התרופה לכבד שומני – שומן

כבד שומני היא סימפטום-מחלה שיכול לנבוע משתיית אלכוהול מוגזמת או שלא. אם לא, הוא נקרא 'מחלת כבד שומני שלא מאלכוהול' (Non alcoholic Fatty Liver Disease או בקיצור NAFLD). יש הטוענים ש 25% מהמבוגרים בעולמנו המערבי לוקים במחלה. המחלה גורמת, כנראה, למה שמכנים הסינדרום המטבולי או בכל מקרה קשורה איתו. מלבד הנזק הכללי בצורת לחץ דם גבוה וסכרת המחלה יכולה להתקדם לשחמת הכבד (Cirrhosis) שזה לא נעים בכלל.

למה כל כך הרבה אנשים חולים בה? סקירת מחקרים מעלה שהגורם יכול להיות צריכת פרוקטוזה מוגברת או צריכת גבוהה של שמנים צמחיים (מסוג אומגה 6) או עליה בחדירות המעי בגלל הדיאטה המערבית הרגילה או שלוש הגורמים ביחד. על מעלליה בכבד של הפרוקטוזה, המהווה מרכיב בסוכר, בפירות ובמשקאות הבאתי בעבר את הרצאתו של פרופסור לוסטיג מאוניברסיטת קליפורניה.

אז למה בעצם אני מתעסק בכבד השומני היום?

הדיאטה עתירת השומן שלי, לא תתפלאו לשמוע, נחשבת Conversation Piece בין כמה מידידיי. נו, אז שני זוגות מביניהם פגשו באחת השבתות רופא, מה רופא? פרופסור! מה פרופסור? לשעבר דיקן הפקולטה לרפואה באחד הידועים מבתי הספר לרפואה בארץ! ונתגלגלה שיחה לדיאטה הייחודית (הם בטח אמרו 'המוזרה'). תגובת הרופא-פרופסור-דקאן, נמסרה לי בלשון זו: "תגידו לו שיבוא אלי כאשר יהיה לו כבד שומני".

תגובתי אליהם הייתה: "האמת שזה מפחיד. אבל זה לא מפחיד אותי באופן אישי אלא מפחיד אותי לחשוב שאלה העצות שהוא נותן לחוליו."

היה ברור לי ששומן (שומן אצלי זה שומן מן החי – לא שמן צמחי מסוג שמן סויה ותירס וקנולה וחריע וכו') לא יכול לגרום לכבד שומני מהסיבה הפשוטה שהוא היה מרכיב חשוב בדיאטה שלנו במשך האבולוציה ואם האסקימוסים חיו עד גיל 90 בלי כבד שומני אז אני די בטוח. זכרתי גם שקראתי באיזשהו מקום על אנשים שנרפאו מכבד שומני על דיאטה עתירת שומן. אך כל זה כמובן לא מספיק וצריך להביא מחקרים מדעיים כדי לגבות עמדה כזאת 'חצופה'.

אז חפרתי קצת והנה המחקרים. נתחיל בעכברים ונעבור לבני אדם:

1.Ronis -Dietary Saturated Fat Reduces Alcoholic Hepatotoxicity in Rats by Altering Fatty Acid Metabolism and Membrane Composition

רוניס וחבריו החליפו שמן תירס בכמויות גדלות והולכות של שומן רווי וככל שגדל אחוז השומן הרווי כך השתפר מצב המחלה. הם מסכמים: "ממצאים אלה יכולים להיות חשובים בניהול התזונתי והטיפול במחלת כבד אלכוהולית."

הנה תרשים שמתאר את חומרת המחלה כפונקציה של אחוז השומן הרווי. העמודות השחורות הם של קבוצת הביקורת שלא הוזנה באלכוהול. ברור מהתרשים: א. אם שותים אלכוהול כדאי לאכול שומן רווי וב. אם לא שותים אלכוהול אין השפעה על המצב של הכבד. היה טוב ונשאר טוב בכל רמת שומן רווי שנבדקה.

2. Romestaing – Long term highly saturated fat diet does not induce NASH in Wistar rats

נתנו לעכברים לאכול כמה שהם רוצים מדיאטה דלת שומן או דיאטה עתירת שומן רווי. העכברים אכלו ואכלו שומן בכמויות עתק אך לא פיתחו כבד שומני.

