ויטמין ה-D של חברתי תותי והרופא שלה

יש לי חברה טובה מאוד שלצורך הבלוג נקרא לה תותי. תותי היא כבר לא ילדה, למעשה בדצמבר היא עומדת להיות תתה…

בגיל שבו קרובים להיות תתה, להרבה מהנשים מופיעה בעיה של דלדול עצם (אוסטיאופורוזיס) ותותי לא יוצאת דופן.

תותי היא אלופה בבחירת רופאים. היא מכירה מנהלי מחלקות, מנהלי בתי חולים ובכלל היא קרובה לעולם הרפואה ביותר מדרך אחת. נו, אז היא הפעילה את הקשרים ומצאה את הרופא הכי הכי "חם" בתחום, נקרא לו דר' חם.

המתינה תותי חצי שנה לתורה ואז בדק אותה דר' חם ורשם לה 2000 יחידות של ויטמין D.

הידע על הקשר בין בעיות עצם וויטמין D הוא ישן מאוד. למעשה הוויטמין התגלה כאשר חיפשו את הסיבה לרככת (Rickets) אצל ילדים שגרו בשכונות הפועלים הצפופות והחשוכות, באנגליה של תחילת המהפכה התעשייתית. מינון של 200-400 יח' של ויטמין D פתר את הבעיה של הילדים. תותי לא מכירה את הסיפור העתיק של הילדים האנגלים, לדידה דר' חם הוכיח את גדולתו.

ועכשיו מגיע הקטע הבעייתי. תשפטו בעצמכם:

"אם רמת וויטמין ה D בדם היא בנורמה הגיע הזמן להוריד את המינון ל 1000 יחידות" בישר לה דר' חם. "אבל יש לי חבר שאומר שצריך מינון יותר גבוהה בלי שום קשר לדלדול עצם" אמרה לו תותי. "שטויות" הפטיר הרופא ורמז לה שהגיע הזמן לסיים את הביקור.

כאן אני מפנה אתכם לשני פוסטים קודמים שלי  האחד שבו ממליצה מועצת וויטמין ה D (עמותה אמריקאית של מומחים בתחום) על מינון של 5000 יח' ואז בדיקה להשגת שארית בדם של 50-80 ng/ml

השני בו דר' דייוויס מביא מקרים דומים של רופאים החושבים שמינון של 1000 יחידות הוא סביר וטוען שמינון של 1000 יחידות אינו מספיק אפילו לילד. דר' דייוויס הוא קרדיולוג המודד את הצטברות הפלאק בעורקים של חוליו והוא גילה הצטמצמות של שכבת הפלאק עם שימוש במינונים של 5000 יח' ביום.

האם יודע הדר' החם שיותר נשים בגילה של תותי מתות מבעיות לב מאשר מסרטן? שלא לדבר על כך שוויטמין D עוזר גם למניעת סרטן.

האם יכול להיות שדר' חם לא מכיר את המחקרים שנעשו בתחום בשנים האחרונות?

לא רק שיכול להיות אלא זה די סביר, אך תחילה לסקירה כמותית קצרה של המחקר הרפואי על וויטמין D בשנים האחרונות. למזלנו יש אינטרנט בו יש אתרים שמרכזים מחקרים. נכנסתי לאחד האתרים, זה של מועצת וויטמין ה-D וספרתי אחד לאחד את המאמרים שהתפרסמובנושא וויטמין D מאז שנת 2000 לפי תחומי הרפואה השונים. התוצאות:

