כנס "פליאו" בהרוורד

שלשום שבתי מכנס AHS12 באוניברסיטת הרוורד אשר בבוסטון. AHS הם ר"ת של Ancestral Health Society, אגודה של שוחרי "פליאו" שזהו הכנס השני שלה.

מאות אנשים רזים ובריאים הסתובבו באולמות ובלובי של בנין המפואר של בית הספר למשפטים במשך שלושה ימים ושמעו הרצאות ברמה שלא הייתה מביישת שום כנס אקדמי. פרופסורים, דוקטורים ורופאים, דיאטנים ומומחים ליציבה, משחק וכושר התחככו עם עורכי דין העוסקים בענייני מזון וגם אנשים שאינם מעורבים מקצועית בתחום אלא סתם נלהבים עד עמקי נשמתם מדרך החיים החדשה שמצאו – "פליאו".

התחושה הייתה ש"פליאו" נמצא בעליה מטאורית ושכולם שותפים במשהו חשוב יותר מהעניין האישי – הצלת העם האמריקאי מהקטסטרופה הבריאותית שהם חווים. רבים מהדוברים הזכירו את התחזית שהמערכת התקציבית הממשלתית האמריקאית תקרוס בעוד פחות מעשר שנים אם קצב העלייה בהשמנה ובחולי לא ייעצר.

גם עבדכם נתן הרצאה ששמה כשם המאמר שפרסם – Man the Fat Hunter. לפני הרצה פרופסור  Boyd Eaton על 30 שנה לתזונת פליאו. הוא היה הראשון שכתב מאמר מדעי שמנסה לשחזר את התזונה הפליאוליתית וקורא לחקות אותה כדי להשיג בריאות. בגיל 74 הוא בריא כשור. את מאמריו קראתי לפני שנים ושמחתי לפגוש אותו ולשוחח איתו ועם אשתו על ימים עברו כשאף אחד לא ידע מה זה פליאו. אחרי הרצה דוקטורנט החוקר בעיות בלסתות בגלל לעיסה מועטה בהשוואה לאבותינו ובמקביל לי באולם אחר הרצה ד"ר Thomas Seyfried על Targeting Energy Metabolism in Brain Cancer. כתבתי לפני שנתיים פוסט על עבודתו של הנ"ל אך מסתבר שהוא לא היחיד והיו עוד חוקרים שהרצו על הקשר בין תזונה וסרטן כאשר המסקנה הכללית היא שתזונה לא נכונה גורמת לסרטן והגנטיקה נכנסת לפעולה רק אחר התחלת המחלה.

ההרצאות הוסרטו כולן ויגיעו בתוך כמה חודשים לאינטרנט. צוות המדיה של הרוורד צילם כל הרצאה בשתי מצלמות האחת על המרצה והשנייה על הקהל כאשר השקפים ישולבו מהמחשב. עבודת העריכה תיקח זמן אבל נראה שהתוצאה תהיה מקצועית.

כאשר יתפרסמו ההרצאות אסכם כאן כמה מהן.

בינתיים נראה לי שאולי הגיע הזמן לקיים פגישה מקומית של חסידי הפליאו. אמרו לי מה דעתכם בתגובות.

שנהייה בריאים

מיקי

נ.ב. בתמונה ארוחת צהריים של צלעות …(לא כבש) ירקות ובטטה. שתיה – מי קוקוס. אני שם אבל צריך להכיר טוב את הקרחת שלי כדי לזהות, אפילו שזה בשולחן הקרוב (יללה רמז).

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

52 תגובות בנושא כנס "פליאו" בהרוורד

  1. מאת יעל‏:

    נראה מעולה. קשה לי מאוד עם האינפורמציה הסותרת כמו מחקרים שיוצאים כל הזמן במקביל, אפילו היום התפרסם במעריב, על קשר בין בשר אדום לעליה בכל מיני סוגים של מחלות, מחקרים שמתפרסמים באוניברסיטאות מוכרות ומוערכות – עד כמה שאני מבינה – וטוענים שוב ושוב שמוכח במחקרים רחבי היקף, על פני רחבי הגלובוס, הקשר בין בשר אדום למחלות שונות – לא זוכרת איזו הפעם, אבל בטוח היה גם סרטן באחד מהם. האם יתכן שלא מומלץ בשר אדום וכן מומלץ שומן, או שלדעתכם המחקרים הללו מוטים או מוטעים?

  2. מאת מיקי בן דור‏:

    יעל
    יש לי מספר פוסטים שדנים בבעייתיות של המחקרים התצפיתיים שטוענים נגד בשר אדום. מחקרים מסוג זה אינם יכולים להוכיח סיבה. זאת יודע כל מדען מתחיל אבל המדענים רוצים פרסום והעתונים גם. בשר לא יכול לגרום לכלום כי אחרת לא היינו פה. זה היה המזון העקרי של אבותינו במשך מעל ל 100,000 דורות.

    • מאת יעל‏:

      תודה על התגובה המהירה, מפחיד ללכת נגד הזרם. כל הזמן לשמור על חשדנות לגבי כל מידע שמסופק, ממש מעייף.