3. Nanji -Dietary Saturated Fatty Acids Reverse Inflammatory and Fibrotic Changes in Rat Liver Despite Continued Ethanol Administration

את הננג'י הזה צריך לעצור על התעללות בעכברים. הוא מחבר אותם לאינפוזיה ומערה לבטנם אלכוהול(אתנול בלשון מדעית), שומן ומה לא במשך 23 שעות ביום במשך 8 שבועות (למה הם מקבלים שעה חופש ביום? אולי לבדיקות?). ובכן לא רק ששומן רווי לא החמיר את מצבם אלא שיפר אותו וזאת אפילו בעכברים שהמשיכו לצרוך אלכוהול! ננג'י כנראה מתמחה בחקירת פעולת שומן רווי על הכבד. הוא פרסם עוד 7 מאמרים בנושא מאז 1989, כולם עם מסקנות דומות.

יש עוד כמה מחקרים בעכברים אך בואו נעבור לבני אדם.

4. Tendler – The Effect of a Low-Carbohydrate, Ketogenic Diet on Nonalcoholic Fatty Liver Disease: A Pilot Study

ויראו כמה רופאים, שקוראים את המאמרים הנכונים, שטוב לעכברים על שומן רווי ויעשו ניסיון פיילוט על חמישה חולים אמיתיים. תזונתם הייתה פחות מ-20 גר' פחמימות ליום והרבה שומן רווי במשך 6 חודשים. מסקנת החוקרים: "שישה חודשים של דיאטה קטוגנית דלת פחמימות הביאה לאיבוד משקל ושיפור רקמתי (היסטולוגי) של מחלת כבד שומני".

5. Solga – Dietary Composition and Nonalcoholic Fatty Liver Disease

החוקרים האלה, מג'ון הופנקינס במרילנד, הלכו בדרך אחרת. הם הסתמכו על נתונים שהיו כבר קיימים לגבי דיאטה של אנשים שעברו ניתוח קיצור קיבה. כחלק מהתהליך לפני הניתוח נשאלו המנותחים על הדיאטה שלהם וכן נעשתה הערכה לגבי החומרה הקלינית של מצב הכבד שלהם. מסכמים החוקרים: "צריכה גבוהה של פחמימות הייתה קשורה באופן משמעותי (סטטיסטית) לסיכוי גבוה לדלקתיות בעוד צריכה גבוהה של שומן הייתה קשורה בסיכויים נמוכים משמעותית לדלקתיות. לסיכום, יתכן שהמלצות הדיאטה הנוכחיות (דלות שומן- מ.ב.) מרעות את הפתולוגיה הרקמתית של NAFLD."

6. Benjaminov – The effect of a low-carbohydrate diet on the nonalcoholic fatty liver in morbidly obese patients before bariatric surgery

פה נראה שהחוקרים קראו את המחקר הקודם שהבאתי והחליטו לבצע התערבות לפני הניתוח. לאחר שהדיאטה עתירת השומן נוסתה על 14 חולים לפני ניתוח קיצור כיבה, אחת ממסקנותיהם של החוקרים הייתה: "גישה זו יכולה להוות טיפול מועיל לכבד שומני לא אלכוהולי."

אגב, מחקר זה נעשה בישראל. מי אמר שאין לנו רופאים בחזית הידע?

סטיבן גואנט, דוקטור לביולוגיה, המוכר לקוראי בלוג זה מפוסטים קודמים מביא בבלוג שלו שתי עדויות של קוראים, סאם וסטיב שנרפאו מכבד שומני בעזרת דיאטה:

סאם – סאם כתב אימייל לסטיבן בוא תאר מצב של אנזימי כבד מוגברים (ALT) אשר מסמנים נזק בכבד. סאם ניסה לתקן את הנזק במשך כעשור בלי הצלחה. תשובתו של סטיבן הייתה: "לאיכות של השומן  יש השפעה רבה על בריאותך ובמיוחד על הכבד. עודף אומגה-6 מזיקה לכבד. סוג זה של שומן נמצא בשמנים צמחיים (חוץ מזית, תמרים וקוקוס). סוכר גם תורם לכבד שומני. אומגה -3 יכול עזור. נסה חצי כפית ליום."

לאחר כחודש סטיבן קיבל מסאם אימייל שני שמאשר שלאחר שהפסיק לצרוך סוכר, נמנע מרוב השמנים הצמחיים והעלה את צריכת הבשר, הביצים, הדגים, העוף והחזיר, ירדה רמת האנזים ALT בדמו ב-50% כמעט עד לרמה נורמלית. סאם ממשיך לתאר השפעות חיוביות אחרות שהיו לדיאטה עליו אך לא זה הנושא היום.