מחלת אדיסון (בלוטות הכליות) – 6 מאמרים

רגישות יתר אלרגית – 50

אלצהיימר – 40

Ankylosing spondylitis (עצמות) – 11

אסתמה – 58

אוטיזם – 33

מחלות אוטו-אימוניות – 81

Benign Prostatic Hyperplasia(פרוסטטה) – 30

סרטן שלפוחית השתן – 19

סרטן המוח – 31

סרטן השד – 162

סרטן כללי – 110

צליאק – 80

שיתוק מוחין – 11

COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית) – 37

כאב כרוני – 41

תפקוד קוגניטיבי – 52

סרטן המעי הגס – 90

ציסטיק פיברוסיס – 74

דיכאון – 73

סכרת – 112

סרטן רירית הרחם – 30

אפילפסיה – 180

סרטן העין – 30

תפקוד המעיים – 25

מחלות גושה ופרבי (שומנים) – 15

מחלת גרייב (בלוטת התריס) – 40

השימוטו (בלוטת התריס) – 15

מחלת לב – 91

איידס – 85

לחץ דם – 61

מחלת קרוהן (מעיים) – 110

שפעת – 30

סרטן הכבד – 50

תפקוד כבד – 20

סרטן ריאה – 25

סרטן הלימפה – 70

מלנומה – 50

מחלות נפש – 41

מטבוליזם של מינרלים – 69

טרשת נפוצה – 61

חולשת שרירים ונפילות – 110

השמנת יתר – 73

רככת העצמות  osteomalacia –  41

סרטן הרחם – 30

סרטן הלבלב – 31

תפקוד מצד בלוטת התריס – 200+

פרקינסון – 32

רפואת ילדים – 100+

פוסטמנפאוזה – 80

הריון והנקה – 100+

הפרעות שלפני המחזור – 15

סרטן הפרוסטטה – 115

תפקוד כלייתי – 91

רככת (Rickets ) – 40

סרקואידוזיס – 40

אנמיה חרמשית – 7

סרטן עור – 42

שבץ – 80

חשיפה לרעלים וקרינה – 50

שחפת – 100+

סימפטום טרנר – 15

חשיפה ל אולטרה סגול – 250+

סה"כ 3182 מאמרים (יכול להיות שמעט פחות אם מאמר מופיע ביותר מקטגוריה אחת).  האם יש סיכוי שרופא, אפילו אם הוא עילוי, יהיה מסוגל לקרוא חלק משמעותי מהמחקרים?

היחיד שכנראה קרא את כולם הוא ג'ון קנל(John Jacob Cannell)  רופא, פסיכיאטר ופעיל חברתי שיסד את המועצה ואחראי על האתר. כאמור הוא ממליץ על 5000 יח' ליום עד להשגת שארית של 50-80 ng/ml.

אגב, הבאתי פה את הרשימה המפורטת של המחלות שלגביהם נעשים מחקרים על וויטמין D כדי להדגים את רוחב היריעה של פוטנציאל השפעת וויטמין ה D על הגוף.

דבר נוסף שאפשר ללמוד מהרשימה הוא שוויטמין D הוא נושא מחקר חם ביותר. נושא מחקר חם אומר שחוקרים זיהו תחום שבו אפשר להשיג תוצאות. למשל בסרטן הפרוסטטה מתוך 115 מאמרים מאז 2000  התפרסמו 34 בשמונה עשרה החודשים האחרונים (2008 וב 2009). כך הוא המצב במרבית המחלות.

כמובן שמאמר הוא אינו בהכרח מחקר ואם הוא מחקר הוא אינו בהכרח טוב או אינו בהכרח על בני אדם אך את התמונה הכללית אי אפשר לפספס.

ומילה כללית על רופאים. מסקנתי היא שרופאים הם כלי חשוב ביותר, קריטי! – אם אתה חולה. אם אתה בריא עדיף למצוא את האינפורמציה במקומות אחרים.

רופאים למשל לא לומדים תזונה במסגרת לימודי הרפואה! אפילו לא שיעור אחד! מתי פעם אחרונה רופא שאל אתכם מה אתם אוכלים כאשר באתם אליו עם בעיה? כל זמן שהמחלה מתפתחת ואין לה סימפטומים חזקים (הדינמיקה בהרבה ממחלות הציביליזציה) הרופא לא מטפל בה.

99.99%  מהכימיקלים (אוכל) שאנו משליכים אל תוך גופנו כל יום אינם מעניינים את הרופא וגם אם היו מעניינים אף אחד לא לימד אותו עליהם כלום. הם מתעסקים ב% 0.01 מהכימיקלים שנקראים תרופות שנכנסות למשחק רק כשהמצב כבר חמור.

לכן גם יחסם לתוספי תזונה הוא בדרך כלל שלילי. אם אתה לא לומד מה צריכה להיות התזונה ובמה היא חסרה איך תדע במה להשלים אותה? לכן אם אתם חולים רוצו לרופאים ושתו מים מידיהם. לאחר שהבראתם מיצאו את התשובות למניעה במקומות אחרים או אצל רופאים שוויתרו על התהילה של הצלת הנפשות הדרמטית שהיא מנת חלקם של רופאים כוכבים ובחרו במקום זאת לחקור ולתרום בעולם של הרפואה המונעת.

שניים שלושה מהם מככבים בבלוג הזה.

שתהיו בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.