      • מאת איציק‏:

        מי שהולך עם הזרם בסוף מגיע למפל, בד"כ רוב האנשים טועים, בשר אדום תמיד היה בריא לנו, תעשי נסיון קטן, תאכלי כמה חודשים בסגנון פליאו ותראי שאת תרגישי טוב יותר, אם הרגשה אי אפשר להתווכח, כמובן שאתה יכול לעשות בדיקות דם ולראות איך הכל השתפר לטובה.

    • מאת דליה‏:

      נכון שאבותינו אכלו אולי בשר אדום אבל האדמה לא הייתה כל כך מזוהמת המים היו נקיים יותר ולא מכילים חומרים רדיו אקטיביים וכספית ועוד ועוד והפיטום של החיות היה טבעי יותר בלי הורמונים לא מסכימה בשום אופן שמדובר באותו בשר ובאותם ויטמינים ! ולכן בשר אדום או עוף הם לדעתי הרי אסון את שאר עקרונות הפליאו אני יכולה לקבל משום כך הפכתי לצמחונית נוטה לטבעונאית .

      • מאת מיקי‏:

        דליה שלום
        הבשר לא יותר מזוהם מהירקות. בירקות כמעט אין מינרלים ואין הרבה וויטמינים. הגישה הזאת היא אמציונלית ולא מסתמכת על מחקרים טובים. צדיק באמונתו יחיה אבל אם יש לו מחקרים עדיף שיחיה עליהם…

  3. מאת עופרה‏:

    באחד הפוסטים המוקדמים יותר, מיקי כתב על ההכרח לאכול מידי כמה ימים דיאטה נטולת חלבונים כדי למנוע מחלות קשות. אני לא זוכרת בדיוק את ההסבר ,אבל זה היה קשור לפעולת ניקוי שהתאים עושים ע"י בליעה של חלבונים עודפים. ברגע שכל הזמן ניזונים מחלבונים, התאים לא מתפנים לפעולת הניקוי הזו.
    יכול להיות שאוכלי בשר אוכלים מידי יום בשר ולכן נטייתם למחלות סרטניות במחקרים השונים (המחקרים המהימנים לפחות).
    אם אני לא טועה, ואשמח אם מיקי יכוון אותנו לאותו הפוסט שאני מדברת עליו, זה גם מסתדר אבולוציונית כי גם אז לא היה בנמצא מזון חלבוני מידי יום

  4. מאת אלון‏:

    עופרה,
    את מתכוונת לאוטופגיה.

  5. מאת מיקי בן דור‏:

    את צודקת עופרה. מדובר בתהליך שנקרא אוטופאגיה שממחזר חלבונים שהתא כבר לא צריך ושנהיים רעילים אם לא ממחזרים אותם. ארוחה אחת ביום או מספר ארוחות בלי חלבונים צריכים לעשות את העבודה. חיפוש "אוטופאגיה" בתיבת החיפוש יביא את הפוסטים שדנים בעניין.

  6. מאת מאיה‏:

    מצאתי מצאתי את הקרחת! נשמע כמו אוטופיה. כבוד.

  7. מאת ורד לב‏:

    רוב הקרחים נראים הרבה יותר צעירים ממך…
    אני מהמרת על העומד מימין בצד.

    לגבי "צום חלבונים" זה מעניין כי זו תחושה שיש לי באופן טבעי אחרי ימים של אכילה מרובה יותר של חלבונים. היום למשל, אחרי שהיינו 3 ימים בקמפינג ואכלנו (גם) בשר ודגים אני ממש מרגישה להיות בעיקר על ירקות ופירות וזה בא לי ממש טוב

    • מאת עופרה‏:

      אני הרגשתי כך גם אחרי שבועיים של קטניות, בעקבות נסיונותי לאכול vegan paleo .
      לא יכולתי לראות יותר קטניות. הרגשתי חולה.
      מצד שני הפסקתי במקביל גם חלב ומה ששמתי לב זה שהקטניות לא עשו לי בכלל את תופעות הלוואי הרגילות שלהם (!) כשצרכתי אותם ללא מוצרי חלב.
      גילוי מעניין בשבילי

  8. מאת ורד לב‏:

    או שאתה בשולחן הימני, שלישי משמאל? הרוכן לאכול?

  9. מאת אדוארד‏:

    כייף לשמוע שפליאו מגיע לתודעה של אנשים ואולי כבר לא ישאלו שאלות שחוזרות על עצמן…
    גם בארצנו הקטנטונת המגמה בעליה, שבוע שעבר אפילו אירגנתי ״ערב פליאו״ פגישה בין החברה ששותפים לעניין הפליאו, פגישה מוצלחת עם אנשים איכותיים. מודה שאתה אחד המשפיעים על דעתי ואורח חיי. תודה מיקי!

    • מאת מיקי בן דור‏:

      שמח לשמוע. "והגית בה יומם ולילה". זו הדרך – לקרוא, להפגש ולשוחח. התזונה כל כך שונה מתזונת הסביבה שנחוץ חיזוק מסוג זה המתקבל אצל דתיים מקריאת התורה.