סטיב – סטיב כותב לסטיבן בעקבות קריאת הפוסט על סאם. הוא קרא חומר רב על דיאטה עתירת שומן בבלוגים שונים וכאשר, בערך באותו זמן, נודע לו על ערכים גבוהים של ALT/AST בדמו (סימנים של פתולוגיה בכבד) רופאו המליץ לו להימנע מלאכול לחם, אורז, אטריות, עמילן וכו' אך גם המליץ להוריד את כמות השומן בדיאטה. כותב סטיב: "לאחר שקראתי בעצמי חומר על דיאטה ובריאות ידעתי למלא אחר העצה הראשונה אך לשנות את האחרונה כך: "קח הרבה שומן אך הבטח שהוא מהסוג הנכון"."

כמובן שהערכים של אנזימי הכבד שלו ירדו כמעט מיד לרמה הנורמלית וגם סמנים אחרים של בריאות כמו משקל וטריגליצרידים אך כאמור זה לא הנושא היום.

"כלום בביולוגיה אינו הגיוני אלא לאור האבולוציה" אמר המדען הדגול תאודוסיוס דובזנסקי (Theodosius Dobzhansky) . אם רופא ואפילו הוא פרופסור ודקאן, אומר לך לנהוג בניגוד לאבולוציה אל תשמע לו בלי לבדוק היטב בעצמך. רופאים פרופסורים ודקאנים מכובדים ביותר הורו במשך דורות להקיז דם כטיפול במחלות. כל המכובדות לא עשתה אותם צודקים. אני לא מזלזל ברופא הזה. אם יהיה לי כבד שומני אני אלך אליו ואם צריך דקאן לפקולטה לרפואה אני בטוח שהוא יותר מתאים ממני אך גם הוא לא עומד מעל האבולוציה. אגב, בבתי ספר לרפואה כמעט ולא מלמדים אבולוציה שלא לדבר על תזונה. שאלו את הדקאן.


Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא התרופה לכבד שומני – שומן

  1. מאת livliv‏:

    מה אם העובדה שעודך חלבונים גורם לפגיעה בכליות.
    אםאתה טוכן כי הרבה בשר לא מזיק, בגלל המזון של אבותנו ציידים לקטים אז מה הכמות הבשר שצריך לפי דעתך לאכול מבלי שתהיה פגיעה בכליות.

    • מאת livliv‏:

      מאת livliv:‏

      10 באוגוסט 2012 בשעה 14:54

      מה אם העובדה שעודף חלבונים גורם לפגיעה בכליות.
      אם אתה טוען כי הרבה בשר לא מזיק, בגלל המזון של אבותנו ציידים לקטים אז מה הכמות הבשר שצריך לפי דעתך לאכול מבלי שתהיה פגיעה בכליות.

      • מאת מיקי בן דור‏:

        אפשר בקלות להגיע ל 2 גרם תכולת פרוטאין (לא משקל הבשר שאמור להיות הרבה יותר גבוה כי הבשר מכיל מים) לק"ג משקל גוף. אין בעית כליות. אבל אסור לשכוח שהמטרה היא למקסם את כמות השומן מן החי או שמן קוקוס ולא את כמות החלבון

  2. מאת זיו‏:

    הי מיקי.
    לאחרונה ביצעתי בדיקת דם לאחר 4 חודשים שבהם אני ניזון מתזונת פליאו או לפחות קרוב לכך. בקצרה הורדתי לגמרי את הדגנים, קיצצתי מאוד בפחמימות, עברתי לאכול יותר ביצים ובשר והוספתי בשר אדום וכבד בקר (פעם בשבוע שבועיים) שלא צרכתי בכלל בעבר. סלט ירקות אני אוכל פעמיים ביום לרוב. אה, ושמנת במקום חלב בקפה.

    לצערי התוצאות היו מאכזבות. אנזימי כבד שומני, שממנו אני "סובל" (לא באמת מרגישים את זה עד שיש נזק) עלו מעט, הLDL עלה ל177, HDL ירד מעט אפילו והכולסטרול הכללי עלה ל247.
    המשקל הכללי שלי בהחלט ירד בצורה מתונה, כק"ג כל חודש, וההרגשה הכללית סבירה בהחלט, אך לא שונה מלפני כן, כשהייתי זולל גלוטן.
    היו לי ציפיות גבוהות מהפליאו, שיטה שהגיונית בעיניי ובעלת בסיס מדעי יותר מכל השיטות האחרות ששמעתי עליהן עד כה. ללא ספק הבלוג שלך היה גורם מכריע בשכנוע זה.

    כמובן שהרופא שלי מיהר להתקשר אליי ולבקש ממני להתחיל לקחת סטטינים. אציין שהוא דווקא מתמחה בשומנים בדם וככזה הוא הבטיח שהוא קורא הרבה מחקרים ולא רק של פייזר. הוא כמובן גם ביטל את טיעוניי (שהגיעו ממך) לגבי רמות הכולסטרול האידיאליות.
    בקיצור, אני מבולבל.

