם מתפרסמים סרטונים החושפים מה שקורה ברפתות ומדהימים את הציבור, ויתכן שכל זה רק קצה הקרחון. בלי מחלת הפרה המשוגעת היית יודע שהפרות אוכלות קמח כבשים? לעומת זאת, הגידולים האורגניים מפוקחים מאוד, ובעיקר אלו המיועדים ליצוא. ואם אתה רוצה להדר, אתה קונה ממגדל שאתה מכיר וסומך עליו (דבר שקשה מאוד לעשות בבשר). וכן כנ"ל שבגידולים החקלאיים גם הלא אורגניים, יחס הרעלים נמוך בהרבה מאשר אצל בעל החיים שאכל כל חייו את הגידולים הללו, וצבר ברקמותיו את הרעלים.
    אשמח בכ"ז לשמוע מה ראית אצל הטבעונים. האם אלו החלשים לקחו תוספים?

  38. מאת ירדן‏:

    היי מיקי, אני מנסה למצוא אם יש דרך להשיג חמאה מפרות מתזונת עשב. אפשרי לדעתך?

  39. מאת אהוד‏:

    אני שואל רק למען הסר ספק, כשכתבת "מצרפת צפונה" – האם גם צרפת עצמה כלולה בקטגוריית אוכלי העשב?
    גם אני חיפשתי חמאה מבקר הניזון מעשב ירוק טרי. הגעתי לחמאה צרפתית בשם "MAKABI". יש שם סימון של "AOP", ולדברי בעל החנות, זה אומר שהבקר רועה באחו. מאידך גיסא החמאה באותו צבע של החמאה הרגילה בארץ, ושמעתי שאם הפרה אוכלת עשב, החמאה בצבע כהה יותר. בעל החנות שלל קשר כזה, ואמר שצבע כהה זה במוצר העובר הקרשה בצמחים מסוימים הצובעים אותו. אך תזונת עשב לא יוצרת חמאה כהה יותר.
    מה האמת בזה? גם שמעתי שתרנגולת האוכלת עשב ירוק, חלמון ביצתה כתום יותר. האם לעשב הירוק השפעה השונה בין חלמון הביצה לחמאה?
    פרטים: שם החמאה BEURRE DOUX MAKABI. היצרן: קואפרטיב לטיארי דו לה סברה, אבנין דה ניר. היבואן ארצנו ט בע"מ. מחיר 18 ש"ח ל250 ג'.
    יש בחנות מוצרי חמאה אירופיים יקרים מאוד, עד 200 ש"ח לקילו, וכולם בצבע החמאה שלנו. לדברי המוכר כולם מפרות הניזונות מאותו עשב, והפרש המחירים תלוי רק באיכות החביצה.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אהוד באירופה, היכן שגדל עשב כל השנה כי יש גשם כל השנה בד"כ מגדלים פרות לחלב על עשב. בקשר לצבע כל פעם שראיתי חמאה אירופית היה לה צבע קצת יותר כהה מישראלית. לא ידוע לי מדוע הצבע יותר כהה אבל נדמה לי שזה מעיד על תכולת קרוטנים יותר גבוהה ולכן גם ויטמין K2 הנקשר אליהם. לא מכיר את הברנדים שהזכרת. אנחנו הקמנו ב Paleo Israel בפייסבוק קואופ וקונים בהרבה פחות מהמחיר שהזכרת. אין שום סיבה לשלם את המחירים האלה. יש בסופרים חמאה אירופאית במחיר הרבה יותר נמוך.

  40. פינגבאק: המדריך לקרניבור המתחיל | האתגר הקדמוני

  41. פינגבאק: המדריך לקרניבור המתחיל-קניות וכלים. » האתגר הקדמוני

  42. מאת אביבה אברון‏:

    מקבץ מדהים של אינפורמציה חשובה שאני בדיוק מחפשת.
    אצטרף לקבוצת הפייסבוק.
    אביבה