  10. מאת אביב (ניו יורק)‏:

    היי מיקי
    היה כייף לפגוש אותך בכנס, ממש אהבתי את ההרצאה שלך, חיפשתי אותך אחרי ובארוחת ערב האחרונה בכדי לומר להתראות, אבל לא מצאתי אותך.
    בכל מקרהההרצאה היתה נפלאה ואני מקווה לראות אותך שוב בקרוב, תמשיך עם העבודה המדהימה שאתה עושה בארצנו הקטנה.

    אביב

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אביב היי
      היה כיף לפגוש ישראלי בין מאות הגויים (היו גם כמה יהודים, בעצם מיכל ונתן שארגנו את הכנס הם יהודים ואולי גם אהרון בלייסטדל נשיא האגודה נמנה על כוחותינו). יש התקדמות בארץ. לקראת החגים נעלה מדרגה בפרסום. לא ברמה של אמריקה אבל התקדמות.

  11. מאת אודי‏:

    מיקי, אתה מביא לנו כבוד גדול! תודה ויישר כוח!
    נשמח לקרוא איזה תקציר של עיקרי הרעיונות והתובנות שהוצגו בכנס, עוד לפני שיפורסמו ההרצאות המצולמות. אם תוכל לארגן את זה-נודה לך בפה מלא…

    ובקשר לפגישה מקומית של חסידי הפליאו – זה רעיון מעולה, אבל רק אם נצליח להביא כמה אנשי מפתח מעולם הרפואה השמרני וכמה דיאטניות, כדי שישמעו ויראו במו עיניהן/ם שזה עובד… אני מוכן להציג את המקרה שלי עצמי, כהצלחה מדהימה ומוכחת של תזונת הפליאו שלי, בפתרון מוחלט של הסכרת, לחץ הדם והבעיות הנוירולוגיות מהן סבלתי. אה, וגם 25 הקילוגרמים שהשלתי מעליי בשנתיים של… אכילת שומן! (והספירה נמשכת…)

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אודי היקר
      הייתי כותב כמה שורות אבל לא רשמתי לי נקודות במהלך ההרצאות ואני רוצה לדייק לכן אחכה לוידאו.
      לא חשבתי על כנס מהסוג של AHS. זה מוקדם מידי. חשבתי על פגישה להחלפת חוויותת בין אנשים שמקיימים את השיטה ואולי כאלה שרוצים לשמוע. בשלב זה לא נראה לי שיש התלהבות אז נעזוב את זה. כה וכה אין לי הרבה זמן לאירגון.

  12. מאת זיו‏:

    מיקי שלום
    ראשית רציתי לומר שריגש אותי לראות ששמך מופיעהבאתר ה12 Ancestral Health Society בSpeakers זה בהחלט העלה חיוך ותחושת גאווה למרות שאנחנו לא מכירים
    אני ומשפחתי חיים חיי פריימל ,פליאו ,אנססטרל או כל שם אחר שייש לתזונה ואורך החיים הנכון האמיתי והחשוב הזה , תהינו זמן רב מי ירים את הכפפה להיות הראשון לכנס את כל הפלאוליתם בישראל , ואני מוצא את הרעיון ככמעט חובה , מן הסתם דורש ארגון לא מעט , אשמח לעזור.

    זיו

  13. מאת שירי‏:

    היי לכולם,
    אני עוקבת כבר ימים באינטרנט למצוא מידע על כנס האנססטרל. שמחה נורא לראות שיש פה דיון עליו, ולגלות שיש נציגות ישראלית.
    במהלך החצי שנה שאחרונה, בה אני ומשפחתי עברנו לאכול פליאו, אנחנו צמאים למצוא אנשים שאוכלים כמונו, ובעיקר חושבים כמונו. קשה למצוא כאלה בתוך העולם הקפיטליסטי , שרודף אחרי הזנב של עצמו, 24/7. מנסיוני, יש מספר אנשים שקרובים אלינו שנורא ישמחו לשמוע על ארגון של יום עיון בצורה כזו או אחרת. כאלה שיכולים לסייע במציאת מקום, ארגון, עיצוב וכו'
    מאימהות שמחפשות גן או צהרון פלאוליטי ועד אנשים שרוצים לאכול טוב, למצוא מקומות טובים לקנות בשר וירקות, ואפילו להתאמן. בקיצור, הרמת את הכפפה, ויש מאחוריך גב רחב.
    נשמח לעזור ושיהיה יום נפלא לכולם.

  14. מאת ורד לב‏:

    אני בעניין.
    לא דיאטנית, אלא נטורופתית.
    אשמח גם לעזור להניע את זה

  15. מאת זיו‏:

    מיקי שלום,
    שמחתי מאד לראות את הפוסט שלך לגבי ההשתפות בכנס.
    כ"כ שמחתי שמייד עניתי לך וקיוותי שנוכל לקדם משהו בסגנון , אומנם צנוע יותר, בארץ.
    כ"כ שמחתי שכל מי ששוחחתי איתו בעניין הבוקר, הראה עניין גם הוא.
    למרבה הצער, התבדיתי. לא ברור לי מדוע אבל, התגובה שלי, כמו תגובות של כמה ממכריי, לא הועלו לבלוג. אני אשמח לשמוע, אפילו באופן אישי, ולא על גלי האינטרנט, מה הסיבה לכך?
    האם יש קושי בהתארגנות? האם נעשו כאלה ממאמצים בעבר שהעלו חרס?
    מההתנסות שלי, בשנה האחרונה, מדובר בקהילה שהולכת וגדלה וצמאה לשמוע אינפורמציה, ולהכיר, ולשתף בידע.