    • מאת מיקי‏:

      זיו אני לא רופא ולא יכול להתייחס למקרים פרטיים. יש כל כך הרבה גורמים נוספים לאלה שדווחת עליהם שצריך לקחת בחשבון וגם אם היית מפרט אותם (כמו שפירטת בעיות כבד בעבר) אני לא קלינאי ואין לי נסיון בתחום. דבר אחד למדתי – כל אחד מאתנו הוא סיפור בפני עצמו מה גם שאנחנו סוחבים איתנו כמה שנים של תזונה בעייתית. אתה מציין שלא אכלת בשר בעבר וגם היום נראה שאתה חושש מכך כי רק פעם בשבוע שבועיים זה לא בדיוק מה שאני ממליץ. כמו כן אני לא מתרשם שאתה צורך הרבה שומן. פליאו אינו בהכרח דל פחמימות. נסה שינויים הדרגתיים של המרכיבים הנ"ל לשני הכיוונים והכי חשוב המנע מגלוטן ושמנים רב בלתי רוויים.

      • מאת זיו‏:

        מיקי,
        אני מבין שאתה לא יכול לייעץ בצורה פרטית אבל אני חושב שיש כאן משהו כללי יותר.
        ראשית, אני אוכל בשר או דג בכל יום. מבשר אדום נמנעתי בעבר ועכשיו לא. פעם בשבוע עכשיו אני אוכל כבד בקר.
        אני משתמש לטיגון בד"כ עכשיו בחמאה או בשמן זית.
        יתכן שניתן להוסיף עוד שומן מן החי לתזונה שלי, אבל אני בהחלט לא מתנזר ולא חששתי מזה עד כה.

        לא ציפיתי שבארבעה חודשים של שינוי לא קטן בתזונה יסתדרו מייד כל המדדים, אבל ללא ספק ציפיתי לראות שיפורים מהותיים. הייתי מצפה שאפילו ללא שינוי בתזונה, רק מכיוון שאני עושה צום שבועי של כ16 שעות (בשביל האוטופאג'יה) יראה שיפור כלשהו, אבל לא.
        להפתעתי לא קרה אפילו שינוי אחד לטובה. הסוכר לא ירד. אפילו הטריגלצרידים, הגם שלא היו גבוהים קודם, לא ירדו. וכאמור, שינויים לרעה דווקא כן קרו.
        בעצם מה שקרה זה מה שניתן לצפות לו לפי הרפואה המערבית הרגילה. צרכתי הרבה שומן רווי ועלו לי הכולסטרול ה"רע" ותפקודי הכבד. חתכתי בפחמימות וירדתי קצת במשקל. אין הפתעות מלבד זה שאין כל שיפור במדדים.

        הנקודה הכללית היא זו – מתוך קריאה בפוסט אחר שלך על מה אתה אוכל במשך שבוע ניתן לראות שאתה פשוט אוכל ממש ממש מעט באופן יחסי. אתה כן מגביל את עצמך בחלבון, ומכאן שגם בבשר, דגים וביצים. שומן בפני עצמו הוא לא באמת אוכל וניכר שאתה עצמך נאבק למצוא איך ניתן לצרוך שומן ללא חלבון ופחמימות. מתוך דוגמאות פליאו אחרות, למשל ג'ארד דיאמונד ואפילו שבט ההדזה קל לראות שגם הם פשוט אוכלים ממש מעט. מכאן נובעת תיאוריה אלטרנטיבית לפליאו – לא "תאכל טבעי-קדמוני" אלא "תאכל טבעי וממש מעט". במצב כזה אין ספק שכאשר סופסוף אוכלים משהו כדאי שזה יהיה מזון עשיר.

  3. מאת מיקי בן דור‏:

    זיו
    קראתי מאות תגובות של אנשים שניסו פליאו ואפשר לומר שרובם לא הגיבו זהה לך. רוב האנשים, בלי קשר לפליאו מגיבים בירידה דרמטית של טריגליצרידים עם הורדת פחמימות אך אתה לא. לא הייתי מכליל מהתגובה שלך ומהפרשנות שלך לתזונה שלי על כל הפליאו. הנה גליון אלקטרוני שמרכז מעל ל 70 עדויות של ישראלים שעברו לפליאו. תראה את השוני ממך ואת השוני בינהם.
    https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiEjy9qFgf6PdDhuSTVqX0xUVl9sSHB5bFNhQld4aHc#gid=0