    אשמח להתייחסותך,
    זיו לנצנר, מורה לאנטומיה.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      זיו היי
      אני צריך לאשר תגובה ראשונה ואח"כ היא מתקבלת אוטומטי. בגלל הג'ט לג לא נכנסתי כמה שעות לאי מייל. עכשיו התגובות מופיעות.שמח לראות את ההתלהבות לנושא ולפגישה (לא רוצה לקרוא לזה כנס בשלב זה)
      יש לי את האימייל שלך ואני אצור קשר בקשר לפגישה.

  16. מאת יוסי‏:

    ברוכים הבאים לשדות הצייד הנצחיים!
    שמחתי לקרוא על הייצוג בכבוד בהרווארד, וכמו תמיד גם עם נימה של הומור. אגב, חיפשתי בכל כוחי בתמונה שמנמן אחד, ובסוף מצאתי-אני חושב שהבחור עם החולצה הכחולה והגב אלינו, ערק רק לאחרונה מהמפלגה שלי (הצמחונים) אליכם.
    וכן, יש לנו מכנה משותף-לציידים וללקטים, כל מי שמשקיע מחשבה ובודק פעמיים את מה שהוא מכניס ללוע נמצא בדרך טובה ונכונה.
    ולמיקי שהתעמקותו מביאה להישגים מדעיים-יישר כוח!

  17. מאת מיקי בן דור‏:

    יוסי
    תודה על הברכות. היו כמה שאולי לא הצליחו או רק התחילו לרזות. יש כאלה שבשבילם זו מלחמה בלתי נגמרת. ליבי ליבי עליהם. גם אלה, אם יאכלו בריא ירוויחו.

  18. מאת ענת‏:

    איזה כיף לקרוא!
    בדיוק חשבנו שצריכים להתארגן,אשמח לעזור גם,אולי כדאי לעשות רשימת תפוצה של כולם…

    בדיוק העלתי לאוויר את הבלוג שלי,האתגר הקדמוני,אני מקווה שזה יעזור לעוד אנשים להתחיל.

    שבת נפלאה
    ענת

  19. מאת איתן לרנר‏:

    היי לכולם ,
    מיקי , כל הכבוד על ההנעה קדימה של הנושא והבאתו למודעות.
    אני מסכים עם מי שכתבה שיש בעיה עם צריכת בשר שכפי שידוע הוא באמת נגוע בימנו בכימיקלים והורמונים מסרטנים. לטעמי התשובה שלך מיקי שאמנם היא נכונה כשלעצמה לגבי העובדה שירקות הינם לא פחות נגועים היא חלקית ופוטרת נושא חשוב ובעייתי כלא כלום. ראשית זו עובדה שבשר כיום לפחות בישראל , אינו אורגני אינו ניזון מעשב ומגודל בצורה נוראית. כאוכל בשר ותזונת פליאו שניםאני ממעיט יחסית בבשר כיום בגלל האסטרוגנים ממנו ניזונות הפרות ועוד מרעין בישין כי יש סיבות לחשוש. איננו חיים כלקטים הציידים שהיו להם מקורות טבעיים ונקיים של מזון טרי ובריא. אותו דבר כדאי לומר על דגי ומאכלי ים, אין להקל ראש בכספית שיש בכל שרשרת המזון הימית כיום וזה מוריד אפשרות תזונתית חשובה מהפרק. אלו שאלות שכדאי לחשוב כיצד ואם בכלל ניתן לפתור אותן על מנת לאכול בריא. אגב ירקות אורגניים, בהסתייגות שהפיקוח אולי אינו מוקפד, בכל זאת יותר נקיים מבשר רגיל.
    דבר אחר, איני מכיר ולא שמעתי על פליאו שהוא צמחוני. האם חיו בעבר לקטים צידים שניזונו רק ממזון צמחוני ?אשמח לשמוע על כך. על פניו הדבר נשמע לי כחסר בתזונה האבולוציונית, לא ?.
    דבר אחר:
    הם מישהו כאן נתקל בפיתוח רגישות ואלרגיות למזונות בעקבות הדיאטה?אני שואל כמי שנהנה כבר שנים מהתזונה הזאת אבל נקלעתי לבעיות רציניות ויש לי חשד שהדבר נובע ממעברים במשך הזמן מעתירת חלבונים ושומן לפחמימות או אולי צריכת חלסונים מוגברת. אשמח לשמוע

    איתן

    • מאת מיקי בן דור‏:

      איתן
      כולנו היינו מעדיפים עולם אידיאלי אבל מה לעשות וצריכים להחליט מאיין יבואו הקלוריות הקדושות שנמכרות בארץ הזו. אני הגעתי למסקנה שבשר ושומן מן החי כמקור למרבית הקלוריות עדיין עדיפים על הרבה תפוחי אדמה אורגניים. מלבד הרעלים, שאגב האפקט שלהם לא כומת עד כמה שידוע לי, צריך לחשוב על אינסולין ועוד תהליכים שקורים כאשר לא אוכלים מספיק שומן. זה שלא קוראים לזה במילה המפחידה רעל לא אומר שלא יכולים להיות לגישה של המון תפוחי אדמה אפקטים מזיקים.

  20. מאת איתן לרנר‏:

    מיקי , ובכל זאת לדעתי כדאי מאוד לא להתעלם מהרעילות והנזק של המזון בימינו . שומן הוא חשוב אבל גם לקטים ציידים כפי שאתה יודע לא זכו לאכול בשר כל יום. ואפרופו ירקות למה ללכת לכיוון של תפ"א? יש ירקות מותרים שערכם הגליקמי נמוך מאוד ואינם בבחינת פחמימה ריקה.

  21. מאת זיו‏:

    איתן שלום
    ממליץ לעשות מחקר קטנטן לגביי גידול בקר למאכל בארץ ( אוכל דגנים ועשב לא מקבל בשום פנים ואופן הורמונים- את ההורמונים מקבלות פרות שחור לבן המסכנות של החלב ) למול בקר שמגיע לארץ מברזיל ,אורוגוואי , ארגנטינה , ולעיתים אוסטרליה כולו אוכל עשב שטחי המרעה גדולים ממדינת ישראל , הורמונים ? בזבוז כסף . אז אני לא ממש מבין על איזה כימיכלים מדובר ? ופרות שחור לבן לא ממש אוכלים רק"שותים"
    ולגביי אסטרוגנים איך אומר Chris Kresser – בכוס אחת של סויה יש כמות שווה ל 645 קילו בשר קונבנציונלי וזה נתון מארצות הברית שם הבשר באמת לא ראוי למאכל .
    אז תעשה את החשבון
    (קישור לאתר של Chris Kresser בעניין
    http://chriskresser.com/the-soy-ploy)
    ובעניין כמות הבשר שאכלו אבותינו אני חולק עליך לפחות ע"פ מחקרים שאני קראתי ובטוח שמיקי יסביר זאת טוב ממני

    בריאות

    זיו לנצנר

  22. מאת איתן לרנר‏:

    זיו שלום

    ראשית הלוואי שדברים היו כל כך פשוטים כמו שאתה מתאר והייתי יכול להיות שקט. אגב בשר שחי על דגנים (ובארץ יש בעיה רצינית של שטחי מרעה) זה דבר מאוד לא טוב ומקביל לאכילת דגנים על כל הבעייתיות שבכך. שנית למיטב ידיעתי גידול בשר למאכל שהוא תעישייתי לגמרי דורש כיום הוספת אנטיביוטיקה לשימור וריפוי הבקר וכן הורמונים לגדילה וניפוח שמעלים את הערך הכספי של הבשר כמו גם כמובן נותנים יותר תוצרת פר שטח מרעה (אם בכלל רועים ממש בארץ). אשמח לקבל קישור מהימן לחוות תעשייתיות שעומדות בארץ מאחורי גידול הבקר ועל דרך הגידול והכנת הבשר. הקצב שלי מספר לי שהוא מביא את הבקר מרמת הגולן ושאין תוספת כימיקלים. האם הוא יודע ?האם הוא אמין ?איני יודע .
    לגי סויה, העובדה שבסויה שהיא רעל גם ללא כימיקלים ואטסטרוגנים מתספים עם רעלים אינה מורידה או מעלה את נושא הבעייתיות של בשר.
    באשר לאבותינו , אני מבין שלא תמיד הצליחו לצוד , הם לא חיו על חיות גדולות רוב הזמן אלא על חיות קטנות וכאמור התפקו בליקוט לעיתים. אם אתה מכיר מידע על כך שהם צרכו כל יום בשר אני יותר מחכה לשמוע

    • מאת מיקי בן דור‏:

      איתן
      רוב זמן קיום המין האנושי הוא חי על חיות גדולות. ברור שלא כל יום היה להם בשר בכל המקומות בכל הזמן אבל קשה להגיד שהם חיו במחסור. רוב הזמן הם חיו כמו כל חיה אחרת בשפע יחסי. מידי פעם היו תקופות קשות.

  23. מאת זיו‏:

    לאיתן אני ממליץ לך להחליף קצב (או לעבור לבשר מיובא מארגנטינה או אורווגואי)
    כזה שהזכרתי קודם לכן
    לגבי צורת הגידול והטיפול בו הרשת מלאה באתרים כגון http://www.farmnet.co.il/pagesf.asp?p=2
    עד כמה שזה רלוונטי כי שוב אישית ההעדפה היא לבשר מיובא
    עניין הסוייה בא לשמש כדוגמא ליחס האסטרוגן
    ובכלל לא ההיתי מניח על המאזניים אפילו בשר אוכל דגנים למול כיכר לחם
    אבל שוב כל אחד ובחירותיו
    ואתה יודע ותמיד אפשר לצאת לצוד 🙂

    בתאבון
    ורק טוב

    זיו

  24. מאת איתן לרנר‏:

    זיו ,
    לא הבנתי למה להחליף קצב אם הוא אומר כמוך שמדלים טבעי וללא תוספי כימקלים . בנוסף תמיד הסבירו שעדף לקנות בשר בארץ ולא כזה מאורוגוואי. האם אלו שמגיעים מדרום אמריקה לא קוקים לשימור או עיבוד לעשות את הדרך הרחוקה לכאן?

  25. מאת זיו‏:

    איתן ,
    להחליף קצב אם אין אמון בו.
    לגביי הדרך האורכה שהבשר עושה (ככל שאני יודע, ואני מאמין לקצב שלי ) לאחר השחיטה הנוזל המשמר אותו הוא הדם שלו עצמו , מוכנס לוואקום עובר הקפאה נשלח ליעד מופשר ועובר ישון של עד שבוע בטמפ 0 . בכל מקרה אבדוק לעומק שוב . זה התהליך כמו שאני מכיר אותו , לגבי עיבוד לא מכיר איך בדיוק מעבדים נתח של שקדים , כבד או כליות למשל ? לא ברור
    כל מי שאוכל פלאו יודע שבשר מעובד לא נמצא בלקסיקון נתח של אנטריקוט נראה כמו אנטריקוט
    ושוק טלה לא ניתן לחקות בשום דרך

    ולסיום אנטומיה של בקר או כל חייה אחרת שניתנת למאכל פשוטה למדיי
    ממליץ ללמוד אותה מעט בכדיי לזהות איך נראה כל חלק שנכנס לנו למערכת ואז קל יותר להבין ולהאמין .

    תודה
    ושוב בתאבון
    זיו לנצנר

    • מאת הגר‏:

      הי זיו,
      האם קראת את הכתבה בעיתון הארץ, על מה שקורה לבשר שמיובא לכאן? הנה לינק, והנה ציטוט:

      "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמתירה באופן חוקי להזריק מים לבשר. האישור החוקי הזה מתבצע בעקבות "חוק בשר ומוצריו" (1994), שקובע כי אסור לייבא בשר ללא הכשר. משום כך שכל ליטרת בשר שמגיעה לישראל (הרוב מיובא מדרום אמריקה) מגיעה קפואה ועוברת בישראל הכשרה באמצעות המלחה. ההכשרה הזאת גורמת לבשר לאבד כעשרה אחוזי מים. על מנת שיבואני הבשר לא יפסידו מהטיפול הזה, אושרה הזרקה של עד עשרה אחוז מים לבשר.

      בדיון שעסק בפיקוח על מוצרי בשר מעובד בשנת 2000, אמר ח"כ אמנון כהן (ש"ס), שכיהן כיו"ר הוועדה לפניות הציבור, את הדברים המטרידים הבאים: "מדובר כאן בתעשייה מאוד חשובה… אבל נראה שיש כאן איזשהו עיוות, רמייה, כאשר מאפשרים הזרקת עשרה אחוז מים מקסימום, אבל בפועל מוזרקים אחוזים רבים מאוד ולפעמים מדובר ב-40-50 אחוז, כולל הזרקת חומרים על מנת שיספגו את המים האלה. כנראה אכיפת הנושא הזה מאוד קשה וגם העונש הוא קל מדי, כך שלמעשה הנושא הזה פרוץ".

      בעיני ההעדפה צריכה להיות לבשר מקומי, וכמובן מקצב שסומכים עליו, כפי שאמרת בעצמך. אחד שעושה ביקורת על החוות שהוא קונה מהן ויודע בדיוק מה הפרות מקבלות לאכול. הקצב שלי, כפרה עליו, יודע לספר באיזה חווה מערבבים חול בחציר ובאיזה לא. אני רוצה לראיין אותו לבלוג, נראה לי שיכול להיות מעניין.

      • מאת אודי‏:

        עוד סיבה טובה להחרים בשר כשר…

      • מאת זיו‏:

        היי הגר מכיר את הנושא, לא רוצה להשמע כופר אבל אני אוכל בשר לא כשר והוא מסומן ככזה . וכך גם המויבא הלא כשר לא מוסף מים ומסומן כלא כשר. אבל תודה על האינפורמציה. טוב שאנשים ידעו.
        אגב כל בשר שעובר הכשרה הופך סמרטוט קל לזהות שמדובר בבשר כשר ומוסף מים ברגע שתניחי את הסטייק על מחבת חם הוא יהופך למינימי של המקור.

        זיו

      • מאת הגר‏:

        הי זיו, איפה אתה רוכש בשר לא כשר, ואיך אתה יודע את ארץ המקור?

      • מאת זיו‏:

        בטירה – משק זמיר
        תגידי שזיו שלח אותך 🙂
        http://www.meshekzamir.co.il/about-us

  26. מאת קושית‏:

    שלום בן דור
    נתקלתי באתר שלך לפני מספר ימים והנושא מאד מעניין
    אפתח ברשותך בכמה שאלות , אציין שקראתי מספר מאמרים שלך לאחור , אבל טרם הספיקותי לקראו את כולם:) מבטיחה שאקרא הכל… ומהר..

    1. מה ההבדל בין תזונת הפליאו לבין דיאטת אטקינס
    2. האם לתזונת הפליאו יש השפעה לא מיטבית כלשהיא על הכליות ובאיזה רמה
    3. האם ידוע לך שגם בתזונה של פחמימות בלבד ומסוג אחד, מרזים והרבה?
    4 ומה אומרת לך התשובה לשאלה שלוש על מנגנוני המטבוליזם בגוף באדם ( קראתי מאמר שלך על השמנה שנובעת מאכילת פחמימות)
    5. האם אתה סבור שאנו בני האדם המודרנים זהים מבחינה מטבולית/ גנטית לאדם הפליאוליטי

    אציין שאינני תזונאית כלל, יש לי רקע במדעי הטבע ב פיזיקה כימיה, הגם שאינני עוסקת בכך בימים אלו, אשמח לשמוע את דעתך, כפתיח למספר הערות ביקורת שלי

    תודה
    קושית ( הניק שלי בכל האתרים ברשת בהם אני מגיבה)

    • מאת מיקי בן דור‏:

      קושית היקרה
      אנסה לענות על כל הקושיות בקצרה ואני מקווה שהבלוג יעשה חלק מהעבודה בשבילי. זו אחת הסיבות שאני מתחזק אותו. כדאי להשתמש בחלונית החיפוש.
      1. ההבדל הוא ההתייחסות האבולוציונית/היסטורית שמביאה לשלילת מאכלים מסויימים כמו חיטה, שמני זרעים וסוכר ונסיון להרבות במאכלים כמו כבד חלקים פנימיים ושומן מן החי. אטקינס לא התייחס כלל לפרטים הנ"ל.
      2. לא ידוע לי על כל השפעה שלילית של פליאו על כליות. הנקודה עלתה בזמנו אצל אטקינס אבל גם אז לא היה לה תוקף מדעי.
      3. יכול להיות שיש הגבלת קלוריות ספונטנית על דיאטה מונוטונית אבל לאורך זמן עדיף לצרוך תזונה ששרדה את מבחן האבולוציה.
      4. מטבוליזם קשור גם בפעילות מוחית של מנגנון הרעב והשובע למשל. תזונה פליאוליתית משקמת את דו השיח בין המוח והגוף. להורמון לפטין ולריפוי התנגדות ללפטין יש חלק גדול בזה אך המנגנון הרבה יותר מידי מורכב מכדי לתאר אותו בפשטות ובקיצור ואני (ונראה לי אף אחד) לא מכיר אותו על בוריו.
      5. אין זהות של 100% ביננו לבין עצמנו וודאי לא עם האדם הפליאוליתי אלא שרוב ההתאמות הגנטיות שאני מכיר (חפשי את Hancock 2010) נועדו לאפשר צריכת מוצרים לא פליאותיים בקבוצות מסויימות ולא פוגעים בצריכה של בשר ושומן.

      ולסיום, אני מציע פשוט לנסות. הרי לא מציעים פה לקחת תרופות אלא רק מאכלים שהזינו אותנו במשך 2 מיליון שנה. אם תרגישי טוב יחסית על התזונה הזאת את יכולה להניח שהיא גם בריאה. השיפור בדרך כלל מורגש די מהר (שבוע שבועיים בלי לחם עושים ניסים).
      בהצלחה
      מיקי

      • מאת קושית‏:

        היי מיקי.
        הולכת לנסות תזונה עם שומנים מקוקוס ואגוזים בשלב ראשון יחד עם אורז ועדשים ושעועית וירקות.

        לגבי הערות שלך, בדיאטה רק של לחם או אורז יורדים באותה מהירות כמו בתזונה של אטקינס או הפליאו ובכל אחת מסוגי התזונה האלה, המיאוס הכללי מתחיל אחרי יום בערך.. מהניסיון .

        אתה כותב על לאכול יותר שומן, על פניו זה הגיוני בגבולות.. , מאידך, הכמויות של הבשר אותן אתה צורך הן גבוהות מאד, כך לפי אחד המאמרים שלך או שלך מישהו אחר, ואיתך הסליחה אם התבלבלתי, אך אין להתווכח כי תרכובות חנקניות מעמיסות משא על הכליות . בעוד שלא ראיתי אותך עושה שיפוד רק משומן של הכבש או הפרה.

        לגבי הלפטין, מודה.. צריכה לקרוא

        הגנום- התאמה מתרחשת בפחות מ3000 שנה, ראה את הנפאלים והטיבטים שאין להם בעייה לנשום בגבהים ומדובר בשתי מוטאציות. ועוד דגמות רבות
        אם אתה צודק לגבי ההערתו של הנקוק ו כדבריך " ולא פוגעים בצריכה של בשר ושומן", קרי, המנגנון הקדום משתמר ולא נפגע , אז נגזרת שווה , אין שום סיבה שמנגנון קדום יותר של אכילת 30" בננות" או משהו דומה לזה יפגע וזו גם צריכה להיות איזו אופציה במטבוליזם שלנו…
        בינתיים..
        קושית

      • מאת מיקי בן דור‏:

        קושית
        אם את צמחונית הייתי מציע שהשינויים החשובים ביותר שתוכלי לעשות הם להוריד חיטה, ששמנים צמחיים וסוכר.
        בשום שלב לא אכלנו 30 בננות. יש פה ניתוח של תזונת השימפנזה לפיה אחוז קטן מאוד בא מפרוקטוז. פרוקטוז לעולם לא היה לנו בשפע אז כדאי לא להגזים עם הפירות. לגבי הבשר, הגוף מטפל בכמויות די נכבדות של אוריאה בלי בעיה. הטמפלט אבולוציוני מספק תשובות בקלות במקרה הזה ובעוד כמה.
        בהצלחה.

      • מאת קושית‏:

        תודה מיקי
        סוכר ושמנים צמחיים לא צורכת למעט שמן זית ולא הרבה ממנו.
        אבדוק הורדת לחם ופסטה והעלאת כמות אגוזים בעלי תכולה גבוהה של שמן כמו גם קוקוס טרי.

        לא בטוחה שאני מסכימה איתך לגבי היכולת הביצועית של הכליות בנוכחות של כמויות חלבון גדולות , שומן זה משהו אחר.

        הקופים אמנם אוכלים הרבה עלים אך גם הרבה מאד פירות בעת הבשלתם , ראה הספר של גודול , כך כתבה והיא הייתה שם.

        הרעיון הוא לוו דוקא 30 בננות, אלא שימור גנטי של מערכות מטבוליזם שונות יחד עם שינויים , או היכולת לשחזר אותן במהירות ולהכניסן לפעולה בטווח זמן קצר עמ להישרד וראה מחקר על שמרים בעניין שתי המערכות שקיימות אצלם האירובית והאנאירובית.

        ברכות
        אכתוב
        קושית

  27. מאת מיקי בן דור‏:

    קושית
    שימפנזות אוכלות כ 70% פירות אבל אלה פירות שונים לגמרי ממה שאנחנו קוראים פירות. http://www.paleostyle.co.il/?p=944 סה"כ רוב תזונתם באה משומן ומעט מאוד מפרוקטוז. לגבי חלבון 20% אין בעיה בכלל לעבד. יש מאמר של Rudman שמצא גבול של 3.8 גרם חלבון (נקי) לק"ג משקל גוף. זה המון. אנחנו לא מגיעים ל 2 גרם לק"ג.

  28. מאת אמי‏:

    בוקר טוב מיקי
    אני בתזונת פליאו מהיום בו קראתי את הכתבה במגזין באזז,אני אמנם צמחונית שאוכלת דגים,אבל זה הולך לי ממש בקלות,אני כבר יכולה להעיד על שיפור במצב החניכיים שלי עד כדי החלמה מדלקת שהיתה לי שם.לגבי ירידה במשקל לא היה שינוי.
    אני קוראת את הפוסטרים שלך ושל דעאל,צופה בסרטונים שנוגעים בעניין ובהחלט מסכימה עם הרציונל שמאחורי הדברים.
    אך בכל זאת יש לי שאלה לגבי הפחמימות המותרות (במידה) בתזונה זו,האם הגוף מתייחס באותו האופן לפחמימות אלו? כלומר האינסולין מופרש והתהליך זהה לתהליך הספיגה כמו בצריכת קמח?
    כפי שציינתי אני צופה בסרטונים רבים,ולגמרי במקרה נתקלתי בהרצאה של דר גרגר, מכיר? מסכת הפחדות שנוגדת את תזונת הפליאו.אשמח לשמוע את תגובתך.תודה

    • מאת מיקי בן דור‏:

      אמי שלום
      כן תמיד כשהגוף נתקל בפחמימות, לא משנה מקורן, הוא מפנה אותן מהר ככל האפשר ממחזור הדם כי שם הן גורמות נזקים. ההבדל בין פחמימות של לחם ופחמימות רגילות הוא בקצב עלית הסוכר בדם שהוא מהיר מאוד בלחם וכך האינסולין מתקשה לפנות אותו מהר. יש דעות לכאן ולכאן על כמות הפחמימות האידיאלית. לדעתי היא משתנה מאדם לאדם בהתאם למבנה הגנטי שלו וההיסטוריה הרפואית שלו. יש אנשים שלא תהיה להם כל בעיה לצרוך כמות גבוהה של פחמימות ויש כאלה שכמות גבוהה תזיק להם.
      לגבי גרגר הוא לדעתי פשוט ליצן עם השכלה. הוא מצטט הרבה מחקרים תצפיתיים שלא בנויים להסיק את הסקנות שהוא מסיק. (שימי "תצפיתי" בתיבת החיפוש ותגיעי לכמה פוסטים הנושא.) אך מתעלם ממחקרי השוואה עם קבוצות ביקורת שהם כן מחקרים שניתן להסיק מהם על סיבה ותוצאה. כל המחקרים האלה מראים יתרון לתזונה דלת פחמימות/פליאו. גם מאלה יש כאן מלא פוסטים. מחקרי תצפיתיים ימשיכו להתפרסם כי קל לעשות אותם אך כדאי פשוט להתעלם מהם כי יש להם נטיה להנציח את הדוגמה. אנשים בעלי מודעות גבוהה לבריאות נוטים לקיים את הדוגמה אך הם בריאים יותר כי הם קפדנים, לא מעשנים, עשירים, עושים יותר כושר גופני בעלי השכלה יותר גבוהה וכו' וכו'.
      יום טוב